Toon posts:

Paar Apple Noob vraagjes

Pagina: 1
Acties:
  • 98 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Sorry als dit off topic is, maar ik heb het antwoord op een paar vraagjes nodig, waarvan er 1 sowieso wel met de apple te maken heeft.
Binnenkort ga ik een Mac mini kopen.

Op de Mac mini zitten 2 usb 2.0 ingangen. Is het mogelijk dat ik hier 2 hubs op aansluit zonder dat de snelheid verlorgen gaat. Dan heb ik dus 8 usb 2.0 ingangen (2x4). Ik ben dan van plan de muis en het toetsenbord ook op een hub aan te sluiten. Is dit verstandig?

Ik heb sinds kort een externe harde schijf (Lacie 160 GB). Deze wordt erg warm. Kan het geen kwaad als deze net zo lang aanstaat als de computer? (soms langer dan 24 uur achter elkaar) De adapter van de harddisk en de usb hub worden ook aardig warm. Het lijkt me trouwens dat deze apparatuur hier wel tegen moet kunnen..

Tot nu to ben ik alleen een windows gebruiker. Binnekort ga ik er dus een Mac bijkopen waar ik dan waarschijnlijk meer achter zit dan mijn windows pc. Bestaat er iets waarmee ik op windows alvast een beetje kan wennen aan OSX Tiger of iets waar ik al wat dingen kan leren over het apple OS?

Alvast bedankt! :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2005 19:16 ]

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-02 13:45
Verwijderd schreef op zondag 22 mei 2005 @ 19:15:
Sorry als dit off topic is, maar ik heb het antwoord op een paar vraagjes nodig, waarvan er 1 sowieso wel met de apple te maken heeft.

Op de Mac mini zitten 2 usb 2.0 ingangen. Is het mogelijk dat ik hier 2 hubs op aansluit zonder dat de snelheid verlorgen gaat. Dan heb ik dus 8 usb 2.0 ingangen (2x4). Ik ben dan van plan de muis en het toetsenbord ook op een hub aan te sluiten. Is dit verstandig?
Ja dit kan. Bovendien heb je voor je muis en toetsenbord toch niet die volledige snelheid nodig.
Ik heb sinds kort een externe harde schijf (Lacie 160 GB). Deze wordt erg warm. Kan het geen kwaad als deze net zo lang aanstaat als de computer? (soms langer dan 24 uur achter elkaar) De adapter van de harddisk en de usb hub worden ook aardig warm. Het lijkt me trouwens dat deze apparatuur hier wel tegen moet kunnen..
Lijkt me geen heel groot probleem... De levensduur van je harde schijf zal misschien wel wat korter zijn dan een harde schijf die altijd draait bij kamertemperatuur, maar in principe kan hij er wel tegen lijkt me. (Dit is trouwens niet echt een Apple-gerelateerde vraag)
Tot nu to ben ik alleen een windows gebruiker. Binnekort ga ik er dus een Mac bijkopen waar ik dan waarschijnlijk meer achter zit dan mijn windows pc. Bestaat er iets waarmee ik op windows alvast een beetje kan wennen aan OSX Tiger of iets waar ik al wat dingen kan leren over het apple OS?
Er bestaat tegenwoordig een emulator voor de PowerPC, namelijk PearPC. Deze stelt je in staat om bijv. Mac OS X Panther (Tiger blijkt vooralsnog erg moeilijk) op je PC te draaien, maar wel vrij traag. Je moet dan natuurlijk wel de installatie-cd's ter beschikking hebben. Hier in APL is ook een topic over PearPC namelijk: Macintosh Mac OS X/PowerPC Emulator uitgebracht! (PearPC)*
Wat je natuurlijk ook gewoon kan doen, is eens langsgaan bij een Apple Centre. Daar kun je gewoon even spelen met het systeem.
En bovendien is OS X een van de meest duidelijke, gebruiksvriendelijke en overzichtelijke besturingssystemen die ik ooit heb gezien. Als je fatsoenlijk met Windows om kunt gaan, zul je dat zeker ook kunnen met OS X. Dat is dus het laatste waar ik me druk om zou maken :)
Graag gedaan :)

