Toon posts:

AT-voeding zoemt...

Pagina: 1
Acties:
  • 269 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, ik ben mijn kast flink aan het verbouwen en daar horen natuurlijk ook de nodige extra fans bij. Ik heb een voeding uit een oude AT-kast (naar mijn weten helemaal oke), op deze voeding wil ik de fans/neon etc aansluiten. Ik had er eerst een 80 mm sunon op gezet met een schakelaartje en een ledje. Maar als ik dan de voeding aanzet doet hij het even (meestal zo'n 5 sec.) schakelaar en ledje doen het ook, maar dan stopt ie en komt er een hoge zoemtoon uit de voeding. Als ik de voeding dan uitzet hoor je de toon inzakken en net voordat de voeding helemaal uit is draait de fan nog heel ff (vreemd??). Dit doet ie ook als ik de schakelaar etc er tussenuit haal en alleen de fan erop aansluit. Ik ben geen elektro-expert dus zou iemand mij kunnen vertellen wat dit zou kunnen zijn en of het op te lossen is... thx en mzl

Verwijderd

Sorry, geen antwoord, maar wel een vraagje.
Is er een serieus verschil tussen een AT en een ATX voeding? Bv met de aansluiting op het mobo?

sloo, als je straks nog geen antwoord hebt zal ik het over een paar uurtjes aan mijn broertje vragen, die studeert electronica.

Verwijderd

Topicstarter
Ja er zit wel degelijk een verschil in aansluiting, een AT heeft als moederbord aansluiting 12 verschillende aansluitingen (2 maal een stekkertje van 6) een ATX heeft 1 stekker met 20 aansluitingen. Maar als je het niet voor je mobo gebruikt de spanningen op de verschillende draden zijn natuurlijk wel hetzelfde.
Volgens mij heb ik het al opgelost, kan het zo zijn dat als ik twee fans erop aansluit dat hij het dan wel gewoon doet. Dus dat er iets van een beveilinging opzit die aangaat als er te weinig van de voeding getrokken wordt???

Verwijderd

Op donderdag 11 januari 2001 13:41 schreef sloo het volgende:
Ja er zit wel degelijk een verschil in aansluiting, een AT heeft als moederbord aansluiting 12 verschillende aansluitingen (2 maal een stekkertje van 6) een ATX heeft 1 stekker met 20 aansluitingen. Maar als je het niet voor je mobo gebruikt de spanningen op de verschillende draden zijn natuurlijk wel hetzelfde.
Volgens mij heb ik het al opgelost, kan het zo zijn dat als ik twee fans erop aansluit dat hij het dan wel gewoon doet. Dus dat er iets van een beveilinging opzit die aangaat als er te weinig van de voeding getrokken wordt???
Zou best kunnen ja

Verwijderd

Topicstarter
weet iemand ook waar die grenzen liggen???
Ik heb er nog meer dingen aan gehangen, zoals zo'n kleine servermonitor, maar dan slaat hij ook uit als ik die monitor aan zet (als ik de monitor al aangezet heb voordat ik de voeding aangezet heb doet ie het wel goed...) blijft vreemd kan dit iets van een piek in de spanning zijn die de voeding om een wazige reden niet aankan ofzo?? (monitor is goed want op andere voeding geen problemen..

• Poepel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-11-2024

Poepel

MindBlower ®

waarschijnlijk is de transformator rot die in die AT voeding zit, heb ik laatst gehad met natuurkunde, dan bewegen een aantal plaatjes van de kern tegen elkaar aan en dat levert een hoog gezoem op.

If there's Oldskool i'm there

Verwijderd

Topicstarter
natuurkunde is voor mij lang geleden, maar het geluid komt uit een redelijk hoge met geel band omplakte cilinder (hoog: +/- 3 cm en een diameter van 2,5 cm) die aan de andere kant zit dan de fan in de cooler en hij staat in het midden tussen twee ijzeren coolschotten...weet iemand wat dat is? en kan ik dat ev vervangen of is dat heel complex?

Verwijderd

Topicstarter
o ja en dit staat erbovenop: 10-0025 en daaronder: 11 94 31

• Poepel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-11-2024

Poepel

MindBlower ®

das de dynamo (de transformator) dus wel.

