Welke schermverhouding wordt de toekomst?

Pagina: 1
Acties:
  • 165 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-06 01:41
Yo

Ik heb momenteel een Dell 19" CRT die stuk is (bijna geen rood meer)
In de nabije toekomst zou ik dan ook een nieuwe monitor willen aanschaffen
Als ervaren ;) computer gebruiker weet ik intussen hoe belangrijk een beeldscherm is
vooral qua resolutie zou ik dan ook alleen nog maar meer willen (heb nu 1280x1024)

Ik ben iemand die liever goed uitzoekt wat het beste, en er dan wat meer geld aan uit geven
vandaar dat ik liever geen tweedehands 21" CRT ga zoeken, maar liever doorspaar tot een goeie TFT
Dat brengt me dan ook automatisch bij 20" TFTs of groter (1600x1200 op 19" TFT ben ik nog niet tegengekomen)

nu lijkt die 24" Breedbeeld TFT van Dell ideaal qua specs voor mij (eindelijk een waardige opvolger voor een CRT op alle vlakken)
maar de schermverhouding brengt me nog aan twijfelen
Misschien dat ik beter nog even wacht tot er een vergelijkbare 20" TFT is die niet breedbeeld is
Eigelijk is die 24" al ver boven mijn budget, maar aangezien hij zo goed is, wil ik hem zeker nog overwegen

Nu las ik laatst in een presentatie over MS Longhorn dat deze betere support zou brengen voor breedbeeld monitoren
Vandaar dat ik me ook afvraag wat nu de toekomstige standaard van schermverhouding gaat worden?

4x3
5x4
16x10
of misschien toch nog 16x9

Ik zou hiervoor een poll kunnen posten, maar ik zoek eigelijk niet naar persoonlijke meningen

Ik hoop dat sommigen misschien meer hier over weten (ivm hun werk ofzo) en dit mogen vertellen

Vandaar

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Maakt het uit wat gangbaar wordt in de toekomst? Is het niet belangrijker wat jij prettig vind werken?
In je rijtje mis ik trouwens 5x4 nog, die kom je ook veel tegen (vooral 17" schermem e.d., 1280x1024 is 5x4).
Voordeel van 4x3 of 5x4 is dat je een wat hoger scherm hebt waar je meer op kunt zien als je tekst zit te lezen of op GoT zit te browsen ofzo, voordeel van een breedbeeldscherm is dat je veel ruimte in de breedte hebt wat met al die sidebars in longhorn bijvoorbeeld handig kan worden... :P

Ik zou als ik jou was gewoon kijken wat jij prettig vind werken en me er niet druk over maken of dat over 5 jaar nog wel gangbaar is, over 5 jaar vind jij dat toch nogsteeds prettig? Het lijkt me sterk dat die resoluties niet meer ondersteund worden tegen die tijd...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Mastakilla
ik zou dure monitor enkel kopen als ik weet dat dat formaat binnen x jaar de standaard gaat zijn, en het beste ondersteund zal worden

hij zal nl laaaaang moeten meegaan als ie zoveel gaat kosten :D

anders wacht ik liever tot een fatsounlijke 4x3 20" TFT

[ Voor 17% gewijzigd door Mastakilla op 21-05-2005 23:30 ]

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:05

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Waarom zou het formaat standaard moeten worden? geen enkel programma gaat fixed uit van een bepaalde beeldscherm verhouding. Het enige waar vanuit gegaan wordt is dat een pixel vierkant is, en dat een vakje van x bij x pixels ook precies vierkant is. Zelfs bij veel spellen is (eventueel in een configuratie bestand) een costum resolutie en bijbehorende field of view in te stellen. En mocht dat nog geen oplossing zijn dan wen je op dat moment even aan de zwarte balken aan de zijkant.

Op mijn werk werk ik nu al tijden met een dual setup en ik kan alleen maar beamen dat een breder beeld bij veel werkzaamheden erg prettig is. Ik zou er gewoon voor gaan.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Nevie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-07 13:25
Volgens mij moet je gewoon mikken op een 16:9 verhouding (of HDTV) denk dat dat echt de toekomst wordt.

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

XanderH schreef op zaterdag 21 mei 2005 @ 23:26:
Maakt het uit wat gangbaar wordt in de toekomst? Is het niet belangrijker wat jij prettig vind werken?
In je rijtje mis ik trouwens 5x4 nog, die kom je ook veel tegen (vooral 17" schermem e.d., 1280x1024 is 5x4).
Voordeel van 4x3 of 5x4 is dat je een wat hoger scherm hebt waar je meer op kunt zien als je tekst zit te lezen of op GoT zit te browsen ofzo, voordeel van een breedbeeldscherm is dat je veel ruimte in de breedte hebt wat met al die sidebars in longhorn bijvoorbeeld handig kan worden... :P

Ik zou als ik jou was gewoon kijken wat jij prettig vind werken en me er niet druk over maken of dat over 5 jaar nog wel gangbaar is, over 5 jaar vind jij dat toch nogsteeds prettig? Het lijkt me sterk dat die resoluties niet meer ondersteund worden tegen die tijd...
Ik geef m vol gelijk :D
Het is inderdaad wat je zelf handig vind :)
Voor multimedia b.v. 16:9 maar deze zou je ook weer 90 graden kunnen kantelen + met software je beeld veranderen zodat je eigenlijk 9:16 voor tekstdocumenten enzo heb.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat 16:9 op de pc wel ff in t begin raar lijkt te staan, maar 16:9 word denk ik ook voor mij gewoon de opvolger (i.v.m. Multimedia)

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
In je rijtje mis ik trouwens 5x4 nog, die kom je ook veel tegen
99,5% van alle 17- en 19" TFT's heeft een verhouding van 5:4. Inderdaad een gemis :)
anders wacht ik liever tot een fatsounlijke 4x3 20" TFT
Dell verkoopt die al (20", 1600x1200), waarom zou je wachten?

