(Testcase) Bits and Pieces

Pagina: 1
Acties:

• Kres817
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-10-2024
Dit is een testcase om ff te kijken of er mensen zijn die hier wat in zien.
Een beoordeling tips of advies is natuurlijk altijd welkom.

Eerste foto heb ik gewoon hier in Nederland gemaakt. Maand terug.
Overige drie foto's zijn begin mei gemaakt in Bosnie, Sarajevo om precies te zijn. De tweede foto is eigenlijk puur geluk.
Gewoon uit de losse hand genomen.

Alle foto's zijn gemaakt met de Canon Eos300D + de kitlens, B&W pola filter en een Marumi UV .

1. Deze foto is gemaakt zonder pola filter en zonder een UV filter. Toen ik thuis kwam was ik verbaasd hoe scherp deze foto was.( bij het inzoomen kan je heel duidelijk de polen en het stuifmeel op de bij zien)
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~laan1082/bijtje-klein.jpg
Klik hier voor groter

2. Dit is de foto die ik in de bergen heb genomen. Tijdje moeten zoeken naar een bloemetje dat uit de sneeuw kwam zetten en ik heb hem gevonden. Deze is met het Pola filter genomen.
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~laan1082/bloemetjekl.jpg
Klik hier voor groter

3. Dit is het veld waar er nog meer bloemetjes stonden. Vond het er erg mooi uitzien. Mooi contrast van bruine grond en dood gras dat al paar maanden onder de sneeuw heeft gelegen. En dan de bloemen die dan met een helder kleurtje naar boven komen.
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~laan1082/Bloemen.jpg
Klik hier voor groter

4. Dit was ooit het gemeentehuis van Sarajevo. HIer is toen heel veel onrust geweest aan het begin van de oorlog. Demonstraties en schieten. Tijdens de oorlog is het gebouw helemaal aan puin geschoten. Dat wat je nu ziet is alleen het geraamte van het gebouw.
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~laan1082/pleinkl.jpg
Klik hier voor groter

Graag jullie reacties.

Ach ja..........

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2024
Die 2e foto vind ik eigenlijk wel heel erg toppie.

Hij klopt simpelweg gewoon :)

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-01 08:41

Nik

Foto 2 is gewoon extreem mooi ja!

Die laatste van dat gebouw vind ik een beetje vaag, er loopt ook een heldere gloed om het gebouw heen?

• daniel_ev
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-01 00:20
#1 Is een leuke foto. Kan misschien een beetje meer contrast gebruiken, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen vanwege de brakke tft waar ik achter zit. Ik weet niet of je 'm hebt gecropped, maar ik zou persoonlijk voor een afwijkend formaat kiezen en van zowel boven- als onderkant een rand afknippen, of juist links en rechts een reepje erbij als dat nog kan.

#2 Geen idee waar het bloemetje in staat, maar verder een erg geslaagde foto. Misschien als je het contrast nog iets verhoogt dat het geheel iets meer naar voren komt.

#3 Doet mij helemaal niets. Matige DOF, geen mooie kleuren en geen interessante compositie.

#4 Is wel weer leuk. Ik zou hem graag in zwart wit zien, misschien met de grasjes nog wel in kleur. Mocht je de kans hebben, schiet de foto dan nog een keer in een wat lagere compositie.

Toch?

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Jammer dat in #2 de DOF net achter je onderwerp ligt. Verder mooie platen, met name #1 en #2. #3 ziet er behoorlijk bizar uit: die mooie paarse krokussen en zo'n stukje desolaat landschap. Ik denk overigens dat daar fotografisch gezien meer uit te halen was. #4 is wederom bizar, maar dan op een heel andere manier. Helaas als foto niet erg indrukwekkend.

• Kres817
FF een noob vraagje.
DOF= Depth Of Feeld?

Daniel_ev.

Foto 1: heb ik idd gecropt. Als ik er zo naar kijk zou er links en rechts misschien wel wat bij kunnen.

