[printer] Brother HL-1270N laserprinter: slechte prints

Pagina: 1
Acties:
  • 2.163 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• wouterve
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-02 16:49

wouterve

Swinger of States

Topicstarter
Voorgeschiedenis
Afgelopen week heb ik een tweedehands Brother HL-1270N laserprinter gekocht. In de advertentie stond keurig dat de afdrukken niet helemaal netjes meer waren en dat klopte bij een inspectie van het apparaat bij de verkoper inderdaad. De printer printte op dat moment aan de rechterkant van het papier zwarte spikkels. Dit probleem was makkelijk op te lossen met een nieuwe drum en een nieuwe toner -- de spikkels verdwenen als sneeuw voor de zon. De drum kreeg ik mee van de verkoper (nieuw, in de doos), de toner moest ik nieuw kopen, dus al met al toch flink wat geld in de printer geïnvesteerd. Ik vond dat op zich niet bezwaarlijk, want ik ging er vanuit er een behoorlijk printende netwerklaserprinter voor terug te krijgen.

Problemen dienen zich aan...
Maar, zoals altijd met dit soort dingen: het gaat nooit helemaal goed. Na de vervanging van de supplies bleek de printer ineens een buitengewoon nare, grijze waas op het papier achter te laten en bovendien waren de afdrukken veel te donker. Dat was niet de bedoeling.

...lijken te worden opgelost...
Ik ging dus terug naar de winkel waar ik de toner had gekocht, en na wat tests met een andere drum, nieuwe toner en een andere printer, kwamen we een uur later gezamenlijk tot de conclusie dat de toner de boosdoener was: de toner die ik had gekocht printte ook slecht in combinatie met een andere drum, en in combinatie met een andere toner printte mijn printer ook prima. Ook hadden we mijn toner-drum-combinatie in een andere printer geprobeerd, waarin het setje dezelfde problemen gaf als in mijn printer. Met een andere toner werd het probleem opgelost. Zonder morren gaf de winkel me daarom een nieuwe toner mee, en ik hoopte dat daarmee de problemen voorgoed zouden zijn opgelost.

...maar komen toch weer terug
Maar als dat zo zou zijn geweest zou ik dit topic niet geopend hebben ;). De problemen kwamen weer terug... op een net iets andere manier, dat wel, maar toch. De printer print op dit moment weer een grijze waas over het papier, ditmaal gecombineerd met wat ritmisch gecombineerde donkergrijze vlekken, die net opvallend genoeg zijn om je drukwerk op slag niet meer representatief te laten zijn. Hieronder een aantal afbeeldingen:

Printproblemen (klik voor groter)
Afbeeldingslocatie: http://vanerve.nl/i/printer/img_1976_small.jpgAfbeeldingslocatie: http://vanerve.nl/i/printer/img_1965_small.jpgAfbeeldingslocatie: http://vanerve.nl/i/printer/img_1977_small.jpg
Afbeeldingslocatie: http://vanerve.nl/i/printer/img_1979_small.jpgAfbeeldingslocatie: http://vanerve.nl/i/printer/img_1974_small.jpgAfbeeldingslocatie: http://vanerve.nl/i/printer/img_1966_small.jpg

Op de afbeeldingen (vooral die in het oorspronkelijke formaat) is goed te zien wat ik bedoel.

Ik heb tot nu toe natuurlijk niet stilgezeten om de problemen op te lossen.
Dit is in het kort wat ik allemaal heb geprobeerd:
• Zoals gezegd, de drum is nieuw (ook te zien op de afbeelding)
• De toner is vervangen, en dit is, na gebrek aan succes met de eerste, alweer de tweede nieuwe toner.
• Ik heb de corona-draad van de drum schoongemaakt. Op de drumrol zelf zijn overigens geen grote tonervlekken te zien.
• Ik heb de spiegel van de printer schoongemaakt met een wattenstaafje en wat spiritus.

