Toon posts:

Vraag aan de kenners...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik wil mij een nieuwe PC aanschaffen en er werd mij de volgende configuratie voorgesteld...

de computer zal bijna uitsluitend gebruikt worden voor graphische doeleinden, beeldbewerking, en er zullen zware graphische programma's op draaien...
Let wel, er zullen GEEN games op gespeeld worden...en moet een pc zijn, geen Apple

de voorgestelde configuratie:

- Intel Pentium 4 Processor with HT technologiy 550j 3.4Ghz socket775
- Moederbord abit AA8X Fatality
- 1 Giga DDR Ram - PC533
- Case Darkline met 400W voeding
- 1.44 Mb Floppy Disk drive
- Seagate Barracuda 250GB / 7200 serial ata harde schijf
- Radeon rx 700 pro pcie 128 MB
- CD- Rewriter 52x32x52
- On board sound
- On board Netwerkkaart 10/100
- Wireless keyboard
- Optical mouse
- Windows XP Pro

Hier zit geen scherm in, want die heb ik al...

PRIJS 2627 Euro ecl. BTW

Zo, is dit zijn prijs waard of wat zou ik voor die prijs mogen verwachten.
Wat zou de beste configuratie zijn voor mijn doeleinden...

Vriendelijk bedankt....

Denis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben dan wel geen kenner maar de pc ziet er goed uit een p4 als cpu die zijn het beste voor graphische doeleinden. Maar ik denk dat voor echt zware graphische doeleinden dat je wel iets meer geheugen mag gebruiken. Mijn vader heeft atm 1gb geheugen erin zitten en dat is nog regelmatig teweinig. 1.5 gb of zelfs 2 gb. De video kaart weet ik ook niet veel van maar ik weet wel dat matrox kaarten het beste zijn voor graphische doeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Dat ziet er vrij prijzig uit. Maar kijk zelf eens op http://www.tweakers.net/pricewatch en klik daar alles aan wat je daar in je systeem hebt zitten. Tel daar dan nog een honderdje ofzo bijop (verzendkosten, assemblage) en je ziet hoeveel het jou kosten als je het zelf doet. Uiteraard met misschien wat minder service dan van een dure computershop.

Edit: kon het niet laten, ff snel door de pricewatch heen geraced :+ , en ik kwam op zo'n 1000 a 1100 euro uit. Dat is natuurlijk het goedkoopste van het goedkoopste, maar meer dan 1400 euro zou ik er persoonlijk niet voor willen geven. Helemaal niet omdat de configuratie niet bepaald optimaal is voor jou doeleinden (zie andere posts).

[ Voor 33% gewijzigd door TerraGuy op 22-05-2005 10:47 ]

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T4F.nl_Muad
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-02 21:12
Je wilt het voor grafische doeleinden gebruiken -> ik neem aan dat je backups wilt maken van je materiaal. Die zullen niet klein zijn, waarom geen DVD brander erin? Die dingen kosten nauwlijks meer dan een CD fikker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-10 01:49

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op zondag 22 mei 2005 @ 10:26:
Hey, (wat nou hey! ;) )

Ik wil mij een nieuwe PC aanschaffen en er werd mij de volgende configuratie voorgesteld...

de computer zal bijna uitsluitend gebruikt worden voor graphische doeleinden, beeldbewerking, en er zullen zware graphische programma's op draaien...
Let wel, er zullen GEEN games op gespeeld worden...en moet een pc zijn, geen Apple

de voorgestelde configuratie:

- 1 Giga DDR Ram - PC533
- CD- Rewriter 52x32x52
- On board sound
- Wireless keyboard
- Optical mouse
- Windows XP Pro

PRIJS 2627 Euro ecl. BTW

Zo, is dit zijn prijs waard of wat zou ik voor die prijs mogen verwachten.
Wat zou de beste configuratie zijn voor mijn doeleinden...

Vriendelijk bedankt....

Denis
(lees de policy)
Je wilt zware grafische programma's draaien en je gebruikt een gamerkaart? Waarom niet een professionele OpenGL-kaart zoals (instapper) nVidia Quadro?

Check voor een echt grafisch werkstation bijvoorbeeld bij HP, http://www.hp.com/workstations/pws/index.html

Pricewatch

[ Voor 3% gewijzigd door PcDealer op 22-05-2005 10:39 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchTSE
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
ik vind dit wel heeel erg duur voor wat je krijgt....hij moet minstens voor 500 euro minder te krijgen zijn lijkt me zo...

daarnaast: andere videokaart, krachtiger type, en aangezien je geen games speelt neem idd die openGL kaart. Aangezien we over gewoon DDR geheugen praten lijkt me 1 gig beetje weinig (gekeken naar je budget, gooi er dan nog een gig extra in).
Vervang de cd rewriter door dvd rewriter
Eeventueel extra harde schijven voor raid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op zondag 22 mei 2005 @ 10:26:
- 1 Giga DDR Ram - PC533
- CD- Rewriter 52x32x52
- On board sound
- Wireless keyboard
- Optical mouse
- Windows XP Pro

PRIJS 2627 Euro ecl. BTW
Wat zijn de prijzen van de componenten? Als ik dit lijstje zo zie dan gebruik je behoorlijk mainstream componenten maar dat prijskaartje is bepaald niet mainstream. € 2.627 lijkt mij veel teveel.

