Toon posts:

upgrade of nieuwe pc?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

ik heb weinig verstand van computers, dus als jullie het een beetje in normale mensentaal kunnen uitleggen zou ik daar heel blij mee zijn.

ik heb een pentium 3, 900 mhz. 40 gb harde schijf, dvd speler en een cd brander.
zo'n aldi ding ja. van 5 jaar terug. :P

is het de moeite waard om hem te upgraden of kan ik beter een nieuwe pc kopen?

voor een nieuwe pc had ik dit al gevonden:

Intel Pentium IV 3.0 GHz (800 MHz)
ASUS P4S800 moederbord, 6xUSB 2.0
5xPCI, 3xDDR,1xAGP8X,HT, LAN
A-Open ATX Midi Tower + USB&audio
1024 Mb PC3200 Kingston DDR
160 gb 7200 RPM Maxtor HDD 8 Mb
ASUS ATI RadeOn 9250 Gamer Edition 256 Mb AGP videokaart+ TVOUT
NEC ND 3520 16x DVD+/-RW brander DL

€600

kan je met dit laatste wel een beetje normaal spelletjes spelen?
zoals enemy territory en ut 2004?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ssilverhaze
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-09 23:54
Zeker wel nieuwe pc maar die video kaart is echt verrot :X dus nieuwe vid kaart erin en hijs perfect vind ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Tja, als je gaat upgraden vervang je practisch alles behalve de kast lijkt me :P.
mem, mobo, cpu, hdd, videokaart upgrade je toch wil je een beetje meegaan.

En ja, met een P4 3Ghz kun je redelijk gamen, de ATI 9250 is geen superkaart, maar UT2004 speelde op mijn Matrox G400 nog (en draai hem hier op een Radeon 8500 pro, ook zonder problemen).

Echter, ik zou geen Asus plank met SiS chipset meenemen, willen best vaak uitvallen. Kies dan voor een Asus met intel chipset (die dingen gaan een stuk minder defect). Asus + SiS hangt hier al een aantal keer tegen de muur en kom ze VAAK tegen als zijnde brak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beter een nieuwe kopen. De oude is te oud om nog wat mee te doen, tegen de tijd dat je alles vervangen hebt wat je dan moet vervangen, ben je net zoveel geld kwijt als je voor een nieuwe was kwijt geweest.

Het systeem wat je voorstelt lijkt mij prima, is prima mee te gamen. Het is geen topsysteem qua vidkaart dus je moet niet het alleronderste uit de kan willen, maar met normale instellingen kun je er perfect mee gamen. 600 euro lijkt mij nog een beetje aan de prijs, ik denk dat je met handig winkelen wel verder kunt komen.

Als gamen echt een issue is, doe je er verstandiger aan om een iets mindere CPU te nemen, iets minder geheugen (1024 is echt overkill, 512 is echt genoeg) en dan een betere vidkaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-10 11:38

gakkethijs

niks

zoals altijd waarom geen amd? zoals jij zegt wil je graag gamen. neem dan een amd64 die zijn gewoon beter in games neem dan socket939 voor een eventuele upgrade bijvoorbeeld. amd64 3000+ ofzo. en zoals de persoon hier boven zegt. met die videokaart is het niet fijn gamen. spaar dan door voor een nvidia 6600gt wat naar mijn mening een prima kaart is voor een leuke prijs voor pci-e nu iets van 180 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-10 13:01

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

echt niet >:)

Denk het wel, maar zou wel een modernere videokaart nemen x800 van ati ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schelte
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-10 21:35
Verwijderd schreef op zaterdag 21 mei 2005 @ 21:40:
Beter een nieuwe kopen. De oude is te oud om nog wat mee te doen, tegen de tijd dat je alles vervangen hebt wat je dan moet vervangen, ben je net zoveel geld kwijt als je voor een nieuwe was kwijt geweest.

Het systeem wat je voorstelt lijkt mij prima, is prima mee te gamen. Het is geen topsysteem qua vidkaart dus je moet niet het alleronderste uit de kan willen, maar met normale instellingen kun je er perfect mee gamen. 600 euro lijkt mij nog een beetje aan de prijs, ik denk dat je met handig winkelen wel verder kunt komen.

