4x iBook 4x eMac instaleren....

Pagina: 1
Acties:
  • 213 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Wild pigeon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-02 17:46
Ik moet 4 iBookjes en 4 eMacjes instaleren allemaal met dezelfde settings en programma's (OSX 10.3.9 plus wat andere office meuk etc)

De iBookjes zijn 4x 800mhz G4 & de eMacjes zijn 4x 1ghz G4.
Voor de rest zijn ze bijna gelijk (allebij combo drive, 256mb ram etc)

Hoe kan ik dit het beste doen ? het lijkt me namelijk wel makkelijk maar 1x een install te hoeven doen en die dan gewoon op alle 8 de macjes te knallen indien mogelijk (of 2x install, 1 iBook, 1 eMac)

Evt heb ik de beschikking over een firewire externe HD.

Tips/ suggesties ?

[ Voor 3% gewijzigd door Wild pigeon op 22-05-2005 23:20 ]

• MYST
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-04-2024
Bestaat er voor mac geen programma zoals ghost, dan kan je 1 install doen(per iBook/eMac) en daarvan een image maken die je kan laden op de andere...
Mischien eens zoeken op imaging software ofzo? Of met een backupp programma een complete backupp maken op elke hdd?

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Werkt Ghost niet gewoon op een Mac?
Zo niet, misschien ff installeren, en clonen op een PC als je die tot je beschikking hebt?
Die externe HDD is natuurlijk ideaal als je een Ghost kan vinden die werkt op je Mac.

• Wild pigeon
MYST schreef op zondag 22 mei 2005 @ 23:24:
Bestaat er voor mac geen programma zoals ghost, dan kan je 1 install doen(per iBook/eMac) en daarvan een image maken die je kan laden op de andere...
Mischien eens zoeken op imaging software ofzo? Of met een backupp programma een complete backupp maken op elke hdd?
Naar zo iets ben ik dus idd op zoek...
BredeP schreef op zondag 22 mei 2005 @ 23:25:
Zo niet, misschien ff installeren, en clonen op een PC als je die tot je beschikking hebt?
Die externe HDD is natuurlijk ideaal als je een Ghost kan vinden die werkt op je Mac.
PC heb ik helaas niet tot mijn beschikking

[ Voor 29% gewijzigd door Wild pigeon op 22-05-2005 23:26 ]

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-02 10:48
Kan je niet met Disk utility een image maken waarmee je normaliter kan restoren en deze dan branden op een dvd oid en daarmee dan de andere Apple's restoren?

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:29

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Het woord "carbon copy cloner" ofzoiets schiet mij te binnen.

http://www.bombich.com/software/ccc.html -> dat is denk ik wat je wilt.?

Verder weet ik dat je via firewire de ene schijf naar de andere kan dupliceren. Maar hoe dat allemaal werkt?

[ Voor 21% gewijzigd door Q op 22-05-2005 23:37 ]

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Probeer het eens met parted ofzo, die zou bij een mac ook prima moeten compilen en is ook wel op bootcd's te zetten.
Pak gewoon een random *n?x distro en het werkt eigenlijk wel :)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-02 22:26

M-ThijZ

Riding on Rails

Doe het anders op de UNIX-way met dd en nc. (traag maar effectief).

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Niet zo moeilijk doen mensen, je installeert 1 iBook, en 1 eMac.

Maak een systeem zoals jij 't wilt, en ga naar Disk Utility.
Selecteer je partitie met je install, en kllik op 'New Image'.

Er wordt om een bestandsnaam gevraagd, met de extensie *.cdr. Laat je daardoor niet misleiden, gewoon maken die image :Y)

Gooi die image op een DVD, en start je Macs op met (wel!) de installatie-cd/dvd van OS X.
Kies niet voor een installatie, maar ga wederom naar de Disk Utility, die zit in het installatie OS-je.

Selecteer je partitie, kies voor 'Restore' en verwissel je cd/DVD en wijs je image aan.

Het mooiste is wanneer je 2 partities hebt en vanaf de andere partitie de image laad, gaat wat sneller nog.

:Y)

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:57

botoo

💀 too old to die young

Carbon Copy Cloner werkt perfect, en als je een iBook opstart met de T toets ingedrukt dan werkt 'ie als een firewire drive en kan je zo de complete install overpompen (ik weet niet zeker of een eMac ook met dat T truukje werkt, maar daar kom je zo achter :) ).

