Toon posts:

2 beschikbare draadloze netwerken?

Pagina: 1
Acties:
  • 63 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er uiteindelijk in geslaagd mijn draadloze ADSL verbinding te beveiligen met WPA.
Als ik echter kijk naar mijn internetverbindingen (via icoon en dan naar “draadloze netwerken” door inschakelen service Wireless Zero configuration die normaal af staat of als ik laat scannen op available networks via mijn USB WLAN) zie ik 2 verbindingen :
1. Philips Wifi beveiligd draadloos netwerk (met vermelding verbonden)
2. default onbeveiligd draadloos netwerk (niet verbonden)
Bij eigenschappen voor draadloze netwerken heb ik bij “voorkeursnetwerken” het default netwerk gedelete, maar dit default netwerk (waarvan de signaalsterkte minder is) blijft dus terugkomen bij bovenstaande inlichtingen.
Betekent dit dat men toch zou kunnen inloggen op dit onbeveiligd default netwerk?

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-04 15:56
Misschien heeft de buurman een default network?

[ Voor 29% gewijzigd door TukkerTweaker op 23-05-2005 14:05 ]

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:32
Weet je zeker dat deze 'default', niet van de buren is of zoiets?

edit:

spuit 11

[ Voor 35% gewijzigd door dreamscape op 23-05-2005 14:05 ]

Punctuality is the politeness of kings

Verwijderd

Topicstarter
Tja, dat zou kunnen natuurlijk, maar ik betwijfel het.
De buren links en rechts hebben geen internet. Iets verder rechts misschien, maar die mensen ken ik niet zo goed. Het zijn wel allemaal aangebouwde woningen.

Ik zit hier aan de uithoek van de stad in een blok en heb achteraan (maar dan 50 meter verder) ook nog enkele buren.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2005 15:47 ]

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Als je 2 netwerken detecteert, dan zijn er gewoon 2 netwerken. Dat de ander zo laks is om zijn netwerk niet te beveiligen is zijn probleem.
Gewoon zorgen dat je eigen netwerk goed geregeld is. :)

{signature}

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Maakt niet uit. Zolang andere mensen maar niet met jouw netwerk kunnen verbinden als je dat niet wilt.

Dat de 'buren' ook een wifi netwerk hebben, al dan niet beveiligd, is voor jou niet echt van belang. Jij maakt alleen verbinding met je eigen netwerk en kan andere netwerken gewoon laten voor wat ze zijn.

Dat je de netwerken wel steeds ziet terugkeren is niet meer dan een melding dat die netwerken beschikbaar zijn in jouw omgeving. Als jij dus netjes je default netwerk hebt ingesteld wordt daar verder niets mee gedaan.

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-04 15:01

KatirZan

Wandelende orgaanzak

ach, mijn buurman heeft ook een draadloos netwerk inc. internet, hier kan ik met mijn laptop inloggen, heb hem er toen op gewezen, en heb het beveiligd voor hem :) als dank mag ik gebruik maken van zijn internet :) altijd handig als ik in de tuin zit in de zon met mijn laptop :) aangezien ik zelf niet draadloos ben/ga :)

Wabbawabbawabbawabba

• Shuisman
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-05 23:34
Verwijderd schreef op maandag 23 mei 2005 @ 15:46:
Tja, dat zou kunnen natuurlijk, maar ik betwijfel het.
De buren links en rechts hebben geen internet. Iets verder rechts misschien, maar die mensen ken ik niet zo goed. Het zijn wel allemaal aangebouwde woningen.

Ik zit hier aan de uithoek van de stad in een blok en heb achteraan (maar dan 50 meter verder) ook nog enkele buren.
Zet je eigen router uit (je weet wel die stroom kabel B) ) , en scan dan nog eens,
als je dan 1 ziet --->buurman/vrouw
als je dan 0 ziet ----> dan maakt je router blijkbaar 2 netwerken ?!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zet mijn router uit en ik vind geen netwerk.
Ik zet de router aan en hij vindt mijn beveiligd netwerk. Ik laat het WLAN control center scannen en hupsakee daar is dat default netwerk erbij.
Het is dus wel degelijk mijn eigen modem-router, die 2 netwerken toont.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Wat voor 'n AP heb je? Want de enige accesspoints waar ik van weet die meerdere netwerken kunnen aanmaken zijn HP Procurve's, hoewel Cisco Aironets 't mischien ook kunnen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Voutloos
  • Niet online
Anders gebruik je dat default netwerk even om te achterhalen wat het is? (en niet meer dan dat, meer is wat dubieus en onnodig)

{signature}

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet even corrigeren. Uiteindelijk vond ik toch een default netwerk zonder ingeschakelde router. Mogelijks toch een buur.
Ik probeer de komende dagen verder. Gezien het signaal zwakker is kan het IMO ook niet om dezelde modem gaan toch?

