Toetsenbord+muis reageren slecht onder load

Pagina: 1
Acties:

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Topicstarter
Het probleem:
Sinds gisteren heb ik een raar probleem met mijn PC, onder load (games, benchmarks) reageren mijn toetsenbord en muis ongeveer 1 seconde later en na het stoppen van het indrukken van een toets of het bewegen van mijn muis gaat de actie (bijvoorbeeld lopen) nog ongeveer 5 seconden door. Dit treedt onder andere op als ik een spel speel (Call of Duty, Delta Force: Black Hawk Down), benchmark (Fi-Bench 4, SiSoft Sandra benchmarks) en als ik bijvoorbeeld een rar uitpak van 4GB. Bij bijvoorbeeld CoD haal ik ongeveer 120 FPS met 80 à 90 als minimum, mijn ping is op de server waar ik vaak speel 29 maar het probleem treed ook op bij single player.

Mijn specs:
Hardware:
-Moederbord: Asus A7N8X (Nforce 2-400, über BIOS 1007)
-CPU: AMD Athlon XP 2600+ @ stock
-Geheugen: 2x MDT PC3200, 1x Trancsend PC2700
-Videokaart: Club3D ATI Radeon 9600pro
-Harde schijven: 2x WD Caviar 800JB, 1x 2GB IBM SCSI schijfje aan een Adaptec 2940 controller
-Voeding: Antec Truepower, 380w
-Koeling: 1x 80mm 2500 rpm intake voor de harde schijven, 1x 80mm @ temp. controlled achter als outtake, 2x 80mm temp. controlled in het zijpaneel. Verdeer nog 2 koelers in de voeding, de stock koeler op de grafische kaart en een Thermaltake XDream 2 op de CPU.
-Keyboard en muis: Logitech internet keyboard en Trust muis, allebei via PS2 aangesloten

Temperaturen en en voltages (idle/load):
Temperaturen:
-CPU: 40/45
-Case: 22/23
-HD0: 30
-HD1: 30
Omgevingstemperatuur: 21 graden

Voltages:
-VCore: 1.67V/1.67V
-+3.3V: 3.32V/3:31V
-+5.0V: 5.1V/5.1V
-+12V: 12.01V/11.99V
--12V: -12V/-12V
--5.0V: -4.58V/-4.57V

Temperaturen en voltages zijn gemeten met Speedfan 4.24, idle=na een half uur de screensaver, load=na een half uur Call of Duty (gekeken tijdens het spelen, dus niet erna). Alle metingen zijn gedaan met een gesloten kast.

Software:
-Virusscanner: Nav 2002 inc. laatste updates
-Firewall: ingebouwde firewall van XP.
-Van alles de laatste drivers, behalve de videokaart, daarvoor gebruik ik de Catalyst 5.4 drivers.

Wat heb ik zelf geprobeerd:
-Kast open gezet en gechecked of alle ventilatoren draaien en of de HSF op de processor goed gemonteerd was. Deze werd normaal warm, maar voor de zekerheid heb ik deze opnieuw met verse koelpasta gemonteerd. Ik heb meteen de CPU gecontroleerd, deze ziet er normaal uit en er zijn geen hoekjes afgebrokkeld van de core.
-In safe mode wat benchmarks gedraaid, dan treed het probleem ook op.
-De verlengkabels (1.8m, noname) tussen mijn toetsenbord & muis en mijn PC uitgehaald, geen effect.
-Ander toetsenbord+muis geprobeerd, geen effect.
-Mijn 'LAN-party schijf' (6GB, met alleen Windows XP pro NL SP2 en de noodzakelijke drivers) geprobeerd, geen effect.
-Gecheckt op bolle condensators op het moederbord, geen aanwezig.
-BIOS teruggeflashed naar 1006, geen effect.
-Gecontroleerd op DMA aanstaat, het staat gewoon aan en werkt ook gewoon, harddisk benchmarks laten geen rare waarden zien.
-Alle overbodige apparaten losgekoppeld, ik heb alleen 1 harde schijf, de grafische kaart, het geheugen en de CPU laten zitten. Alle aparaten waren ook losgekoppeld van de voeding, ik neem dus aan dat ik een voeding probleem kan uitsluiten.
-Ik heb de laatste toevoeging aan hardware (die reep van 512MB, die is er 2 weken geleden in gegaan) eruit gehaald. Toen het probleem nog steeds bestond heb ik een uurtje memtest86 gedraaid op de overige repen. Ik weet dat een uur eigenlijk te kort is, maar in die tijd waren er geen errors gevonden.

Conclusie:
Omdat ik al een andere toetsenbord+muis heb geprobeerd, verdenk ik mijn moederbord. Helaas kan ik ze niet op USB aansluiten aangezien ik daar geen converters voor heb liggen. Ik hoop toch eigenlijk nog dat iemand nog een idee/mogelijke oplossing heeft, aangezien ik weinig zin heb om zomaar een nieuw moederbord te kopen :P.

[ Voor 3% gewijzigd door AtleX op 22-05-2005 20:19 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Volgens mij zoek je het probleem te veel in de hardwarehoek. Test eens met een knoppix live cd of iets dergelijks. :) Heb je niet met prioriteiten van programma's lopen spelen?

[ Voor 28% gewijzigd door Voutloos op 22-05-2005 19:45 ]

{signature}

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Topicstarter
Voutloos schreef op zondag 22 mei 2005 @ 19:44:
Volgens mij zoek je het probleem te veel in de hardwarehoek. Test eens met een knoppix live cd of iets dergelijks. :)
Ik heb er even een dual boot Windows XP/Ubuntu van gemaakt, en tijdens het compileren van een kernel gebeurt het daarbij ook.
Heb je niet met prioriteiten van programma's lopen spelen?
Ik heb niet met prioriteiten lopen spelen :)

Verwijderd

hij heeft het ook in safemode, dan zijn alle drivers uitgeschakeld en alles default, ook heeft hij een compleet andere HD gebruikt waar normale waardes opstaan, dus je kunt concluderen dat het niet aan de softwarekant ligt.

Misschien is de PS2 aansluitingen wel gaar, je hebt bijn a alles uitgesloten, en alleen het mobo blijft over, kun je aan een USB muis en keyboard tuidelijk komen?

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 22 mei 2005 @ 20:21:

Misschien is de PS2 aansluitingen wel gaar, je hebt bijn a alles uitgesloten, en alleen het mobo blijft over, kun je aan een USB muis en keyboard tuidelijk komen?
Dat zal weinig nut hebben, aangezien ik er net achter kom dat mijn USB poorten het helemaal niet meer doen :(. Vanmiddag ga ik kijken of een BIOS reset icm een update naar 1010 (de laatste voor mijn moederbord die ik heb kunnen vinden) nog effect heeft.