Raw foto's in windows bekijken

Pagina: 1
Acties:
  • 830 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Micha
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik erger me de laatste tijd er nogal aan dat ik elke keer om raw foto's te bekijken je een programma moet opstarten (picasa enz.).
Bestaat er neit een plugin voor windows waarmee je foto's net zoals jpg kan bekijken in windows. Of iedergeval dat je een pictogram ziet :?.

Het word zonder dat zo onoverzichtelijk en alles duurt zo lang.

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-01 08:07

Korakal

Up up up!

Ik ben ook wel benieuwd naar een oplossing in deze richting.

Ik gebruik zelf BreezeBrowser; simpelweg dubbelklikken op een RAW-file en deze wordt weergegeven in BB, daarnaast heeft het ook een met één klik te bereiken thumbnail-weergave. Niet wat je vraagt, maar misschien al beter dan een oplossing waarbij je eerst een file moet openen om te zien wat 't is.

Verwijderd

BreezeBrowser kan voor zover ik kan zien alleen met Canon's RAW formaat overweg, en kost $49.95...

• Korakal

Korakal

Up up up!

Ha nee:
Raw file conversion is also available for the following cameras:
Canon PowerShot G1, Pro90 IS
Nikon D1, D1X, 2X, D1H, D2H, D70, D100, e5700
Pentax *ist D and *ist DS
Minolta DiMAGE 7i, A1, A2, Maxxum 7D
Olympus cameras E-1, E-300, C5050WZ, C5060WZ, C8080WZ

Views raw files from Fuji S1Pro, S2Pro, S20Pro, Epson RD-1, Leica Digilux 2, Panasonic DMC-LC1 and Sony DSC-F828. Raw conversion is not available for these cameras. Also displays Adobe DNG format raw files.
Welke cam moet 'ie mee overweg kunnen in jouw geval?

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:52
irfanview.

• Korakal

Korakal

Up up up!

Die kan inderdaad ook RAW-files weergeven, maar da's nog steeds geen explorer-extensie...

• oli4100
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
MicDis schreef op zaterdag 21 mei 2005 @ 22:12:
Ik erger me de laatste tijd er nogal aan dat ik elke keer om raw foto's te bekijken je een programma moet opstarten (picasa enz.).
Bestaat er neit een plugin voor windows waarmee je foto's net zoals jpg kan bekijken in windows. Of iedergeval dat je een pictogram ziet :?.

Het word zonder dat zo onoverzichtelijk en alles duurt zo lang.
Zoals hierboven al gezegd wordt: irfanview. Dat start net zo snel op als de windows viewer (hier bij mij iig wel :) ) en je hebt ook nog veel meer opties. Om dan een icoontje te krijgen doe je gewoon rechtermuisknop->openen met->irfanview en "dit programma altijd gebruiken" aanvinken, en klaar is kees.

Verwijderd

Korakal schreef op zaterdag 21 mei 2005 @ 22:37:
Welke cam moet 'ie mee overweg kunnen in jouw geval?
Pentax *ist Ds. Misschien moet ik BreezeBrowser dan toch maar 's nader bekijken... :)

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-01 21:40

afterburn

No more...

Vaag, XP laat keurig Nikon RAW files zien in exploder.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-01 23:58

Klippy

Still Game

Het kan in elk geval wel, heb zelf ooit dit gevonden:
http://www.suodenjoki.dk/...rticles/raw_thumbnail.htm

Maar nooit echt getest, schiet niet zo heel vaak op RAW eigenlijk.
Als je echter onderaan de pagina kijkt zie een REG patch om explorer die files gewoon als afbeelding te laten behandelen, een aantal RAW formaten heeft thumbnails ingebakken dus met wat geluk kan windows daaar wat bruikbaars in herkennen en weergeven. misschien kan je die patch voor jou bestandsformaat aanpassen? Kwaad kan het iig ook niet echt lijkt me.

Maar het zou in principe mogelijk moeten zijn dit te realiseren...

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• Korakal

Korakal

Up up up!

whaa wat stoer, dit werkt perfect met Canon RAW's :D _o_

• IceClub
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-07-2025
Mocht de tip van Klippy niet werken.

Hier op de deze site hebben ze het over een gratis programma dat wat in je Explorer veranderd zo dat je ze kan zien als een normale foto.

Directe link naar het programma Link

• Micha
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Wow dit werkt echt perfect exact wat ik zocht....

Zonder die thumbnails heb je geen idee van de foto's werkt stuk makkelijker dit..

Misschien iets voor in de Faq?

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Jups, dpMagic is een blijvertje, wat mij betreft!

Verwijderd

Omdat ik nog nooit in Raw formaat met mijn canon 350D geschoten had, dit toch maar een keer geprobeerd. Eerst had ik bovenstaand .dll bestandje geinstalleerd. Ik heb twee foto's gemaakt, eentje in raw + L en een tje alleen raw. Bij de raw + L krijg ik een *.jpg en een *.cr2 bestand! Bij alleen raw, krijg ik *.cr2 bestand! Deze kan ik dus niet openen :?

• victorv
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-02-2024

victorv

Locallost

Nog een Tip:
bij Corel.com kun je (na registratie) RAWShooter Essentials downloaden, die al vrij veel RAW formaten kent.

