Toon posts:

Probleem met nieuw Amd FX55/Asus A8n/Radeon X850XTPE systeem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb een paar dagen geleden een nieuw systeem aangeschaft. Wilde nergens op besparen dus
heb (naar mijn inzien) een leuke configuratie in elkaar geschroeft, te weten:

- Asus A8N SLI deluxe moederbord (BIOS geflashed naar nieuwste Beta versie)
- AMD Athlon64 FX55 Cpu met Zalman CNPS7700-Cu Koeler (wordt volgende week vervangen door thermaltake bigwater watercooled systeem)
- 4 x Kingston 256MB DDR400 PC3200 (wordt nog vervangen door 2 x 1GB's, waren niet voorradig)
- Sapphire X850XT PCI-e Platinum edition videokaart
- Maxtor Diamondplus 10 250GB HD
- Thermaltake Fanless 350 watt voeding
- Samsung DVD-rom
- Samsung DVD-RW

Natuurlijk superblij met het systeem en meteen gaan installeren. Dat ging allemaal perfect, maar toen dat gedaan was kwam voor mij natuurlijk het allerbelangrijkste en dat was, wat gaat dit ding doen met 3dmark05. En daar begonnen de problemen dus al. Hoe vaak ik het ook probeerde, elke keer sloeg het systeem vast en kreeg ik zwarte schermen en ooit compleet verstoorde beelden en ooit resette het systeem zichzelf ook wel eens. Van al die keren dat ik het geprobeerd heb, is het 1 keer gelukt en toen haalde ik een dikke 6500, dus dat is lang niet slecht. Bij spellen ervaarde ik dezelfde problemen. Steeds liep hij na een tijdje vast met dezelfde fouten als voorheen beschreven. CPU werd met de boxed cooler behoorlijk warm (45-50 graden idle, 60-70 graden load) dus daar heb ik meteen een zalman cooler op gezet waarna dat veranderde naar 40-45 graden idle en 50-60 graden load). De GPU werd niet bepaalde heet, 50 graden idle en zo'n 80-100 graden load. Het gekke is wel dat als ik de klok en memory van de videokaart met de tuningssoftware een dikke 150Mhz omlaag zet, ik WEL 3dmark kan draaien en de spellen een stuk (maar niet perfect) beter spelen. Ook loopt het systeem ook zomaar in windows vast op de raarste momenten (zonder stress of wat dan ook).

Kortom, jullie snappen dat ik een beetje gek wordt na zo ontzettend veel geld gegeven te hebben ik nog niet de dingen kan doen met m'n computer die ik zo graag zou willen. Ik ben niet zo ontzettend technisch ingesteld op dit gebied, maar ik vermoed dat het probleem wel eens bij de voeding zou kunnen liggen. Zou 350 watt te weinig zijn voor dit systeem? Toch heb ik de voltages eens nagekeken en vergeleken met een behoeftetabel ergens anders op dit forum en ik zit op alle punten toch wel boven die minimale behoefte, in ieder geval als de computer idle draait.

Ik wil heel graag jullie deskundige mening over dit probleem aanhoren om te kijken waar eventuele problemen zich kunnen bevinden. Mocht ik nog nodige informatie moeten verschaffen doe ik dit erg graag!

Heel erg bedankt alvast!

• mastermkw
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-12-2025
Het zo idd wel eens met de voeding temaken kunnen hebben. Volgens mij vraagt die X850 heel wat vermogen van je voeding. Ik zou niet precies weten om hoeveel watt het gaat.Ik vindt ook dat je cpu erg warm word,ik zou als ik jouw was waar een betere airflow crieeren. Veel succes verder ik hoop dat je er wat aan hebt. :) >:)
En ik zou ook maar die bios terug zetten. Misschien zitten er wel fouten in die beta versie aangeziend die niet hellemaal klaar is (officeel)

[ Voor 19% gewijzigd door mastermkw op 23-05-2005 00:11 ]

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-08 13:31
k denk wel dat 350 watt iets te weinig is. ik zou toch op z'n minst 400 watt aanraden bij zo'n systeem...
en was de x850 serie niet gewoon een uit de fabriek overgeclockte x800 serie ? dan zou je gewoon een brakke kaart kunnen hebben...

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:58

sapphire

Die-hard pruts0r

Het is denk ik wel je voeding is, die zit denk ik qua wattage behoorlijk aan z'n max met zo'n leuk systeempje :)
Leuke powercalculator

Ik heb hem even ingevuld met alleen je CPU, HD, opticals en je GFX en kwam al op 360 watt uit.

Als ik jou was zou ik een leuke Tagan 480 of 530 watt voeding kopen, die zijn goed betaalbaar, goede kwaliteit en STIL :)

[ Voor 59% gewijzigd door sapphire op 23-05-2005 00:32 ]

Gabriël AM5

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-08 18:51
350 Watt is inderdaad wat aan de lage kant.
De cpu verbruikt onder load dacht ik zo'n 104W (clawhammer)
En je gpu zal tijdens een 3d test ook wel meer als honderd wat nemen.
Dan blijft er nog nog maar 100 watt over ofzo voor de rest van je systeem.
Wat voor een voeding heb je (merk)?

Ik zou in ieder geval niet uitbesparen op een voeding op zo'n high-end pc.
Een antec/zalman/tagan/enermax voedinkje van 420 of 480 zou al een stuk beter zijn

• NNF
  • Laatst online: 13-05 21:17

NNF

Voeding ja. Geen twijfel mogelijk. Volgens de Thermaltake site levert die fanless 350W voeding 14A op de 12V rail en dat is VOLSTREKT ONTOEREIKEND voor jouw systeem!