If there's Oldskool i'm there

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar het vreemde is dat als ik er bijvoorbeeld 2 fans aan heb hangen (1 met schakelaar voor aan/uit) een floppy-drive en die monitor, dan blijft hij probleemloos doordraaien, ook als ik met de schakelaar van de fan zit te spelen, maar hij stopt er weer mee als ik de monitor uit en daarna aan zet??? vreemd toch?

Verwijderd

Schakelende voedingen (dus AT en ATX) zijn meestal zo ontworpen dat ze minimaal voor 10% of meer belast moeten worden. Zo'n lief klein ventilatortje van 2W stelt dus veel te weinig voor, en een floppy driveje dat uit z'n neus staat te vreten zal ook niet veel uit halen ;)
Dus je moet er echt iets van een schijf of een vette weerstand aan moeten hangen (aan de 5V, deze wordt geregeld, de 12V niet).
ATX heeft een paar extratje's toegevoegd: 5V standby (max +/- 750mA) zodat je moederbord dus altijd onder spanning staat als de netspanning er in zit (!!!) en vrijwel altijd 3.3v (is officeel optioneel). Plus een signaaldraad waarmee het moederbord de voeding in en uit kan schakelen ipv een normale 220 schakelaar op de oude AT voedingen.
Dus een ATX systeem trekt altijd een beetje stroom uit het net en je moederbord staat altijd onder spanning !!!

Verwijderd

Topicstarter
kun je me ook vertellen wat voor een weerstand ik nodig heb en op wat voor een manier ik die erin moet hangen (wat is het schema hiervoor?). Op de 5V dus, maar verder? Ik ben namelijk geen elektro-wonder... Het is een AT-voeding en ik sluit er straks in het totaal 4 maal een 80mm fan, 2 maal neon en die kleine interne servermonitor (12V 0.8A) op aan (geen mobo dus)...

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:08
Ik heb presies het zelfde!!! heeft er volgens mij mee te maken of de +5v wel of niet verbonden is....is dat wel zo ( bvb je hangt er een cdromspeler/hd/floppy ) dan doet hij het wel!!

Das verrot want zo kan ik er geen peltier aan hangen!! ( 12v..)

https://wren.co/join/Devian

Verwijderd

Topicstarter
Maar dan moet je dat toch op kunnen lossen met een weerstand op de 5V-draad? Kan iemand mij vertellen wat voor weerstand of schakeling?

Verwijderd

Tussen de aarde (zwart) en de 5V (rood) op een van de grote voeding conecortjes zet je b.v. een weerstand van 2 Ohm, 25 Watt. Er loopt dan 2.5 Ampere, het opgenomen vermogen is dan 2.5*5=12.5 Watt. Dit is zo'n 10% van de 20 a 25 Ampere die je voeding bij 5 volt kan leveren.
Let op, de weerstand produceerd dus 12.5 Watt aan warmte, dus mischien kan je 'm beter buiten je kast hangen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 11 januari 2001 22:53 schreef bugsy het volgende:
Tussen de aarde (zwart) en de 5V (rood) op een van de grote voeding conecortjes zet je b.v. een weerstand van 2 Ohm, 25 Watt. Er loopt dan 2.5 Ampere, het opgenomen vermogen is dan 2.5*5=12.5 Watt. Dit is zo'n 10% van de 20 a 25 Ampere die je voeding bij 5 volt kan leveren.
Let op, de weerstand produceerd dus 12.5 Watt aan warmte, dus mischien kan je 'm beter buiten je kast hangen ;)
yo thx voor de info...ga ik zeker proberen. Is zo'n 2 ohm, 25 watt weerstand groot, want die dingen worden toch steeds groter als ze meer te verwerken krijgen??? Ik ben toch rigoreus mijn kast aan het verbouwen (jaja als hij klaar is volgen er pics) dus ik kan nog wel een plekje vinden buiten/aan de rand van de kast en met een eigen 40mm sunon :)
Heb iemand enig idee hoeveel warmte er ongeveer vanaf zal gaan komen en wat die dingen kosten?

Verwijderd

Topicstarter
is er dan helemaal geen electricien in het huis??? :)

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:59
kosten: ongeveer 10 cent :)
grootte: 4 mm breed, 10 mm lang (exclusief pootjes)
warmte: met 2.5 ampére (12,5 watt) zo'n 30 a 40 graden (die dingen kunnen echt warm worden)
Pagina: 1