[RAID Controller] DV Capture naar HDD op RAIDcontroller fout

Pagina: 1
Acties:

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:20

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Ik heb hier een MSI K7T Turbo RAID Limited Edition met de volgende schijven configuratie:

-Maxtor 13GB 7200 2MB Cache op Onboard IDE (OS-schijf)
-2x Maxtor 40GB 7200 2MB Cache in Mirror op onboard RAID controller
-1x Maxtor 160GB 7200 8MB Cache Stripe (met zichzelf) op onboard RAID controller

i.v.m het grote aantal CD-ROM spelers kan en wil ik de 3 grootste schijven niet op de onboard IDE hebben, maar moeten deze op de Onboard RAID-controller blijven. De Onboard RAID-controller is een Promise Fasttrack100.

Ik heb nu sinds kort een Sony DV-cam. Wanneer ik deze via firewire laat capturen met èèn willekeurig programma naar mijn OS-schijf, dan werkt dit uitstekend, geen framedrops. Uiteraard wil ik geen capture-acties uitvoeren op mijn OS-schijf omdat deze klein is, en ik dedicated voor OS wil gebruiken.

Indien ik met een willekeurig pakket (Sony, Pinnacle, Windows Movie Maker) een DV-capture uitvoer naar een array op mijn promise controller (zowel de 2x 40GB Mirror als 1x160GB stripe) hangt het capturen na ongeveer 3 seconde. Probleem bij mijn machine hoef ik niet te zoeken omdat het naar C perfect gaat, met immers een slechtere specs schijf.

Mijn probleem ligt dus voor de volle 100% bij mijn Onboard RAID-controller. Op internet lees ik weleens dat een onboard raid vaak een lagere performance heeft dan een onboard IDE, is dat werkelijk zo?

Ik heb de lite RAID-BIOS ook even naar een full (nieuwste versie) geflashed, maar dit mocht het probleem ook niet oplossen. Zou het misschien een IRQ conflict kunnen zijn tussen Firewirekaart (PCI) en onboard RAID?

20*350ZO45°

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:20

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Ik heb inmiddels mijn IRQ's nagekeken. Zowel mijn mass-storage controller (RAID) staat op IRQ 11, mede als mijn FireWire kaart. Een paar PCI-sloten naar beneden plaatsen was geen oplossing, nog steeds beiden op IRQ11. Ik vraag me af of ik het probleem uberhaupt wel in deze hoek moet zoeken.

Ik heb wel voor de 160GB schijf in het verldeden de "Maxtor Big Drive Enabler" moeten draaien om mijn registry van WindowsXP aan te passen zodat WinXP 'm ook daadwerkelijk herkend. Dit lijkt wat mij betreft ook niet de veroorzaker omdat het immers ook op mijn 2x40GB schijven in mirror een probleem geeft, terwijl die niets te maken hebben met die big drive enabler omdat die standaard herkend word door mijn mobo + os.

Misschien iemand nog tips waar ik mijn probleem moet zoeken?

20*350ZO45°

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

MSI K7T
Check ten eerste voor de zekerheid de toestand van de condensatoren op het bord. Zie ook het moederbord-gedeelte van de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter :)
Op internet lees ik weleens dat een onboard raid vaak een lagere performance heeft dan een onboard IDE, is dat werkelijk zo?
Bronnen? Het ligt er maar ook net aan welke RAID level je gebruikt en hoe het boeltje is geconfigureerd ;)
Zou het misschien een IRQ conflict kunnen zijn tussen Firewirekaart (PCI) en onboard RAID?
IRQ conflicten zijn vandaag de dag sinds de introductie van ACPI echt geen issue meer.

Ik zou de schijven eens op de gezondheid checken met het diagnosetooltje van de fabrikant. Info, details en linkjes kun je vanzelfsprekend in de FAQ van dit subforum vinden: OM FAQ / Beleid. Kijk onder "Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?" :)

[ Voor 5% gewijzigd door BalusC op 25-05-2005 09:42 ]