[WINKELS] VHS naar DVD

Pagina: 1
Acties:
  • 977 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Topicstarter
Ik heb een VHS videoband waarop wat beelden staan met emotionele waarde.
Deze wil ik echter digitaliseren (naar DVD) om kwaliteitverlies te beperken.

Echter heb ik geen videobewerkingskaart of iets dergelijks waarmee ik de beelden van de videorecorder naar mijn PC kan krijgen.

Hema biedt echter wel deze dienst aan. Voor een VHS band met een duur van 2H of kleiner, betaal je 29,95 EUR om het over te zetten op een DVD'tje. (Dit heb ik eigenlijk niet nodig!, want er staat ong. 40 minuten beeld op de band die ik graag gedigitaliseerd wil hebben)

Dit vind ik vrij prijzig; maar heb het er opzich wel voor over. Alleen heeft iemand ervaringen hiermee.
Hoe is de kwaliteit etc...
Of weet iemand anders een goedkopere plek waar ik dit kan laten doen (wat kost een redelijke videowerkingskaart dan?)

Dank u

[ Voor 13% gewijzigd door Yellowneck op 23-05-2005 15:54 ]

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

• Lunoah
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2023
ook laten doen bij de dixons.. kwaliteit is gewoon gelijk aan de video kwaliteit.. slecht als je dvd gewend bent.. ligt helemaal aan de bron.

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

Topicstarter
Noah schreef op maandag 23 mei 2005 @ 15:53:
ook laten doen bij de dixons.. kwaliteit is gewoon gelijk aan de video kwaliteit.. slecht als je dvd gewend bent.. ligt helemaal aan de bron.
wat kost dat daar. Kan nl niets daarover terugvinden op www.dixons.nl

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:23
Maar als het zo belangrijk voor je is dan is 30 euro toch gewoon geen geld ?
Hoeveel goedkoper wil je dan als het maar 30 kost....

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-02 11:38
Hou er rekening mee dat de kwaliteit niet beter word dan de vhs die je inlevert. Er zijn wellicht wel oplossingen om het een en ander op te poetsen, maar dat kost veel moeite en uiteindelijk word het toch niet veel beter :P.

http://www.computershopheesch.nl/

^^ hier is het maar 10 euro, maar ik zou er geen moeite voor doen en gewoon inleveren bij het dichtsbijzijnde bedrijf.

[ Voor 27% gewijzigd door Icey op 23-05-2005 16:00 ]

Verwijderd

YellowNeck schreef op maandag 23 mei 2005 @ 15:51:
Dit vind ik vrij prijzig; maar heb het er opzich wel voor over. Alleen heeft iemand ervaringen hiermee.
Hoe is de kwaliteit etc...
Of weet iemand anders een goedkopere plek waar ik dit kan laten doen (wat kost een redelijke videowerkingskaart dan?)

Dank u
Dat hangt ervan af...

Ik heb hier de pinnacle av/dv dus met firewire en break-out box...
Heeft me 250euro gekost... Maar ik heb er wel veel aan.

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:58

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Tegenwoordig koop je voor +- 50 euro een tv-kaart. Kan je het zelf doen. Op deze manier kan je ook nog andere banden over zetten en zo een hoop kosten besparen.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:03

Barrycade

Through the...

Geen kennissen met een standalone DVD-recorder? Is een redelijk goedkope oplossing ( 1 DVD+/-R en een bosbloemen/flesje wijn).

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

Topicstarter
LoeiOrdinair schreef op maandag 23 mei 2005 @ 16:00:
Tegenwoordig koop je voor +- 50 euro een tv-kaart. Kan je het zelf doen. Op deze manier kan je ook nog andere banden over zetten en zo een hoop kosten besparen.
Hmm Dat lijkt er meer op; helaas ben ik een vette n00b op et gebied van Video-editting etc. Dus zal ik me eerst eens goed moeten inlezen alvorens het aanschaffen van een tvkaart. Want ik weet niet precies welke ik moet hebben,(en de prijzen varieren van 20 tot 400 euro bij wijze van spreken ;))
littlejoannes schreef op maandag 23 mei 2005 @ 16:01:
Geen kennissen met een standalone DVD-recorder? Is een redelijk goedkope oplossing ( 1 DVD+/-R en een bosbloemen/flesje wijn).
Nee, helaas niet

• Roland_EM25
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-02 21:11

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Nou hier is hoe ik het doe.

Ik heb het volgende stukje hardware:

- Hauppauge PVR-150MCE (ongeveer 60 euro by Yorcom)

De volgende software:

- Windows Moviemaker 2
- Tmpgenc MPEG2 encoder
- Tmpgenc DVD author 1.6

Je sluit de video op je pc aan door middel van een het liefst S-video kabel of anders een composiet kabel. De audio stop je vanzelfsprekend ook in de kaart.

Met moviemaker capture je de video, dwz je slaat de video op op je pc, terwijl je kijkt. Na het opslaan kan je er nog leuke dingen aan toevoegen, zoals overgangen, fade-ins etc...

Hierna zet je het gevormde videobestand, een .wma bestand, om naar een mpeg2 bestand dmv Tmpgenc. Dit is een trial van 30 dagen, waarmee je even vooruit kunt. Je stelt het programma in op een PAL dvd met, afhankelijk van de bron, 16:9 (breedbeeld), of 4:3 verhouding.

Je houd een groot MPEG2 bestand over, dit moet je dan "authoren" met tmpgenc dvd author. Je kan eventueel menu'tjes maken, hoofdstukken toevoegen etc...

Na het proces hou je twee mappen over, VIDEO_TS en AUDIO_TS, deze brand je op DVD, en gedigitaliseerd is je film.

