Modden van je gamecube

Pagina: 1
Acties:
  • 46 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkDante
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-02 13:34
Ik heb een vraagje:

Ik wil mijn gamecube modden met een aantal leds. Nu ben ik niet zo handig met het berekenen van weerstanden etc. Dus als iemand mijn berekening wil controleren , graag :)

Mijn idee is om 18 leds met een doorlaat stroom van 3.5 volt en 20ma aantesluiten in een paralelle schakeling. De gamecube levert 12 volt. Volgens mij moet ik een weerstand van 5 watt, 27 ohm op de + pool aansluiten...toch?

Afbeeldingslocatie: http://metku.net/mods/ledcalc/single_res_many_leds.gif

Hoeveel van deze schakelingen kan ik trouwens aansluiten op me 12v?

alvast bedankt!
Bas

Don't ever underestimate the power of the Dark side

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BioHazard
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-10 14:11

BioHazard

*\o/*

Casemodding & Elektronica

:) Denk dat je vraag daar beter op zijn plaats is

[ Voor 34% gewijzigd door BioHazard op 22-05-2005 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Hoe kom je bij 27 Ohm?

18 leds parallel, 20 mA per led, geeft 360 mA voor het geheel.

De weerstand staat in serie, dus zal ook 360 mA stroom moeten laten lopen.

In het geval van 27 Ohm: R = V/I -> V = I x R = 0,36 x 27 = 9,72 Volt over de weerstand.
Blijft er 12 - 9,72 = 2,28 Volt over voor de leds, lijkt mij te weinig als er 3,5 Volt nodig is om de leds te laten branden :)

Als je uit gaat van 3,5 Volt op de leds (parallel geschakeld, dus allemaal zelfde voltage), dan zal de spanning over de weerstand 12 - 3,5 = 8,5 Volt moeten zijn, dus: R = V / I = 8,5 / 0,36 = 23,6 Ohm.

Ik ben geen electronica-expert, dus neem mijn berekening niet zonder controleren over.

[ Voor 8% gewijzigd door SvMp op 22-05-2005 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-09 14:03

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Lees de LED-faq :)
Weerstanden van 0,25 watt volstaan prima hoor, je kan zoiezo wel 3 ledjes in serie zetten dus dan heb je in principe maar 6 weerstanden nodig, 6 weerstanden van 82 ohm in dat geval.
(jou berekening klopt trouwens wel hoor als je ze allemaal apart parallel zou zetten maar dan trek je wel onnodig veel stroom)

Ik heb testen gedaan met de gamecube adapter en ben tot de conclusie gekomen dat je in ieder geval wel 1 ampère kan trekken, da's genoeg voor 150 LED's :)

[ Voor 17% gewijzigd door Digital-DNA op 22-05-2005 19:46 ]

www.nintendocasemods.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkDante
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-02 13:34
ik heb hier alles ingevoerd:

http://metku.net/index.ht...edcalc/index_eng#parallel

zo kom ik dus op die cijfers

Don't ever underestimate the power of the Dark side

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eigenlijk houden we ons in Spielerij voornamelijk bezig met de softwarematige kant van dingen. Nu komt er natuurlijk wel eens wat hardware bij kijken, maar dit is zo hardwarematig dat het eigenlijk thuishoort in Casemodding & Elektronica.

Maar omdat het hoe en waarom duidelijk in de Frequently Asked Questions CME verplaats ik je topic niet, maar doe ik hem dicht: Dat zou daar namelijk ook gebeuren. Waarschijnlijk kom je met de suggesties hier en in die FAQ al een heel eind :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.