Voor grafisch werk heb je niet zulke bijzondere componenten nodig. Veel geheugen en een grote harddisk helpen je al een flink eind op weg. Maar beide zijn betaalbaar op het moment. Een mid-end videokaart zal ook goed genoeg zijn tenzij je behoefte aan OpenGL ondersteuning hebt. Dus ik zie niet helemaal waarom die machine zo duur is :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt inderdaad nogal een dure winkel uitgezocht... deze configuratie kun je voor bijna de helf van de prijs krijgen (incl. BTW) als je een goedkopere winkel zoekt.

Kijk verder ook eens naar een snelle primaire hardeschijf (Raptor) of een Raid 0 oplossing; vooral bij grote tempfiles werkt dit erg lekker. Denk ook nog even na over je (externe) backup oplossingen, zoals hier ookal eerder genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-10 19:53
en het is dan nog exclusief btw, tel dat er bij, en je betaald veel te veel...
overgens... gebruik jij nog floppy's? scheelt em 12 € :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMike
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-03-2024
Ja, je hebt zeker een te dure winkel uitgezocht zie hier

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/mikeh/Tweakers/pcconf.JPG

Zoals ik hem hierboven samen heb gesteld zit er zelfs al een DVD brander bij in.
En zoals hierboven ook al is vermeld zou ik in jou situatie toch eens gaan kijken naar raid 0 of 1. Of werken met raptor schijven in een raid.

Dan zou ik dus liever voor de volgende configuratie gaan:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/mikeh/Tweakers/pcconf1.jpg

Met 2x een raptor 74 GB

[ Voor 76% gewijzigd door MasterMike op 22-05-2005 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Mayco schreef op zondag 22 mei 2005 @ 10:48:
en het is dan nog exclusief btw, tel dat er bij, en je betaald veel te veel...
overgens... gebruik jij nog floppy's? scheelt em 12 € :)
offtopic: ach joh, zo'n floppy diskettestation kost geen drol (je hebt ze al voor 5 euro) en je weet nooit wanneer hij toch nog niet eens van pas zou kunnen komen. Dan ben je blij dat je 'm hebt! En anders zit je toch maar met zo'n leeg 3,5" ding in je kast; hij lijkt altijd zo onaf zonder diskettestation (en ik heb er altijd voor de sier nog een diskette inzitten die er half uitsteekt, om het compleet te maken 8) )

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Verwijderd schreef op zondag 22 mei 2005 @ 10:46:
..
Kijk verder ook eens naar een snelle primaire hardeschijf (Raptor) of een Raid 0 oplossing; vooral bij grote tempfiles werkt dit erg lekker. Denk ook nog even na over je (externe) backup oplossingen, zoals hier ookal eerder genoemd.
Gewoon twee losse schijven is veel sneller dan raid0 voor tempfiles. Bij raid heb je een virtuele HD waarbij de koppen synchroon van de ene naar de andere file hoppen bij kopieren - lees - schrijf -lees schrijf - etc. De snelheid wordt voornamelijk bepaald door de access time doordat de koppen zovaak heen en weer flipperen. Met twee losse schijven heb je dat niet en bovendien kun je tegelijk lezen en schrijven. Voorwaarde is wel dat beide files op een andere hd staan.
DVD lijkt me niet praktisch voor een backup van 100Gig oid. Externe firewire hd wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-10 01:49

PcDealer

HP ftw \o/

Voor die prijzen zoals ze zijn aangedragen koop je een compleet merk workstation met 3 jaar onsite garantie.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm... ik heb hier al door dat ik hiervoor te veel betaal...
Zal eens vragen hoe hij aan zo'n hoge prijs komt...
Wat de backups betreft...daarvoor gebruik ik al een externe HDD en disketjes heb ik nodig...
Trouwens, wat is de beste programma om te backuppen? Ik gebruik nu de standaard Windows backup programma...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

2 disks is zowat al een vereiste overigens. koop er eentje van 80 of meer gb voor de windows installatie en om te bewerken. bijvoorbeeld als je met video aan de slag gaat ben je heel vaak bezig met bewerken en ondertussen wegschrijven van het bewerkte materiaal, dat wil je op een andere schijf laten kopieren omdat de schijf zich anders compleet verslikt in het lezen en schrijven tegelijk.
Pagina: 1