Als gamen echt een issue is, doe je er verstandiger aan om een iets mindere CPU te nemen, iets minder geheugen (1024 is echt overkill, 512 is echt genoeg) en dan een betere vidkaart.
1024 MB geheugen is geen overkill hoor. Als je download (like Torrents..) en een beetje een geheugen vretend spel speelt, zal het geheugen aardig ver boven de 512 MB. 1024 MB is denk ik voor een gamer echt geen overkill..

Verder zou ik proberen te regelen of je in die computer een nVidia Geforce 6600 AGP kunt krijgen. Deze presteert vele malen beter (zoals al eerder gezegd). De prijs van het systeem zal helaas wel stijgen (ik schat zo rond de 100/125?).

[ Voor 12% gewijzigd door Schelte op 21-05-2005 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AMD Athlon64 3000+
Asus MB K8V SE Deluxe AMD 64
Crucial 512MB DDR PC3200 400Mh
VGA GeForce 6600 256Mb AGP
HDD 120Gb 7200rpm 8Mb cache
Behuizing

Totaalprijs inclusief BTW: € 550. Maar zit nog geen DVD in oid. Ik heb daarbij niet overal de goedkoopste winkel van gezocht, gewoon bij een winkel in elkaar geklikt. Valt beter op te game en voor de rest merk je er niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1024 MB geheugen is geen overkill hoor. Als je download (like Torrents..) en een beetje een geheugen vretend spel speelt, zal het geheugen aardig ver boven de 512 MB. 1024 MB is denk ik voor een gamer echt geen overkill..
Windows swapped dat wel voor je. In het zeldzame (!!) geval dat je boven de 512 uitkomt, zal ie swappen.

Als de vraag is 'wat merkt de gamer meer, een snellere graka of meer geheugen' dan merk je echt meer van die graka hoor, tenzij je qua geheugen echt te laag gaat zitten (128Mb ofzo).

In dit geval is het dus beter minder geheugen te kopen en een snellere grafische kaart. Mogelijkerwijs zal het laden van je game dan iets langer duren, maar het spelen (wat je toch het meest doet) zal soepeler gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dank jullie wel voor alle reacties

het wordt dus een nieuwe pc :P
ik zal eens kijken of ik nog wat aan die grafische kaart kan doen.

weet iemand daar nog een goede voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GambitRS
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Wat je vaak ziet tegenwoordig is dat door de winkel samengestelde pc's goedkoper zijn dan door jezelf in elkaar gezette pc's. Het beste wat je kan doen, als je zo'n oud systeem hebt, is een compleet nieuwe pc aanschaffen. Upgraden is alleen zinvol als het merendeel van de oude pc nog goed te gebruiken is. In jouw geval is dat niet zo.

Je kan een aantal criteria opstellen waaraan de PC moet voldoen en je zal dit voor jezelf moeten bepalen. Voor gamers noem ik van belangrijk naar minder belangrijk de elementen waarop je moet letten:

Videokaart: Hoe beter de videokaart, hoe sneller het spel. Wil je veel geld uitgeven en de allersnelste pc bouwen dan is een SLI systeem met 2 GF6800 kaarten het snelste van dit moment. Wil je gewoon goed gamen, ga dan voor een enkele videokaart. Een enkele 6800 of zelfs een 6600GT zijn zeker goed, maar ook de X800 serie van ATI is niet mis. Allemaal zijn ze erg goede kaarten.

Moederbord: Neem een moederbord met PCI-e. AGP wordt zo langzamerhand uit de markt gedrukt.

CPU: Het beste kan je gaan voor een AMD processor, maar ook op P4's is prima te gamen. Let hier niet al te veel op tijdens het uitkiezen, de videokaart is veel belangrijker.

