Toon posts:

Probleem na toevoegen DVD-brander

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist een dvd-brander (Nec 3540) ingebouwd in mijn pc. Computer opengeschroefd, klepje eruit, brander erin en power en IDE kabel aangesloten. Ik heb 2 IDE kabels. Op de primaire zit mijn Harde Schijf als master, zonder slave. Op de secundaire zat oorspronkelijk de cd-lezer/brander. Hier heb ik zojuist dus een dvd-brander als slave toegevoegd. Om de brander erin te kunnen schuiven heb ik wel de IDE-kabel van de CD-lezer/brander tijdelijk los moeten halen.

Na de computer weer dichtgedaan te hebben bleek dat zowel de CD-lezer/brander als DVD-brander niet meer herkend werden. In windows-verkenner is de D-drive verdwenen (was oorspronkelijk de cd-lezer) en ook de DVD-brander was nergens te bekennen.
Wanneer ik bij het opstarten de setup bekijk geeft hij het volgende weer:
Primary Master: Harddrive (of iets dergelijks :) )

Secondary Master: Unknown Device
Secondary Slave: OFF

Wat heb ik hier fout gedaan? De DVD-brander verkeerd geinstalleerd, de IDE-kabels niet goed aangesloten, de BIOS-instellingen nog niet gewijzigd? Het zijn zomaar wat dingen die bij me te binnen schieten, maar ik heb geen idee waardoor dit probleem veroorzaakt wordt, dus hulp zou zeer worden gewaardeerd!

Verwijderd

Jumper niet goed staan misschien?

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:31
wat heb je geprobeerd?
in bios gecheckt of ze er zijn?
oude situatie hersteld?
met alleen de dvd-brander op tweede ide?
80 pins cable?op juiste wijze?
FAQ en google?
imho eerstzien of hardware verbonden is.

gewaarwordingshorizon

Verwijderd

Topicstarter
Het was dus inderdaad een probleem met de jumper van de DVD-brander. Blijkt dat m'n computer met Cable Select werkt (kende eerlijk gezegd alleen de opties master/slave :/ ). Nadat ik de jumper verzet had herkende ie opeens zowel de cd-lezer als de dvd-brander :*)

Probleem opgelost, dank voor de reacties! :Y)

• jap85
  • Laatst online: 02-03 10:10
Ik heb toevallig vandaag dezelfde DVD brander in m'n pc gezet (NEC 3540) en ik heb precies hetzelfde probleem als hierboven beschreven staat. Hoe kan ik de jumper van de DVD brander verzetten?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:15

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

jap85 schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 18:02:
Ik heb toevallig vandaag dezelfde DVD brander in m'n pc gezet (NEC 3540) en ik heb precies hetzelfde probleem als hierboven beschreven staat. Hoe kan ik de jumper van de DVD brander verzetten?
Los puteren en op een paar andere pennetjes terug drukken :P Op de Drive zelf staat meestal wel welke pennetjes waarvoor zijn.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• jap85
  • Laatst online: 02-03 10:10
Ok bedankt, het is gelukt!
Pagina: 1