PC lust geen 2800+ processor

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Willem Haanstra
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 31-07 14:34
Ik heb vandaag mijn nieuwe processor binnen gekregen, een AMD Athlon XP 2800+ (Barton), maar met deze processor haalt mijn systeem de P.O.S.T. niet eens. Hij blijft hangen vlak na het aanzetten van de PC.

Volgens het diagnostics bracket ding van MSI is de computer niet goed aangesloten of beschadigd. Ik heb de processor op de goede manier in de socket geplaatst (kan ook maar op 1 manier) en vervolgens de koeler op de juiste manier erop gezet.

Het moederbord waar ik de processor op wilde prikken is de MSI KT6V LSR. In de handleiding staat dat hij processoren ondersteunt van 200/266/333/400 Mhz FSB en dat Alle Athlon XP processoren van 1500+ tot 3200+ of hoger ondersteund worden.

Wat heb ik al geprobeerd?

- Processor 2x opnieuw geplaatst met koeler erop
- BIOS reset (meerdere malen)
- 12V CPU stekkertje controleren op contact
- CPU fan stekker op ander contact op moederbord aansluiten
- Oude processor er weer op (AMD Athlon XP 2200+ T'bred-B) en BIOS flashen tot de laatste versie
- Weer opnieuw proberen
- Oude processor er weer op

Heeft iemand een idee hoe het komt dat ik met deze processor niets kan? Ik heb in mijn leven al een tiental processoren succesvol vervangen en ik ken de gevaren, maar ìk ben zo zorgvuldig mogelijk te werk gegaan.

(Er schiet me nog iets naar binnen. Na de BIOS reset staat de FSB automatisch op 100Mhz, mijn 2200+ wordt dan herkent als 1500+. Is dit misschien de reden waarom hij de processor niet wil pakken?)

• Mpdrichel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-08-2024
Is de processor wel goed gekoeld? Ik heb zelf een keer hetzelfde probleem gehad en dat lag aan de koeling. Nieuwe koelpasta onder de cooler lostte het probleem op.

• Willem Haanstra
Ik denk het wel.

Ik heb de standaard plak koelpasta verwijderd en een laagje Arctic Silver 5 gebruikt de tweede keer. De afdruk van de core in de pasta die achter bleef op het koellichaam toen ik de processor er weer afhaalde liet duidelijk zien dat er goed contact was tussen de core en het koelblok.

• Willem Haanstra
Misschien helpt het als ik met mijn oude processor erin alvast in de BIOS de FSB en de multiplier instel op 2800+ snelheden. (12,5 x 166) En dan bij de volgende boot de andere processor erin hebben zitten.

Als dat al werkt voorzie ik nog wel een ander probleem. Bij een volgende BIOS reset zou de BIOS de processor weer niet vinden.

Ik laat jullie nog wel weten of deze aanpak succes heeft. Ik ga eerst nog even verder leren voor mijn examen morgen.

Verwijderd

Voeding wel sterk genoeg?

een 2800+ verbruikt meer als een 1800+

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Heb je al een volledige cmos reset gedaan dmv de batterij los + meestal een jumper omzetten?

Instagram / YouTube

• Dezjay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 18:23
als ie neit eens post ben ik toch bang dat je cpu stuk is.

12v stekker wil ook nog wel eens worden vergeten maar dat heb je allemaal gechekt

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:57

lier

MikroTik nerd

Heb je al gekeken of er een firmware upgrade voor je moederbord is ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Wat zijn de volledige specs van je systeem?

Bij het booten moet de PSU vaak een behoorlijk vermogen afgeven, en het zou kunnen dat je voeding niet krachtig genoeg hiervoor is waardoor bijvoorbeeld de 12V lijn instort wat kan resulteren in het uitvallen van het systeem.

Probeer eens te booten met alleen het noodzakelijke, werkt dit wel dan is je voeding gelijk heel erg verdacht.

Verwijderd

Misschien is een bios update nodig om de 2800+ te herkennen.

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:17

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Verwijderd schreef op maandag 23 mei 2005 @ 10:38:
Misschien is een bios update nodig om de 2800+ te herkennen.
lier schreef op maandag 23 mei 2005 @ 10:20:
Heb je al gekeken of er een firmware upgrade voor je moederbord is ?
Willem Haanstra schreef op zaterdag 21 mei 2005 @ 18:42:
Oude processor er weer op (AMD Athlon XP 2200+ T'bred-B) en BIOS flashen tot de laatste versie
Dat had hij dus al gedaan... ;)

Als je een noname voeding hebt van 300 watt lijkt me het sterk dat ie geen 2800+ kan voeden. Maar probeer het eens met minimale onderdelen, zoals Kawaii al zegt.