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-05 12:44
Wat een rare vraag is dit... Het is onmogelijk om je eigen router 2x te vinden hoor... dus het is een ander apparaat.. klaar.

Joh ik vind hier wel 5 netwerken, 2x Default, 1x USR, 1x een eigen naam en de 5e is me eigen.
Die 2 defaults zijn onbeveiligd, kan met beide verbinden en met 1 direct internetten... die USR kan ik ook mee verbinden en internetten maar ontvang nauwelijks een signaal...

Dus zo vreemd is het niet hoor... tis toch logisch dat er wel meer mensen zijn met een draadloos netwerk tegenwoordig... mensen denken verder helemaal niet eraan om zich werkelijk in dat apparaatje te gaan verdiepen en te beveiligen...

uitzenden van SSID uitschakelen, een andere dan de defaut SSID kiezen
MAC list, alleen die apparaten toestaan te verbinden die in de lijst zijn.
DHCP uitschakelen
als je een 11g netwerk heb ook even op 11g Only zetten.. scheelt ook weer beetje

Klaar, zo is een netwerk in principe al erg goed beveiligd... deze dingen zijn erg snel geregeld... hoef je nieteens te stoeien met WEP of WPA...

[ Voor 7% gewijzigd door Jazco2nd op 23-05-2005 16:46 ]

• Voutloos
  • Niet online
Jazco2nd schreef op maandag 23 mei 2005 @ 16:44:
Klaar, zo is een netwerk in principe al erg goed beveiligd... deze dingen zijn erg snel geregeld... hoef je nieteens te stoeien met WEP of WPA...
Geen broadcast, default SSID en MAC filtering is een goed begin, maar absoluut geen erg goede beveiliging te noemen. Je valt hoogstens iets minder op voor doorsnee users, maar je netwerk is net zo makkelijk te benaderen voor hen die dat wel willen. MAC is wel een beveiliging, maar wel een erg lichte vorm want deze kan je in de driver van je netwerkkaart zelf bepalen.

{signature}

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Wat een rare vraag is dit... Het is onmogelijk om je eigen router 2x te vinden hoor... dus het is een ander apparaat.. klaar.
Onzin. D'r zijn zat accesspoints die meerdere SSID's uit kunnen zenden. Maar die zijn wel van een duurdere categorie dan je bij de gemiddelde persoon aantreft. Deze bijvoorbeeld kan er 16 uitzenden, en je afhankelijk van welke je gebruikt in een bepaald VLAN zetten.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-04 15:56
Nou mij lijkt me enige vorm van encryptie niet verkeerd, anders kan er alsnog vanalles onderschept worden.
WPA is de betere optie.
Het veiligste is een VPN verbinding over je draadloze netwerk te draaien.

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 05-05 10:31
Voor leken nog een usefull linkje over beveiligen van WiFi.

http://www.weethet.nl/dutch/network_wifi_intro.php#security

DIT IS MIJN WEBSITE

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-05 12:44
Voutloos schreef op maandag 23 mei 2005 @ 16:47:
[...]

Geen broadcast, default SSID en MAC filtering is een goed begin, maar absoluut geen erg goede beveiliging te noemen. Je valt hoogstens iets minder op voor doorsnee users, maar je netwerk is net zo makkelijk te benaderen voor hen die dat wel willen. MAC is wel een beveiliging, maar wel een erg lichte vorm want deze kan je in de driver van je netwerkkaart zelf bepalen.
natuurlijk! ik heb ook wel WPA aanstaan... ga binnenkort even WPA2 proberen.. de Asus WL500g ondersteund dat namelijk.

Waar het mij vooral omgaat is dat je buren niet even in het lijstje met Beschikbare Netwerkverbindingen jouw netwerk pakken, op jouw internetabo gaan internetten etc... Zelfs mijn moeder kan dit... het is zoooo makkelijk.
Geen broadcast, default SSID en MAC filtering en DHCP uit zorgt er in elk geval voor dat dit niet meer zo makkelijk kan... het kán nog wel maar deze moeite weegt niet op..

mensen die werkelijk op jouw netwerk willen komen kunnen dat natuurlijk best... om je tegen deze vijanden te beschermen moet je zeker encryptie gebruiken.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:00

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Sorry hoor, maar dit is allemaal standaard WiFi gedoe.
Je vind een (unsecure) WLAN uit je omgeving .. so what ?
De ene keer zie je 'm misschien wel, de andere niet, hangt ervanaf waar hij zit enzo.

* Koffie vindt dit iig geen NT topic.

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.