[FreeBSD] daemons starten via inetd of stand-alone?

Pagina: 1
Acties:

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:01

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Topicstarter
Ik ben al een tijdje bezig met een FreeBSD-server en nou kom ik bij het installeren van applicaties wel eens tegen dat je ze 'stand-alone' kan laten draaien of via 'inetd'. Ik heb nu alles stand-alone draaien (Apache, Samba en vsftpd) en dat werkt allemaal prima, waarom zou ik dit via inetd moeten starten?
Ook heb ik ergens gelezen dat inetd verouderd is en dat je beter tcpserver kan gebruiken?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Je hoeft inetd inderdaad niet te gebruiken, zoals je al hebt gemerkt. Stand alone is overzichtelijker vind ik. Heb zelf inmiddels alweer enkele jaren ervaring met beheer van een FreeBSD Samba print/fileserver en een FreeBSD webserver. Heb inetd volgens mij nooit gebruikt.

McCloud heeft het mooi uitgelegd.

[ Voor 7% gewijzigd door begintmeta op 23-05-2005 17:15 ]

• McCloud
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-10-2025
Als je applicaties via inetd opstart worden deze applicaties pas opgestart als er een request op de poort van die applicatie binnenkomt. Dit betekent dat een applicatie geen resources vreet als ie niet wordt gebruikt, wat handig is als de applicaties maar af en toe gebruikt worden.

Start je ze standalone op, dan vreet de applicatie altijd resources (applicatie is immers up). Dit is handig als een applicatie vaak gebruikt wordt, omdat je dan niet de overhead hebt van inetd die constant je applicaties moet opstarten en afsluiten.

Verwijderd

inetd niet gebruiken...wordt ook gezien als legacy gezien...bij sommige apps o.a qmail raden ze het af om het via inetd te starten...dacht dat het te maken had met security issues en dat inetd services kan afsluiten die too busy zijn..connectioin rate limit mechanisme...