Toon posts:

[AUDIO] Hoogste kwaliteit soundchip.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik al langere tijd een gewone Soundblaster Live! 5.1, dit tot volle tevredenheid. Jaar of 2 terug heb ik die ook gebruikt om enkele zeldzame vinyl platen op te nemen. Ik was best tevreden over het resultaat.

Nu heb ik sinds kort mezelf een kado gedaan en mijn hardware een upgrade gegeven naar een Athlon64 op een Gigabyte K8NS Ultra 939 bordje waar een ALC 850 soundchip op zit.

Nu vraag ik me af welke van de 2 nu de beste kwaliteit heeft, dit zowel voor weergave als voor opname.

Hou ik het bij mijn SB kaartje of gebruik ik de onboard ALC850 chip ?

Persoonlijk merk ik niet direct groot verschil (heb het niet uitgebreid getest) maar misschien zijn er hier mensen die beter op de hoogte zijn van de echte technische specificaties om een juistere conclusie te kunnen trekken.

Is er dus iemand die mij afgaande op de tech specs kan zeggen welke van de 2 kwalitatief het beste is ?

Edit : wat ik al vaak was tegengekomen was dat men sprak over iets betere prestaties onder games bij het gebruik van een Audigy ofzo. Maar aangezien ik geen games speel is dat geen issue. Ik ben veel meer geinteresseerd in de kwaliteit.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2005 18:35 ]

• SIMPY.be
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-02 15:41
SB kaartje zal beter zijn...

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-02 17:23
Als je echt voor maximale kwaliteit wilt gaan kan je denken aan een versterker met een digitale uitgang die je aansluit op je computer.
Zo zorg je voor minimale storing door je pc componenten doordat je de anologe signalen buiten je pc houdt.

while (! ( succeed = try ()));

• rlkz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Mjah ik denk dat dit inmiddels niet/weinig uitmaakt, tegenwoordig worden de onboard geluidskaarten steeds beter. (kijk maar naar Intel's High Definition)

Nu is je onboard geluidskaart van Realtek nou niet echt subliem, maar voor huis/tuin/keuken werk zal hij zeker aan voldoen. Echter qua raakvlak met de SBLive! zijn ze naar mijn idee identiek, hierbij gaat het in eerste instantie gewoon om de klankweergave en dit is natuurlijk gewoon een kwestie van persoonlijke voorkeur.
Als ik moest kiezen - dan had ik de ALC850 ingeschakeld - uit eigen ervaring. Omdat deze imo beter klinkt.

Maar goed dat ben ik :)

heb je nog €48,- over, koop dan 1 met een VIA Envy24HT chip
bijv: Hercules Fortissimo 4 @ Deze shop

zoek voor de grap maar eens een review op ;)

I browse with Vivaldi

• joopv
  • Niet online
x86-based schreef op zondag 22 mei 2005 @ 22:02:
Mjah ik denk dat dit inmiddels niet/weinig uitmaakt, tegenwoordig worden de onboard geluidskaarten steeds beter. (kijk maar naar Intel's High Definition)
Als gebruiker van een Asus P5AD2 Deluxe kan ik je vertellen dat ik niet bepaald enthousiast ben van die onboard "Intel High Definition Audio". Ik hoor een hele berg extra ruis bij het afspelen van cd wav files, het lijkt wel modulatie of quantizerings ruis. Misschien door de resampling naar 48kHz.

Verwijderd

Ik weet eingelijk niet hoe "goed" die SB Live 5.1 is maar ikzelf hem m'n onboard snel uitgezet nadat ik m'n SB ZS heb gehoord. Geen noise meer. Voor huis tuin en keukengebruik is een onboard chip misschien ok, maar als je platen gaat backuppen die je later misschien op high end audiospul wil afluisteren dan hang je.

Een goede geluidskaart hoeft niet persé duur te zijn, kijk eens rond.

