[XP] Geen geluid terwijl geluidskaart ok is

Pagina: 1
Acties:

• Aesculapius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:01
Hoi,

Ik heb een vreemd probleem; sinds kort heb ik geen geluid meer uit mijn soundblaster audigy. Omdat ik voorheen wat problemen heb gehad met mijn mobo wilde ik uitsluiten dat het probleem door mijn geluidskaart kwam, dus die kaart eruit gerukt en de AC97 onboard audio aangezet in de BIOS. Hetzelfde probleem; er zijn up-to-date drivers geinstalleerd, in de devicemanager staat de geluidskaart mooi vermeld, met als melding dat alles prima geinstalleerd is en werkend is, maar als ik bij config panel/sounds&multimedia kijk zegt ie dat er geen audio device is geinstalleerd; evenzo bij bijv. media player of winamp....

Beetje tegenstrijdig dus, enerzijds lijken de drivers ok te zijn geinstalleerd, anderzijds "ziet" hij opeens geen geluidskaart meer.

Het is nu al een dikke week zo, en het begint nu toch wel irritant te worden; ik heb alle windows-updates weer gereversed en de drivers meerdere malen verwijderd en opnieuw geinstalleerd maar helaas was dat geen oplossing.

Iemand met hetzelfde probleem of, nog beter, een oplossing? Vast bedankt.

edit: de windows-audio service staat ge-enabled trouwens dus dat is ook het probleem niet :(

[ Voor 6% gewijzigd door Aesculapius op 22-05-2005 23:14 ]

Zeg wat je doet en doe wat je zegt, dan wordt de hele wereld een stukje leuker

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-04 22:43

Koppensneller

winterrrrrr

Misschien een beetje stomme vraag, maar heb je het stekkertje in de groene aansluiting? :)

• Aesculapius
Haha, okeej, je moet em stellen ;) Ja natuurlijk.

Ik hoor de windows system-bleeps wél door de boxen, dus dat zit allemaal goed aangesloten, echter hij kan de kaart niet goed aansturen op de een of andere manier :S

• Creegfire
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-11-2025

Creegfire

Wow hey!

Ik zie dat je het nog niet geprobeerd hebt met een andere geluidskaart. (Ja, ik weet dat je ook met de onboardsh*t hebt gedaan ;):P) Ik zou proberen om even een andere PCI geluidskaartje erin te stoppen en dan eens kijken of het geluid goed werkt. Als dat het probleem is dan was je kaartje gaar :P anders zou ik maar eens de instellingen van windows bekijken. Heb je hem dan niet op primair stuurprogramma laten lopen? Check dat ook maar even :)

//Creegfire

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Heb je alleen geen CD-geluid, of helemaal geen geluid? In het 1e geval wellicht even het vakje 'enable digital' aanvinken bij je CD/DVD-player...

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• Aesculapius
Ik heb helemaal geen geluid :( Gaan wave en geen midi. De standaard system bleep die windows in plaats daarvan afspeelt komt wel gewoon door mijn boxen, dus hij weet et ding te vinden, maar kan hem niet goed aansturen. Ik heb elders al gelezen dat ik in de BIOS de optie "enable PNP OS" uit moest zetten, maar die optie zit niet in mijn award bios....
Het is aardig irritant want omdat hij geen geluidskaart ziet kan ik mijn tv-kaart ed. ook niet gebruiken :(

De geluidskaart is niet kapot, daar ben ik van overtuigd, te meer omdat ik bij het gebruik van een linux live-cd wél geluid krijg....

• Aesculapius
Ik heb gister windows xp opnieuw geinstalleerd (nadat ik via knoppix wel geluid kreeg en dus overtuigd was van het zijn van een windows-probleem) en nu is alle ok. Lekker geluidje dat ik een tijd lang gemist heb; heb meteen een uur muziek liggen luisteren, zaaalig :)

Case closed.

Pagina: 1