Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

ATX connector afgefakkeld (2e keer) oorzaak ?

Pagina: 1
Acties:
  • 464 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Fuzzems
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-08-2024
|Heren,

Het volgende probleem doet zich voor: Gisteren is voor de 2e keer na 1.5 jaar de atx-connector van mijn mobo en voeding op de 5volt lijnen gesmolten / verkoold.

Afbeeldingslocatie: http://thuis.fuzzems.nl/public/tn_atx_mobo.JPG

Afbeeldingslocatie: http://thuis.fuzzems.nl/public/tn_atx_voeding.JPG

Samen met een vriend heb ik het voor elkaar gekregen een atx connector heel van een ander moederbord af te solderen en de verkoolde connector vervangen door deze in tact zijnde connector. (wat overigens een zwaar ellendige klus was)
Het mooiste is dat het mobo gewoon nog werkt, de voeding zal het ook nog doen (vermoed/hoop ik) aangezien dat bij de vorige keer ook het geval was.

Nu zou ik graag de oorzaak van deze narigheid willen reproduceren. misshcien dat wat mensen hier me daar bij kunnen helpen? anders zit ik over een poos weer met het zelfde gekloot.

Vorige keer: (1.5 jaar geleden)

GA-7vax mobo + chieftec 340W bij atx aansluiting aan elkaar gesmolten + verkoold. Dit gebeurde zo'n 3 maanden nadat ik me waterkoeling had ge|ïnstalleerd.
Ik ben er toen vanuit gegaan dat een slecht contact bij de atx connector de oorzaak moet zijn geweest.
Toen heb ik een nieuwe vid kaart gekocht 9800pro |(voor dat ik achter het daadwerkelijke defect kwam, was ik in de veronderstelling dat me radeon8500 rot was.), daana dus ook een nieuw mobo ||(asus a7v600 en voeding (cheiftech 420W) aangeschaft.

Anderhalf jaar later (nu): zelfde probleem, echter met een ander mobo, vidkaart en psu dan vorige keer.

|Nu zijn er een aantal dingen die het naar mijn mening wellicht veroorzaakt hebben:

- slecht contact van de connector (vreemd, tot 2x toe met verschillende hardware)

- De backplate van me chieftec bigtower waar de voeding in vast hangt heb ik tentijde van het installeren van me waterkoeling vervangen door een plexi plaat, me voeding lag standaar op zijn zij en moet gewoon plat liggen anders paste radiator niet boven in me kast. |Er zou dus iets mis kunnen zijn met de aarding van de voeding. de voeding leunt/ligt echter nog wel op het chasis van de kast maar is daar niet met schroeven direct aan verbonden.

- Ik heb een character lcd waar ik een beetje vreemde stroom contructie voor heb gemaakt. de lcd pakt 5 volt rechtstreeks van een molex maar als grond gebruitk ie de aarde van de lpt poort. Hiervoor het ik echter een andere lcd gehad met dezelfde contructie en bijde lcd's hebben ruim voor het eerste incident zonder problemen gewerkt.

- mijn zelfgemaakt baybus, deze kan tussen 12v/uit/7v schakelen. 7 volt door de 5 volt lijn als ground te gebruiken. Dat apparaatje zit echter ook al minstens anderhalf jaar voor het incident in mijn kast.

- sinds mijn waterkoeling loopt de proc XP2700+ op 2300MHz met 1.95 volt er door heen. deze berijkte vooral na het ovezetten op de nieuwe hardware na het eerst incident tempraturen tot z'n 55 a 60 graden.

omgevings factoren:

- Ik ga vrij regelmatig 1x keer in de maand of 1 x in de 2 maanden naar lanparty's. wat zorgt voor het nodige gesjouw met de hardware.

- mijn hardware heeft redelijk veel stof op e componenten te voorduren, hoewel dit bij de atx connector vrij miniem is.

- het vorige incident is in een ander huis gebeurd.

- 2 andere pc's in huis draaien zonder dergelijk problemen. echter hebben deze geen lcd's baybussen, waterkoeling maar worden wel geregeld naar LANparty's gesjouwd.

Om het eindeloze verhaal maar ff af te sluiten.
Heeft iemand een id waar ik de oorzaak van dit probleem moet gaan zoeken ? zie ik dingen gruwelijk over het hoofd?

