Toon posts:

Access: BTW uit 2 tabellen optellen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik zit ff met een klein probleempje, maar ik kom er maar niet achter, vrij simpel zal het zijn.

Dit is het idee

BTW: som: ([Voorrijkosten]*0,28*0,19+(PAantal*PPrijs*0,19))

Hoe ik de berekening ook doe, hij rekent of alleen de btw van de nettoprijs uit (dus paantal*pprijs*0,19) of hij berekent voorrijkosten over elk product en niet over de gehele factuur. dus als ik 4 producten invoer dan worden de voorrijkosten 4x zo hoog als hoort te zijn..

Het zal vast een kleine fout zijn, maar ik kan het niet vinden, please hlp

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-08 09:24

Maasluip

Kabbelend watertje

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat deze som onderdeel van een query is die niet goed is opgezet (lees: een join vergeten). Post eerst eens die hele query en de struktuur van de tabellen waar die query op toegrijpt.

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

Topicstarter
SELECT Facturen.Bcode, Sum(Round([PAantal]*[PPrijs],2)) AS Subtotaal, [Voorrijkosten]*0.28 AS [Voorrij-EX], Sum(Round(Facturen.Voorrijkosten*0.28+([PAantal]*[PPrijs]),2)) AS Netto, Sum([Voorrijkosten]*0.28*0.19+([Paantal]*[PPrijs]*0.19)) AS BTW
FROM Facturen INNER JOIN Factuurproducten ON Facturen.Bcode=Factuurproducten.Bcode
GROUP BY Facturen.Bcode, Facturen.Voorrijkosten;

Ik ben vergeten te vermelden dat die BTW uit 2 verschillende tabellen moet komen, namelijk Facturen.Voorrijkosten en die andere is factuurproducten.PAantal * factuurproducten.PPrijs

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2005 10:41 ]

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Sum voorrijkosten telt i.d.d. de voorrijkosten op. Aangezien je bij 4 produkten ook vier rijen zult hebben, krijg je ook 4x de voorrijkosten. Probeer First(Voorrijkosten) eens.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Verwijderd

Topicstarter
Als ik voorrijkosten*0,28*0,19 optel gaat het goed, als ik paantal*pprijs*0,19 doe gaat het ook goed, maar als ik ze samen doe dan telt hij de voorrijkosten niet meer mee :(

Dat komt volgens mij omdat voorrijkosten group by moet zijn en paantal*pprijs is een expressie?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2005 12:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben weer ff bezig geweest, en het is gelukt..idd met First..

Bedankt!

Maar voorrijkosten zijn toch group by? want ik heb de voorrijkosten gekoppeld aan een factuur en niet aan de producten. ..zeker een fout in de relaties?

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2005 13:48 ]

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Group By op voorrijkosten is hier overbodig omdat het codeveld al een groepeert over iedere factuur. Misschien moet je je even inlezen in aggregatiefuncties in SQL?

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Pagina: 1