[Debian] Kernel panic - cannot mount root

Pagina: 1
Acties:

• Warbringer
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19:36
Ik heb een probleem met mijn Debian Unstable machine. Na het compileren van de 2.6.11.10 kernel en deze in lilo gezet te hebben ging het mis.

the what
Ik heb een machine geinstalleerd met Debian Testing en deze dist-upgrade naar Debian unstable.
Normaal gesproken installeer ik woody (stable) en dist-upgrade ik die naar unstable maar ik had geen installatie CD liggen van woody, en alleen van testing dus heb ik die gebruikt.

Pikant detail is dat woody niet met een initrd werkt om het FS te laden en testing wel.

the how
Nou heb ik dus de 2.6.11.10 kernel gecompileerd (ik zou zweren dat die MET ext2 en ext3 support is) en deze in Lilo gezet.

Ik heb niet de initrd parameter meegegeven in lilo voor de nieuwe kernel omdat ik hier geen gebruik van wou maken. Ik wil gewoon dat FS-support voor ext3 in de kernel zat en dat die ook gebruikt zou worden. Niks wordt als module geladen, alles zit ingebakken.

Lilo gedraaid, en rebooten maar.

2e fout had ik hier gemaakt, namelijk geen "prompt" in lilo gezet zodat ik kan kiezen tussen oude/nieuwe kernel. Hij boot dus default met de 2.6.11.10 kernel.

the error
Dit gaat dus ook fout en ergens halverwege gaat hij dus over de zeik dat hij VFS niet kan mounten, en dat ik een "root=/dev/hdXX" mee moet geven bij het booten.

the search for clues
Allereerst, Googlen natuurlijk! Maar na een paar uurtjes op google (en ruzie met de vriendin waarom ik zoveel tijd achter 'dat ding' zit) geef je daar ook de hoop op. Ook op GoT worden veel tips gegeven, maar deze helpen geen van alle helaas :(

the attempts & efforts
Knoppix CD'tje erin en bij het booten zeg ik "knoppix root=/dev/hda1" maar dan krijg ik dezelfde error. (VFS.. blabla..)

Als ik knoppix normaal boot dan kom ik er wel door en kan ik gewoon /dev/hda1 mounten en kan ik dus bij mijn spullen.

Als ik dan de file modules nakijk in initrd dan zie ik dat deze overschreven is met een default versie waar niks in gespecificeerd staat. Alleen een paar regels gecomment staan met #. Ik heb deze dus maar aangepast en er ext2 en ext3 bij gezet, maar ik meen dat dit nog met mkinitrd uitgevoerd moet worden. Dit kreeg ik helaas niet fatsoenlijk aan de praat.

Ook heb ik mijn lilo.conf aangepast zodat er in ieder geval "prompt" bij staat en ook de initrd parameter bij de 2.6.11.10 bootimage staat maar als ik lilo wil runnen krijg ik een aantal errors over niet-bestaande /dev/<devices>, geen rechten op /dev/<devices> en de opmerking dat lilo niet kan praten met de device-mapper.

Als ik lilo vanaf de knoppix CD draai met de parameters om de lilo.conf te gebruiken op /dev/hda1 en om deze weg te schrijven op /dev/hda1/ ook dan krijg ik bovenstaande errors.

Ik gebruik knoppix 3.6 en heb zowel de 2.4 als de 2.6 kernel gebruikt, beide geven hetzelfde.

the target
Natuurlijk wil ik mijn systeem gewoon weer bootable hebben.

Is het mogelijk om vanaf een knoppix CD aan te geven dat hij mijn oude kernel moet laden, incl. boot=, root=, map= etc. etc.? Mijn oude kernel staat er nog op en ook in lilo, maar ik denk dat mkinitrd nog gerund moet worden.

Hoe run ik anders die mkinitrd vanaf een knoppix CD? Wat ik ook probeer, hij komt elke keer aanzetten met de help file van mkinitrd.

Ik zit nu op mijn werk, maar als je nog iets meer wilt weten (error messages, config files?) dan hoor ik het graag, ik zal ze zsm. posten.

I want to live forever, so far.. so good.

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-02 11:15
Ook bij het prompt'en' van je normale bootloader kun je opties aan je kernel meegeven. Gewoon achter boot je kernelnaam + opties meegeven. BTW de optie prompt hoeft niet aan te staan in lilo.conf om te kunnen kiezen tussen je oude en nwe kernel gewoon op ALT of CTRL drukken zodra je bij het opstarten boot ziet.

Ik heb niet zoveel verstand van initrd, maar moet je ramdisk support niet meebakken in de kernel voor deze optie? Probeer eens noinitrd ald kernel optie mee te geven aan de kernel. dus achter boot:
"kernelimage" root=/dev/hda1 noinitrd

• Warbringer
Candymirror schreef op maandag 23 mei 2005 @ 09:01:
Ook bij het prompt'en' van je normale bootloader kun je opties aan je kernel meegeven. Gewoon achter boot je kernelnaam + opties meegeven. BTW de optie prompt hoeft niet aan te staan in lilo.conf om te kunnen kiezen tussen je oude en nwe kernel gewoon op ALT of CTRL drukken zodra je bij het opstarten boot ziet.

