Toon posts:

frameborders verwijderen via script

Pagina: 1
Acties:
  • 245 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik moet voor mijn eindwerk een valid html site maken.

nu zit ik met het probleem dat mijn frameborders niet wegkunnen, want met de tag frameborder=0 is dit niet valid in een strict html en de hele site hoort wel valid te zijn.

Naar het schijnt kan je via een script de borders van een frame wegdoen. Zodoende dat dit dan wel valid wordt!!

Wie kan me helpen met die script?

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:06

samo

yo/wassup

Misschien werkt het via css? Heb je dat al geprobeerd?

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Verwijderd schreef op maandag 23 mei 2005 @ 13:54:
Hallo, ik moet voor mijn eindwerk een valid html site maken.

nu zit ik met het probleem dat mijn frameborders niet wegkunnen, want met de tag frameborder=0 is dit niet valid in een strict html en de hele site hoort wel valid te zijn.

Naar het schijnt kan je via een script de borders van een frame wegdoen. Zodoende dat dit dan wel valid wordt!!

Wie kan me helpen met die script?
Valid HTML is natuurlijk een ultiem doel, maar hoef je niet alles voor te laten varen he ;)

Voordat ik ev. tips geef: wat voor DTD gebruik je eigenlijk? :)

En via CSS (border property) is een en ander te regelen :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

http://www.w3.org/TR/html401/present/frames.html#h-16.2.2

frameborder is gewoon een geldig attribuut (geen tag!) voor een frame-element, maar gebruik je wel een frameset DTD? Of heb je het hier over inline frames?

[ Voor 3% gewijzigd door crisp op 23-05-2005 14:00 ]

Intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
css heeft die property niet

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:01

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik zie dat je jezelf jezus noemt maar scripts staan niet gelijk aan wonderen he!

Wij kunnen hier geen kant en klaar script voor je bakken, ik zou zo ook niet weten of er überhaupt een script is die zich met borders bezig houdt want met scripten bedoel je hoogstwaarschijnlijk javascript en dat zal toch ook ergens die frameborder aan moeten spreken.

Ik ga wat voor je opzoeken, kun je op de site waarmee je je html valideert dan geen faq raadplegen over welke tags wél mogen?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Verwijderd

Topicstarter
ik zit uiteraard met een frameset dtd. Maar alle pagina's moeten echt wel valid zijn hoor. Niet strict = geen punten en aangezien dat dat mijn hoofdpagina is.... daar gebeurd alles in

Verwijderd

Topicstarter
Dark Blue schreef op maandag 23 mei 2005 @ 14:01:
Ik zie dat je jezelf jezus noemt maar scripts staan niet gelijk aan wonderen he!

Wij kunnen hier geen kant en klaar script voor je bakken, ik zou zo ook niet weten of er überhaupt een script is die zich met borders bezig houdt want met scripten bedoel je hoogstwaarschijnlijk javascript en dat zal toch ook ergens die frameborder aan moeten spreken.

Ik ga wat voor je opzoeken, kun je op de site waarmee je je html valideert dan geen faq raadplegen over welke tags wél mogen?
alvast bedankt.De site wordt gevalideerd met dreamweaver 2004

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Verwijderd schreef op maandag 23 mei 2005 @ 14:01:
ik zit uiteraard met een frameset dtd. Maar alle pagina's moeten echt wel valid zijn hoor. Niet strict = geen punten en aangezien dat dat mijn hoofdpagina is.... daar gebeurd alles in
Dan blijft de opmerking van crisp (en moi over DTD's) toch gewoon bestaan :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)

• G F0rce 1
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-03-2015
Wel.

Cascading Stylesheet:
1
2
3
.class{
border: none;
}

[ Voor 5% gewijzigd door G F0rce 1 op 23-05-2005 14:04 ]

I feel absolutely clean inside, and there is nothing but pure euphoria. - Alexander Shulgin

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

G F0rce 1 schreef op maandag 23 mei 2005 @ 14:03:
[...]

Wel.

Cascading Stylesheet:
1
2
3
frame{
border: none;
}
Ik zou overigens geen class gebruiken, maar direct op 't frame element :)

Verwijderd

Topicstarter
helaas, tzou te mooi zijn om waar te zijn. Dit heb ik reeds allemaal al geprobeerd maar met de .class en frame object in css werkt dit niet.