Verdere relevante informatie:
• Toner en drum zijn gloednieuw. Beiden zijn origineel, allebei van Brother.
• De problemen vinden plaats op zowel testpagina's als afdrukken van computers, en op alle resoluties.
• De toner die er nu inzit gaf in de winkel op dat moment geen (zichtbare) problemen, nu wel.
• De printer heeft in totaal pas zo'n 26.000 afdrukken gemaakt.
• De printer is niet ontzettend smerig van binnen.
• Het papier is papier dat ik op aanraden van de winkel heb gekocht, en is standaard, wit, laserprinterpapier (geen recycle-meuk dus :P).

Mijn vraag is aldus:
Wat zou ik nog kunnen doen om deze printer alsnog fatsoenlijk te kunnen laten gaan printen? Moet ik nog een keer terug naar de winkel met de toner? Wordt de printer/toner misschien te warm? Is er dus nog íets dat ik kan doen?
Of is het allemaal een verloren zaak en kan ik de printer het beste maar wegdoen en mijn verlies nemen? De printer bevalt me, afgezien van deze ongein, eigenlijk prima :) , en ik zou het zonde vinden hem dood te moeten verklaren (naast dat het zonde van het geld is... zo'n toner doet al snel €100,= :X )

Oh, en sorry voor deze ietwat lange topicstart ;)

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Dit is precies wat ik tegen heb op Brother printers. Wij hebben een aantal van die dingen op de zaak gehad en allemaal hadden ze na verloop van tijd problemen als die spikkeltjes of grijze waas. We zijn er dermate klaar mee dat Brother er bij ons niet meer in komt.

Hier heb je vrij weinig aan behalve dat je nu weet dat mijn ervaring met die dingen ook klote is.

(We hebben nu een 2-tal HP 1010's staan en een dikke Xerox voor het grote werk)

[ Voor 11% gewijzigd door smvs op 22-05-2005 18:30 ]

• hesselim
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-08-2024

hesselim

it wasn't me

Deze spikkeltjes kan veroorzaakt worden door achtergebleven toner op de drum en/of fuser. je zou kunnen proberen een aantal pagina's volledig-zwart te drukken, meestal verdwijnt het probleem dan wel (misschien zit er wel een reinigingspagina optie in de printer, bij hp printers zit het er in iedergeval in).

Mocht het niet helpen, dan kan het wel eens zijn dat de fuser aan zijn einde is. Deze zijn helaas zeer kostbaar en maken het grote deel van de prijs van een printer uit dergelijke prijsklasse uit.

Edit:
Ik heb net ff gechecked met mijn printer: als je de print-zwart-density te hoog zet krijg ik ook een waas op mijn hp-laserprinter. maar dan staat ie wel op z'n maximum. een standje lager en er is geen zwarte waas. Misschien kan je op je brother dit ook aanpassen. ik hou zeggen: experimenteer eens met de instellingen.

[ Voor 25% gewijzigd door hesselim op 23-05-2005 03:42 ]

System Specs

• wouterve

wouterve

Swinger of States

Topicstarter
hesselim schreef op maandag 23 mei 2005 @ 03:11:
Deze spikkeltjes kan veroorzaakt worden door achtergebleven toner op de drum en/of fuser. je zou kunnen proberen een aantal pagina's volledig-zwart te drukken, meestal verdwijnt het probleem dan wel (misschien zit er wel een reinigingspagina optie in de printer, bij hp printers zit het er in iedergeval in).
De spikkels zijn gelukkig inderdaad al weg -- het plaatsen van een nieuwe toner en een nieuwe drum hielp prima. De oude toner was zo lek als een vergiet: een beetje schudden en het poeder kwam er zo uitvliegen :P. Dan is het ook niet zo gek dat het ding een beetje gaat druppelen op het papier, dacht ik dus maar ;).
Mocht het niet helpen, dan kan het wel eens zijn dat de fuser aan zijn einde is. Deze zijn helaas zeer kostbaar en maken het grote deel van de prijs van een printer uit dergelijke prijsklasse uit.