Ik heb niet zoveel verstand van initrd, maar moet je ramdisk support niet meebakken in de kernel voor deze optie? Probeer eens noinitrd ald kernel optie mee te geven aan de kernel. dus achter boot:
"kernelimage" root=/dev/hda1 noinitrd
Goeie tip voor het ALT of CTRL ingedrukt houden. Ik had wel verwacht dat er zoiets zou zijn als de F8 toets bij Windows, ik wist alleen niet welke ;\

mijn oude kernel image heet gewoon 'linux' dus dan booten we met:
boot: linux root=/dev/hda1 noinitrd

De originele kernel is de kernel van de installatie, dus ik hoop dat daar ext3 support ingebakken zit O-)

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-01-2025
Waarom bewerk je met knoppix niet je lilo dan? Even chrooten, lilo.conf aanpassen en lilo draaien. Ik denk overigens dat je je IDE drivers of je FS drivers mist, dus je kan ook even daarnaar kijken vanuit knoppix. Kernel recompilen etc. kan ook gewoon namelijk :)

edit: ik moet lezen.
Anyway, heb je wel chroot gedaan enzo voordat je lilo aanpaste?
Als je trouwens ook nog Windows draait kan je altijd nog wingrub ofzo erop gooien, dan kan je linux booten vanaf je Windows bootloader en dus ook je boot config vanuit Windows aanpassen :)

edit2:
Of heb je soms devfs ofzo ingebakken, zodat je geen /dev/hdXX meer hebt? Heb ik ook wel 's meegemaakt. Kan me niet voorstellen dat je met 2.6 nog devfs gebruikt, maar 't kan altijd ;)

[ Voor 52% gewijzigd door rb338 op 23-05-2005 09:53 ]

• Warbringer
rb338 schreef op maandag 23 mei 2005 @ 09:48:
Waarom bewerk je met knoppix niet je lilo dan? Even chrooten, lilo.conf aanpassen en lilo draaien. Ik denk overigens dat je je IDE drivers of je FS drivers mist, dus je kan ook even daarnaar kijken vanuit knoppix. Kernel recompilen etc. kan ook gewoon namelijk :)

edit: ik moet lezen.
Anyway, heb je wel chroot gedaan enzo voordat je lilo aanpaste?
Als je trouwens ook nog Windows draait kan je altijd nog wingrub ofzo erop gooien, dan kan je linux booten vanaf je Windows bootloader en dus ook je boot config vanuit Windows aanpassen :)

edit2:
Of heb je soms devfs ofzo ingebakken, zodat je geen /dev/hdXX meer hebt? Heb ik ook wel 's meegemaakt. Kan me niet voorstellen dat je met 2.6 nog devfs gebruikt, maar 't kan altijd ;)
Chroot naar /mnt/hda1 heb ik gedaan maar dan lukt het nog steeds niet om te lilo'en.
Windows draait niet op die bak, alleen linux.

Ik meen niet dat devfs ingebakken zit. Zou niet weten waarom? Of ik moet het per ongeluk (?) hebben gedaan :o

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 23:13

DeMoN

Pastafari

Warbringer schreef op maandag 23 mei 2005 @ 09:58:
[...]

Chroot naar /mnt/hda1 heb ik gedaan maar dan lukt het nog steeds niet om te lilo'en.
Windows draait niet op die bak, alleen linux.

Ik meen niet dat devfs ingebakken zit. Zou niet weten waarom? Of ik moet het per ongeluk (?) hebben gedaan :o
Als je chroot naar /mnt/hda1 en lilo werkt dan nog niet moet je wel een andere melding krijgen dan die je in de startpost aangeeft.
Als je lilo draait zonder te chrooten en alleen maar /dev/hda1 hebt gemount en het dus gewoon vanaf de Knoppix console draait is het logisch dat hij gaat zeuren dat hij bepaalde devices niet kan aanspreken daar Knoppix natuurlijk grotendeels read only is en zo en hij helemaal in de war gaat raken.

Welke error krijg je precies als je:
- chroot /mnt/hda1
- lilo

Draait vanuit Knoppix?

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• Warbringer
Zogauw ik thuis ben zal ik de output posten maar ik meen echt dat het dezelfde error was.

misschien verstandig om devmapper te installeren? (misschien al gedaan maar dat kan ik vanaf hier niet zien)

Devmapper op packages.debian.org

• Warbringer
ok, als ik de boot selector forceer en en ik kies voor mijn oude image dan kan ik er gewoon bij.
Debian laadt helemaal, en ik kan nu gaan zoeken wat ik fout heb gedaan in mijn kernel compile.

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
kan ook nog je controller/bus zijn die niet zijn meegecompileerd....
Pagina: 1