SuSE 9.3 als server - ervaringen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen,

Ik ben momenteel bezig met het opzetten van een gateway / ftp / CoD (Call of Duty) / etc. server. Het interne netwerk bevat wisselend tussen de 10 en de 15 pc's, die allen het internet op gaan middels deze gateway.

Momenteel is er een FreeBSD draaiende pentium 100 die dienst doet als gateway. Aangezien wij ook een ftp / web-servertje willen draaien op dit systeem, alsmede dat mijn broers graag een dedicated CoD-server willen draaien, willen we de gateway vervangen door een wat nieuwer (duron 1.2 ghz) systeem.

Mijn Linux ervaring beperkt zich tot wat Red Hat en SuSE 7.3 (deze gateway is dan ook door anderen opgezet). Over SuSE op de desktop was ik zeer tevreden, nu is mijn vraag: hoe doet SuSE het als server omgeving. Ik weet dat SuSE standaard een nogal 'luxe' linux-distributie is. Is dit overkill voor een situatie als het mijne?

Verder zag ik via de ge-ijkte links (www.suse.de) dat ik slechts een eval-version of de SuSE personal kan downloaden. Ben ik nou scheel of is het niet mogelijk om SuSE professional te downloaden via de SuSE website.

Via de search vond ik geen hele concrete antwoorden op bovenstaande vragen, vandaar deze post. Mocht er al wel een topic over dit onderwerp zijn, dan mag dit topic zonder meer dicht..

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over het algmeen wordtSuSe als desktop gebruikt en niet als server, daarbij komt wel: het is en blijft linux. alle software voor linux kan je daarop gewoon draaien, echter kan je misschien beter voor een goed debian bak gaan.

ik heb geen ervaring met SuSe maar het lijkt me dat je daar alle onnodige dingen uit kan schakelen tijdens installatie, en dat je dan een base-server over houdt. als dat niet het geval is en yast toch een desktop enviroment o.i.d installeert standaard kan je msischien beter een redhat of een debian pakken, maar ik vertrouw wel dat suse ook gewoon als server kan draaien, als jij dit fijn vind moet je dat gewoon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 23 mei 2005 @ 11:52:
Over het algmeen wordtSuSe als desktop gebruikt en niet als server, daarbij komt wel: het is en blijft linux. alle software voor linux kan je daarop gewoon draaien, echter kan je misschien beter voor een goed debian bak gaan.
Als ik het goed begrijp vind jij het dus een beetje overkill, en is SuSE conform mijn verwachtingen, meer als Desktop bedoeld.

Van Debian weet ik helemaal niets. Ik heb een blauwe maandag geëxperimenteerd met Slackware maar dit beviel met niet zo. Ik was teveel tijd kwijt met het configureren van die bak (nou staat Slackware volgens mij ook wel bekend om het feit dat het nogal doe-het-zelf is).

Misschien vraag ik wel teveel, ik zoek namelijk een distributie met het gemak van SuSE die vooral geschikt is voor Server-activiteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een tijdje suse als server gedraaid. Niks grafisch geinstalleerd. Kan prima. Voor zover een antwoord op je vraag.

Mijn advies is kijken of suse idd de server voor je is. Als server draai ik nu Trustix, maar er zijn er velen uiteraard. FreeBSD zou ook uitstekend kunnen. Op mijn werkstation draai ik trouwens wel Suse (grafisch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Suse is idd een Desktopsysteem, hoewel je het ook als server kan gebruiken vind ik het niet lekker draaien...

Echte server distro's zijn o.a. Debian, Slackware, Gentoo, Red-Hat.

Als je beginner bent kan je het beste dan toch met Red-Hat gaan werken, dit omdat er standaard al een grafische shell in zit, wil je een systeem dat je resources zo goed mogelijk benut en standaard zo min mogelijk vraagt moet ik je toch verwijzen naar Gentoo, dit kan je helemaal naar eigen smaak inrichten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 23 mei 2005 @ 11:47:
Verder zag ik via de ge-ijkte links (www.suse.de) dat ik slechts een eval-version of de SuSE personal kan downloaden. Ben ik nou scheel of is het niet mogelijk om SuSE professional te downloaden via de SuSE website.
Hier vind je de download info voor SUSE 9.2. Ik kan je de ftp install aanraden, maar er is ook een DVD iso beschikbaar.
[url=http://www.novell.com/products/linuxprofessional/downloads/suse_linux/index.html]

SUSE 9.3 ligt al in de winkels, maar is nog niet te downloaden. De downloadbare versie komt altijd een paar weken/maanden na de winkelrelease.