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Verwijderd

Dat T truckje moet met elke Mac werken.

Wat ook nog kan is misschien nog wel veel makkelijker, is (ik weet niet of die ook programmas mee neemt) op 1 Mac de boel installeren en dan bij de volgende Macs aangeven dat hij info moet menemen van de andere Macs. (ben die naam van dat systeem even kwijt) iniedergeval bij elke installatie van OS X krijg je die mogelijkheid. om gegevens van een andere Mac overte zetten.

(beetje snel getypt want een neefje hier wil mij priken ;) )

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik zou zelf een van de nieuwste (eMac of iBook, maakt in principe niet uit) installeren, dan vervolgens die met target disk mode aan een volgende hangen en met disk utility de hdd van de ene naar de andere machine (target disk mode -> intern) 'restoren'. Dat gaat vaak een stuk sneller dan carbon copy cloner omdat 'ie het op block-level doet. CCC doet 't zooitje met psync op file level.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Wild pigeon
Bedankt voor de vele reacties!
Ik was even druk bezig de afgelopen dagen maar morgen ga ik het als het goed is allemaal uitvoeren. Ik denk dat ik toch voor de optie van Hydraulik-Phunk ga, dit omdat ik dan ook gelijk een "master dvd" heb voor ik in de toekomst nog een keer een schone instalatie moet doen!

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Het schoot me vorige week te binnen; in plaats van een DVD had ik een FW schijf, maar een DVD kan natuurlijk net zo goed mits je onder de 4.7 GB zit :)

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:51

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Als ik het zo lees kan de TS geen DVD branden omdat hij aangeeft dat de systemen een combi drive hebben. :)

He who controls the Spice, controls the Universe.

• Wild pigeon
Hydraulik-Phunk schreef op zondag 22 mei 2005 @ 23:45:
Niet zo moeilijk doen mensen, je installeert 1 iBook, en 1 eMac.

Maak een systeem zoals jij 't wilt, en ga naar Disk Utility.
Selecteer je partitie met je install, en kllik op 'New Image'.

Er wordt om een bestandsnaam gevraagd, met de extensie *.cdr. Laat je daardoor niet misleiden, gewoon maken die image :Y)

Gooi die image op een DVD, en start je Macs op met (wel!) de installatie-cd/dvd van OS X.
Kies niet voor een installatie, maar ga wederom naar de Disk Utility, die zit in het installatie OS-je.

Selecteer je partitie, kies voor 'Restore' en verwissel je cd/DVD en wijs je image aan.

Het mooiste is wanneer je 2 partities hebt en vanaf de andere partitie de image laad, gaat wat sneller nog.

:Y)
Ik heb nu al meerdere keren geprobeerd een image te maken
1) opstarten van setup cd en dan op een externe HD een image.
2) vanaf een aparte iMac de iBook in firewire mode opstarten en dan een image maken op de iMac.

Maar in beide gevallen krijg ik een image van 30 gig (de grote van de HD) en niet van 3.9 gig (zo veel is er geinstaleerd)....

Iemand enig idee hoe dit op te lossen ?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Wild pigeon schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 03:30:
[...]

Ik heb nu al meerdere keren geprobeerd een image te maken
1) opstarten van setup cd en dan op een externe HD een image.
2) vanaf een aparte iMac de iBook in firewire mode opstarten en dan een image maken op de iMac.

Maar in beide gevallen krijg ik een image van 30 gig (de grote van de HD) en niet van 3.9 gig (zo veel is er geinstaleerd)....

Iemand enig idee hoe dit op te lossen ?
Sparse image maken.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Wild pigeon
Helaas kan ik alleen niet kiezen voor een "Sparse image" bij de Disk utility (zowel bij externe boot als bij cd boot) of moet ik hiervoor een andere utility hebben ?

• Wild pigeon
OK, het is eindelijk voor elkaar.

Hoe heb ik het gedaan?

1) Ik heb mijn iBook aan een iMac gehangen via firewire.
2) Toen met het progje SuperDuper! een image gemaakt van de iBook
3) Image gebrand op DVD
4) de DVD in mijn iMac gegooid
5) Om de beurt de iBookjes aan mijn iMac gehangen en via Disk Utility elke keer restoren.

Bedankt voor alle hulp!
Pagina: 1