Al het commentaar en suggesties zijn welkom

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:55

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Begin eens met al die eigen brouwsels eruit te halen (baybus, lcd) aangezien je aangeeft dat je hiervoor de 5v 'misbruikt'. Blijkbaar trek je op een bepaald moment zoveel 5v dat de stekker warm wordt en smelt. Ik zie ook allerlei kabeltjes. Je zou ze kunnen checken op slijtage en/of kortsluiting.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zo ben ik vorige week mijn Tyan Tiger verloren (hoewel, ding doet het nog, maar connectoren zijn verkoold :().
Gevolg is dat je gewoon teveel stroom door die connectoren heentrekt, dan worden ze te warm en gaan ze smelten/verkolen.

Ik ga het denk ik oplossen door de voeding direct op het mobo te solderen en hierbij de 5V lijn ook aan de achterkant met 2 of 4 extra kabels vast te zetten.

• Fuzzems
jah, dat was ook mijn bedoeling om die leukigheid de nek om te draaien.

Bovendien was ik nog vergeten te melden dat een led vu meter ook nog gebruik maakt van de 5v, deze is echter wel gewoon geaard om nette manier (dus 5 volt uit de molex en aadre uit de molex.)

Wat ik ff zeker wil weten voor ik spullen weer in mekast ga bouwen is of me voeding now persee contact moet hebben met me kast (ijzer op ijzer), je ziet namelijk ook gereld van die geheel plexi cases. of hebben die een aparte aard draad lopen oid? in dat geval zou ik natuurlijk een graatje in me voeding en kast kunnen boren de met schoerje en draad er tussen de kast en voeding als nog met elkaar in verbinding zetten.

• Microkid

Microkid

Smile

Ik zou je voeding zeker wel verbinden met je kast, ja.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• hesselim
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-08-2024

hesselim

it wasn't me

Die 20 pins konnector is niet ontwikkeld voor dergelijke hoge stromen. Er zijn weleeens waar voedingen die hoge aperages kunnen leveren, maar als je die van 1 spanningsrail (in jou geval 5v) afhaald dan kan dat natuurlijk nooit door die connector.
De nieuwe 24 pins connectoren hebben hier minder moeite mee. Helaas bezit jou moederbord deze oplossing niet, dus zul je naar iets anders moeten zoeken.

System Specs

• Microkid

Microkid

Smile

mooie pasfoto ;)

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:48
hesselim schreef op maandag 23 mei 2005 @ 13:42:
Die 20 pins konnector is niet ontwikkeld voor dergelijke hoge stromen. Er zijn weleeens waar voedingen die hoge aperages kunnen leveren, maar als je die van 1 spanningsrail (in jou geval 5v) afhaald dan kan dat natuurlijk nooit door die connector.
De nieuwe 24 pins connectoren hebben hier minder moeite mee. Helaas bezit jou moederbord deze oplossing niet, dus zul je naar iets anders moeten zoeken.
Maar als ik zijn startpost goed begrepen heb, haalt hij toch al de spanningen voor zijn "vreemde hardware" (baybus, lcd) uit een molex? Dus hoe kan die ATX-connector dan het probleem zijn?

• Fuzzems
Sterk punt, als het aan lcd of baybus heeft gelegen dan zou je zeggen dat er toch wat sporen te vinden moeten zijn op de voedings kabels van die dingen :S

• D-Three
Wat hesselim zegt is 100% juist hoor. Als de 5V zwaar belast wordt, zal de overgangsweerstand in de connector er voor zorgen dat die connector kan smelten. De vraag is wat natuurlijk.
Kabels kunnen tegen een stootje en daar zal je niet zo snel iets aan zien, het zijn de overgangspunten die de zwakke schakel zijn. Maar waar haal je nog 5V vanaf behalve van een molex? Want alles wat je van molex afhaalt, gaat niet via de atx-connector.

[ Voor 13% gewijzigd door D-Three op 23-05-2005 21:48 ]

• Fuzzems
op me mobo gebruik(te) ik de ground van de parallele poort, voor me LCD maar de +5v haalt de lcd van een molex. Voor de rest pluk ik niet op vreemde manieren 5v van me mobo weg.

Zoals op de eerder geposte pics te zien is heb ik me setup nu los op me bureau liggen. Mijn voeding heb ik vandaag vorozien van een nieuwe atx stekker. Ik heb van alle lijntje ff gemeten wat voor coltage er op staat (zonder de voeding aan hardware te hangen) en dat was allemaal ok. Nu draait het "kapotte" mobo en voeding gewoon weer samen, zonder problemen tot nu toe.