[ Voor 9% gewijzigd door HyperioN op 22-05-2005 19:23 ]

Verwijderd

Dat is alvast een goede zaak! :)
Ik heb hier aan één uitgang van m'n MacMini een USB-hub hangen voor alle apparaten die geen snelle doorvoer nodig hebben. (Keyboard, muis, printer, etc.)
De andere uitgang gebruik ik voor m'n Elgato EyeTVpro die op een USB2 uitgang moet zitten.
Zolang je geen aparaten aan de USB hebt hangen die kritisch zijn qua datadoorvoer (zoals bij mij de externe TV-tuner) zal het geen probleem zijn om twee hubs te gebruiken op je uitgangen. Zorg wel dat er max. 1 hub per uitgang gebruikt wordt, liever niet twee achter elkaar om te grote latency tijden te voorkomen.
Waarvoor heb je eigenlijk zoveel uitgangen nodig?
M'n Mini draait nu al een maand of drie 24 uur per dag met een 500GB LacieBigDisk via firewire er aan. (Natuurlijk wel met put disk to sleep when possible...). Zowel de voedingen als de apparaten worden warm, maar zolang ze niet "heet" worden is er niets mee aan de hand. Gewoon zo nu en dan eens checken of er niets aanbakt! ;)
Tot nu to ben ik alleen een windows gebruiker. Binnekort ga ik er dus een Mac bijkopen waar ik dan waarschijnlijk meer achter zit dan mijn windows pc. Bestaat er iets waarmee ik op windows alvast een beetje kan wennen aan OSX Tiger of iets waar ik al wat dingen kan leren over het apple OS? Alvast bedankt! :)

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:20

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Yay, binnenkort weer een Mini gebruiker erbij :)

Ik heb op mijn mini op 1 van de 2 USB 2.0 poorten een hub gehangen waar mijn muis en printer/scanner op aangesloten zijn. Op de 2e hangt mijn USB 2.0 externe DVD brander :)

Op de firewire poort zit mijn 250gb Iomega HD en mijn iPod aangesloten. Mijn harde schijf heeft een doorlus optie voor een 2e firewire apparaat :)

Mijn computer draait niet 24/7. Overdag ben ik aan het werk en 's nachts slaap ik. Waarom het spul laten draaien?

OSX is erg makkelijk in gebruik. Ben zelf al 10 jaar een Windows gebruiker, maar was binnen 5 minuten om. :)

He who controls the Spice, controls the Universe.

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Ik zou een Mac meestal niet 24/7 aan laten staan, tenzij die wordt gebruikt als webserver o.i.d.

Het beste kan je bij Energiebeheer instellen dat je Mac na een half uur inactief in de slaapstand gaat. In de slaapstand gebruikt de Mac amper stroom, volgens mij wordt de harde schijf en het beeldscherm uitgeschakeld. De processor gaat ook uit (of draait op zeer lage snelheid, de koeler wordt in elk geval uitgeschakeld). Het geheugen wordt voorzien van genoeg stroom om de huidige situatie (open documenten/programma's e.d.) bij te houden.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:48
MacWolf schreef op maandag 23 mei 2005 @ 08:42:
Ik zou een Mac meestal niet 24/7 aan laten staan, tenzij die wordt gebruikt als webserver o.i.d.

Het beste kan je bij Energiebeheer instellen dat je Mac na een half uur inactief in de slaapstand gaat. In de slaapstand gebruikt de Mac amper stroom, volgens mij wordt de harde schijf en het beeldscherm uitgeschakeld. De processor gaat ook uit (of draait op zeer lage snelheid, de koeler wordt in elk geval uitgeschakeld). Het geheugen wordt voorzien van genoeg stroom om de huidige situatie (open documenten/programma's e.d.) bij te houden.
sterker nog, mijn imac staat vrijwel 24/7 aan en vaak snachts met een programma als azureus of amule open met actieve downloads. en ook in slaapstand gaan die gewoon door met downloaden terwijl de imac zelf geen geluid maakt of licht :)

heb verder een laptop hdd in een externe usb 2.0 casing zitten en die wordt totaal niet warm, gebruik em ook niet veel, voornamelijk als opslag maar toch :)