Edit:
Ik heb net ff gechecked met mijn printer: als je de print-zwart-density te hoog zet krijg ik ook een waas op mijn hp-laserprinter. maar dan staat ie wel op z'n maximum. een standje lager en er is geen zwarte waas. Misschien kan je op je brother dit ook aanpassen. ik hou zeggen: experimenteer eens met de instellingen.
Bedankt voor de tip :) ! Ik heb ook even gekeken of ik zo'n optie ergens in de instellingen van de printer kon vinden, en ik vond iets soortgelijks in de web-based instellingen-aanpasser van het ding. Daar stond een optie die ik op 'light' kon zetten. Maar helaas kan ik niet zeggen dat ik heel veel verschil kan zien... de vlekken zijn misschien iets lichter, maar nog steeds te duidelijk zichtbaar om er zomaar overheen te kunnen kijken. Als ik de printer op 300dpi laat afdrukken wordt het ook een klein beetje beter, maar de vlekken en waas blijven helaas nog steeds zichtbaar. Overigens zijn al deze 'defecten' ook pijnlijk aanwezig op de testpagina's die de printer kan afdrukken...

• GeFke
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-08-2024
Ik heb dezelfde printer en ben bekend met het probleem
Ook heb ik momenteel een grijze waas aan de rechterzijde van het papier
Echter heb ik vroeger via-via van een brothertechnieker een trucje gehad om de drum te resetten ?!?
Resultaat: perfecte afdrukken met dezelfde drum en toner ... gedurende enkele maanden
trucje opnieuw toegepast en alweer perfecte afdrukken, moet nog eens effe zoeken, maar laat het zosnel mogelijk weten

Het volgende voert een factory reset uit:
- printer uitschakelen
- knop voorzijde ingedrukt houden en printer inschakelen
- als het drum lampje vanzelf blijft branden laat je de knop los
- vervolgens knop terug in houden tot het lampje bij alarm gaat branden en dan weer loslaten
factory-reset is nu uitgevoerd

Het volgende voert een drum reset uit:
- ik weet niet meer of de drum nu in het toestel moest zitten of niet, probeer beiden zou ik zeggen
- printer inschakelen
- klep voorzijde openen
- knop indrukken tot alle lampjes branden (4 stuks)
- knop loslaten en reset is uitgevoerd

Suc6

[ Voor 42% gewijzigd door GeFke op 30-05-2005 23:48 ]

• wouterve

wouterve

Swinger of States

Topicstarter
Wederom bedankt voor de tip, ik had deze procedure inderdaad ook al uitgevoerd bij het vervangen van de drum (zo gaat het lampje namelijk ook uit dat vertelt dat je de drum moet vervangen, terwijl je dat dus duidelijk net hebt gedaan :P). Het hielp alleen niet veel in de printkwaliteit.

Ondertussen ben ik alweer teruggegaan naar de kantoorboekhandel waar ik de toner had gekocht, omdat het probleem dus bleef bestaan. We hebben nogmaals getest met verschillende toners, en wat bleek: met een andere toner ging het weer prima. Aaaargh :X !

Omdat het ons allebei erg sterk leek dat drie toners uit heel verschillende batches allemaal een fabricagefout hebben en omdat het een beetje een duur geintje voor die winkel zou worden als we maar toners open zouden blijven maken :P, besloot de kantoorboekhandel om Brother maar eens te bellen. Brother vertelde dat ik de printer maar het beste kon laten opsturen, en dat zij hem dan zouden nakijken en eventueel repareren; ze verwachtten dat het iets met de 'spanningscontacten' zou zijn en dat de printer daardoor, op de een of andere manier, teveel toner op het papier trekt.

De winkel verwachtte niet dat het een dure reparatie zou worden, dus ik heb hem maar laten opsturen, met de afspraak dat ze me wel, zodra Brother meer weet, een prijsopgave geven over de reparatie, zodat ik, mocht het heel duur worden, alsnog kan beslissen om de printer niet te laten maken. Maar als het een simpele reparatie is dan kan ik natuurlijk voor wènag wel weer een printer hebben waarmee ik dan als het goed is nog lang vooruit kan :).

Ik ben dus in ieder geval heel tevreden over de service van deze winkel: ik heb de printer er niet eens gekocht, en toch hebben ze er al zeker een paar uur ingestoken om te proberen mij weer fatsoenlijk te laten printen, en hebben ook keurig voor mij bij Brother het woord gevoerd. Prima service dus!
Pagina: 1