Toon posts:

[SmoothWall] Verwijderen usb module

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik heb een pc geinstalleerd met Smoothwall en heb er twee netwerkkaarten in zitten en een usb controller. Een van de netwerkkaarten en de usbcontroller hebben dezelfde irq.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
[root@smoothwall root]# lspci -v -s 00:07.2
00:07.2 USB Controller: Intel Corp. 82371AB/EB/MB PIIX4 USB (rev 01) (prog-if 00 [UHCI])
        Flags: bus master, medium devsel, latency 32, IRQ 12
        I/O ports at a000 [size=32]

[root@smoothwall root]# lspci -v -s 00:09.0
00:09.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL-8029(AS)
        Subsystem: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL-8029(AS)
        Flags: medium devsel, IRQ 12
        I/O ports at a400 [size=32]
        Expansion ROM at e8000000 [disabled] [size=16K]

Zoals je aan bovenstaande kunt zien heb ik ook een usb controller erin zitten. Ik heb in de BIOS van mijn pc al gezorgd dat er geen irq aan uitgegeven wordt, maar blijkbaar doet Smoothwall er toch iets mee. Ik heb nu dus 2 devices op irq 12 zitten. Op zich levert dit niet echt problemen op zolang ik maar geen usb gebruik. Helaas is het onboard usb en niet een apparte usb controller dus kan hem ook niet uit de pc verwijderen.

Ik zie in de loaded modules via de webinterface
code:
1
2
usb-uhci               26608   0 (unused)
usbcore                78092   1 [usb-uhci]

Zou iemand mij kunnen helpen met het verwijderen van de module of mij een hint kunnen geven over hoe ik dit kan doen?

Alvast bedankt..

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2005 20:46 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 21 mei 2005 @ 20:35:
Hoi allemaal,

Ik heb een pc geinstalleerd met Smoothwall en heb er twee netwerkkaarten in zitten en een usb controller. Een van de netwerkkaarten en de usbcontroller hebben dezelfde irq.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
[root@smoothwall root]# lspci -v -s 00:07.2
00:07.2 USB Controller: Intel Corp. 82371AB/EB/MB PIIX4 USB (rev 01) (prog-if 00 [UHCI])
        Flags: bus master, medium devsel, latency 32, IRQ 12
        I/O ports at a000 [size=32]

[root@smoothwall root]# lspci -v -s 00:09.0
        Subsystem: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL-8029(AS)
        Flags: medium devsel, IRQ 12
        I/O ports at a400 [size=32]
        Expansion ROM at e8000000 [disabled] [size=16K]

Zoals je aan bovenstaande kunt zien heb ik ook een usb controller erin zitten. Ik heb in de BIOS van mijn pc al gezorgd dat er geen irq aan uitgegeven wordt, maar blijkbaar doet Smoothwall er toch iets mee. Ik heb nu dus 2 devices op irq 12 zitten. Op zich levert dit niet echt problemen op zolang ik maar geen usb gebruik. Helaas is het onboard usb en niet een apparte usb controller dus kan hem ook niet uit de pc verwijderen.

Ik zie in de loaded modules via de webinterface
code:
1
2
usb-uhci               26608   0 (unused)
usbcore                78092   1 [usb-uhci]

Zou iemand mij kunnen helpen met het verwijderen van de module of mij een hint kunnen geven over hoe ik dit kan doen?

Alvast bedankt..
modprobe -r usbcore zou genoeg moeten zijn.
Alleen heb je hem dan bij elke reboot terug, ik weet niet hoe smoothwall precies werkt.
Kijk eens of je iets als modules.conf kan vinden, ergens in /etc waarschijnlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2005 21:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 21 mei 2005 @ 21:32:
[...]

modprobe -r usbcore zou genoeg moeten zijn.
Alleen heb je hem dan bij elke reboot terug, ik weet niet hoe smoothwall precies werkt.
Kijk eens of je iets als modules.conf kan vinden, ergens in /etc waarschijnlijk.
bedankt voor de snelle reactie. Ik heb het geprobeerd, maar helaas lukte het niet.

Ik kreeg een: usbcore: Device or resource busy

Heb toen ook de andere in de lijst usb-uhci verwijderd omdat ik dacht.. misschien doet ie het niet omdat er nog iets draait waardoor hij nog busy was. Dit mocht echter ook niet baten.

Ik heb ook gekeken in modules.conf maar daar werd ik niks wijzer van en er stond niks in wat naar usb verwees.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Maar wat is het probleem dan ?
Werkt het ? Afblijven ;)

Wat voor nic's zitten er in ? (isa/pci)
Kun je in het bios je usb ook uit zetten ?

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

Topicstarter
aZuL2001 schreef op zaterdag 21 mei 2005 @ 22:19:
Maar wat is het probleem dan ?
Werkt het ? Afblijven ;)

Wat voor nic's zitten er in ? (isa/pci)
Kun je in het bios je usb ook uit zetten ?
Er zitten twee pci realtek kaarten in:

00:0d.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL-8139/8139C/8139C+ (rev 10)

en dat ik het weg wil hebben is niet zozeer dat het nodig is. Het is dat ik wil weten hoe het werkt en waarom het zo werkt.