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:02
Een niet echt gefundeerde uitspraak vind ik, waarom zou je dat niet doen? Kan een Mac daar niet zo goed tegen en zo ja, waarom niet?
bolleh schreef op maandag 23 mei 2005 @ 11:46:
[...]

sterker nog, mijn imac staat vrijwel 24/7 aan en vaak snachts met een programma als azureus of amule open met actieve downloads. en ook in slaapstand gaan die gewoon door met downloaden terwijl de imac zelf geen geluid maakt of licht :)
In de slaapstand download je computer niet door hoor, het enige onderdeel van je Mac waar dan nog stroom loopt is in principe je geheugen, je herkend deze mode aan het pulserende power lampje.
Wat jij waarschijnlijk bedoelt is dat je scherm naar verloop van tijd uit gaat, dit moet zondermeer mogelijk zijn 24 uur per dag.

@procemo:
Je harddisk wordt zeker warm, waar wrijving is ontstaat warmte. Je kunt er vanuit gaan dat LaCie daar rekening mee gehouden heeft. Zolang je je HD met je handen vast kunt houden zonder dat het pijn doet is er niets aan de hand... Je pijn grens ligt bij +/- 50 graden en zelfs dat zou je voor HD niet direct een probleem moeten zijn.

Verwijderd

Topicstarter
wow! bedankt voor de reacties allemaal!

Bestaan er ook externe apparaten voor bluetooth en airport extreme? kan ik die dan via hub aansluiten of kun je die beter op een aparte usb poort zetten?

Bestaat er ook iets waarmee ik mijn usb harddisk op een firewire poort kan aansluiten?

• MacWolf
arjenhiemstra schreef op maandag 23 mei 2005 @ 16:36:
[...]

Een niet echt gefundeerde uitspraak vind ik, waarom zou je dat niet doen? Kan een Mac daar niet zo goed tegen en zo ja, waarom niet?
Je computer slijt (neem ik aan) sneller als je hem dag en nacht aan laat staan. Als het dus niet nodig is om het dag en nacht volledig aan te laten staan, zou ik dat niet doen. De slaapstand is een mooie middenweg.

Ik weet wel dat de slijtage vast niet dramatisch is, maar je wilt natuurlijk zo lang mogelijk genieten van je investering.

[ Voor 4% gewijzigd door MacWolf op 23-05-2005 18:00 ]

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Verwijderd

Bij mij MacMini = Webserver, Fileserver en Downloadbak. Vandaar die 24/7. ;)

Verwijderd

flyakiteOSX ?

Verwijderd

Een erg uitgebreid overzicht van de verschillen en overeenkomsten;
http://www.xvsxp.com/

Verwijderd

Nieuw noob vraagje:

Ik ga zo iMac 20" ophalen bij dealer. Zijn er nog speciale dingen waar ik op moet letten of naar moet vragen? Dit is eerste Apple die ik koop, dus vandaar.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2005 11:51 ]

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:06

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik zou hem even uit de doos halen en het scherm controleren op dode pixels. En hem weigeren als deze er in zitten..

Verwijderd

dat wordt dus wel geaccepteerd in de winkel als je daar om vraagt?

• MacWolf
Verwijderd schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 12:16:
dat wordt dus wel geaccepteerd in de winkel als je daar om vraagt?
Als ze een iMac G5 willen verkopen wel. Ze hebben vast wel een iMac op voorraad zonder dode pixels.

Zelf ben ik trouwens nog nooit een dode pixel tegengekomen een een Apple (scherm) en ik heb al heel wat Mac's versleten.