Ook even de voltages (5 en 12) nagemeten tijden het computern en tijdens het draaien van 3dmark.
De voltages schommelden wel iets maar bleven binnen de norm van 5%

(alle overgige connecetoren van me voeding zij nog in tact trouwens)

[ Voor 6% gewijzigd door Fuzzems op 23-05-2005 22:00 ]

• D-Three
Stromen zijn al moeilijk te meten hé, dat is het belangrijkste. Maar daarvoor moet je eigenlijk al de kring onderbreken.

[ Voor 29% gewijzigd door D-Three op 23-05-2005 22:57 ]

• hesselim
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-08-2024

hesselim

it wasn't me

Terw_Dan schreef op zondag 22 mei 2005 @ 17:08:
Zo ben ik vorige week mijn Tyan Tiger verloren (hoewel, ding doet het nog, maar connectoren zijn verkoold :().
Gevolg is dat je gewoon teveel stroom door die connectoren heentrekt, dan worden ze te warm en gaan ze smelten/verkolen.
...
Dit probleem met bepaalde tyan borden is bekend. Tyan heeft enkele borden ongelukkig ontworpen en haalt alle energie van de 5v rail. Normaal gesproken worden de stromen die door het moederbord geleverd moeten worden aan de onboard hardware en de pci bus verdeeld over de +12v en +5v rails die dan naar het gewenste voltage getranfsromeerd worden (meestal in de richting van 3.3v). Echter heeft tyan bij een enkel bord dit "fout" ontworpen en de balans niet goed verdeeld. Als je dus die borden gebruikt met de huidige "stroom vredende" hardware zoals moderne agp kaarten gebruikt , kan het dus goed fout gaan.

Het zou zomaar kunnen dat het bord van fuzzems hetzelfde euvel heeft. Dat wil niet zeggen dat het een slecht bord betreft. Het is immers ontworpen voor de hardware die destijds op de markt was. Misschien trekt de hardware die jij in je pci/agp bussen hebt gestopt dermate veel energie (en dus allemaal uit de 5v lijn) dat het fout gaat. Dit is dus iets waar je waarschijnlijk niet achter komt, tenzij het zo vaak gebeurt dat de fabrikant het wel moet publiceren zoals het bij tyan ook gebeurt is.

[ Voor 6% gewijzigd door hesselim op 24-05-2005 00:36 . Reden: typo's + verduidelijking ]

System Specs

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

tikje naar Casemodding & Elektronica voor de echte knutselsmurfopmerkingen :P

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• enriqueeeee
  • Laatst online: 22-10 22:33

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

Probeer eens de aarde van de gewoone molex stekkers te halen evenals de 5v enzo.
Dus niet van je moederboard dan zal die stekker niet zo belast worden.
Kijk wat de leverancier van je voeding zegt misschien heeft hij of zij nog iets zinnigs te vertellen :)

Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:19

rapture

Zelfs daar netwerken?

sinds mijn waterkoeling loopt de proc XP2700+ op 2300MHz met 1.95 volt er door heen. deze berijkte vooral na het ovezetten op de nieuwe hardware na het eerst incident tempraturen tot z'n 55 a 60 graden.
Dit kan enorm veel stroom trekken, ff een schatting maken. De cpu trekt 95W ipv de gebruikelijke 68W, dat kan de 5V lijnen nogal zwaar belasten. 20A ipv 14A?

Dan nog zien dat er geen stof tussen zit en goed contact. Desnoods met perslucht je computer schoon gaan blazen. Door slecht contact worden er vonken getrokken, deze zorgen voor slechtere contact (lees : hogere weerstand) en meer warmte. Uiteindelijk fikt het door.

• LeonM
  • Laatst online: 29-10 14:18
Probleem heb ik ook meerdere malen gehad, de oorzaak is (denk ik) simpel:

Door de 5V lijn loopt een erg hoge, en onregelmatige stroom. De connectoren maken nooit een 100% goede verbinding met elkaar, er is dus een weerstand tussen de connectoren. Hierdoor ontstaat warmte of vonken, waardoor de connector verbrand. Naar mijn weten kan die verder geen kwaad, het is alleen de plastic behuizing van de connector die zwart wordt.

