[P4] De stock cooler (2 standen)

Pagina: 1
Acties:

• Morphine
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-01 20:38
Ola heren,

Ik heb nu al een tijdje een P4 3.2 Ghz in mijn bezit welke op mijn Asus P4P8e deluxe is geprikt.

Nu heb ik gemerkt dat deze P4 cooler na een koude start geen tot weinig herrie maakt.
Echter bij het opstarten van een film/game oid. gaat de cooler harder draaien en gaat ie dus (naar mijn idee) naar een snellere stand (beetje laptop cooling ideetje.. al is het daar meestal aan/uit en hier hard (4000rpm=herrie) /zacht (2600rpm) :)).

Is er toevallig software oid. waarmee ik tussen deze standen kan schakelen?
Met speedfan kan ik heel simpel de cooler op ongeveer 65% zetten 2800rpm.. lager dan dat kan speedfan de rpm's niet meer uitlezen en dan vertrouw ik het niet meer :P), de warmte van mn CPU loopt dan echter wel langzaam op (nu na paar minuutjes 45 graden). Systeem wordt dr ook niet echt stabieler op geloof ik.

Ik had echter gehoopt op een wat legalere oplossing :)

[ Voor 18% gewijzigd door Morphine op 22-05-2005 15:00 ]

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:05
Gooi er een zalman cpu koeler op CPNS 7000B Cu bijvoorbeeld koelt zeer goed en met een schakelaar zelf aan te passen aan de gewenste "herrie"/"snelheid"

[ Voor 9% gewijzigd door SmoothTweaker op 22-05-2005 01:08 ]

Verwijderd

-Sorry foutje- ;)

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2005 01:11 ]

• Morphine
Die zalman draait volgens de specs max 2400rpm.. is dat wel genoeg als de stock al ongeveer 4000rpm draait ?

En zo ja.. dan is de conclusie dus dat de P4 stock cooler op hogere snelheid slechter coolt dan een zalman cooler op lagere snelheid ?

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Morphine schreef op zondag 22 mei 2005 @ 11:12:
Die zalman draait volgens de specs max 2400rpm.. is dat wel genoeg als de stock al ongeveer 4000rpm draait ?

En zo ja.. dan is de conclusie dus dat de P4 stock cooler op hogere snelheid slechter coolt dan een zalman cooler op lagere snelheid ?
ja, de zalman die heeft een grotere fan en veel grotere waaier om warmte aftegeven

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

Verwijderd

Tja een zalman kopen is met een prescott zowiezo aan te raden, maar het kan ook goed softwarematig met speedfan. Waarschijnlijk kan je ook terugvinden in het bios dat die wat later op vol vermogen gaat draaien. Let wel als het minder hard draait, zal die ook warmer worden.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:29
op de stock zit een 80mm fan volgens mij, en op die zalman een 120mm fan. Die Zalman heeft veel meer luchtverplaatsing per omwenteling

Verwijderd

Ik heb Aerogate 2.
Kan je fans mee regelen.
Hij gaat zo laag en zo hoog mogelijk als maar mogelijk is.
0-12 volt

Echt een schatje :7

Verwijderd

Argh, ik had ook de zalman cnps-7700 CU op mijn 3,2 E prescott. Pff stom ding, stressed 47 graden terwijl mijn boxed koeler iets van 49 graden was.

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

ja maar de zalman is meer voor de stilte. Mooi toch, stiller EN ietsjes cooler dan je boxed cooler

• Morphine
maja kheb ook een aerogate 2 (cooldrive 4 om helemaal precies te zijn).. en ik heb express mijn CPU daar niet op aangesloten (maar 4 andere coolers)... mocht het gebeuren dat die aerogate stuk gaat ..dan start die cpu cooler dus ook niet :P (ach dan heb je altijd nog wel beveiligingen enzo.. maja vind nog steeds heel die aerogate die ik toen gekocht heb onzin (maja das weer een ander onderwerp :P)).

Merk overigens ook dat het gebruik van Speedfan de stabiliteit van mijn PC niet bevordert. Tijdens het gebruik is mijn PC nu elke keer na een x aantal minuten gecrasht en is een reset onvermijdelijk.. bah gelijk weer eraf (nooit eerder rare artifacts gehad met speedfan vroeger overigens)..

mja denk dat ik toch maar dan is een andere cooler erop ga schroeven.. die herrie is echt belachelijk :P

Thx allen
Pagina: 1