Toon posts:

[VB] Windows Mobile

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet binnenkort voor groot project het eea programmeren voor een PDA.
Nu draaien die krengen tegenwoordig allemaal windows mobile, maar omdat ik er op dit moment nog geen tot m'n beschikking heb heb ik de volgende vragen :

-Kan ik gewoon voor windows mobile programmeren met Visual Basic (6.0 het liefst) ?
-Moet ik letten op specifieke eigenschappen van de PDA (naast die de specs die ik nodig heb voor project)
-Maakt 't merk PDA (zoals microsoft telefonist beweert) uit voor de wijze van programmeren?

Heb veel lopen googlen maar kom er maar niet achter...
Andere tips zijn altijd welkom

Alvast mijn dank.

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:20

TeeDee

CQB 241

- Met VB.net kan je imho prima proggelen tegen een PDA aan.
Vraag 2 en 3 lijken mij bijna hetzelfde. :)
Persoonlijk vind ik dat je altijd met specifieke eigenschappen rekening moet houden.

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Heb je al op MSDN gekeken? Het gaat dan wel om Windows CE maar ik denk niet dat er veel veranderd is wat dat betreft.

Verwijderd

Allereest maar wat basis
Het is niet allemaal "windows mobile" Windows mobile komt namelijk in nogal veel smaken. Windows CE x, Pocket PC x, Pocket PC Phone Edition en Windows Smartphone. Alles is windows mobile.
Afhankelijk van het OS op de PDA kun je bepaalde programmeertalen wel en niet gebruiken.
Kan ik gewoon voor windows mobile programmeren met Visual Basic (6.0 het liefst) ?
Moderne MS operatingssystems ondersteunen .NET. Bij oudere PDAs kun je met speciale plugins en compilers in Visual C++ of Visual Basic programmeren.
Je kan dus met visual basic programmeren. Het handigste is waarschijnlijk VB Net en niet versie 6.
Moet ik letten op specifieke eigenschappen van de PDA (naast die de specs die ik nodig heb voor project)
Ja, afhankelijk van het OS(en helaas ook per merk) zijn er sommige functies wel of niet geimplementeerd. De merk afhankelijke functies zijn meestal niet relevant en hebben te maken met de implementatie van de hardware. Bij sommige merken krijg je als je bepaalde gegevens opvraagd gewoon onzin terug. Maar normaal gesproken is dat niet echt een probleem. Belangrijker is dat niet alle OSen .Net ondersteunen en dat er in de verschillende PocketPC en Windows CE versies verschillende APIs bestaan.
Maakt 't merk PDA (zoals microsoft telefonist beweert) uit voor de wijze van programmeren?
Meestal niet. Soms wel. Belangrijk is het OS dat op de PDA staat. En dat kan per merk (en type) verschillen. De ipaqs en ander consumer spul draaien over het algemeen Pocket PC 2003 SE maar soms ook Pocket PC Phone Edition. Professioneel spul draait nog wel eens gewone windows CE versies. Daarnaast zijn er natuurlijk hardware verschillen per merk/type. Zo hebben sommige PDAs een 640*480 scherm terwijl de meeste het nog met 320*240 moeten doen. Als je voor 640x480 programmeert wordt het natuurlijk een zooitje op 320*240.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2005 12:20 ]