Don't ever underestimate the power of the Dark side
[ Voor 34% gewijzigd door BioHazard op 22-05-2005 19:34 ]
18 leds parallel, 20 mA per led, geeft 360 mA voor het geheel.
De weerstand staat in serie, dus zal ook 360 mA stroom moeten laten lopen.
In het geval van 27 Ohm: R = V/I -> V = I x R = 0,36 x 27 = 9,72 Volt over de weerstand.
Blijft er 12 - 9,72 = 2,28 Volt over voor de leds, lijkt mij te weinig als er 3,5 Volt nodig is om de leds te laten branden
Als je uit gaat van 3,5 Volt op de leds (parallel geschakeld, dus allemaal zelfde voltage), dan zal de spanning over de weerstand 12 - 3,5 = 8,5 Volt moeten zijn, dus: R = V / I = 8,5 / 0,36 = 23,6 Ohm.
Ik ben geen electronica-expert, dus neem mijn berekening niet zonder controleren over.
[ Voor 8% gewijzigd door SvMp op 22-05-2005 19:41 ]
Weerstanden van 0,25 watt volstaan prima hoor, je kan zoiezo wel 3 ledjes in serie zetten dus dan heb je in principe maar 6 weerstanden nodig, 6 weerstanden van 82 ohm in dat geval.
(jou berekening klopt trouwens wel hoor als je ze allemaal apart parallel zou zetten maar dan trek je wel onnodig veel stroom)
Ik heb testen gedaan met de gamecube adapter en ben tot de conclusie gekomen dat je in ieder geval wel 1 ampère kan trekken, da's genoeg voor 150 LED's
[ Voor 17% gewijzigd door Digital-DNA op 22-05-2005 19:46 ]
http://metku.net/index.ht...edcalc/index_eng#parallel
zo kom ik dus op die cijfers
Don't ever underestimate the power of the Dark side
Verwijderd
Maar omdat het hoe en waarom duidelijk in de Frequently Asked Questions CME verplaats ik je topic niet, maar doe ik hem dicht: Dat zou daar namelijk ook gebeuren. Waarschijnlijk kom je met de suggesties hier en in die FAQ al een heel eind
Dit topic is gesloten.
![]()