Verwijderd

LeonM schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 13:15:

Door de 5V lijn loopt een erg hoge, en onregelmatige stroom. De connectoren maken nooit een 100% goede verbinding met elkaar, er is dus een weerstand tussen de connectoren. Hierdoor ontstaat warmte of vonken, waardoor de connector verbrand. Naar mijn weten kan die verder geen kwaad, het is alleen de plastic behuizing van de connector die zwart wordt.
dus voortaan compleet metalen stekkers maken :+

nee ff serieus, als je nou een koeler die richting op zou zetten, dan heb je een stuk minder last van die ophopende warmte, dat neemt niet weg dat dit gewoon raar is. ik hoop voor je dat je nooit meer een bord verkoold :7

• D-Three
enriqueeeee schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 13:02:
Probeer eens de aarde van de gewoone molex stekkers te halen evenals de 5v enzo.
Dus niet van je moederboard dan zal die stekker niet zo belast worden.
Kijk wat de leverancier van je voeding zegt misschien heeft hij of zij nog iets zinnigs te vertellen :)
Dat is het hem net. De 5V van zijn baybus en LCD haalt hij van een molex. Het zou natuurlijk wel beter zijn mocht hij ook de GND van de molex gebruiken ipv de LPT poort maar eigelijk maakt dat niet zo heel veel uit (je hebt de "behuizing" als GND gebruikt?)
LeonM schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 13:15:

Die vonken kunnen juist wel kwaad, zeker als de behuizing al zwart is :) De connector met het slechtste contact verbrandt waardoor er een nog slechter contact ontstaat en waardoor de stroom door de andere connectoren nog meer stijgt. Op den duur branden de pinnetjes van de connectoren gewoon los en zitten ze los in het mobo (nog slechtere contacten :p).

De beste oplossing is voedingskabels rechtstreeks op het moederbord solderen.
Verwijderd schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 13:25:
[...]

dus voortaan compleet metalen stekkers maken :+

nee ff serieus, als je nou een koeler die richting op zou zetten, dan heb je een stuk minder last van die ophopende warmte, dat neemt niet weg dat dit gewoon raar is. ik hoop voor je dat je nooit meer een bord verkoold :7
Ik vrees dat een fannetje niet zal helpen :)

Eigenlijk zou de TS eens de stroom moeten kunnen meten die gevraagd wordt door zijn mobo op de 5V. Daarvoor moet de stroomkabel onderbroken worden en een meter tussen geplaatst worden.
En welke hardware is eigenlijk nog dezelfde gebleven nadat je dit de 1ste keer hebt meegemaakt?

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-11 21:46

Nox

Noxiuz

Ik denk dat als je een nieuwe voeding wilt halen je een 24 pins voeding moet halen.

die hebben er kennelijk minder moeite mee, en mijne kon ik gewoon de overige 4 pins eraf klikken zodoende heb ik nu gewoon een 20 pins maar dan eentje die wel wat stroom kan hebben.

het is idd gewoon te veel stroom, en ik denk dat dat door je proc komt die te veel vraagt en op hetzelfde moment je videokaart ook aanspreekt, dat trekt samen een kleine 80 + 70 watt resulterend op zon 30A op je 5v lijntje :P als dat 5v is wat me niet lijkt, je videokaart slurpt 12 geloof ik. iig behoorlijk wat stroom, vooral omdat je overklokt.

solderen is gewoon evil, maar lijkt mij verdomd klote als je een andere voeding wilt, maargoed dan neem je gelijk alles nieuw.

zo is op mijn werk door slecht contact in de meterkast een zwevende nul ontstaan (gewoon de nuldraad verkoolt) en dan krijg je in ene 380 uit je stopcontact (werkte ik vrolijk mee verder, de verfbrander deed het gewoon :O ) maar wel levensgevaarlijk dus.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Fuzzems
eerste keer:

Gygabyte GA-7VAX, Cheiftec 340W, club3d radeon8500LE, 2x512MB pc2100 (nanya), xp2700+ (TBred), SB audigy(1), 60GB maxtor. (WC)

2e keer:

Asus a7v600, Cheiftec 420W, Sapphire Radeon9800pro, 2x512MB pc2100 (nanya), xp2700+ (TBred), SB audigy(1), 60GB maxtor, pinnacle PCTV-rave. (WC)

2e setup is wat nu weer draaid na enig soldeer werk, los zonder behuizing en lucht gekoeld.

De atx stekker voelt wel een beetje lauw aan, maar dat lijkt me niet zo gek als er op 10CM afstand een NB en CPU de boel warm staan te stoken.

@noksiejus

Kun je je voorstellen dat ik geen zin/geld heb om weer nieuwe hardware te gaan kopen :P ?
Bovendien werkt na het soldeer werk alles naar behoren, dus waarom niet B) ?

Bedoel je met 24Pins een xtra 4 pins 12V blokje (2x12V 2xGND)? of is het echt een ander formaat atx stekker. Dat 4 pins blokje zit namelijk wel aan me voeding. Echter geen aansluit mogelijkheden op het mobo.