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Verwijderd schreef op maandag 23 mei 2005 @ 14:02:
[...]

alvast bedankt.De site wordt gevalideerd met dreamweaver 2004
Kan dreamweaver 2004 validaten dan, en waar refereert hij dan aan?
Je kan hem ook eens hier valideren:
http://validator.w3.org/
Tenzij dat dezelfde is natuurlijk ;)

Ik vond hier ook nog wat interessants (hoewel het is ouwe koek maar interessant)

1) as an attribute of <FRAMESET>, FRAMEBORDER is either true or false, but as an attribute of <FRAME>, FRAMEBORDER is a pixel value for setting the width of the space between the browser edge and the page content.
2) on <FRAMESET>, BORDER refers to the amount of pixels between frames, while on <FRAME>, BORDER is simply a now-obsolete version of FRAMEBORDER.

Ik ben nu nog wat anders aan het lezen, hier...
http://home.mtholyoke.edu/~lbmelton/fun/geek/html.shtml (zoek op frameborder)
maar ik krijg nu al hoofdpijn :P

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Bram77
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07-2023
BtM909 schreef op maandag 23 mei 2005 @ 14:05:
[...]

Ik zou overigens geen class gebruiken, maar direct op 't frame element :)
En waarom niet? Leg dan ook uit waarom....

Verwijderd

Topicstarter
Bram77 schreef op maandag 23 mei 2005 @ 14:12:
[...]

hij doet gewoon niks, niet in firefox, niet in internet explorer...

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Frameset//EN"
   "http://www.w3.org/TR/html4/frameset.dtd">
<HTML>
<HEAD>
<TITLE>A frameset document</TITLE>
</HEAD>
<FRAMESET cols="20%,80%">
  <FRAME frameborder=0 scrolling="auto" src="left.html">
  <FRAME frameborder=0 scrolling="auto" src="right.html">
</FRAMESET>
</HTML>

wat werkt er niet?

Intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
dit krijg ik als ik het attribuut <frameborder> gebruik in op de site "http://validator.w3.org/"
Line 9, column 53: there is no attribute "frameborder"

<frameset rows="110,30,*" class="frames" frameborder="0px">

You have used the attribute named above in your document, but the document type you are using does not support that attribute for this element. This error is often caused by incorrect use of the "Strict" document type with a document that uses frames (e.g. you must use the "Transitional" document type to get the "target" attribute), or by using vendor proprietary extensions such as "marginheight" (this is usually fixed by using CSS to achieve the desired effect instead).

This error may also result if the element itself is not supported in the document type you are using, as an undefined element will have no supported attributes; in this case, see the element-undefined error message for further information.

How to fix: check the spelling and case of the element and attribute, (Remember XHTML is all lower-case) and/or check that they are both allowed in the chosen document type, and/or use CSS instead of this attribute.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2005 14:21 ]

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Verwijderd schreef op maandag 23 mei 2005 @ 14:21:
dit krijg ik als ik het attribuut gebruik in op de site "http://validator.w3.org/"

[...]
frameborder is ook een attribuut van het frame-element, en niet van het frameset-element; bekijk mijn voorbeeld nog maar eens goed...

Intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
crisp schreef op maandag 23 mei 2005 @ 14:20:
HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Frameset//EN"
   "http://www.w3.org/TR/html4/frameset.dtd">
<HTML>
<HEAD>
<TITLE>A frameset document</TITLE>
</HEAD>
<FRAMESET cols="20%,80%">
  <FRAME frameborder=0 scrolling="auto" src="left.html">
  <FRAME frameborder=0 scrolling="auto" src="right.html">
</FRAMESET>
</HTML>

wat werkt er niet?
dit werkt wel, maar is niet valid!! dat is nu juist het probleem waar ik al zo lang op zoek!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Bram77 schreef op maandag 23 mei 2005 @ 14:12:
[...]

Weet je het echt niet, of is dit op 1 of andere manier sarcastisch bedoeld :?

Verwijderd

Topicstarter
Crisp, jij had gelijk. Ik was mis en had dit bij het frameset element gezet. Dit is nu reeds in orde, maar nu blijft er nog een kleine "spacing" over die ik niet wegkrijg.

en ik wist het echt niet ni geen geval sarcastisch bedoeld dus

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-04 11:10

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik werk al lang niet meer met frames, maar volgens mij heeft de topictarter hier gelijk, toen ik het voor het laatst probeerde was het ook onmogelijk om die rand helemaal weg te halen zonder een ongeldig attribuut omdat verschillende browsers die rand anders gewoon laten staan.

