Ik heb me sinds een week verdiept in het MVC pattern voor PHP en loop nu tegen een twijfel op. De meeste tutorials (aanrader) gaan niet verder dan een oppervlakkige uitleg (geen zinvolle toepassing) en de sources van andere MVC projecten doorgronden is vaak onbegonnen werk.
Dit is mijn op perceptie van de taken van de MVC lagen:
Wat ik me dus afvraag is of het checken van formuliervelden wel een taak is voor de Controller? Ik zou namelijk geen andere oplossing weten, aangezien ik overal lees dat de Controller de $_REQUEST variabelen voor zijn rekening neemt.
Ik vraag dit omdat dit mijn grootste project tot dusver is en ik het zo goed mogelijk wil aanpakken. Je kent het wel
Dit is mijn op perceptie van de taken van de MVC lagen:
- Model: Opslaan en ophalen van data in/uit een data object (database, cookie, etc.).
- View: Genereren van (HTML) code afhankelijk van gekozen actie en/of data uit Model.
- Controller: View bepalen a.d.h.v. request variabelen.
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| <? class RegisterControllerNew extends RegisterController { public function __construct() { parent::__construct(); $errorMessage = array(); $errorName = array(); if(isset($_POST['submit'])) { // check velden en vul errorName en errorMessage. if(!count($errorMessage)) { // geen errors: door met die hap... header("location: /register/?action=done"); } } $this->View = &new RegisterView($this->Model, $errorName, $errorMessage); } } ?> |
Wat ik me dus afvraag is of het checken van formuliervelden wel een taak is voor de Controller? Ik zou namelijk geen andere oplossing weten, aangezien ik overal lees dat de Controller de $_REQUEST variabelen voor zijn rekening neemt.
Ik vraag dit omdat dit mijn grootste project tot dusver is en ik het zo goed mogelijk wil aanpakken. Je kent het wel