/edit
Ik bedenk me net dat die 9800pro wel een aparte voeding via molex heeft, dus in hoe verre de oorzaak bij het extra vermogen van de vid kaart lig weet ik niet.

[ Voor 22% gewijzigd door Fuzzems op 24-05-2005 17:28 ]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Het kan idd geen kwaad, maar als je de connector wilt behouden, is he misschien een idee, elke x tijd de connector er een paar keer op te duwen en af te halen, hierdoor "schraap" je koolstof en dergelijke van de pinnen af waardoor er weer beter contact is, eventueel wat contactspray ertussen, als je dan om de paar weken doet ofzo is de kans op problemen al stukken minder.

Doe dit zelf vaak met audio-connectors, helpt vaak goed tegen ruis enzo.

• PhoDB
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-08 06:03
Ik heb hetzelfde probleem gehad!

Opstelling die ik gebruikte:
Q-Tec 450W dual fan Gold-Edition
Gigabyte GA-7AVXP
512MB DDR
AMD XP2500+
NViDiA FX-5700
baybus met 4 schakelaartjes (fan controllers)
3 neonlampen + soundcontroller

Het eerste dacht ik dat het mijn monitor/videokaart was:
Afbeeldingslocatie: http://img267.echo.cx/img267/5742/picture12dw.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img267.echo.cx/img267/5412/picture35fk.jpg

Mijn systeem hing helemaal, kon helemaal niets meer. Ben met mijn videokaart terug naar de winkel gegaan, maar er was niets mis met mijn videokaart. Daarna heb ik mijn case een tijdje open gelaten. Er kwam een raar geurtje uit mijn kast. Ik heb de kast maar opengemaakt en alles losgehaalt. Toen kwam ik bij de voeding. Ik kreeg de ATX connector niet los, toch maar blijven trekken totdat die los ging en toen zag ik dit:

Afbeeldingslocatie: http://img88.echo.cx/img88/3417/picture65kr.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img88.echo.cx/img88/2848/picture79tg.jpg

Ik weet niet waarom de QTec 450W het niet volhield en vooral met mijn opstelling zal die voeding het zeker weten volhouden. Nu ik naar jouw plaatjes kijk en de mijne, zijn op de ATX connector dezelfde pootjes gesmolten.

Op dit moment heb ik:
Zalman ZM400B-APS 400W
Gigabyte GA-7NFRZ
2 x 512MB DDR
AMD XP2500+
NViDiA FX-5700

Hier ook een nieuwe moederbord en voeding. Eenmaal dat veranderd te hebben, heb ik geen problemen meer.

Misschien toch een sterkere/stabielere voeding halen?

Verwijderd

Dit probleem had een vriend van mij ook met een MSI Kt3 Ultra Socket a. De hele connector was verbrand + die op het moederbord , zelfde herkenbare 5 v lijn. We hadden er later een andere ATX Female connector op het board gesoldeerd maar die deedt het erna niet meer. Eelco's waren ook de dupe van deze vreemde kuren. Het gekke was dat die jongen er nog een tijd heeft mee kunnen werken door een koeler (fan) op z'n draden te zetten :? :D

Ik heb het board zelf ook nog in handen gehad met een andere voeding maar dat plankje heeft gewoon schade geleden en is de moeite niet meer waard om te fixen.

Idd , het videokaart probleem ontstond ook bij deze.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2005 16:42 ]

• Stoney3K
  • Laatst online: 20-11 20:30

Stoney3K

Flatsehats!

Een maat van mij heeft een Radeon 9800 pro waarvan dus ook ineens strepen door het beeld heen verschenen. Waarschijnlijk heeft het aan oververhitting gelegen omdat zijn Zalman koeler op de VGA behoorlijk los van de core geraakt was. De 9800 pro gebruikt overigens een eigen 12V/5V stekker, dus ik denk niet dat het een probleem is van zijn 5V toevoer. De rest van zijn systeem loopt nu weer op een GF6800.

Solderen van de ATX draden op het bord is misschien een oplossing als het niet anders kan. Nadeel is dat je waarschijnlijk enorm beperkt bent in je gesleutel, sinds de voeding en je mobo dan onherroepelijk aan elkaar vastzitten.