Trouwens, frames en valid HTML zijn een beetje tegenstrijdig, technisch gezien kan het wel, maar het gaat wel in tegen allerlei usability principes, wat weer het argument achter valid HTML is.

Probeer het gewoon zonder frames op te lossen, dat is uiteindelijk een stuk leuker voor jezelf en voor de bezoekers van je website.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/psychochicken/naamloos.jpg

hier zie je dat er na het verwijderen toch nog en witte ruimte tussen zit :/

damn, zou nochtans moeten werken, maar doet het niet

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2005 14:36 ]

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Verwijderd schreef op maandag 23 mei 2005 @ 14:28:
Crisp, jij had gelijk. Ik was mis en had dit bij het frameset element gezet. Dit is nu reeds in orde, maar nu blijft er nog een kleine "spacing" over die ik niet wegkrijg.

en ik wist het echt niet ni geen geval sarcastisch bedoeld dus
1. Spacing in je document of door je 2. frame-gebruik?

Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
/* voorbeeld 1 */
body{
  margin: 0;
  padding: 0;
}

HTML:
1
2
<!-- voorbeeld 2 -->
<frame ...marginwidth="" marginheight=""

Verwijderd

Topicstarter
geen van beiden werkt :s

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Laat eens wat code zien, want hoe kunnen wij ervanuit gaan dat je niet weer een typfoutje hebt gemaakt :)

Verwijderd

Topicstarter
nu zou da previewke moeten werken

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/psychochicken/naamloos.JPG

er zitten nog 2 witte randen tussen

Verwijderd

Topicstarter
ok de code
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Frameset//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-frameset.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<title>Untitled Document</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
<link href="index.css" type="text/css" rel="stylesheet" />
</head>

<frameset rows="110,30,*" class="frames">
<frame marginheight="0" marginwidth="0" frameborder=0 name="boven" src="boven.htm" scrolling="no" noresize="noresize" />
<frame marginheight="0" marginwidth="0" frameborder=0 name="ubenthier" src="ubenthier.htm" scrolling="no" noresize="noresize" />
<frameset cols="135,*">

<frame marginheight="0" marginwidth="0" frameborder=0 name="links" src="links.htm" noresize="noresize" scrolling="no" />
<frame marginheight="0" marginwidth="0" frameborder=0 name="main" src="main.htm" scrolling="auto" />
</frameset>

</frameset>
</html>

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2005 14:45 ]

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Verwijderd schreef op maandag 23 mei 2005 @ 14:43:
nu zou da previewke moeten werken

[afbeelding]

er zitten nog 2 witte randen tussen
Die krijg je niet weg zonder een (invalid) border=0 in je frameset tag te zetten.
Dat is overigens meer een tekortkoming in de browsers dan een fout in de specificaties. Aan de andere kant: framesets zijn natuurlijk ook niet meer echt van deze tijd ;)

[ Voor 4% gewijzigd door crisp op 23-05-2005 14:55 ]

Intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
niet meer van deze tijd? k ja misschien wel, maar omdat we geen asp of php mogen gebruiken moet ik wel of anders moet ik alles in tabellen gaan gieten maar dit zie ik wel niet zitten.

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Verwijderd schreef op maandag 23 mei 2005 @ 15:03:
niet meer van deze tijd? k ja misschien wel, maar omdat we geen asp of php mogen gebruiken moet ik wel of anders moet ik alles in tabellen gaan gieten maar dit zie ik wel niet zitten.
Ook tabellen is niet meer van deze tijd ... ;)

Mocht je tijd over hebben, zoek eens gerust op sematische html ;)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het net gevraagd aan iemand op school die nogal veel van scipting weet. Hij zegt dat het alleen maar kan via een javascript .Hij gaat mij morgen het script geven waarmee ik dat kan oplossen!

alvast bedankt voor jullie hulp

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dan ben ik wel benieuwd naar dat script. Zou je dat hier willen posten, junkiejezus?

Koop al mijn ads!

Verwijderd

Topicstarter
k geen probleem! zal ik zeker doen!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

BtM909 schreef op maandag 23 mei 2005 @ 15:06:
[...]

