Creative driver Horror

Pagina: 1
Acties:

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:09
Beste mensen,

Ik heb al een aantal jaren nu een SB live! 5.1 in m'n bak hangen, die ondertussen al meerdere malen van configuratie verandert is.
Alleen merk ik, en daar heb ik nu zo'n 1.5 jaar last van gok ik; de drivers voor de kaart, zijn 'vrij' rampzalig.
Er zijn geen andere drivers voor te krijgen (alleen geloof ik nog een open source project maar dat ondersteund weer geen EAX en is eigenlijk alleen voor muziek, ben de naam verder even kwijt), dus ik ben op zoek naar een andere oplossing.

Wat is nou eigenlijk het probleem :?

Het is net of de buffer van de kaart niet klopt (tenminste, zo omschrijf ik het voor het gemak maar even).
Als ik bijvoorbeeld winamp aan heb staan, dan kan ik bijvoorbeeld 10 nummers netjes vloeiend achter elkaar afspelen, maar bij het 11e nummer heeft m'n pc bedenktijd nodig. Ongeveer 3 seconden. Niet zo storend zou je zeggen; ware het niet dat je er in games ook soms last van hebt.
Nu heb ik Half-Life 2 gekocht, en nu laat de geluidskaart soms m'n hele pc vastlopen. Blijft hangen op een geluid, gaat in een loop. (normaal komt ie daar weer uit, bij hl2 dus niet) Daarna valt beeld uit (gaat flikkeren, zelfde effect als 85 hz instellen op een 60hz monitor), en kan ik de pc resetten.
Nu kan het natuurlijk liggen aan dat HL2 er erg gevoelig voor is, of een bepaald iets van de geluidskaart aanspreekt wat ie niet leuk vind, want in andere games heb ik er eigenlijk geen last van. (behalve dat het geluid dus om de zoveel tijd ff hapert/framerate dropt).

Nu vraag ik me dus af; weet iemand nog iets wat ik kan proberen, of kan ik beter gewoon een Terratec kaartje erin stoppen (onboard is nog steeds crap ac97; en daardoor geen optie ;))
Zijn er nog meer alternatieve drivers (die wel EAX ondersteunen) misschien?

Alle hulp/suggesties zijn welkom.

AMD64,3000+/512corsair/asusA8Vdeluxe/SapphireRadeon9800Pro

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je de mogelijkheid om het met een andere kaart te testen? (bijv een Terratec?).

Mijn vertrouwen in SBlives is ineens ook tot een absoluut 0 punt gevallen icm mijn nieuwe systeem, die dingen kunnen RARE dingen doen :P. Vandaar dat ik ook eerst zou kijken of het probleem opgelost kan worden met een andere kaart.(desnoods even het crappy onboard spul :P)

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-02 17:10

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

die drivers die je bedoeld zijn de KXproject drivers. ik gebruik ze bij mijn audigy 1394 en ik kan ze 100% aanbevelen. de asio latency is omlaaggegaan naar 2.66 ms, alles is instelbaar en hij klinkt beter. maar inderdaad, eax is (nog) niet geintegreerd.

misschien een ander PCI slot proberen? latency timers aanpassen?

bij de weg: had de a8v niet iets raars met "externe" geluidskaarten?

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Verwijderd

Ik ben ook totaal niet tevreden met mijn SB Live 5.1 Digital.
WinXP Pro herkend hem niet en met de drivers van Creative krijg ik een melding tijdens installatie: kan geen SB kaart vinden...........................
Ik heb ondertussen geluid uit de 2 voorste en center speakers, maar 5.1 krijg ik na tig keer proberen/installeren/updaten niet voor elkaar |:( |:( |:(

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2005 15:49 ]

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:09
Terw_Dan schreef op zondag 22 mei 2005 @ 15:25:
Heb je de mogelijkheid om het met een andere kaart te testen? (bijv een Terratec?).

Mijn vertrouwen in SBlives is ineens ook tot een absoluut 0 punt gevallen icm mijn nieuwe systeem, die dingen kunnen RARE dingen doen :P. Vandaar dat ik ook eerst zou kijken of het probleem opgelost kan worden met een andere kaart.(desnoods even het crappy onboard spul :P)
Ja idd, misschien moet ik het toch maar even proberen. Alleen als je alle topics leest over alle audigy kaarten en hoeveel problemen er zijn met drivers ben ik een beetje terughoudend om weer een creative kaart te kopen. Heb wat topics doorgelezen en zo er achter gekomen dat de Terratec kaarten ook erg goed klinken, alleen zit ik met EAX, want dat ondersteunen die kaarten maar tot versie 2.

Hoewel ik een verkeerd beeld heb van EAX dunkt mij :? Ik dacht namelijk altijd dat EAX zorgde voor dat je uit alle 4 speakers (gebruik 2x stereo) surround kon laten komen. Maar heb nu begrepen dat EAX alleen wat geluidskeffecten inhoud. Dus in hoeverre mijn theorie klopt mbt dat terratec kaartjes automatisch minder zijn omdat ze niet EAX 3 en 4 ondersteunen.....begin te twijfelen.. :)
powerflux schreef op zondag 22 mei 2005 @ 15:31:
die drivers die je bedoeld zijn de KXproject drivers. ik gebruik ze bij mijn audigy 1394 en ik kan ze 100% aanbevelen. de asio latency is omlaaggegaan naar 2.66 ms, alles is instelbaar en hij klinkt beter. maar inderdaad, eax is (nog) niet geintegreerd.

misschien een ander PCI slot proberen? latency timers aanpassen?

bij de weg: had de a8v niet iets raars met "externe" geluidskaarten?
Ik kan die drivers natuurlijk even proberen of daar het probleem misschien mee opgelost is.
Mocht dat niet werken, dan zou ik dat van de latency timing nog kunnen proberen (even zoeken hoe dat moet).
Dat de A8V iets problemen heeft met externe geluidskaarten is de eerste keer dat ik dat hoor :) en heb een hoop gelezen over het bord, maar het zou natuurlijk kunnen.

Ik ga nu eerst die KX drivers eens proberen, en kijken hoeveel geluidsverschil in CSS er is qua surround/echo etc. Ik laat het wel even weten :)

\\EDIT: Aangezien ik een hekel heb aan topics waar een probleem niet 'opgelost' wordt maar gewoon wegzinkt, toch nog maar ff een edit met de oplossing van het probleem.

Het HL2 probleem lag grotendeels aan me vid kaart die op agp4x gezet moest worden, werkt blijkbaar niet lekker samen met me via chipsetje. Het haper probleem ligt wel degelijk aan de geluidskaart en heb een nieuwe in bestelling staan. Ik moet wel zeggen dat ie in XP beter werkt dan in 2k, maar vooral in games als HL2 blijft het soms een ramp.

Ach hebben m'n ouders straks ook weer een upgrade voor hun computer, aangezien die toch niet gamen :) bedankt voor de hulp allemaal! :)

[ Voor 13% gewijzigd door spokje op 24-07-2005 13:30 ]

Pagina: 1