Harde schijf: Al die spelletjes moeten wel opgeslagen worden. De nieuwste spellen kunnen al gauw zo'n 5 gig op de harde schijf innemen. Zorg er dus voor dat je op je harde schijf genoeg ruimte hebt :) 160Gig is zeker voldoende..... voorlopig :)

Geheugen: 1024MB geheugen is niet iets wat je in alle spellen nodig hebt. In sommige spellen merk je inderdaad verschil, maar met 512MB is ook prima te spelen. Bedenk goed dat geheugen helemaal niet zo duur is dus als de winkel maar 512MB meeleverd dan is dat makkelijk te upgraden naar 1024, als je dat echt denkt nodig te hebben.

Geluidskaart: Hoe mooier, hoe beter. Zit er alleen onboard geluid in de computer, luister dan eerst of je acceptabel vind. Koop anders een losse audigy of zelfs een oude SB1024 of 5.1. Het geluid van die oude kaarten is bijna precies hetzelfde als de nieuwe audigy 2's (tenzij je audiofiel bent en je mega stereo installatie erop gaat aansluiten :+ ).

Prijs: Tsja, de meeste mensen hebben een beperkt budget. Als je een budget hebt, zoek dan de PC uit waarin de beste videokaart zit. De rest maakt vandaag de dag bar weinig uit voor b.v. office applicaties, webbrowsen e.d. terwijl een slechte videokaart het gamen wel heel erg frustrerend kan maken.

Of, als je geduldig bent doe je het andersom. Je zoekt de computer uit met de snelste CPU (ga dan maar voor AMD :+ ), meeste geheugen, grootste harde schijf.... en over een jaartje prik je er de snelste videokaart in. Je kan dan in dat eerste jaar met de meeste games prima spelen, ook al is het dan soms in een lage (800x600 of erger) resolutie met misschien de meeste dingen niet op z'n mooist zullen we maar zeggen. Of je speelt eerst een jaartje wat oudere spelletjes, dat kan ook. Op die manier heb je een zeer snelle game machine voor niet al te veel geld.

Ben je zoiemand die liever niet aan zijn pc rommelt en gewoon iedere 5 jaar een nieuwe koopt, let dan in ieder geval op de videokaart. Derde keer dat ik zeg, ik weet het :) Heel belangrijk :) videokaart :)

MechWarrior || Monsters Game

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
GambitRS schreef op zaterdag 21 mei 2005 @ 22:09:
Videokaart: Hoe beter de videokaart, hoe sneller het spel. Wil je veel geld uitgeven en de allersnelste pc bouwen dan is een SLI systeem met 2 GF6800 kaarten het snelste van dit moment. Wil je gewoon goed gamen, ga dan voor een enkele videokaart. Een enkele 6800 of zelfs een 6600GT zijn zeker goed, maar ook de X800 serie van ATI is niet mis. Allemaal zijn ze erg goede kaarten.
sorry dat ik je bericht iets heb ingekort.
zijn die grafische kaarten dan een stuk duurder? als de grafische kaart wat in dat systeem slecht is, dan heb ik er natuurlijk nog niets aan. :P
de grafische kaart die erin zit is iets van €60 dacht ik.
als er een kaart van €100 is en die is een stuk beter, kan ik die beter halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Voor een goeie grafische kaart zal je meer dan 100 euro moeten neertellen hoor, wees daar maar gerust in! Ik denk dat de 6600 GT ergens rond de 150 euro begint als ik me niet vergis.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou toch eerder voor een 6600GT (160euro ofzo?)

lol net te laat

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2005 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
maar is die kaart die er in zit zo slecht dan?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2005 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GambitRS
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Voor de huidige spellen? Ja. Ik gebruik hier een 9800 Pro (die stukken sneller is dan de kaart die je in gedachten had) en ik wordt al geconfronteerd met lage FPS in de spellen die nu worden uitgebracht (Dungeon Lords wat ik vaak speel b.v., maar ook Doom 3 loopt niet al te soepel). Dit wordt in de loop der tijd alleen maar erger. Het is beter om een 6600GT/X800Pro (of beter) te nemen als je een aantal jaren wilt gamen.

MechWarrior || Monsters Game

Pagina: 1