Ik draai zelf op een A7N8XE-Deluxe met een XP2600+ en een Radeon 9600XT, laatste zonder eigen voedingsconnector. Waarschijnlijk loop ik dan risico als ik mijn 2600+ zou OC'en, of niet? Hij heeft al eens bijna een week gedraaid @3200+ (400 MHz FSB), zonder problemen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Verwijderd

en dan krijg je in ene 380 uit je stopcontact (werkte ik vrolijk mee verder, de verfbrander deed het gewoon :O ) maar wel levensgevaarlijk dus.
volgens mij is het onmogelijk om 380V uit uw stopcontact te halen.
Maar is er geen mogelijkheid om het teveel stroom te verwijderen door een weerstand te plaatsen?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

neonlite schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 16:36:
Ik heb hetzelfde probleem gehad!

Opstelling die ik gebruikte:
Q-Tec 450W dual fan Gold-Edition
Gigabyte GA-7AVXP
512MB DDR
AMD XP2500+
NViDiA FX-5700

Het eerste dacht ik dat het mijn monitor/videokaart was:
[afbeelding]
[afbeelding]

Mijn systeem hing helemaal, kon helemaal niets meer. Ben met mijn videokaart terug naar de winkel gegaan, maar er was niets mis met mijn videokaart. Daarna heb ik mijn case een tijdje open gelaten. Er kwam een raar geurtje uit mijn kast. Ik heb de kast maar opengemaakt en alles losgehaalt. Toen kwam ik bij de voeding. Ik kreeg de ATX connector niet los, toch maar blijven trekken totdat die los ging en toen zag ik dit:

[afbeelding]
[afbeelding]

Ik weet niet waarom de QTec 450W het niet volhield en vooral met mijn opstelling zal die voeding het zeker weten volhouden. Nu ik naar jouw plaatjes kijk en de mijne, zijn op de ATX connector dezelfde pootjes gesmolten.

Op dit moment heb ik:
Zalman ZM400B-APS 400W
Gigabyte GA-7NFRZ
2 x 512MB DDR
AMD XP2500+
NViDiA FX-5700

Hier ook een nieuwe moederbord en voeding. Eenmaal dat veranderd te hebben, heb ik geen problemen meer.

Misschien toch een sterkere/stabielere voeding halen?
Dat die Q-tec het niet volhield is niet zo moeilijk, Q-tec is namelijk een baggermerk dat knake voedingen maakt die geen stabiele voltages kan leveren onder bepaalde omstandigheden.
Merk altijd mijden als het kan.

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 21:30:
[...]

volgens mij is het onmogelijk om 380V uit uw stopcontact te halen.
Maar is er geen mogelijkheid om het teveel stroom te verwijderen door een weerstand te plaatsen?
offtopic:
Er komt wel degelijk 380V uit het stopcontact. Maar omdat het wisselspanning is spreekt men altijd over de effectieve spanning en die is dus 230V. De piek spanning is dus 380V :)

[ Voor 3% gewijzigd door Kawaii op 21-06-2005 22:17 ]

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
offtopic:
Niet helemaal waar. Het is wel wisselspanning, dus de pieken zijn welk hoger, maar die wordt anders bepaald. De zogenaamde RMS (root mean square) waarde is 230 Volt. Dat haal je uit de formule V= x sin ( (phi*pi)/25 ). Als je het uitrekent, geld voor sinusoiden Vrms = x / sqrt(2). Dus x = 230 * sqrt(2) = ~325,27 V

U vraagt, wij antwoorden.

• JWR
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-11 11:49

JWR

Is het niet gewoon een oplossing om een 2de voeding te pakken en daar alle extra's op te doen?

Zo blijft je hardware gedeelte intakt en veilig en kun je alle fans, de baybus etc aansluiten op de
andere PSU.

Mocht er dan iets fout gaan dan is een nieuwe PSU makkelijker te vervangen!

Verwijderd

MeMoRy schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 08:39:
offtopic:
Niet helemaal waar. Het is wel wisselspanning, dus de pieken zijn welk hoger, maar die wordt anders bepaald. De zogenaamde RMS (root mean square) waarde is 230 Volt. Dat haal je uit de formule V= x sin ( (phi*pi)/25 ). Als je het uitrekent, geld voor sinusoiden Vrms = x / sqrt(2). Dus x = 230 * sqrt(2) = ~325,27 V
:o wow! wat een uitleg zeg >:) .

maar is het niet dat er te veel stroom uit je voeding komt, die in je mobo gaat. want daar vind het probleem ''plaats''.

Of dat er misschien teveel spannings-pieken en uit het wandcontactdoos komen?( misschien ffies nameten ;) )

SUC6!!
Pagina: 1