"Accomplishing the impossible means only that the boss will add it to your regular duties."

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Korakal schreef op zondag 22 mei 2005 @ 01:56:
whaa wat stoer, dit werkt perfect met Canon RAW's :D _o_
Heb je alleen die .reg 'geinstalleerd'?
Ik ook, maar krijg geen thumbs te zien helaas. Heb een Canon S60.

• Korakal

Korakal

Up up up!

Aikon schreef op maandag 23 mei 2005 @ 12:54:
[...]

Heb je alleen die .reg 'geinstalleerd'?
Ik ook, maar krijg geen thumbs te zien helaas. Heb een Canon S60.
ja, dll in /system32 gezet en het reg commando uitgevoerd. Daarna werkte het (EOS 300D RAW-files).

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Ik kwam toevallig ImageEye tegen. Dat zou in principe zijn wat de TS zoekt. Ik heb zelf geen camera met .raw, maar:
Reads many file formats: BBM, BMP, CAL, CALS, CUR, DDS, DIB, FIF, FIT, FITS, GIF, ICO, IFF, JFIF, JPG, JPEG, LBM, MAC, NEO, PBM, PCX, PGM, PIC, PNG, PPM, PSD, RAS, RAW, RLE, SUN, TGA, TIF, TIFF.

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-01 22:43

zAo

GPLv2 Fanboy

Iemand die zon tooltje heeft voor in Linux? Gimp kan (tegenwoordig) goed overweg met RAW, maar nu nog de thumbs :)

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Korakal schreef op maandag 23 mei 2005 @ 19:18:
[...]

ja, dll in /system32 gezet en het reg commando uitgevoerd. Daarna werkte het (EOS 300D RAW-files).
Nou, hier niet ;(

• Erycius
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-03-2025

Erycius

I came on Eileen.

De oplossing is nabij!
Windows XP ondersteunt RAW-foto's rechtstreeks
RAW-beelden zonder conversiesoftware

Jamie Biesemans
02 juni 2005
Bron: ZDNet

De volgende versie van Windows, 'Longhorn', zal probleemloos omgaan met ongecomprimeerde RAW-beelden van digitale camera's. Maar zolang hoeft u niet te wachten: ook Windows XP krijgt een uitbreiding om de fotobestanden te tonen. Omdat RAW bij elk merk iets anders betekent, werd dit pas mogelijk na een brede overeenkomst tussen Microsoft en verschillende camerabouwers.

RAW is eigenlijk een verzamelterm voor alle formaten die de verschillende digitale camera's gebruiken om ongecomprimeerde beelddata in op te slaan. Het is absoluut geen standaard; een RAW-beeld van pakweg Nikon is niet hetzelfde als een van Canon. Komt daarbij dat zelfs binnen één merk er verschillen kunnen bestaan tussen de RAW-bestanden van verschillende cameramodellen. Vaak zijn de formaten gesloten en enkel benaderbaar via toepassingen van de fabrikant of een high-end programma als Photoshop.

Een lastig gegeven, dat al eerder leidde tot het Digital Negative-formaat van Adobe en het aparte OpenRAW-initiatief. Waar Digital Negative een poging is camerafabrikanten in de richting van een universeel RAW-formaat te stuwen, probeert de OpenRAW-groep de betrokkenen te overtuigen om hun RAW-smaak te openen voor het publiek.

De plotse interesse van Microsoft in de zaak heeft te maken met de enorme explosie in het aantal verkochte digitale camera's. En dan nog vooral digitale reflexcamera's, omdat zij de voornaamste bron zijn van RAW-beelden. Voor meer gevorderde fotografen zijn RAW's heel wat interessanter dan JPEG; RAW-beelden bevatten immers alle data en zijn daarom achteraf nog ruim te manipuleren.

De afspraak met Adobe, Canon, Fuji en Nikon resulteert op korte termijn in een uitbreiding voor Windows XP. Deze Raw Image Thumbnailer en Viewer zal het mogelijk maken om RAW-foto's rechtstreeks vanuit de Verkenner te previewen, bekijken en af te drukken. Er komt ook een aangepaste versie van Digital Suite. Deze uitbreidingen zullen standaard aanwezig zijn in Windows 'Longhorn'.

Omdat de overeenkomst een aantal belangrijke camerafabrikanten niet betrekt, komt er ook een certificatieprogramma om plugins van derden te evalueren. Zo kan een merk achteraf nog een plugin schrijven om zijn RAW-smaak te laten ondersteunen in Windows.

Bloemen scheiden het gras in de tuin.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Nieuws van DPReview erbij: Microsoft to add RAW support evenals Nikon's NEF files supported by Windows.

1 van de eerste reacties op het forum aldaar:
My first reaction was, dang, every current raw format will be obsolete before Longhorn comes out.

My second reaction was omigod. The king of monopoly wants my photographs and my camera.
Ghehe :P

We zullen zien hoe het loopt, kijken of dit meer succes zal hebben dan Adobe's digital negative.

LinkedIn
Instagram

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-01 17:06
Tja

http://www.microsoft.com/...gitalefotografie/raw.aspx

Zag hem er nog niet bij staan... :P

...less is more

Pagina: 1