[Raadseltje] Vuil op lens, waar ?

Pagina: 1
Acties:
  • 43 views sinds 30-01-2008

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb een EOS 350D met daarop een 75-300 USM IS zoomlens van Canon.

Nu heb ik, als ik vanaf statief schiet en het diafragma dichtknijp naar 45 dat ik vuiltjes in beeld te zien krijg (donkere vlekjes).

Nu kan ik 1 aantal ding uitsluiten en dat is de sensor, want op groter diafragma wordt het effect minder.

Tevens heeft de zoom geen enkel effect op de plaats van de plekken, dus zit ik te denken aan de lens aan de binnenzijde van de ring. Deze heb ik al voorzichtig schoongepoetst, maar dat heeft geen effect.

Ik heb tevens ook geen idee of het verstandig is deze "binnenlens" schoon te maken, hij ziet er nogal gecoat uit en ik ben bang deze te beschadigen.

Kan iemand mij vertellen wat dit kan zijn, en evt zegegn of die binnenste lens nu wel of niet zomaar schoongepoetst mag worden.

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-02 20:19

YellowCube

Wait...what?

je sluit het verkeerde uit, namelijk stofjes op je sensor.
Dat is wat je ziet. Een kenmerk van stof op je sensor is JUIST dat het meer wordt naarmat je het diafragma knijpt.

[ Voor 38% gewijzigd door YellowCube op 22-05-2005 21:50 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Fairy
  • Niet online
YellowCube schreef op zondag 22 mei 2005 @ 21:49:
je sluit het verkeerde uit, namelijk stofjes op je sensor.
Dat is wat je ziet.
Nee, stof op de sensor zie je bij alle diafragmagroottes en hier heeft juist de diafragma een grote invloed op het probleem.

Correct me if I'm wrong.

YC ik ben het heel vaak met je eens maar vandaag niet :P

[ Voor 9% gewijzigd door Fairy op 22-05-2005 21:52 ]

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-01 17:38

Ursamajor

Astrofotograaf

Ligt eraan hoe je m schoonpoetst. Op de lens aan de voorkant zit ook een coating, dus ook daar is voorzichtigheid geboden. Als je met een lenspen, brillen- of lenzendoekje voorzichtig de boel schoon wrijft, is er niets aan de hand. Wel eerst zorgen dat je met een blaasbalgje eventuele grove deeltjes wegblaast. Anders heb je kans op krassen.

Als het dan nog blijft, is het misschien toch je sensor, of zit het binnenin je lens. Dat laatste kun je niet zomaar schoonmaken.

Gadgets FTW!

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
/me Koraks met YC eensch is. Dit had je overigens ook makkelijk kunnen vinden in de honderden topics op de tientallen fora die over dit probleem gaan.
Fairy schreef op zondag 22 mei 2005 @ 21:51:
[...]

Nee, stof op de sensor zie je bij alle diafragmagroottes en hier heeft juist de diafragma een grote invloed op het probleem.

Correct me if I'm wrong.
Corrected. Dit is typisch een gevalletje ranzige sensor. Over het algemeen zie je stof op je sensor pas vanaf f/16-f/22.

[ Voor 57% gewijzigd door koraks op 22-05-2005 21:53 ]

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

[...]

Correct me if I'm wrong.
ok. Corrigeer ik je.
Voor het geval dat je er niet aan wilt, pak eens een andere lens.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Fairy
  • Niet online
koraks schreef op zondag 22 mei 2005 @ 21:52:
/me Koraks met YC eensch is. Dit had je overigens ook makkelijk kunnen vinden in de honderden topics op de tientallen fora die over dit probleem gaan.
Nou ik niet eensch zijn dus.

het lijkt me, omdat de zoom geen effect heeft dat het probleem niet aan het uiteinde van de lens zit.
De sensor kan ook niet omdat de iso en sluitertijden gelijk zijn in de test.

• Fairy
  • Niet online
YellowCube schreef op zondag 22 mei 2005 @ 21:53:
[...]

ok. Corrigeer ik je.
Voor het geval dat je er niet aan wilt, pak eens een andere lens.
Momentje...

YC :P

Ik moet je gelijk geven, het probleem is er nog met een andere lens.

Hmm, en dat terwijl de cam spiksplinternieuw is.

Nu moet ik zeker een cleanset a 100 euro gaan kopen of niet ?

[ Voor 31% gewijzigd door Fairy op 22-05-2005 21:57 ]

• koraks
  • Niet online
Luister nou gewoon ff naar mensen die al een tijdje met een dSLR rondlopen en behoorlijk goed op de hoogte zijn van dat wereldje ;)

Ja, ik weet het, dat komt arrogant over, maar in dit is wel zó'n overduidelijk geval...

[ Voor 29% gewijzigd door koraks op 22-05-2005 21:57 ]

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
[...]

Correct me if I'm wrong.

YC ik ben het heel vaak met je eens maar vandaag niet :P
Toch zou ik het maar met YC eens zijn, stofjes op je sensor zie je doorgaans alleen op kleine diafragma's :) En euhm, f/45? Is dat niet een beetje erg klein? Als je het dan pas begint te zien, zou ik me er nog maar geen zorgen om maken, wanneer gebruik je zo'n ontzettend klein diafragma?