Ook tabellen is niet meer van deze tijd ... ;)

Mocht je tijd over hebben, zoek eens gerust op sematische html ;)
Dan kun je lang zoeken, wat je bedoelt is denk ik semantische html :P

Overigens blijven jullie oeverloos mekkeren over dat frameborder geen attribuut van dit of dat mag zijn, lees dan even wat ik post...
Dark Blue schreef op maandag 23 mei 2005 @ 14:11:
as an attribute of <FRAMESET>, FRAMEBORDER is either true or false, but as an attribute of <FRAME>, FRAMEBORDER is a pixel value for setting the width of the space between the browser edge and the page content. On <FRAMESET>, BORDER refers to the amount of pixels between frames, while on <FRAME>, BORDER is simply a now-obsolete version of FRAMEBORDER. [/i]
Blah. Waarom doe ik dit eigenlijk nog.

• ZeilDude
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-02-2022
Dit geeft volgens http://validator.w3.org/ gewoon valide html hoor:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Frameset//EN" 
     "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-frameset.dtd">
<html>
<head>
<meta http-equiv="content-type"
     content="text/html; charset=iso-8859-1" />
<title>a frameset document</title>
</head>
<frameset cols="20%,80%">
  <frame frameborder="0" scrolling="auto" src="left.html" />
  <frame frameborder="0" scrolling="auto" src="right.html" />
</frameset>
</html>

En om iets nu te gaan oplossen met scriptjes vind ik een slordige manier, zeker nu het steeds lastiger wordt om scripts toe te passen.

Nog wat overige opmerkingen:
- framesets hebben niet mijn voorkeur, ik werk liver met div-elementen, die in combinatie met asp (of php) om herhalende element eenvoudig te laten terugkomen op de site. Maar jij mag dus niet nmet een serverside script werken (stom dat clientside wel mag);
- tabellen zijn absoluut niet ouderwets, maar gebruik ze waarvoor ze zijn: het weergeven van tabellen, niet om de lay-out van je hele pagina te verwerken (daar hebben we oa div-elementen en css voor);

[ Voor 12% gewijzigd door ZeilDude op 24-05-2005 03:27 ]

Verwijderd

Misschien werkt het via css? Heb je dat al geprobeerd?
Werkt niet.

Verwijderd

En valid zei je? Wat leren ze je precies daar? :X

Verwijderd

ik heb het net gevraagd aan iemand op school die nogal veel van scipting weet. Hij zegt dat het alleen maar kan via een javascript .Hij gaat mij morgen het script geven waarmee ik dat kan oplossen!
Dus je past met scripting het DOM aan om langs de validator te komen? Kun je net zo goed gewoon gelijk die attributen erin stoppen en er niks om geven dat de frameset zelf niet valideert. (Of alles met scripting oplossen en SPAN met FONT vervangen en <div class="table"> met TABLE, etc. Ugh!)

Verwijderd

Google corrigeert die fouten.
Overigens blijven jullie oeverloos mekkeren over dat frameborder geen attribuut van dit of dat mag zijn, lees dan even wat ik post...
Dat komt uit 1998 en is niet de HTML4 specificatie. Het ging vooral om het attribuut BORDER overigens, welke alles weghaalt samen met FRAMEBORDER en FRAMESPACING. Zie: http://www.stopdesign.com/examples/frames/frameset.html

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Dark Blue schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 01:54:
[...]

Ehm :(... Lange leve google spell-checker \o/ ;)

Verwijderd

Topicstarter
het script!!!!!
function ini()

{
document.getElementById("frame1").frameSpacing = 0 ;
document.getElementById("frame1").rows="110px,*" ;
}
geef je frameset('s) de id('s) "frame1" en voila!! typ en dan gewoon bij: onload="ini()"

bv.
<frameset cols="110px,*" id="frame1" onload="ini()">

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

tsja, zo'n vermoeden had ik al; je gaat dus via de DOM gewoon weer propriety properties opgeven. Zet dan liever meteen een border=0 in je frameset en vergeet die hele validator...

Intentionally left blank

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Verwijderd schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 06:42:
[...]
Google corrigeert die fouten.
[...]
Dat komt uit 1998 en is niet de HTML4 specificatie. Het ging vooral om het attribuut BORDER overigens, welke alles weghaalt samen met FRAMEBORDER en FRAMESPACING. Zie: http://www.stopdesign.com/examples/frames/frameset.html
offtopic:
mijn complimenten voor je tolerantie, afgezien van die eerste quote kwam ik wat bot uit de hoek. thnx.

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Staat trouwens al 5 jaar open in bugzilla

Intentionally left blank

Pagina: 1