[ Voor 16% gewijzigd door SleutelMan op 23-05-2005 11:01 ]

Logius | Somda | Twitter

• Bram77
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07-2023
Kunnen maar 2 dingen zijn in mijn ogen....

Voeding trekt het niet (onwaarschijnlijk, of je moet wel een HELE brakke voeding hebben)
Je hebt een kapotte CPU gekocht (dat denk ik)

• Willem Haanstra
Ik zal mijn volledig specs nog even posten hier:

* AMD Athlon XP 2200+ Tbred B (1.8Ghz - 13,5 x 133 stock)
* MSI K7 KT6V-LSR moederbord
* 1024MB RAM (2x512MB RAM) (op bios standaard 333Mhz)
- 512 MB PC2700 DDR SDRAM (2.5-3-3-7 @ 166MHz) (Merk: 3S ofzo)
- 512 MB PC3200 DDR SDRAM (2.5-3-3-7 @ 166MHz) (Merk: Nanya)
* Sapphire ATI Radeon 9800 pro 128MB 256bit (stock speeds)
* Western Digital WD800BB 80Gb HDD (IDE) (SMART: OK)
* NEC DVD_RW ND-3520A DVD brander
* BENQ DVD-ROM 16X DVD speler
* Verschillende caselights + LCD schermpje 16x2
* PSU: Coolermaster Realpower ALCY 450W

(PSU lijkt me niet een probleem. Hij verbruikt op dit moment nog lang niet de volle 450W volgens het analoge display dat bij de voeding zit)

Ik zal vanmiddag nog testen met de BIOS instellingen vooringesteld met de 2800+ FSB en multiplier zoals ik in mijn vorige post beschreef. Misschien helpt dit. Mijn moederbord heeft namelijk na een reset geen automatische FSB, maar een FSB van 100Mhz en ik geloof niet dat de 2800+ daar op kan booten.

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:17

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

misschien kan ie wel booten op op een FSB van 100 MHz maar hij is dan wel wat trager :P. De voeding is absoluut geen porbleem, de Coolermaster ALCY 450 is een rotsvaste voeding (goed ervaringen hier). Ik verdenk toch de processor die niet helemaal goed werkt. Heb je al gechecked voor eventuele core-beschadigingen? Een heel klein puntje van je core eraf is meestal al genoeg om je processor naar de eeuweige jachtvelden te sturen....

Logius | Somda | Twitter

• Bram77
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07-2023
Jawel hoor, daar kan hij zeker op booten. (mits de multiplyer niet hoger staat dan 18x oid)

Verwijderd

Zit in manual te kijken, maar als je een FSB van 100 instelt pikt ie die DDR333 van je niet...
Misschien dat daar het probleem zit...

Enne hebbie die D-bracket aangesloten?!?
Daar kun je aan zien wat er fout zit ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2005 11:53 ]

• MasterMike
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-12-2025
Check de pinnetjes van de processor eens of ze wel allemaal aanwezig zijn. En of ze wel allemaal recht zijn. Je had een bios voorzien van een nieuwe versie maar is dit niet een nieuwere?http://download.msi.com.t..._exe/mbd_bios/7021v20.zip. En anders is de processor hoogst waarschijnlijk DOA _/-\o_

[ Voor 50% gewijzigd door MasterMike op 23-05-2005 11:55 ]

• Willem Haanstra
Het is me niet gelukt om de PC te laten booten met de multiplier op 12,5/13 en de FSB op 166Mhz. Ik denk dat ik het ding maar weer terugstuur naar Cool-Prices. Ik kan zo geen andere manieren bedenken waaom hij het niet zou doen. Het is wel jammer. Ik had dit moederbord gekocht met een upgrade naar een snelle barton processor.

Ik heb trouwens de processor nog even van dichtbij bekeken. De pinnetjes lijken allemaal recht en de core is perfect rechthoekig en niets lijkt verbrand. Alles ziet er nog hetzelfde uit als toen ik hem kreeg op een laagje koelpasta aan de randjes na dan :P

• Willem Haanstra
Ik heb net een pakketje ontvangen van de internetwinkel en ze hebben mij een nieuwe boxed versie van de processor opgestuurd. Heel erg netjes en erg snel ook. Het vorige product bleek defect te zijn. Ik ga vanmiddag of vanavond de boel installeren want ik moet nog examen doen vanmiddag :p

[ Voor 8% gewijzigd door Willem Haanstra op 27-05-2005 11:53 ]

Pagina: 1