Een PBX, Zelf bouwen, kopen, wat nog meer ?

Pagina: 1
Acties:
  • 243 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BacardiBreezer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06-2005

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Ik wil graag een PBX gaan gebruiken waar je je eigen texten in kan spreken. Uiteraard al wat zoekwerk verricht (al enige tijd) maar toch niet kunnen vinden wat me nu echt iets lijkt.

Laten we even een ding voorop stellen..... Een goede PBX is gewoon niet goedkoop.

OK, wat zijn de opties:

Zelfbouw:

Je komt dan toch al snel bij Asterisk uit. Lijkt me een mooie oplossing, nadeel is alleen dat je de kaartjes van hun moet gebruiken, die OEM's lijkt me niet zo'n feest.

Kopen:

Ja hier hebben we een punt. Laat je eens goed informeren in een winkel of iets dergelijks zou je kunnen zeggen. Het nadeel hiervan is alleen dat bij iedere winkel hun eigen producten het beste zijn uiteraard.

Ik ben wel aan het zoeken gegaan maar dan kom je vaak op zaken uit wat een soort van kleine simpele VoIP-kastjes zijn die je internet kunnen delen....... een Veredelde router dus ;)

2ehands is er er weinig te krijgen vind ik. Opzich wel logisch want die dingen zijn eigenlijk altijd wel uitbreidbaar en waarom zou je hem vervangen als hij het toch gewoon goed doet ?

Wat me opzich wel iets leuks lijkt is een CyberGear Gold (moet er even een goede link van opzoeken)

Maar nu is mijn vraag........ wat zijn gebruikers ervaringen hier van PBX-en ? PBX in de search hier lever voornamelijk VoIP op en Asterisk.

Er moeten een 4-tal toestellen toch minimaal wel op kunnen. Voice-menu. En verder zijn de eisen niet erg hoog.

Jij bent misschien belangrijk, maar ik ben aardig ;)

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Toch eens een schop omdat ik van andere mensen wel wil weten wat die voor een PBX hebben :)

• riddles
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-05-2025
Zelf heb ik thuis Asterisk draaien (inderdaad met een van hun kaartjes). Op die Asterisk centrale komen mijn KPN lijn en mijn Tiscali SIP account uit en dat wordt netjes doorverbonden maar mijn analoge telefoons.

En, ik kan er nu allemaal mooie dingen mee doen.
  • Mijn inkomende gesprekken lopen via (bel budget) KPN en alle uitgaande gespreken gaan via Tiscali.
  • Alle 0676 nummers (die ik nog wel eens nodig heb) router ik weer via KPN
  • Nummer zonder callerid worden doorverbonden met de PrivacyManager(), een dame die netjes vraagt om het callerid in te voeren. Doe je dat niet, dan gaan de telefoons niet over.
  • Een mooi wachtmuziekje, voicemailboxen, telefoontjes doorverbinden... alles kan

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Ah leuk ! Hoe verliep jou bestelling overigens ? Ik ben absoluut niet bang om online te bestellen, maar waar heb jij het besteld, gewoon op hun site ?

• ruthger
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-11-2024
Interessant... Zou je misschien een kleine howto kunnen geven van je instellingen?? Of een download van je bestanden?? Natuurlijk met fake id gegevens...

Ik wil graag namelijk ook vanaf een andere internet verbinding kunnen bellen met mijn Tiscali VoIP verbinding. En met Asterisk als tussen station zou dat moeten kunnen.

[ Voor 36% gewijzigd door ruthger op 23-05-2005 13:56 ]

Veni, vidi et cervesiam

• riddles
Ik heb een TDM31B besteld bij http://shop.beronet.com/. Ik heb het geld vooruit betaald en de bestelling is perfect afgehandeld.

De SIP configuratie voor Tiscali in Asterisk heeft me aardig wat moeite gekost. Wat heb ik gedaan:
1. UDP 5060 en 16384-32767 in de firewall doorgestuurd naar de Asterisk machine
2. rtp.conf aangepast:
[general]
rtpstart=16384
rtpend=32767
3. Toegevoegd aan /etc/hosts: 82.168.0.131 tel.tiscali.nl
4. In /etc/sip.conf het volgende:
register => 0123456789:passwd@tel.tiscali.nl

[Tiscali]
type=peer
insecure=very
context=from-tiscali
username=0123456789
fromuser=0123456789
authuser=0123456789
secret=password
qualify=no
host=tel.tiscali.nl
dtmf=inband
dtmfmode=inband
canreinvite=no
fromdomain=tel.tiscali.nl

Al mijn uitgaande telefoontjes verlopen nu via de Asterisk en het werkt perfect. Ik kan ook op het nummer gebeld worden, maar ik gebruik het nummer verder niet. Alles komt nog binnen via KPN.

