Toon posts:

Mobo reviews, zijn ze met onboard geluid of niet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Misschien een domme vraag, maar bij de reviews en round-ups van de Via K8T800 Pro en Nforce 3 Ultra moederbordjes van bijv. Anandtech etc. etc. worden daar de onboard geluidschips meegenomen in de benchmarks of maken ze dan gebruik van een geluidskaart?

Ik zie namelijk bij de test-configuraties nooit een geluidskaart staan (bijv. Audigy 2 o.i.d.), of ik moet er telkens overheen lezen...
Aangezien onboard sound toch een gedeelte vd CPU power weg hapt (10-20%), was ik erg benieuwd of de benchmark resultaten met of zonder onboard geluid zijn...

Ik heb nu namelijk een SB Live 5.1 Digital waar ik helemaal gek van word. Ik heb het 5.1 geluid nog nooit voor elkaar gekregen met deze kaart, dus wou ik graag gebruik maken van de onboard sound van het nieuwe moederbord...waarschijnlijk een MSI K8N Neo2 Platinum :9

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Processors, Mobo's & Geheugen > Audio, Video & HiFi Forum

Als er geen losse geluidskaarten tussen de specs van de testsystemen staan, dan mag je er gerust vanuit gaan dat het om de integrated sound gaat :) Anders post je even de linkjes van deze reviews, zodat we ook kunnen meekijken/oordelen. En dat CPU power wegvreten valt wel mee. Kwestie van merk/type geluidschip en de driverondersteuning ;)

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:49

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Hoe kom je er bij dat on-board geluid 10-20% CPU tijd weghapt? Geluid is geluid. En of dat nu on-board zit, of op een insteek kaart (Audigy) maakt voor de rest niet uit. Dat punt kan je dus al schrappen.
Waar wel verschil in kan zitten is de kwaliteit. De on-board chips kunnen wat mindere kwaliteit zijn dan de dure Audigy kaarten enzo. Maar het is maar net waar je zelf de nadruk op legt. Zelf heb ik ook 2 pc's met onboard geluid, en ik hoor het verschil niet tussen on-board of Audigy (komt ook door de el-cheapo speakertjes ;) )

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Microkid schreef op zondag 22 mei 2005 @ 11:10:
Hoe kom je er bij dat on-board geluid 10-20% CPU tijd weghapt? Geluid is geluid. En of dat nu on-board zit, of op een insteek kaart (Audigy) maakt voor de rest niet uit. Dat punt kan je dus al schrappen.
Waar wel verschil in kan zitten is de kwaliteit. De on-board chips kunnen wat mindere kwaliteit zijn dan de dure Audigy kaarten enzo. Maar het is maar net waar je zelf de nadruk op legt. Zelf heb ik ook 2 pc's met onboard geluid, en ik hoor het verschil niet tussen on-board of Audigy (komt ook door de el-cheapo speakertjes ;) )
:? zit wel degelijk flink load verschil tussen onboard meuk en kaarten onderling

meen me te herrineren dat tom's hardware wel eens een benchmark van (onboard) geluidskaarten heeft gedaan.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2005 11:12 ]

• Ghost(NL)
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Microkid schreef op zondag 22 mei 2005 @ 11:10:
* Ghost(NL) denkt dat de TS in de war is met softmodems enzo :)

i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB  MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal de reviews er even bij zoeken, ik heb toch echt in een van de vele reviews/roundups gelezen dat onboard sound zoveel CPU wegsnoept...

Verwijderd

hier weet niet of de chip van de ts er ook tussen staat, maar er ontstaat dus wel degelijk load :)

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2005 11:18 ]

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:49

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Verwijderd schreef op zondag 22 mei 2005 @ 11:12:
[...]
:? zit wel degelijk flink load verschil tussen onboard meuk en kaarten onderling
meen me te herrineren dat tom's hardware wel eens een benchmark van (onboard) geluidskaarten heeft gedaan.
Nah, ik heb hier meerdere mobo's en pc's (gehad) met on-board sound, en het afspelen van geluid/mp3/spelletje kost echt geen extra CPU. Blijft gewoon op 0% staan :) Zie ook de reactie van Balusc.

edit: artikel gelezen. Interessant. Aan de andere kant, niet echt schokkende getallen :)

[ Voor 9% gewijzigd door Microkid op 22-05-2005 11:20 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

tja.. niet erg schokkend inderdaad, maar in zaken als revieuws zal 5% verschil ofzo toch wel gaan opvallen (om maar niet te spreken over de tweakertjes die met traan en zweet nog 5% extra uit hun cpu willen halen :p).

Verwijderd

Topicstarter
- Anandtech s939 roundup: http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2128&p=14

- PCStats MSI K8N Neo2 Platinum review: http://www.pcstats.com/ar...cfm?articleid=1652&page=6

- HardOCP MSI K8N Neo2 Platinum review + onboard sound test! : http://www.hardocp.com/article.html?art=NjgxLDQ=

HardOCP:
Depending on the type of game played, the in-game audio performance was fair to good. In Direct3D based games, the in-game performance suffered by an acceptable 10% loss in FPS (frames per second), while the OpenGL based games suffered by a less than stellar 20%. However, as long as your in-game FPS (frames per second) does not fall below the 40-60 FPS barrier, the performance loss suffered in either game type will be virtually invisible.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2005 11:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 22 mei 2005 @ 11:22:
tja.. niet erg schokkend inderdaad, maar in zaken als revieuws zal 5% verschil ofzo toch wel gaan opvallen (om maar niet te spreken over de tweakertjes die met traan en zweet nog 5% extra uit hun cpu willen halen :p).
Idd, het is wel een merkbaar verschil qua performance..

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij is iedereen behoorlijk onder de indruk van de onboard-sound test :P

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Verwijderd schreef op zondag 22 mei 2005 @ 11:12:
[...]

Daar heb je helemaal gelijk in. Kijk maar eens naar de processor belasting van een wat oudere on board geluidskaart. Dit wil trouwens niet zeggen dat alle onboard geluidszaken minder zijn. Er wordt op onboard spul alleen nog al eens drastisch bezuinigd door minder zaken in hardware uit te voeren en meer door de software / drivers te laten doen.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

Topicstarter
Bor de Wollef schreef op zondag 22 mei 2005 @ 15:09:
[...]

Daar heb je helemaal gelijk in. Kijk maar eens naar de processor belasting van een wat oudere on board geluidskaart. Dit wil trouwens niet zeggen dat alle onboard geluidszaken minder zijn.
Maar het gaat nu om moederborden van ongeveer een half jaar oud...
Hedendaagse moederborden hebben hier dus nog steeds mee te kampen, maar aangezien de CPU's die er tegenwoordig zijn zo krachtig zijn zul je het waarschijnlijk niet merken tijdens bijv. een spel....hoop ik.

Verwijderd

Topicstarter
...ik mag er dus van uit gaan dat de benchmarks zijn gedaan met de onboard geluids functie en dat de scores dus op basis zijn van o.a. de performance van de onboard geluidschip.
Pagina: 1