Verwijderd

heb erom gevraagd en was geen probleem, ik met verkoper op pixels gechecked en er zaten er geen op. Switcher (ik) tevreden en ik ben echt heel blij met mijn 1ste iMac!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:06

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Nu nog even pix posten in het show hier je apple topic ;)

Verwijderd

Zolang je pc het aankan moet je het doen, maar anders is het af te raden, het is stukken zwaarder dan de standaard stijl.

• MacWolf
Verwijderd schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 22:39:
[...]

Zolang je pc het aankan moet je het doen, maar anders is het af te raden, het is stukken zwaarder dan de standaard stijl.
Ik zou dat on-line dingetje niet aanraden. Het lijkt totaal niet op OS X. PearPC geeft een veel beter beeld, ondanks de snelheid (traagheid :))

Verwijderd

Q schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 22:32:
Nu nog even pix posten in het show hier je apple topic ;)
Zal ik binnenkort doen!

Wil nog wel een vraagje stellen, als ik in mijn iMac een dvd druk, dan start hij dvd speler van Tiger op. Alleen in het consoletje met play enzo kan ik indrukken wat ik wil, maar hij speelt helemaal niets af. Het is een originele dvd (regio 2) en met al mijn andere dvd's gebeurt er ook niets. Ook zie ik in de Finder geen icoontje van de dvd ofzo verschijnen. Iemand een tip?

• MacWolf
Werkt VLC wel met je DVD's?

Verwijderd

Ik heb VLC gedownload, maar ook deze "ziet" de dvd volgens mij niet. Als path wanneer je op open disc klikt geef hij "dvdnav:///dev/rdisk2" is dit wel een normaal path? Ik krijg de indruk dat de programma's geen DVD's herkennen, of zelfs de hele dvd speler negeren afgezien van het feit dat dvd player wel geopend wordt als ik een dvd erin stop.

Apple service gebeld, waarschijnlijk hardware probleem, das lekker na 1 dag. Nu maar naar reseller met dat ding.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2005 15:09 ]

• A-380
  • Laatst online: 11-02 14:40
Kun je in Mac OSX 10.4.6 ook de primary en secundary beeldscherm instellen?

Ik heb namelijk een TFT scherm op mijn MacBook aangesloten, en deze zou ik graag als primary scherm willen gebruiken, en de scherm van de MacBook als secundary scherm.

Macbook 1.83 Intel Core Duo, 2 gb mem

• The Evil Brain
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-01 10:54
Ja dat kan. Naar Beeldschermen gaan in Systeemvoorkeuren, en dan de witte balk slepen van het kleine naar het grote beeldscherm slepen.

• A-380
  • Laatst online: 11-02 14:40
Zo simpel.... 8)7

Tnx Evil Brain!

Macbook 1.83 Intel Core Duo, 2 gb mem

Verwijderd

En wil je wat weten over de Mac vanaf het begin dan mag je mij aantikken als mac-rebel van het eerste uur want ik kan je vanaf 1984 tot heden alles over de Mac vertellen op zowel hard als software gebied. Slaap, eet,drink en denk Mac. Zeg maar Mac-evangelist puur sang. O-)

• boogywoogy
  • Laatst online: 03-11-2020
Ik heb net gekeken en de Mac Mini heeft vier USB poorten als het nog niet gezegd is

it's as simple as something the nobody knows....

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

boogywoogy schreef op zondag 18 juni 2006 @ 22:30:
Ik heb net gekeken en de Mac Mini heeft vier USB poorten als het nog niet gezegd is
Kijk nog eens en je ziet dat dit topic van 2005 is, toen de regerende Mac mini nog een ppc chip (ppc \o/) had. Die had maar 2 USB poorten.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Fat Baba
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-02 22:57
Volgens mij is het zoiezo beter om een computer altijd aan te laten staan. de componenten van een computer lopen het meest kans op beschadiging op in het geval van temparatuur verschillen. uitzetten en krimpen en dergelijke. Hd's hebben meestal wel een MTBF, dus slaapstand geen slecht idee

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Dat krijg je ervan als je oude topics omhoogtrapt met een nieuwe vraag 8)7

Doe dat de volgende keer maar in een nieuw topic ;)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.