• ruthger
Heb jij een Zyxel 2602H als modem?? Zo ja heb je de poorten ook in je NAT geforward?? Of alleen in de firewall opgevoerd? En gebruik je de Voice optie in de modem nog??

Nog een kleine opmerking. Volgens mij kun je als host ook sip.tiscali.nl gebruiken. Deze hoef je dan niet in je /etc/hosts op te nemen.

Veni, vidi et cervesiam

• riddles
Ik heb een Zyxel 2602HW als modem. Ik heb de poorten zowel in NAT opgevoerd als in de firewall opgevoerd. De voice optie gebruik ik dus helemaal niet meer (beetje zonde van het modem, maar ja).

Ik heb het ook eerst geprobeerd met sip.tiscali.nl, maar dan zet Asterisk het domain niet goed en de SER-router van Tiscali accepteerd uitgaande calls niet. De workaround met tel.tiscali.nl in /etc/hosts was de enige waarmee ik het werkend kreeg. Als het je lukt zonder hoor ik het graag.

Je kunt natuurlijk ook gewoon de voice optie van de modem gebruik en een TDM22B kaart kopen en zowel de Tiscali telefoonlijn als de KPN telefoonlijn zo op Asterisk aansluiten. Maar ik heb thuis 3 analoge telefoons, dus dat deed ik liever niet.

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Ik ga denk ik maar zo'n kaartje bestellen. Zit weinig anders op, en het wordt verder goed ge-support !!

Keus is opzich redelijk beperkt op het gebied van linux-PBX-en ben ik van mening dus kom je redelijk snel hier op uit.

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Woei, bedankt! _/-\o_

Was al dagen aan het sniffen enzo om te troubleshooten.. inkomende lijnen werkten wel, maar uitgaande niet.. Nu wel! Het ging inderdaad fout op het verschil tussen tel.tiscali.nl en sip.tiscali.nl :)

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21:09
axis schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 14:23:
[...]

Woei, bedankt! _/-\o_

Was al dagen aan het sniffen enzo om te troubleshooten.. inkomende lijnen werkten wel, maar uitgaande niet.. Nu wel! Het ging inderdaad fout op het verschil tussen tel.tiscali.nl en sip.tiscali.nl :)
Wat is de reden dat jullie een PBX gebruiken? Kost een hoop geld, en ik kan de voordelen voor thuisgebruik niet echt begrijpen... Kan ook mijn onwetendheid zijn hoor ;)

• ruthger
Gedeelde internet verbinding met de buren... Nu ook gedeelde telefoon met de buren :)

Met mijn PDA/MDA via een Wifi verbinding bellen met mijn tiscali telefoonnummer. Goedkoop mobiel bellen vanuit het buitenland met het thuisfront.

[ Voor 50% gewijzigd door ruthger op 11-06-2005 10:23 ]

Veni, vidi et cervesiam

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Martijn schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 12:05:
[...]

Wat is de reden dat jullie een PBX gebruiken? Kost een hoop geld, en ik kan de voordelen voor thuisgebruik niet echt begrijpen... Kan ook mijn onwetendheid zijn hoor ;)
Nou ja, een hoop geld.. Een aftands pentium II'tje met linux volstaat voor Asterisk, kost alleen wel inderdaad veel tijd.. En als je analoge lijnen wilt gebruiken kost het je geld.

Voor mij is het gewoon speelgoed. Het is ook inderdaad zo dat ik nu vanaf overal met mijn laptopje aangesloten ben op mijn thuiscentrale, en dat ik dus overal vandaan de thuistelefoon kan opnemen en overal naartoe bellen (naar vast nummers gratis in mijn geval!), ik kan alle gesprekken opnemen, leuke voice-response systemen opzetten, etc.. gewoon speelgoed..

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• DumbAss
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-08-2025
Ik heb ook nog een vraag over de voordelen van Asterisk. Het intrigeert me enorm omdat het een mooie techniek is. Daarom zou ik graag ook thuis een Asterisk server opzetten, maar ik zie nog niet echt de voordelen in van een Asterisk server thuis.

Ik heb een abbonnement bij KPN en ADSL bij surfnet. Ik heb voor de rest geen account bij freeworld ofzo.
Hoe zou ik Asterisk bij mij thuis het best op kunnen zetten en wat zouden daar de voordelen van zijn?

Vanutsteen.nl => nerds only | iRacing

Pagina: 1