[ Voor 47% gewijzigd door Yokozuna op 22-05-2005 00:05 ]

• Nevie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-07 13:25
Ik heb een laptop met breedbeeld, dat werkt echt veel lekkerder dan 4:3 vind ik persoonlijk.

• Mastakilla
Yokozuna schreef op zondag 22 mei 2005 @ 00:03:
[...]

99,5% van alle 17- en 19" TFT's heeft een verhouding van 5:4. Inderdaad een gemis :)

[...]

Dell verkoopt die al (20", 1600x1200), waarom zou je wachten?
omdat die duidelijk minder helder is en mindere specs heeft

die 24" is echt de 1e TFT ever die me een beetje begint aan te spreken...
Janoz schreef op zaterdag 21 mei 2005 @ 23:35:
Waarom zou het formaat standaard moeten worden? geen enkel programma gaat fixed uit van een bepaalde beeldscherm verhouding. Het enige waar vanuit gegaan wordt is dat een pixel vierkant is, en dat een vakje van x bij x pixels ook precies vierkant is. Zelfs bij veel spellen is (eventueel in een configuratie bestand) een costum resolutie en bijbehorende field of view in te stellen. En mocht dat nog geen oplossing zijn dan wen je op dat moment even aan de zwarte balken aan de zijkant.

Op mijn werk werk ik nu al tijden met een dual setup en ik kan alleen maar beamen dat een breder beeld bij veel werkzaamheden erg prettig is. Ik zou er gewoon voor gaan.
en het is duidelijk nog wel belangrijk welke verhouding de standaard is, aangezien de meeste spellen geen 16/9 of 16/10 ondersteunen

ook qua downscalen om die spellen op lagere resolutie te kunnen spelen lijkt 4x3 beter, dan kan je bv van 1600x1200 naar 800x600 gaan, alle 2 zeer ondersteunde resoluties
maar met 1900x1200 zit je al direct maar rare resoluties als je beetje fatsounlijk wil downscalen

en ik ben nu net niet het type die altijd de duurste SLI configuratie kan veroorloven om altijd 1900x1200 te kunnen spelen (heb momenteel een 1 gf6600gt)

ik zoek eigelijk een all round scherm

voor filmpjes te kijken, spelletjes te spelen, te programmeren, surfen, fotos bewerken, etc, etc

voor filmpjes en werken in het algemeen lijkt dat breedbeeld wel ok,
maar voor spelletjes is het momenteel denk ik eerder een nadeel

maar als breedbeeld in de toekomst ook voor monitors de nieuwe standaard wordt, zal dit waarschijnlijk snel veranderen eh ;)

[ Voor 86% gewijzigd door Mastakilla op 22-05-2005 02:39 ]

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:00
Sorry dat ik misschien een oud topic uit de sloot vis, kwam em toevallig tegen bij het zoeken naar iets anders...
anyway, even er vanuit gaand dat het 24" model dezelfde controls heeft als zijn kleine broertje van 20", dan kun je in het menu gewoon er voor kiezen om het beeld 1:1 weer te geven en dus niet te stretchen. Dus als jij dan 1600x1200 in stelt, dan heb je gewoon 1600x1200 op native format staan, met 2 zwarte balkjes van 150 pixels breed aan de zijkanten... Lijkt mij niet echt erg storend. Op dezelfde manier kun je dus ook 800x600 oprekken naar 1600x1200 omdat de andere optie (buiten 1:1 en volledig zoomen) is om te zoomen met behoud van aspect ratio, en dan heb je dus exact hetzelfde effect als had je een monitor die alleen "maar" 1600x1200 weer kan geven.
Daarvan afgezien vraag ik me af of je nog serieus 800x600 wil gebruiken bij veel spellen, ik vind dat zelf toch al wel een vrij lage resolutie en ik werk zelf nog op een P4 2.0 laptop met radeon 9000. Uiteindelijk zou ik toch eerder voor een wat hogere resolutie gaan waarschijnlijk, die op de meeste tft panelen dan weer automatisch opgerekt wordt. Op die dell heb je tenminste de optie het 1:1 weer te geven. Dan heb je weliswaar zwarte randen, maar je hebt de keuze en je kunt zelf bepalen wat je het prettigste vindt :).
Uiteraard is dit allemaal even afhankelijk van of dit ook geldt voor het 24" model maar het lijkt me sterk dat dat niet zo zou zijn... maar wel even controleren als het belangrijk voor je beslissing mocht zijn :P

Gamertag: FinrazielNL

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Op dezelfde manier kun je dus ook 800x600 oprekken naar 1600x1200 omdat de andere optie
Het is gebleken op pro-reviews dat 800x600 er voor geen meter uitziet op schermen met een native res van 1600x1200. Theoretisch gezien zou dat echter een perfect scherp beeld moeten geven, in de praktijk ziet het er blijkbaar nog slechter uit dan 1024x768.
Pagina: 1