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

ik wacht
:P

sorry

[ Voor 67% gewijzigd door YellowCube op 22-05-2005 21:55 ]

• koraks
  • Niet online
Grrrrrene schreef op zondag 22 mei 2005 @ 21:55:
[...]
wanneer gebruik je zo'n ontzettend klein diafragma?
Eén woord: Macro. ;)

• Fairy
  • Niet online
OK YC heeft toch gelijk, snap alleen nog niet helemaal het verband met het diafragma.

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-01 07:55
Stof op de sensor zijn juist het meest zichtbaar wanneer je de diafragma dichtknijpt. op de foto ziet het eruit als donkergrijze vlekjes. spiegel omhoog klappen, de body omkeren en met een flinke blaasbalg de stof van de sensor afblazen.

als het stof namelijk op de lens zit dan zou het ten allen tijden zichtbaar zijn op de foto (ongeacht het diafragma)

mocht het dan nog niet lukken of wil je het zelf niet doen, dan is er nog de mogelijkheid om het te laten doen bij de importeur (na betaling uiteraard).

[ Voor 3% gewijzigd door heiyu op 22-05-2005 22:01 ]

• Grrrrrene
  • Niet online
Mwah, de 75-300 heeft nou niet echt een geweldige macro-stand: 0,26x vergroting...

[ Voor 46% gewijzigd door Grrrrrene op 22-05-2005 21:59 ]

• Fairy
  • Niet online
Grrrrrene schreef op zondag 22 mei 2005 @ 21:59:
[...]

Mwah, de 75-300 heeft nou niet echt een geweldige macro-stand: 0,26x vergroting...
Ik heb hem op statief en wil dus nachtopnamen maken vanavond, dus vandaar dat ik met het diafragma aan het kloten ben.

O ps dat diagragma verhaal snap ik nu, zit effe te denken, maar met een open diafragma kan het licht uit verschillende hoeken op de sensor vallen en heb je minder snel vlekken.

Ik neem aan dat een wattenstaafje en een beetje water not done zijn op de sensor :? :+

[ Voor 30% gewijzigd door Fairy op 22-05-2005 22:02 ]

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Fairy schreef op zondag 22 mei 2005 @ 21:59:
OK YC heeft toch gelijk, snap alleen nog niet helemaal het verband met het diafragma.
voor zover ik begrepen heb is het een soort DOF verhaal.
Het stofje ligt niet direct op de sensor, maar er net boven (op een "glasplaatje"/filter wat voor de sensor zit).
Als je het diafragma ver genoeg knijpt krijg je zodanig veel DOF dat zelfs de stofjes op dat filter scherp worden.

Ook hier mogen mensen inspringen als ik poep praat.

• Fairy
  • Niet online
YellowCube schreef op zondag 22 mei 2005 @ 22:01:
[...]

Het stofje ligt niet direct op de sensor, maar er net boven (op een "glasplaatje"/filter wat voor de sensor zit).
Als je het diafragma ver genoeg knijpt krijg je zodanig veel DOF dat zelfs de stofjes op dat filter scherp worden.

Zie bovenstaande reactie.

Ik heb effe de sensor bekeken met het blote oog, ik kan er niks aan zien, maar het zal wel microscopisch stof zijn oid.

Mooi klote en dat terwijl de cam nog nieuw is.

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-02 18:17
YellowCube schreef op zondag 22 mei 2005 @ 22:01:
[...]

Klopt. Kun je zelf ook zien, als je op F32 duidelijk zwarte puntjes (stofjes) ziet bijvoorbeeld, schiet dan ook eens op F22, F16 etc. Je ziet de stofjes dan steeds vager worden, en uiteindelijk verdwijnen, afhangend van de hardnekkigheid..

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Fairy schreef op zondag 22 mei 2005 @ 22:08:
[...]

Zie bovenstaande reactie.

Ik heb effe de sensor bekeken met het blote oog, ik kan er niks aan zien, maar het zal wel microscopisch stof zijn oid.

Mooi klote en dat terwijl de cam nog nieuw is.
ik heb er ook "last" van. Persoonlijk vind ik dat het alleen opvalt als je en met hele kleine diafragma's gaat werken en je heldere achtergronden gebruikt.
Wat je kunt proberen is de zaak eens te laten swappen.

[ Voor 45% gewijzigd door YellowCube op 22-05-2005 22:11 ]

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Het makkelijkst kun je het "effect" van diafragma's uitproberen met een condensormicroscoop met velddiafragma.

• Grrrrrene
  • Niet online
Jullie zeggen in feite allebei hetzelfde en dat is volgens mij correct, maar echt een expert op dit gebied ben ik ook niet. Dat je DOF groter wordt, komt omdat het licht onder kleinere hoeken (bij benadering zelfs loodrecht) op je sensor valt, dus kan het niet meer om je stofdeeltje heen :)

Overigens zijn er speciale schoonmaak methodes voor dit soort stofjes, maar daar moet je maar ff naar zoeken, is meer dan genoeg info over te vinden.

[ Voor 21% gewijzigd door Grrrrrene op 22-05-2005 22:11 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.