Evt kan je nog wel verschillende dingen veranderen of toevoegen maar daar moet je zelf wel uit kunnen komen, voorbeelden:

- Geluid nabewerken met bijvoorbeeld Goldwave ( Limiter/compressor, peak filter etc... )
- Niet in WMA opslaan maar in raw video formaat met bijvoorbeeld Virtualdub.

Zo heb ik op deze manier een toneelvoorstelling gedigitaliseerd, met verschillende tapes van verschillende hoeken, is erg mooi geworden. Hiervan heb ik er ongeveer 30 verkocht voor 6,50 p/s >:)

Maargoed, dit is een hele beknopte gebruiksaanwijzing. Verder zijn er nog tal van mogelijkheden, die je het beste zelf kunt zoeken via google of GOT, er is genoeg over te vinden.

Bovendien, bij de aanschaf van een tv-kaart als deze zitten nog wat voordeeltjes. Bijvoorbeeld:

- Tv kijken op je pc
- Je tv gebruiken als DVD recorder (met Windows MCE 2005 gaat dit heel goed)

Veel succes!

Desktop: Intel I7 6700k, Corsair AX760, Gigabyte Designare Z170, 16gb DDR4

• Wolf87
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-02 07:26
videoduplo in amsterdam heeft hierin een ruime keus

http://www.videoduplo.nl/2005/video.html

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

Topicstarter
Roland_EM25 schreef op maandag 23 mei 2005 @ 20:00:
Nou hier is hoe ik het doe.

[ Tutorial ]

Veel succes!
Bedankt!, maar dat wist ik al :).
ik bedoelde meer qua hardware. Dat ik daar nog een erge leek in ben, welke nou het geld waard is enzo, en waar ik moet op letten bij aanschaf.

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-02 15:15
Toen ik die actie zag bij hema moest ik eigenlijk alleenmaar denken aan wat als de video kapot gaat of kwijt raakt....

Hier moet je niet aan denken als het beelden van bijv. reeds overleden familie of vroeger met hoge emotioneele waarde zijn.

Dat lijkt mij al genoeg rede om het zelf te doen/leren, dan weet je zeker dat er niks raars buiten je om mee gebeurd. Mijn pa heeft alle orgineele camera bandjes nog bewaard omdat die veel betere kwaliteit video hebben van toender tijd (s)vhs nu zetten we ze gelijk over van de cam naar dvd en tegenwoordig via firewire (dan gebruiken we de line-in van de digitale camera om de annalooge camera met bijbehoorende bandjes digitaal zonder artifacts en raare de-interlacing door tv kaarten via de firewire te capturen naar de pc)

Mijn vader is zelfs zo gehecht aan al ons video matriaal dat hij een koffer met al het ruwe mpeg matriaal op dvd (dus voor de montage en extra compressie) onder zijn bed heeft staan om die mee te nemen in geval van brand ofzo (!)
...En gelijk heeft hij
(we zitten er zelfs over te denken overal een kopie van te maken en bij mijn oma neer te zetten)

• Padje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
He....

Wil hem best voor je overzetten op dvd voor 20 eurotjes all in...
Das inclusief retour sturen videoband aangetekend. :)

Padje@xs4all.nl

Groet,

Pieter

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-02 11:44
TVkaarten hebben meestal slechte (of beter gezegd: lage) kwaliteit ingangen... zie ook hier:
Welke TV/capturekaart moet ik kopen? FAQ

Als je eenmaal een (tv)capturekaart hebt met een goede kwaliteit svideo ingang, heb je een grote hdd nodig om het beeld te capturen... gebruik hiervoor de Huffyuv codec, deze levert de beste kwaliteit.

Vervolgens moet je nog de film omzetten naar MPEG2 en er een DVD van maken...
1 van de beste of misschien wel de beste mpeg2 encoder op dit moment is HC encoder. De commerciele CCE encoder werd tot voor kort gezien als de beste encoder... maar HC lijkt cce van de troon te stoten.
Tools waarmee je je avi bestand (wat je gecaptured hebt) kan omzetten naar mpeg2 en vervolgens dvd maken zijn er genoeg... DIKO doet het erg makkelijk en kan je oa de HC encoder voor gebruiken.

Als je tv/capturekaart een hardware-encoder heeft, is het allemaal stuk makkelijker, tijdens het capturen wordt de film door de hardwareencoder direct omgezet naar MPEG2. Hoef je het in principe alleen nog te branden... of een dvd authoren met menu etc.

Belangrijkste als je dus VHS bandjes wil omzetten naar DVD is dat je een capturekaart met een goede input hebt... en (als hij geen hardware encoder heeft) voldoende schijfruimte.

Een goede tvkaart met hardware-encoder is bijvoorbeeld de Hauppauge WinTV PVR-150, 250 en 350..

[ Voor 6% gewijzigd door Jazco2nd op 23-05-2005 21:38 ]

Verwijderd

Of probeer een JVC DRMV1 vhs-dvd recordercpmbo ergens te ritselen (" koop" er 1, breng hem binnen x dagen terug omdat hij niet bevalt).

Just my two lame cents :*)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:34

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 14:44:
Of probeer een JVC DRMV1 vhs-dvd recordercpmbo ergens te ritselen (" koop" er 1, breng hem binnen x dagen terug omdat hij niet bevalt).

Just my two lame cents :*)
Weet je wat ik ook leuk vind? Dan eerst ergens een hele dure videocamera kopen en die dan een week later terugbrengen en zeggen dat ie stinkt..

Teeuwen :P

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Pagina: 1