Trage hd's op Gigabyte GA-7ZX

Pagina: 1
Acties:

• HGJ
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik heb sinds kort een DiamondMax Plus 9. Deze is gekoppeld aan een Gigabyte GA-7ZX (Rev 1.0) mobo met 640 sdram en een Athlon 1200@1272. Verder draai ik win XP sp2 met de laatste chipset en ide drivers.

Het probleem is dat die hd nogal traag is. In HD Tune en HD Tach krijg ik zulk soort grafiekjes:
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~k.jensma/hdtune.gif
De grafiek is raar, hij zou er eigenlijk zo uit moeten zien.
De transferrate wil nog wel eens verschillen, vaak hangt ie ook wel rond de 23 MB/sec. Hij komt nooit boven de 35 uit. In een vergelijkend systeem met hetzelfde type hd krijg ik deze grafiek wel. Verder vind ik de accesstime ook vrij hoog.

Ik heb er ook nog een oude Maxtor 20 GB in hangen. Die grafiek is ook nogal gaar:Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~k.jensma/hdtune2.gif
Deze zou er ongeveer zo uit moeten zien.

Ik heb de hd's getest met Powermax van Maxtor, maar ik krijg geen foutmeldingen. Ook ondersteund mijn mobo ATA66. Ik heb bij mijn weten alles al geprobeerd:
  • Andere ATA 66IDE kabel.
  • Geen andere hd's/dvd-spelers op dezelfde kabel.
  • Defragmenteren, wat ik trouwens regelmatig doe.
Ik zou echt niet weten wat ik nog kan proberen, uit de search wordt ik ook niet veel wijzer. Ik heb zelf het idee dat het aan het mobo ligt, misschien heeft ie zijn beste tijd gehad. Iemand een idee?

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:30

FlyEragon

Alien Monkeys

Op het moment van het testen moet je zo min mogelijk programma's draaien. Dit resulteert in lagere snelheden van de HD snelheid meting. Al een frisse Windows install geprobeerd?

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:32

rapture

Zelfs daar netwerken?

Dat zijn normale ATA66 grafiekjes, met ATA66 zal je nooit 66MB/s op grafiekjes zien. Het begrenst de transfer rate dus op ongeveer 35MB/s.
Op het moment van het testen moet je zo min mogelijk programma's draaien. Dit resulteert in lagere snelheden van de HD snelheid meting. Al een frisse Windows install geprobeerd?
Benchen doe je liefst op een losse lege harde schijf ipv de schijf met een draaiende OS en programma's.

Bios update? Eens proberen op default snelheid ipv overgeklokt?

[ Voor 62% gewijzigd door rapture op 23-05-2005 00:01 ]

• T4F.nl_Muad
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-02-2025
Master - slave goed staan?? Heb zoiets ooit ook gehad. Lag het aan (hoe heten die pinnetjes ook alweer) die niet goed stonden. Dat goed gezet en het werkte als een trein.

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
rapture schreef op zondag 22 mei 2005 @ 23:56:
Dat zijn normale ATA66 grafiekjes, met ATA66 zal je nooit 66MB/s op grafiekjes zien. Het begrenst de transfer rate dus op ongeveer 35MB/s.
Dat klinkt niet erg logisch. ATA 66 doet 66MB/s en zou dan begrensd zijn op 35MB/s :?

Hoe dan ook, als hardwarematig alles in orde is zal het waarschijnlijk aan de drivers liggen. Heb het vaak genoeg meegemaakt dat verschillende driver revisies dramatische snelheidsverschillen voor IDE controllers laten zien. Hierbij is nieuwer zeker niet altijd beter. Op mn promise TX2+ controller zijn de release drivers bv de snelste en zijn alle later uitgebrachte drivers een stuk langzamer op mijn systeem.

Verwijderd

Die uitschieters komt idd dat op de schijf windows draaid.
Maar die 34MB dat is volgens mij heel normaal onder die omstandigheden.

• DamadmOO
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-03 10:51
T4F.nl_Muad schreef op zondag 22 mei 2005 @ 23:56:
Master - slave goed staan?? Heb zoiets ooit ook gehad. Lag het aan (hoe heten die pinnetjes ook alweer) die niet goed stonden. Dat goed gezet en het werkte als een trein.
*off-topic: jumpers

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:32

rapture

Zelfs daar netwerken?

Blorgg schreef op maandag 23 mei 2005 @ 00:04:
[...]

Dat klinkt niet erg logisch. ATA 66 doet 66MB/s en zou dan begrensd zijn op 35MB/s :?

Hoe dan ook, als hardwarematig alles in orde is zal het waarschijnlijk aan de drivers liggen. Heb het vaak genoeg meegemaakt dat verschillende driver revisies dramatische snelheidsverschillen voor IDE controllers laten zien. Hierbij is nieuwer zeker niet altijd beter. Op mn promise TX2+ controller zijn de release drivers bv de snelste en zijn alle later uitgebrachte drivers een stuk langzamer op mijn systeem.
overhead, ATA33 op een goeie BX-mobo haalt ook maar 20MB/s en niet 33MB/s. En als ik die stapel Maxtors aan een Promise controller (op ATA100) hangt, dan halen die ineens 40MB/s.

Afgeplatte grafiek betekent, dat het tegen een grens aan het botsen is en de harddisk is dan niet de bottleneck. Check eens de kwaliteit van de IDE-kabels eens en vooral eens testen met gewone normale (niet-rounded) IDE-kabels.

De normale grafiek die van hoog begint en laag eindigt is een harde schijf die alles kan geven, dus geen ide-kabel of andere troubles.

Heb je verschillende VIA-drivers uitgeprobeerd?

• HGJ
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Het benchen doe ik idd op een schijf waar win XP al op draait. Toch denk ik dat de snelheid te laag is. Op een ander systeem met hetzelfde type hd (met win xp installatie) geeft ie nl veel hogere waarden aan, die ongeveer rond de 50/55 mb/sec liggen.

Andere IDE kabels heb ik geprobeerd. Ik heb de VIA-drivers geupdate naar 4.55, maar het maakt geen verschil. Ik heb ook de laatste biosversie.

Alle jumpers staan goed.

Iemand anders nog een idee?

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik zie vaak met oude schijven dat deze wel eens slechter zijn. Powermax geeft wel aan dat de schijf 100% is maar de prestatie niet. Het verschil met je oude en nieuwe vind ik wel een verschil.

[ Voor 78% gewijzigd door itsalex op 24-05-2005 08:56 ]

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Pagina: 1