Chipset Fan Failure

Pagina: 1
Acties:

• Influxx
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-12-2025
Vandaag zette ik mijn PC aan maar hoorde een vreemd geluid. Kast opengemaakt, gekeken. Bleek dat mijn NB fan van mijn 1,5 jaar oude Abit IC-7 steeds langzamer ging draaien en zelfs stopte!
Ik heb de fan zo goed en zo kwaad als het ging losgeschroefd van de heatsink. Met naai-machine olie (jaja....naai-machine olie) gesmeerd.

Nu doet ie het weer perfect (5000 RPM) maar toch vertrouw ik de rotzak niet. Nu heb ik de volgende vragen:

1. Hoe groot is de kans dat hij er toch weer mee kapt?
2. Is het aan te bevelen een nieuwe fan te kopen (Welke (hij heeft een 3 potig voetje)? met Heatsink?)
3. Ik heb in de bios, de Fan Fail Alarm Selectable op de NB fan gezet, betekent dit nu dat ik waarschuwings signalen krijg wanneer deze fan ermee kapt?
4. Ik heb ook een Hardware Monitor (Winbond Hardware Doctor v 2.37) maar meestal niet actief aan staan (wil ik hem bekijken moet ik hem even starten). Moet ik deze altijd opstarten en aanzetten om waarschuwingssignalen te kunnen horen vanuit deze monitor of draait de Monitor altijd op de achtergrond ook al heb je hem niet apart opgestart? (ik wil dit namelijk even weten wanneer de Fan Fail Alarm Selectable uit de bios geen signalen geeft, dan kan ik deze aanzetten).

Bedankt!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

1. redelijk groot
2. ik zou geen fan kopen maar gewoon een passieve heatsink, heb je ook geen geluid maar of onderdelen die geluid kunnen gaan geven.
3. geen idee, snap niet precies wat je bedoelt.
4. ach, je merkt het vanzelf wel als die fan weer herrie gaat maken, kun je er snel genoeg bij zijn lijkt me.

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

1. ik denk dat de kans niet zo groot is eigenlijk. er is wat stof tussen gekomen en de oude olie is opgedroogt. je hebt hem weer opnieuw gesmeert dus ik denk dat ie weer een tijdje mee zal gaan.
2.kan hoefd niet denk ik.
3.ja. je zal een piep horen uit je speakers of een blauw scherm met de melding, of hij sluit opeens af.
4.ja , wel van HM. nee, niet van de bios.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:10

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
koop zo'n zalman blokje. Hoef je je gelijk geen zorgen meer te maken en kost volgens mij 15 euro :)

• Influxx
Ik ben ook even bij Abit aan het informeren (voor de zekerheid)

Heb wel even gekeken naar die passieve koeling maar deze zijn vaak geschroefd, ik heb met van die beugeltjes. Ik geloof dat Revoltek deze ook heeft.

Maakt het voor wat betreft de koeling niet uit of je een passieve of actieve hebt?

Ik moet wel zeggen dat de fan verzonken zit in een redelijk grote heatsink. Lijkt wel een combi van actief en passief.

Laatste opmerking: de fan is nu weer geruisloos, dat was hij eerst niet.

Bedankt!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:39

sapphire

Die-hard pruts0r

We Are Borg schreef op zondag 22 mei 2005 @ 13:31:
koop zo'n zalman blokje. Hoef je je gelijk geen zorgen meer te maken en kost volgens mij 15 euro :)
ik neem aan dat je een Zalman NB47J oid bedoelt? die zijn 5€ ofzo en echt geen 15 € :|

Gabriël AM5

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-02 16:48
idd, gewoon zo blokje kopen. Die van mij op me Aopen AK77-333 was laat zeggen half jaar geleden er ook mee gestopt, hij is gewoon op. Ik heb um er lekker op laten zitten en stroomkabeltje van moederbord af.