Verder kan ik je SUSE van harte aanraden voor op de server. Ook zonder X heel fijn mee te werken. Je kunt je systeem zo minimaal installeren als je wilt, dus van overkill zal geen sprake zijn. Verder is de configuratietool Yast2 er in een ncurses versie voor als je zonder grafische omgeving werkt. Heel handig als je geen zin hebt om alle configuratie via de command line te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 23 mei 2005 @ 12:37:
[...]

Hier vind je de download info voor SUSE 9.2. Ik kan je de ftp install aanraden, maar er is ook een DVD iso beschikbaar.
[url=http://www.novell.com/products/linuxprofessional/downloads/suse_linux/index.html]

SUSE 9.3 ligt al in de winkels, maar is nog niet te downloaden. De downloadbare versie komt altijd een paar weken/maanden na de winkelrelease.
Duizendmaal dank voor de link en de uitleg.
Ik wist niet dat er eerst een winkelversie uitkwam alvorens het te downloaden aangeboden werd. Ik zat verder ook een beetje te kijken naar Fedora. Een vriend van me heeft met de 1e Core gewerkt en was hier wel tevreden mee. Zijn er mensen die me de verschillen en de voors en tegens van SuSE tov Fedora zouden kunnen uitleggen.

BVD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparks
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:56
Heb geen ervaring met 9.3 wel met 9.0.

Draai er een commerciele ERP applicatie op icm Oracle9.2. Draait nu al 2 maanden zonder problemen. Hoezo zou het niet geschikt zijn als server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EEKthecat
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-12-2024
Ik heb een paar jaar suse gedraait als standaard FTP HTTP en SAMBA server, draait perfect hoor maar ik zou toch voor dat soort zaken gaan voor een debian kernel, vooral omdat je dan minder met X hoeft te werken. Suse is vrijwel een desktop versie geworden met mega veel X wat alleen maar ruimte in beslag neemt die je niet zal gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor een (eenvoudige (http, ftp, ssh, samba, ldap, mail, enz) server vind ik Trustix te gek. Ideaal updaten met swup. Security by default. Lekker klein en heel slim met zijn resources.

Anders vind ik op dit moment CentOS4 goed als je toch een 2.6 kernel wilt (heb ik bij een laptop als server). Hoewel Trustix binnenkort ook een 2.6kernel krijgt. Verder FreeBSD als het echt heftig moet.

Dit zijn mijn adviezen. Maar ik denk (weet zeker) dat de meeste distro's kunnen. Ook Suse of Mandrake of zo. Kan echt wel heel erg goed, met wat extra effort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 10:44

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

SuSe 9.3 op je server is op zich geen 'standaard' keuze als server OS.
Zoals je al leest geven verschillende mensen aan dat ze liever debian/trustix/RedHat server variant draaien en ieder heeft daar zo zijn redenen voor (snelheid, veiligheid, beschikbare hardware, etc).

Je moet niet vergeten dat SuSe 9.3 een zeer uitgebreide install is met bergen aan spul dat je op je server niet nodig zult hebben. Nu kun je gelukkig een server install doen en naderhand nog eens flink snoeien in de dingen die je niet nodig hebt (grafische schil en frontends).

Zelf heb ik hier een SuSe 9.2 bak draaien die zeer gestript is (server heeft geen grafische shit nodig, beheer hem vanaf de prompt (lokale inlog of ssh) of via webmin. En als ik me niet vergis was de gestripte install minder dan 1 Gb aan hdd ruimte. De machine (dual p3 600 MHz, 512 MB SDRAM, OS hdd 10 Gb, data array: 2 x 150 Gb software mirrored set en 240 GB hardware RAID 5 3Ware escalade) doet dienst als http/ftp/ssh/smtp/file server en ik gebruik hem ook remote voor het doen van dingen voor mijn werk.

Mijn persoonlijke reden voor SuSe is t feit dat ik het al draai sinds 1997 (SuSe 5.2) en dus er gewoonweg beter mee bekend ben dan met andere distro's.
Daarnaast maakt SuSe ook meer werk van het inbouwen van ondersteuning voor nieuwere hardware en is qua kernel versie ook altijd redelijk nieuw mbt de 'out of the box' versie. Maar staar je daar niet op stuk, als je de source code hebt kun je de ondersteuning voor een insteekkaart/device altijd handmatig rond krijgen.