Qua wattage voldoet ie ook niet echt (een 350W voeding voldoet prima voor de meeste systemen, maar jij hebt echt highend dus dat ga je of niet redden, of het wordt krap, en je wilt je voeding niet constant z'n maximale vermogen laten leveren, slecht voor de levensduur), om zeker te zijn zou ik tenminste voor een 400W PSU gaan. Maar zorg er wel voor ééntje die een flink vermogen op de 12V-lijn kan leveren. Liefst een ATX12V 2.0-compliant PSU met dubbele 12V rails. Je kunt grofweg berekenen hoeveel je nodig hebt (adhv van deze handige site):

Athlon 64 FX: 7.2A
Moederbord + koeling: 1A

Radeon X850XT PE: 5A (schatting, zit er ws iets overheen)
Harde schijf: 2A
DVD-RW en DVD-ROM: 2A

Dan zit je al in totaal op 17.2A; geef jezelf 10% speling, kom je op 17.2*1.1 = 18.92A. Die Thermaltake voeding voldoet dus absoluut niet. Bovendien staat Thermaltake nou niet bepaald garant voor kwaliteit. Komt ook nog bij dat het een fanless voeding is, die worden sowieso al erg warm en als je hem, zoals jij nu waarschijnlijk doet, constant tegen z'n limiet pusht kan dat natuurlijk nooit lang goed gaan.

Je wilt dus een voeding die op zijn minst 20A op de 12V-rail kan leveren; de nieuwere voedingen hebben zoals gezegd twee aparte 12V rails (en een 24-pins stekker), waarbij mobo + processor hun stroom van 12V1 halen en de rest van het systeem, met name natuurlijk de videokaart, van 12V2. Dit is bijvoorbeeld een zeer goede voeding; hij kan 14A op 12V1 leveren en 15A op 12V2, ruim voldoende dus voor jouw systeem. Een andere goede kandidaat zou bijvoorbeeld de Cooler Master Real Power 450W zijn, is ook goed verkrijgbaar hier.

Als laatste zou ik je ook nog aan willen raden om www.silentpcreview.com te bekijken voor goede reviews van verschillende voedingen, mocht je nog even verder willen kijken :)

[ Voor 18% gewijzigd door NNF op 23-05-2005 01:03 ]

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

IK heb van verschillende mensen met een minder High-end systeem als de TS gehoord dat die coolermaster echt crap is.
Ga voor een Tagan/Antec/Enermax/OCZ

Gabriël AM5

• NNF
  • Laatst online: 13-05 21:17

NNF

Verschillende reviews beweren toch het tegendeel, o.a. op SPCR (toch niet de minste qua PSU reviews en dat is een understatement):
The Cooler Master Real Power RS-450-ACLY power supply has some laudable strengths. General power delivery capacity, stable line voltage regulation, and very high efficiency are among them. Its performance with those parameters is excellent.
Technisch gezien is er echt niks mis met dat ding hoor.
Maar er zijn natuurlijk ook nog genoeg andere opties, daar niet van.

[ Voor 30% gewijzigd door NNF op 23-05-2005 00:49 ]

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Kan kloppen, de review van T.net zelf was ook lovend, maar soms zijn real-life ervaringen anders.
Net als bij Tagan, ondanks de 80mm fans zijn die krengen onhoorbaar ;)
In Antecs zitten ook 92mm fans maar die dingen zijn alles behalve stil, even als OCZ.
Enermax heb ik zelf geen ervaring mee.

Gabriël AM5

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Dit probleem hoort niet thuis in PMG, zo lijkt het.

Als het de voeding is, is Welke voeding heb ik nodig? Deel 11 de beste optie.

Zou trouwens eens 2 reepjes geheugen eruit halen en dan eens kijken wat het systeem qua stabiliteit doet.

[ Voor 26% gewijzigd door Guardian Angel op 23-05-2005 01:00 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Goed, lijkt alsof we het erover eens zijn dat mijn voeding de bottleneck voor mijn systeem is. Dus zal daar een andere voor in de plaats moeten komen. Krijg deze week ook mijn Thermaltake Big water water koeling systeem, dus ook dat zal nog wat extra stroom nodig hebben.

Vraag is nu dus idd, welke voeding is geschikt voor mij. Maar dan zitten we hier verkeerd denk ik ja.
Belangrijk voor mij is dat ie absoluut stil moet zijn, het liefst dus een fanless, maar begin te begrijpen dat dat mijn systeem ook tegenwerkt, aangezien het dan in de kast waarschijnlijk ook altijd warmer zal blijven dan 1tje met fans. toch?

Ik gebruik nu ook een verloopstekker van 24 naar 20 pins (of andersom, ben ik even kwijt) en dat helpt geloof ik ook al niet mee geloof ik. Ga maar eens even de reviews bekijken omtrend de verschillende voedingen.

Erg bedankt voor jullie hulp zover in ieder geval!!

EDIT:

Heb zojuist een Enermax EG485AX-VHB (G) SFMA 480 Watt voeding gekocht en hoop 'm morgen binnen te hebben. Zal jullie op de hoogte houden van de bevindingen!

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2005 16:36 ]

• chrisstructor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-02-2020

chrisstructor

Employ your more evil being

Het zou ook best kunnen liggen aan je 4 x 256 mb geheugen waar de geheugencontroller van de a64 niet zo goed mee om kan gaan.
Run die tests is met 2 reepjes in dual channel....

There are 10 types of people in this world, those who understand binary and those who don't

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Vraag is nu dus idd, welke voeding is geschikt voor mij. Maar dan zitten we hier verkeerd denk ik ja.
Ga hieromtrent eens verder in het door Guardian Angel genoemde topic ;)
Pagina: 1