[3dsmax] Hoe een object clonen en tegelijk offsetten?

Pagina: 1
Acties:

• Dexter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-04 09:51

Dexter

d((o_o))b

Topicstarter
Ik heb een vraag waar ik zelf nog steeds niet uitgekomen ben in MAX. Ik heb het vermoeden dat het heel simpel moet kunnen, maar zou niet weten hoe.

Ik heb een box. En nu wil ik om die box een tweede box hebben (zelfde vorm en afmetingen) als een soort van verschaalde clone-box van de eerste box, maar dan wel met een door mij te definieren offset.

Hoe kan ik dat het makkelijkst bereiken in MAX? Ik kan wel een SCALE-transform geven, maar daarmee kan ik de offset niet makkelijk bepalen...In de reference van MAX wordt bij offset alleen gesproken over NURBS objecten, maar kan het niet gewoon met normale boxen of meshes?

[ Voor 12% gewijzigd door Dexter op 23-05-2005 12:14 ]

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

Verwijderd

rechtermuisknop op de box > clone?
als je dan weer rechtermuisknop doet en dan scale en je huis je muisknop zo dat alle 3 depijltjes geel worden dan klik je en dan word de hoogte, breedte, en de diepte allemaal even ver groter.

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2005 12:34 ]

• Neejoh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:09
Als je r.muis drukt op de scale & transform, krijg je een dialog waar je de offset handmatig in kan voeren. Is dit niet wat je zoekt?

Afbeeldingslocatie: http://images1.imagehigh.com/imagehigh/23052005065827_scaleoffset.jpg

Verwijderd

tools > array

render komt :)

Afbeeldingslocatie: http://members.webdeveloping.nl/~dev/array2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.webdeveloping.nl/~dev/array3.jpg
voorbeeld van distance ofset + rotation + scaling

meerdere combinaties zijn hierbij wel mogelijk

[ Voor 142% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2005 14:29 ]

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Topicstarter
rechtermuisknop bij scale operation komt alleen procentueel, en wat ik eigenlijk wil is een vaste waarde van de offset. Ook in de oplossing van devega is de vergroting van de nieuwe kubus procentueel en niet als een offset met een bepaalde waarde t.o.v. het origineel...

Of zie ik iets over het hoofd? Dank in ieder geval voor het meedenken!

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

Verwijderd

Dexter schreef op maandag 23 mei 2005 @ 14:30:
rechtermuisknop bij scale operation komt alleen procentueel, en wat ik eigenlijk wil is een vaste waarde van de offset. Ook in de oplossing van devega is de vergroting van de nieuwe kubus procentueel en niet als een offset met een bepaalde waarde t.o.v. het origineel...

Of zie ik iets over het hoofd? Dank in ieder geval voor het meedenken!
mm array maakt een afstandsofzet uit unitwaardes ?

aleen de scaling is procentueel

• 6K
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01-2025

6K

is ook zo...

eerlijk gezegd dacht ik meteen aan array :)
devega geeft daar idd een zeer goed voorbeeld van

٩(͡๏̯͡๏)۶ ٩(●̮̮̃•̃)۶

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Topicstarter
We hebben hier toch een verschil in denken :)

Stel ik heb een box van 10x10x10. Dan wil ik dus eigenlijk daaromheen met dezelfde centerpoint een box met afmeting 12x12x12 zodat ik een kubus in een kubus krijg. En dat dan voor meerder objecten die verschillend van afmeting zijn, maar ik wil steeds dat er een soort van dikte van bijvoorbeeld 2 tussen de kubussen zit. Ik kan handmatig de maat van een geclonede kubus vergroten, maar da's nie handig voor een hoop van die dingen...De array van devega doet wel enigszins wat ik zou willen, maar ik wil geen procentuele verschaling van de kubus, maar een waarbij de nieuwe kubus een aantal units kleiner is dan de vorige (en dus niet een percentage kleiner)

Verwijderd

100 % = 10 units
dus 80 % = 8 units ?
of zie ik het verkeerd ?:)

maar geef een een screenshot zodat het mischien wat makkelijker te begrijpen is

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2005 16:35 ]

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:25

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Jah dat klopt natuurlijk ook alleen maar als je basisvormen allemaal even groot zijn...

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

• Neejoh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:09
Verwijderd schreef op maandag 23 mei 2005 @ 16:34:
100 % = 10 units
dus 80 % = 8 units ?
of zie ik het verkeerd ?:)

maar geef een een screenshot zodat het mischien wat makkelijker te begrijpen is
Stel, je hebt een xbox van 10x10x10units. Zodra je deze cloned en downscaled naar 80%, blijft de box nog steeds 10x10x10 units, alleen hij gedownscaled.

Wat dexter waarschijnlijk wil is een copy van de 10x10x10, die 8x8x8 units heeft, zodat je niets met %en te maken hebt.

Ben er eigelijk ook wel benieuwd naar :) Ik zit zelf te denken aan MAXscript. Moet niet al te moeilijk zijn om een tooltje te schrijven waarbij je een object pakt, units aangeeft (eventueel het aantal clones, lineair op laten tellen) en vervolgens op "vermenigvuldig" ramt et voila 8)7

[ Voor 20% gewijzigd door Neejoh op 23-05-2005 18:35 ]

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Sowieso is procentueel niet echt goed, wanneer dat gebeurt tegenover het laatste exemplaar. Want dan krijg je met 80% dus 10 en dan 8 en dan 6,4 en dan 5,12 Das niet handig. Ik ken geen betere manier hiervoor dan een heel simpel maxscriptje of handwerk. Als je MAXscript nog niet kent, is handwerk sneller.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Topicstarter
Dan wordt het toch weer handwerk vrees ik :Y) , want hoewel ik MAXscript zeker ooit nog wel eens wil proberen te begrijpen ga ik me daar nu denk ik toch maar niet in verdiepen.

Maar nogmaals mijn grote dank voor het meedenken!! Het blijft toch altijd weer spannend als je iets post of er ook reacties op komen :)

• Rapzar
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-03 09:37
ik heb t zelf niet uitgeprobeerd, maar als ik zo naar die array-dialoog kijk zie ik dat je bij scale niet alleen voor incremental, maar ook voor total kan kiezen, met daarachter een 'uniform' checkbox...is dat niet wat je zoekt?
daar toets je de relative schaal van de laatste in, en verdeeld max de tussenliggende uniform, zou ik denken...

[ Voor 23% gewijzigd door Rapzar op 24-05-2005 00:39 ]

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Rapzar schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 00:37:
ik heb t zelf niet uitgeprobeerd, maar als ik zo naar die array-dialoog kijk zie ik dat je bij scale niet alleen voor incremental, maar ook voor total kan kiezen, met daarachter een 'uniform' checkbox...is dat niet wat je zoekt?
daar toets je de relative schaal van de laatste in, en verdeeld max de tussenliggende uniform, zou ik denken...
Nope, ook total en uniform hebben het verkeerde effect.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Pagina: 1