Verwijderd

ik heb ook hetzelfde gedaan eerst de on-board sound getest ook de alc 850 het digitale stuk is oke alleen het analoge deel ruist en klinkt niet echt bepaald natuurlijk. ik heb mijn oude vertrouwde live 5.1 der weer terug in gehangen.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:45

voodooless

Sound is no voodoo!

x86-based schreef op zondag 22 mei 2005 @ 22:02:
Intel High Def audio is gewoon een illusie. Zolang de problemen met onboard sound niet opgelost zijn, heeft het hele high-def gebeuren geen enkel nut. Het is pure marketing onzin.

Gebruik dus gewoon je SB live (wel op 48 Khz!), of koop voor het opnemen een betere kaart die daar meer geschikt voor is.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• rlkz
  • Niet online
joopv schreef op zondag 22 mei 2005 @ 23:00:
[...]

Als gebruiker van een Asus P5AD2 Deluxe kan ik je vertellen dat ik niet bepaald enthousiast ben van die onboard "Intel High Definition Audio". Ik hoor een hele berg extra ruis bij het afspelen van cd wav files, het lijkt wel modulatie of quantizerings ruis. Misschien door de resampling naar 48kHz.
deepspace schreef op zondag 22 mei 2005 @ 23:30:
[...]

Intel High Def audio is gewoon een illusie. Zolang de problemen met onboard sound niet opgelost zijn, heeft het hele high-def gebeuren geen enkel nut. Het is pure marketing onzin.
hmmm, jammer weer - theoretisch gezien is alles in orde - voor onboard geluid. Heb er helaas zelf geen ervaring mee..

Zelf heb ik de "nVidia Soundstorm" een lange tijd gebruikt, subliem geluid (voor onboard termen) echter wegens geen geaarde stopcontacten mega veel ruis icm Sennheiser koptelefoon. Heb daarna een lange tijd een Hercules Fortissimo III gehad, top geluid. Alleen leuke conflicten met mijn moederbord :O

Om een lang verhaal kort te maken, de perfecte geluidskaart is er niet. Aan elk merk/model hangt wel een voordeel en een nadeel. Maar ik moet zeggen, alle geluidskaarten die gebaseerd zijn op de VIA Envy24HT chip (Terratec Aureon Sky, M-Audio Revolution & Hercules Fortissimo 4 bijv) komen dichtbij "perfectie".

Als ik heel eerlijk moet zijn - richting TS - zou ik ze alle twee niet gebruiken. Ook met het oog mbt opnames van audio. Zoals ik in mijn vorige post vermelde onderaan..

voorbeeld: verkoop die SBLive! voor ~ € 10,- doe er € 38,- erbij op en je hebt een High Quality geluidskaart ;)

bijv: Hercules Fortissimo 4

[ Voor 11% gewijzigd door rlkz op 22-05-2005 23:52 ]

I browse with Vivaldi

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:15
Is een Envy24HT chip echt zoveel beter dan de Audigy2 ZS ? Ik vind dat mijn mp3 geluid zeker niet verkeerd klinkt, geen ervaringen met Envy24HT chip tho...

• rlkz
  • Niet online
STIMPPYYY schreef op zondag 22 mei 2005 @ 23:52:
Is een Envy24HT chip echt zoveel beter dan de Audigy2 ZS ? Ik vind dat mijn mp3 geluid zeker niet verkeerd klinkt, geen ervaringen met Envy24HT chip tho...
Mjah dit is meer een nek aan nek race als ik de verschillende reviews mag geloven, technisch gezien heeft de Audigy2ZS ook zeker zeer goeie specificaties voor muziek/games etc. Echter het verschil tussen een Audigy2(ZS) en een geluidskaart met een Envy24HT chip schijnt nihil te zijn qua geluidskwaliteit.

