[debian] Server upgraden met apt-get upgrade

Pagina: 1
Acties:

• BacardiBreezer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06-2005

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Ik heb hier enige tijd geleden een Debian Sarge test-server ge-upgrade met "apt-get upgrade" waarbij bijvoorbeeld ook apache werd ge-upgrade. Er werd tijdens heht upgraden gevraagd of ik de bestaande config-file wilde overschrijven, dit wilde ik uiteraard niet en heb de bestaande gehouden. (hier had ik eigenlijk al vraagtekens bij)

Het probleem dat ik hierna had was dat Apache bleef hangen bij het starten tijdens het booten. Na een geinclude bestand in the httpd.conf gecomment te hebben wat iets te maken had met PHP (can;t remember at this time, have to look ;)) startte het geheel wel weer op.

Apache viel ook over de hostname die niet goed zou zijn. Was echter allemaal in orde maar toch vreemd.

SSH wilde hierna ook niet starten. Opzich geen probleem want ik heb voor de makkelijkheid Webmin erop staan dat ook wel een commandline heeft.

Mijn vraagtekens die ik mezelf bij de config-file stelde is, zou het niet kunnen zijn dat de config-file voor een nieuwere versie van het geinstalleerde pakket niet optimaal zou kunnen zijn.

Ik denk dat de beste manier is om de "apt-get upgrade" een prefix mee te geven dat hij niet kijkt naar configfiles en alleen de pakket upgrade.

Dit alles is toch niet de bedoeling uiteraard. Ik vraag me dus af wat het beste te doen, en of iemand dit wel eens vaker gehad heeft. Komt voor de eerste keer voor eigenlijk.

Jij bent misschien belangrijk, maar ik ben aardig ;)

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Eigenlijk altijd de diff bekijken als er om het vervangen van config files gevraagd wordt. Dan houd je gewoon je eigen config file en voer je daar wijzigingen handmatig in door die je in de diff als belangrijk opvallen.

Of verder je problemen (ssh) hier iets mee te maken hebben betwijfel ik...

Heb je niet in de logs gekeken toen Apache niet meer wilde starten?

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
tomato schreef op maandag 23 mei 2005 @ 13:36:
Eigenlijk altijd de diff bekijken als er om het vervangen van config files gevraagd wordt. Dan houd je gewoon je eigen config file en voer je daar wijzigingen handmatig in door die je in de diff als belangrijk opvallen.

Of verder je problemen (ssh) hier iets mee te maken hebben betwijfel ik...

Heb je niet in de logs gekeken toen Apache niet meer wilde starten?
Ja, heb ik zeker bekeken. Zal het anders straks eens posten. Maar stel je zou 10 (of meer) servers hebben draaien, dit moet toch automatisch kunnen werken ? Ben je anders mooi klaar mee :? Ik vergelijk uiteraard wel de verschillen, of laat dat even showen door de installer.

Maar het lijkt me niet noodzakelijk zaken te laden die je voorheen ook niet geladen had. Ik kan me voorstellen dat wanneer Apache een configuratie voor een optie zoekt en deze mist zou kunnen hangen bij het starten.

Echter.... Apache zou ook default-instellingen aan kunnen nemen wanneer het iets niet vinden kan in de config-file.

[ Voor 22% gewijzigd door BacardiBreezer op 23-05-2005 13:40 ]

• Winnetou
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een tijdje geleden heb ik mijn testserver ge-upgrade van Stable naar Sarge door middel van apt-get upgrade. Er werd toen o.a. bij Apache gevraagd of ik bepaalde regels wilde laten toevoegen aan mijn configfile. Daardoor werkte Apache gewoon goed.
Werd er bij jou echt gevraagd of ie compleet nieuwe configfiles ging installeren of was het ook enkel toevoegen?

Die folgende Sendung ist für Zuschauer unter sechzehn Jahre nicht geeignet

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Aquifer schreef op maandag 23 mei 2005 @ 13:41:
Werd er bij jou echt gevraagd of ie compleet nieuwe configfiles ging installeren of was het ook enkel toevoegen?
Zoals ik het na echt zeer secuur lezen en vanuit alle hoeken bekeken te hebben....... overschrijven.

Ik kon namelijk wel de verschillen bekijken en handmatig aanpassen.

Het gaat me er namelijk om dat als je dit altijd zo moet doen wil je geen systeembeheerder zijn van een groot netwerk, of op deze manier risico's lopen dat het niet goed meer werkt.

[ Voor 20% gewijzigd door BacardiBreezer op 23-05-2005 13:46 ]

• tomato
  • Niet online
Debian heeft de Apache configuratie mooi uit elkaar gehaald voor configuratie van modules en 'sites', dus in de apache2.conf zul je over het algemeen maar weinig wijzigingen zelf maken.

Verder is de configuratie wijziging een wijziging in de standaard apache2.conf file die meegeleverd wordt met het package. In de meeste gevallen zal het dan ook gewoon veilig zijn deze over te laten schrijven, omdat je hier toch zelf niet veel aan veranderd hebt.

Heb je zelf wel flink zitten sleutelen aan apache2.conf en de structuur van je configuratie, dan is er voor apt sowieso natuurlijk niet veel zinnigs meer over te zeggen wat er gedaan moet worden als er in de standaard meegeleverde apache2.conf een regel veranderd is.

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
tomato schreef op maandag 23 mei 2005 @ 14:04:
Heb je zelf wel flink zitten sleutelen aan apache2.conf en de structuur van je configuratie, dan is er voor apt sowieso natuurlijk niet veel zinnigs meer over te zeggen wat er gedaan moet worden als er in de standaard meegeleverde apache2.conf een regel veranderd is.
Maar denk je eens in als iemand iets als Plesk zou gebruiken (niet dat ik dit gebruik) of een ander CP. Heb je toch echt een probleem denk ik.

• tomato
  • Niet online
Het is inderdaad ook niet ideaal, maar ik ben zelf niet op de hoogte van standaard constructies in package managers die dit beter oplossen. Misschien dat iemand anders hier meer van weet.

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
tomato schreef op maandag 23 mei 2005 @ 14:34:
Het is inderdaad ook niet ideaal, maar ik ben zelf niet op de hoogte van standaard constructies in package managers die dit beter oplossen. Misschien dat iemand anders hier meer van weet.
Alle ideeen zijn welkom toch ? Inderdaad dat wellicht iemand hier meer over kan vertellen :)

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Iemand hier nog een work-flow voor dit ?

Pagina: 1