Ik heb een tijdje RedHat gedraait en probeer geregeld andere distro's uit (Ubunto, Gentoo, Mandriva) voor op de desktop maar voor de server geldt, als de boel werkt is er geen reden tot repareren/migratie.

Je zou een blik kunnen werpen op de server distro's van RedHat [RH Enterprise] of SuSe [Enterprise server] alleen zijn die geloof ik niet vrijelijk te verkrijgen (als in downloaden vanaf de website en dan geen support hebben) en kunnen voor een hobby project wellicht te duur zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Pantagruel op 23-05-2005 21:50 ]

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EEKzz schreef op maandag 23 mei 2005 @ 21:07:
Ik heb een paar jaar suse gedraait als standaard FTP HTTP en SAMBA server, draait perfect hoor maar ik zou toch voor dat soort zaken gaan voor een debian kernel, vooral omdat je dan minder met X hoeft te werken. Suse is vrijwel een desktop versie geworden met mega veel X wat alleen maar ruimte in beslag neemt die je niet zal gebruiken
Met een Debian kernel hoef je minder X te gebruiken? Wat heeft de kernel van Debian met X te maken?

Verder is het zoals eerder gezegd niet nodig om X te installeren om een hele fijne SUSE server te hebben. Misschien kun je een voorbeeld geven van server taken die je bij SUSE onder X moet doen? Ik ken ze niet.

Sommige mensen lijken te redeneren dat een distributie met een compleet pakket aan packages, en daarom geschikt voor de Desktop, minder geschikt is als server. Deze redenering ontgaat mij. De packages die je niet nodig hebt installeer je gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• punisher007
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09 10:15
Ik heb slechts heel beperkte Linux kennis en wilde een linux server gaan gebruiken als DHCP/DNS/FTP/Webserver. Ik miste echte bij Suse 9.3 bij de standaard install een aantal voor mij belangrijke dingen waaronder proftpd en webmin.

Ik probeerde webmin vervolgens te installeren via de rpm, wat niet wilde lukken omdat deze Suse 9.3 gewoonweg niet herkende :) Via de tarball installeren lukte gelukkig wel gewoon :)

Verder heb ik ook nog even de desktop versie van redhat en mandrake en de enterprise versies van Redhat en Suse geprobeerd. Hierbij sloot Mandrake het meest aan bij mijn wensen en was het gemakkelijkste voor een n00b zoals ik :)

http://blog.bjornhouben.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mensen, allemaal bedankt voor de reacties!

Ik heb SuSE gedownload en ga waarschijnlijk vanavond aan de gang met de installatie ervan..

Wat mij betreft kan deze thread nu dicht, mijn vragen zijn iig uitvoerig beantwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou hem nog even open laten om je vragen te stellen want die komen geheit(schrijf ik dat zo goed?)

verders draaien wij al jaren suse servers voor onze klanten en ons zelf werkt prima mits je neit te veel installeerd (zonde van je space) ik zou kiezen voor minimum install without graphics en dan alle extra's los installeren aan het eind even een online update en deze ook iedere week uitvoeren :-).

kijk ook goed welke versies je van wat installeerd
kijk goed wat je wilt en wat je handig lijkt (xinetd vs inetd enz.)
ftpd (default) vsftp en proftpd en misschien nog wel meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 23 mei 2005 @ 12:37:
[...]

Verder kan ik je SUSE van harte aanraden voor op de server. Ook zonder X heel fijn mee te werken. Je kunt je systeem zo minimaal installeren als je wilt, dus van overkill zal geen sprake zijn. Verder is de configuratietool Yast2 er in een ncurses versie voor als je zonder grafische omgeving werkt. Heel handig als je geen zin hebt om alle configuratie via de command line te doen.
Volledig mee eens!, Ik gebruik SuSE al vananf 7.2 zowel voor desktop als server doeleinde en dit werkt uitstekend. Kies idd voor de meest minimale install, download een boot cd, weet welke netwerk kaart je hebt, laat deze module, start installatie via ftp e kies voor de minmal install (200mb download!). Verder kun je alle benodigede softwaren installeren via YaST. Configuratie is ook mogelijk via YaST maar ik geeft de voorkeur aan mijn oude verdrouwde VIM. User beheer, software installatie, nis server configuratie, ident configuratie, ects werkt juiste weer super via YaST.

Het klopt idd dat je met Debian, ect misschien nog meer vrijheid hebt echter als je het commercieel bekijkt en niet je eigen kernels en spul wil compileren heb je met SuSE in 2 uur een echter server up and runnen, YOU draaien (automatische update) en klaar is kees!
Pagina: 1