Dit is dan ook meer een persoonlijke voorkeur...qua klank....warmte....en de manier waarop je subwoofer tekeer gaat. Zie Beste geluidskaart topic

interessant topic, let ook vooral op de ervaringen van w3news - ervaring is/en blijft natuurlijk persoonlijk!

* rlkz gaat nu tukkie doen :z

I browse with Vivaldi

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vanavond voor de gein nog wat objectief proberen vergelijken, en heb de indruk dat die 850 inderdaad meer ruis produceert dan mijn Live. Iemand had dit ook al geschreven.

Nuja... ik had die Live toch al en die onboard is makkelijk uit te zetten. En aangezien ik tot hiertoe eigelijk wel tevreden was over die Live ga ik die gewoon verder gebruiken dan.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:45

voodooless

Sound is no voodoo!

x86-based schreef op maandag 23 mei 2005 @ 00:06:
technisch gezien heeft de Audigy2ZS ook zeker zeer goeie specificaties voor muziek/games etc. Echter het verschil tussen een Audigy2(ZS) en een geluidskaart met een Envy24HT chip schijnt nihil te zijn qua geluidskwaliteit.
Euh, voor muziek moet je geen Audigy of Live hebben (in ieder geval niet voor MP3's en CD's af te spelen, ga je opnemen, kan het wel prima (op 48 Khz in ieder geval)). Het ontbreken van 44.1 Khz support is gewoon echt een misser van Creative, en dat is zeker niet van voordeel bij het afspelen van muziek!

Btw, het is een misvatting dat de Envy24 ook de DAC's aan boord heeft. De chip zelf is gewoon een soort veredelde mixer chip, en kan zelf eigenlijk niet zo heel veel spanende dingen (is echter wel goed in wat ie doet ;) ). De DAC's zijn altijd los, en die zorgen dus ook uiteindelijk voor de kwaliteit van het geluid (aangezien de envy niet aan brakke sample rate conversion doet).

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• joopv
  • Niet online
deepspace schreef op maandag 23 mei 2005 @ 10:11:
[...]Euh, voor muziek moet je geen Audigy of Live hebben (in ieder geval niet voor MP3's en CD's af te spelen, ga je opnemen, kan het wel prima (op 48 Khz in ieder geval)). Het ontbreken van 44.1 Khz support is gewoon echt een misser van Creative, en dat is zeker niet van voordeel bij het afspelen van muziek!
De "Intel High Definition Audio" die op het Asus P5AD2 mainboard zit ondersteunt ook geen 44k1 bij weergeven. Ook niet op de S/PDIF uitgang. Misser eerste klas, als je het mij vraagt.
Btw, het is een misvatting dat de Envy24 ook de DAC's aan boord heeft. De chip zelf is gewoon een soort veredelde mixer chip, en kan zelf eigenlijk niet zo heel veel spanende dingen (is echter wel goed in wat ie doet ;) ). De DAC's zijn altijd los, en die zorgen dus ook uiteindelijk voor de kwaliteit van het geluid (aangezien de envy niet aan brakke sample rate conversion doet).
Behalve de beruchte samplerate conversie denk ik dat de geluidskwaliteit ook vooral bepaald wordt door zaken als scheiding tussen het analoge en het digitale gedeelte, pcb layout, voedingsspanning ontkoppeling enz. In die zin is de titel van dit topic eigenlijk zinloos: de "soundchip" bepaalt maar voor een klein gedeelte de uiteindelijke geluidskwaliteit.

Bij m'n P5AD2 hoor ik bijvoorbeeld ook het videosignaal door het audio heen ratelen, terwijl dat toch echt een aparte PCI-X videokaart is. Waarschijnlijk te wijten aan onvoldoende voedings isolatie naar het analoge of D/A gedeelte. Omschakelen van in/uitgangen in het c-media 3d control panel geeft daverende klappen in de speakers. Verder zit er een vreemde 10Hz tik in het geluid.

[ Voor 6% gewijzigd door joopv op 23-05-2005 11:30 ]

Pagina: 1