Had ik even de temps gecontroleerd, mobo word 2 graden warmer als dat fannetje niet draait, en vind ik wel best zo. Mobo word trouwens wel warm (50 a 55 graden stressed) maar lig er niet echt wakker van :p

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:10

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
sapphire schreef op zondag 22 mei 2005 @ 14:43:
[...]

ik neem aan dat je een Zalman NB47J oid bedoelt? die zijn 5€ ofzo en echt geen 15 € :|
Ook goed, wist ik veel :P

• BvK P4
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03-2017
je kunt ook gewoon het draadje eruit halen zodat ie helemaal niet meer draait. Dat heb ik ook gedaan bij mijn Abit IC7-G. Het maakt (bijna) niets uit qua temp :)

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

• Influxx
BvK P4 schreef op zondag 22 mei 2005 @ 18:23:
je kunt ook gewoon het draadje eruit halen zodat ie helemaal niet meer draait. Dat heb ik ook gedaan bij mijn Abit IC7-G. Het maakt (bijna) niets uit qua temp :)
Denk dat ik dat ook doe (als hij ermee ophoudt), het koelblokje is idd redelijk groot en mijn gigantische CPU fan is er vlak naast zijn werk aan het doen. Denk dat het niet zoveel uitmaakt als ik een passieve koeling erop zet, zit er nu onderhand ook op.

Ik weet niet of ik de temp van mijn chipset monitoren kan, heb alleen die van het system, CPU en PWM. (of is de system temp die van de chipset? :? )

• Influxx
Even de geïnteresseerden op de hoogte houden:

Abit stuurt geheel gratis een nieuwe fan op! Heeeeeeeel netjes! _/-\o_

Als ik volgens hun een passieve koeler monteer, vervalt de garantie. :|

De BIOS houdt de fan in de gaten, dus HM kan ik uit laten staan.

Heb ik nu altijd een reserve fan...... :*)

• Influxx
De nieuwe zit erop, mooi aangeleverd door Abit incl koelblokje. Nu vraag ik me af of ik er misschien beter aan had gedaan het residu van de oude koelpasta op de chipset eerst te verwijderen alvorens de nieuwe te monteren 8)7 . ik heb hem er nu met koelstrip en al 'geplakt' op het residu en chipset

Stom? of maakt het geen reet uit of er nog een beetje op zit?

Ik kan het geheel trouwens ook een beetje bewegen, zit niet echt gelockt, maakt dit uit?

[ Voor 13% gewijzigd door Influxx op 25-05-2005 21:50 ]

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:49
Influxx schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 21:48:
De nieuwe zit erop, mooi aangeleverd door Abit incl koelblokje. Nu vraag ik me af of ik er misschien beter aan had gedaan het residu van de oude koelpasta op de chipset eerst te verwijderen alvorens de nieuwe te monteren 8)7 . ik heb hem er nu met koelstrip en al 'geplakt' op het residu en chipset

Stom? of maakt het geen reet uit of er nog een beetje op zit?

Ik kan het geheel trouwens ook een beetje bewegen, zit niet echt gelockt, maakt dit uit?
Dat had je inderdaad beter niet kunnen doen. Je zou het geheel nu uit elkaar kunnen halen en met wasbenzine de chipset en het blokje even schoonpoetsen.

Daarna versie thermal paste erop en klaar :)

• Influxx
Aiiiii, wat ben ik ook een lekkere amateur. Maak hem morgen ff schoon. Denk dat de pasta op het koelblokje nog wel bruikbaar is en nog niet aan de chipset zit vastgeplakt.

• Influxx
De pasta zat dus al precies op de chipset vastgeplakt en heb geen koelpasta........... :|

Heb em er maar weer opgeplakt, Systeem temperatuur is constant 29-30 graden, sensor zit vlakbij de NB dus zit hij waarschijnlijk goed ondanks het residu en hermonteren! :)

Laat hem nu lekker zitten totdat hij er weer mee kapt over 1,5 jaar! :P
Pagina: 1