[RIMM / MEM / RAM] Compaq 800-45 RIMM vervangen

Pagina: 1
Acties:

• AxiMaxi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-05 15:33
De Compaq Presario 7000 van een kennis van me had een kapot RIMMetje van 128MB, dus ik dacht: kom laten we die ene 's vervangen.

Slechts deels het Compaq advies "Replace with Compaq spare MEM 128MB 800MHz 402824-822" negerend, gokte ik erop dat als ik Samsung en PC800 zou nemen, dat het dan wel goed zou komen.
Dus ik bestelde bij Gistron één nieuw geheugenstripje.

Het kapotte geheugen is een Samsung MR16R0828AN1-CK8 PC800-45 ( 128MB / 8 ) en het nieuwe bleek een Samsung MR16R1624EG0-AN1 PC800-40 ( 128MB / 4 ).

Maar zoals de Fransen zeggen: dommage, pinda fromage*)... ;(

Via de FAQ ben ik er al achter gekomen dat de kneep 'm waarschijnlijk in die 40ns en 45ns zit. Of die 4 en die 8 in de chip-configuratie er nog wat mee te maken hebben, dat is me onduidelijk.

De vraag is nu: moet ik echt dat specifieke (en waarschijnlijk inmiddels onverkrijgbare en/of onbetaalbare) Compaq geheugen kopen, of kan ik de andere RIMM ook gewoon door zo'n nieuwe vervangen?

offtopic:
*) Pindakaas heet in het Frans beurre de cacahouète, dus gebruik deze uitspraak niet tegen een Franstalige

[ Voor 24% gewijzigd door AxiMaxi op 22-05-2005 11:11 . Reden: betere Franse vertaling ]

[Hier had mijn handtekening kunnen staan]

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Merk computers (zoals Compaq dus) willen wel eens moeilijk doen met geheugen, het is dan ook aan te raden het geheugen te kopen dat Compaq zelf aanbeveelt, alhoewel ander geheugen ook wel kan werken. (maar dat weet je nooit met zekerheid)

March of the Eagles

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:46
Jouw probleem is juist het aantal chips; beide RIMM's moeten identiek zijn qua opbouw: dus aantal chips en de omvang/structuur daarvan. Het verschil in ns mag doorgaans niet echt een probleem vormen; de snelste RIMM past zich aan aan de langzaamste.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• AxiMaxi
Abbadon schreef op zondag 22 mei 2005 @ 10:38:
Jouw probleem is juist het aantal chips; beide RIMM's moeten identiek zijn qua opbouw: dus aantal chips en de omvang/structuur daarvan. Het verschil in ns mag doorgaans niet echt een probleem vormen; de snelste RIMM past zich aan aan de langzaamste.
Klinkt aannemelijk. Dus een gokje wagen en er nog zo'n Samsung bijkopen, is volgens jou wel de moeite van het proberen waard?

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
AxiMaxi schreef op zondag 22 mei 2005 @ 10:48:
[...]
Klinkt aannemelijk. Dus een gokje wagen en er nog zo'n Samsung bijkopen, is volgens jou wel de moeite van het proberen waard?
rimm moet je per twee kopen/plaatsen
Offtopic : cacahouete is pindanoot , in frankrijk kennen ze geen pindakaas ;)

• AxiMaxi
Mr.SiS schreef op zondag 22 mei 2005 @ 10:58:
[...]

rimm moet je per twee kopen/plaatsen
Offtopic : cacahouete is pindanoot , in frankrijk kennen ze geen pindakaas ;)
Da's wel een heel algemene opmerking "per twee kopen/plaatsen". Het gaat er dan om, dat je er niet eentje op je moederbord kan zetten, maar dat ze altijd in paren geplaatst moeten worden. Ik mag toch aannemen dat je bij één defecte RIMM, je die ene kan vervangen door een identieke, zonder dat je de andere hoeft te vervangen? Zou wel heel scheef zijn als dat niet zo was.

Probleem is alleen: hoe kom je aan een identieke?

offtopic:
Vertaling was idd incompleet: aangepast in originele post

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:45

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Je zou natuurlijk eens gewoon bij Compaq kunnen informeren of ze hem nog hebben en zo ja wat ie dan kost ;)

Specs

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-08 22:26
je hebt hier best eigenwijze hardware. (ervaring ;-))
maar als jij 2 iedentieke samsung's erin zet komt het goed.

• AxiMaxi
bvk schreef op zondag 22 mei 2005 @ 11:39:
Je zou natuurlijk eens gewoon bij Compaq kunnen informeren of ze hem nog hebben en zo ja wat ie dan kost ;)
The thought crossed my mind... :|

edit:
Inmiddels even gezocht op de website van HP: niets gevonden :(

edit:
Aaah, en nu hebben ze het ook bij Gistron niet meer! |:(

[ Voor 27% gewijzigd door AxiMaxi op 22-05-2005 16:46 . Reden: aanvulling ]

Pagina: 1