Ik heb namelijk in het bios gezet dat ik geen irq uit wil geven voor usb. Vind het daarom raar dat er binnen Linux toch een irq voor bekend is.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Verwijderd schreef op zaterdag 21 mei 2005 @ 22:32:
[...]
Er zitten twee pci realtek kaarten in:

00:0d.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL-8139/8139C/8139C+ (rev 10)
Dan heb je daar dus geen gelazer mee, handelt ie mooi vanzelf af.
en dat ik het weg wil hebben is niet zozeer dat het nodig is. Het is dat ik wil weten hoe het werkt en waarom het zo werkt.
Goede instelling _/-\o_
Ik heb namelijk in het bios gezet dat ik geen irq uit wil geven voor usb. Vind het daarom raar dat er binnen Linux toch een irq voor bekend is.
Linux ziet dat ding gewoon, en stelt het voor je in. (/me weet er ook niet meer van, sorry)
Maar , kun je dat ding ook uitzetten in je bios ?

Probeer anders de SW fora eens, die zijn best goed.
Of minddigger.com.

Abort, Retry, Quake ???

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Bij elk moederbord dat ik heb gezien kan je idd behalve 'geen irq geven' ook ergens de USB-controller gewoon uitschakelen. Ik zou daar gewoon nog eens gaan zoeken...

Verwijderd

Topicstarter
Kuhlie schreef op zaterdag 21 mei 2005 @ 22:42:
Bij elk moederbord dat ik heb gezien kan je idd behalve 'geen irq geven' ook ergens de USB-controller gewoon uitschakelen. Ik zou daar gewoon nog eens gaan zoeken...
Ik heb mijn bios misschien wel 10 keer doorlopen, maar ben nergens iets tegengekomen over het disabelen van de usb controler. Helaas...

Ik heb ook nog even de handleiding van mijn moederbord bekeken en daarin staat wel een mogelijkheid om USB een andere IRQ te geven. Ik ga dit later maar eens uitzoeken.

Als er nog meer tips zijn over het verwijderen van usb modules uit Linux dan hoor ik dat graag...:-)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 21 mei 2005 @ 23:58:
[...]

Ik heb mijn bios misschien wel 10 keer doorlopen, maar ben nergens iets tegengekomen over het disabelen van de usb controler. Helaas...

Ik heb ook nog even de handleiding van mijn moederbord bekeken en daarin staat wel een mogelijkheid om USB een andere IRQ te geven. Ik ga dit later maar eens uitzoeken.

Als er nog meer tips zijn over het verwijderen van usb modules uit Linux dan hoor ik dat graag...:-)
Als je de module niet meeneemt in de kernel config, zal hij ook nooit geladen kunnen worden.
En als je zorgt dat de module niet meer automatisch geladen wordt bij het booten, dan heb je er ook geen last meer van.

Verwijderd

Topicstarter
Heb inmiddels gezorgd dat de usb modules niet meer geladen worden. Usb wordt nog steeds herkend door Linux maar heb er geen last van verder. Heb nu een perfect draaiende SmoothWall aangesloten met ondersteuning voor pptp (Heeft ook bloed zweet en tranen gekost om dat voor elkaar te krijgen..:-)

Iedereen erg bedankt voor de hulp... :*)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 22 mei 2005 @ 15:23:
Heb inmiddels gezorgd dat de usb modules niet meer geladen worden. Usb wordt nog steeds herkend door Linux maar heb er geen last van verder. Heb nu een perfect draaiende SmoothWall aangesloten met ondersteuning voor pptp (Heeft ook bloed zweet en tranen gekost om dat voor elkaar te krijgen..:-)

Iedereen erg bedankt voor de hulp... :*)
Met een normale distro was het waarschijnlijk een fluitje van een cent geweest. :p

Verwijderd

Topicstarter
Hahaha... misschien was dat inderdaad wel makkelijker geweest... ;)

Ik was echter op zoek naar een out of the box firewall. Ik ben qua linux een n00b en een firewall bouwen is op dit moment nog niet voor me weggelegd. Smoothwall was in dit opzicht een mooie manier om een klein beetje van Linux te leren.

Eerst nog even zorgen dat de smoothwall server met public en private keys gaat werken voor het inloggen via ssh, dan zorgen dat ie van buitenaf te bereiken is via ssh. En dan ga ik deze laptop voorzien van Linux. zo gaan we steeds een stapje verder in het leer proces.... ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 22 mei 2005 @ 17:58:
Hahaha... misschien was dat inderdaad wel makkelijker geweest... ;)

Ik was echter op zoek naar een out of the box firewall. Ik ben qua linux een n00b en een firewall bouwen is op dit moment nog niet voor me weggelegd. Smoothwall was in dit opzicht een mooie manier om een klein beetje van Linux te leren.

Eerst nog even zorgen dat de smoothwall server met public en private keys gaat werken voor het inloggen via ssh, dan zorgen dat ie van buitenaf te bereiken is via ssh. En dan ga ik deze laptop voorzien van Linux. zo gaan we steeds een stapje verder in het leer proces.... ;)
http://www.puddingonline..../SSH-with-Keys-HOWTO.html

Verwijderd

Topicstarter
Heh .. gelukt... bedankt voor de link, maar van dat ssh gebeuren wist ik al hoe het werkte.. moest het alleen nog effe doen.... 8) Maar was wel effe handig zo een simpele uitleg.. ;)
Pagina: 1