Foto 2: De krokus staat in de sneeuw. Heb er toen een tijdje naar moeten zoeken maar eindelijk een gevonden die onder de sneeuw naar boven is gekomen.

Wat de foto 4 betreft. Overdoen zal niet zo makelijk gaan ben ik bang. Zie me zelf niet echt snel weer die kant op gaan.
Plein op de foto heeft voor de stad Sarajevo veel waarde.

Thanks for your coment

Ach ja..........

Verwijderd

Kres schreef op zondag 22 mei 2005 @ 23:11:
FF een noob vraagje.
DOF= Depth Of Feeld?
Depth of Feeling. (Zie sig. VVV) ;)

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2025

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Die nummer 2 is idd wel heel mooi, jammer van die donkere vlek.
En die laatste heeft een beetje last van radioactive straling om het gebouw door een fotoshop actie.

[ Voor 45% gewijzigd door Pinin op 22-05-2005 23:16 ]

www.casarodriguillo.com

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
foto 1: Foto van een bij en bloem. Een vrij standaard foto van een alledaags onderwerp. Goed uitgevoerd dat wel! Mooi om te zien dat de kitlens goed in staat is om details haarscherp weer te geven, hoe klein het bijtje ook mag zijn. :)
verwijzing naar dit bericht Ik krijg de foto met een 350d niet beter dan simpele ixus i

foto 2: Een goed onderwerp, en meestal springt bij zo'n foto de bloem er echt uit qua kleur als je hem ziet in de sneeuw. Ik vind het jammer dat dat bij deze foto niet het geval is. Misschien doordat het vrij donker was, waardoor het contrast (paars-grijs) niet echt goed naar voren komt. Mooier zou natuurlijk zijn paars-wit of geel-grijs.

foto 3: Een goed voorbeeld van wat vaak voorkomt bij foto's van foto's met sneeuw: onderbelichting.
Sneeuw zorgt ervoor dat digitale camera's in de war raken. Deze denken al snel dat de witte kleur van sneeuw een vorm van overbelichting is en verandert dan zijn instellingen om die 'overbelichting' tegen te gaan. Als je niet handmatig ingrijpt, dan lijdt dit tot onderbelichting, waardoor de uiteindelijke foto verschijnt met grijze sneeuw en donkere objecten.
Dit is hier dus ook het geval, waardoor het effect van het contrast van de heldere bloemen en het sneeuw met het dode gras wegvalt.

foto 4: Een interessante foto. Het gebouw geeft licht :p Ook zit er een beetje distortie in, doordat je waarschijnlijk helemaal was uitgezoomd. Dat heeft elke lens wel in meer of mindere mate, dus daar kun je natuurlijk tijdens het fotograferen niks aan doen. Er is wel een programma dat heet ptlens, waardoor je distortie achteraf kan corrigeren. Handig, ik gebruik het zelf ook.

Kortom een paar interessante foto's om te zien. Natuurlijk kan er altijd wel iets beter, maar niemand is perfect en het is natuurlijk makkelijk achteraf praten.

[ Voor 8% gewijzigd door guillaumemay op 22-05-2005 23:43 ]

• Kres817
gium schreef op zondag 22 mei 2005 @ 23:40:
foto 1: Foto van een bij en bloem. Een vrij standaard foto van een alledaags onderwerp. Goed uitgevoerd dat wel! Mooi om te zien dat de kitlens goed in staat is om details haarscherp weer te geven, hoe klein het bijtje ook mag zijn. :)
verwijzing naar dit bericht Ik krijg de foto met een 350d niet beter dan simpele ixus i
Dat was ook beetje mijn bedoeling om te laten zien dat je met de kitlens ook best scherpe foto's kan maken. Met de link die jij hebt gegeven in mijn achterhoofd. (heb hem zelf ook gelezen)

Dat progje ga ik zeker probeeren. Kan idd erg handig zijn.
De gloed is veroorzaakt door een iets te heftige Photoshop actie. (werk nu ff op mijn laptop, en zo'n tft is niet echt lekker om daar foto's op te bewerken.)

Ach ja..........

Pagina: 1