SUSE Linux Pro 9.2 loopt altijd vast

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Specs:
AMD Athlon XP 3200+
Asus A7N8X Deluxe Rev.2
2x 512mb DDR PC3200
Asus Radeon 9250 128mb
15GB ATA
80gb Maxtor S-ata
160gb WDC S-ata
NEC 3500 DVDRW
500WATT PSU

Nu heb ik op die ATA schijf al een tijdje Gentoo Linux staan, maar ik heb hier een DVD liggen van Suse Linux Proffesional Edition 9.2 en die wil ik eens instaleren.

Ik boot van de DVD, kies voor handmatige installatie, hij checkt de hardware, ik kies de taal en kies voor installatie. Dankom ik in Yast2, dan moet ik weer de taal kiezen, en dan zie hij Firewire als nieuw device en vraagt hij voor de driver/module te laden, ik duw ja, dan zegt hij sil3112 ofzo gevonden als controller, enjawel, dat is mijn sata controller onboard, ik druk ja voor de kernel modules te laden voor de controller, en daar blijft gij hangen..

Muis kan niet meer bewogen worden, het klokkje aan de muis draait nog wel, maar dat is ook al. Heb hem een kwartier zo laten staan maar nog steeds niet, dit was het scherm:

[De kernel modules voor de harddisk controllers worden geladen]

[Uw systeem wordt onderzocht]

Dan maar een reboot gedaan, en dan geselecteerd om te booten van DVD zonder ACPI (had ergens gelezen dat dat voor problemen kan zorgen) Maar nu loopt hij al vast bij het checken van de hardware 8)7 Om precies te zijn, hier:

['Searching for info file....' melding tijdens starten kernel]

Modbreak:4 plaatjes van 2048 * 1536 waarderen we niet. Resize die in het vervolg!

En tijdens de gewone installatie op annuleren drukken als hij de sil31112 kernel module wilt laten lijkt mij geen doen aangezien op die sata schijven al mijn data staat en ik die graag wil benaderen vanuit linux. (Of wacht eens, dat is NTFS, dus eigenlijk ben ik daar niet veel mee???)

[ Voor 13% gewijzigd door Spider.007 op 21-05-2005 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Je kan NTFS probleemloos lezen in Linux, SuSE zal die partities ook mounten normaal gezien. Is het een gebrande of geperste DVD? Misschien dat er iets mis is met je DVD... Wat heb je nog van hardware buiten je mobo? Ik heb hetzelfde (ik veronderstel dat je A7N8X-E bedoelt ipv gewoon A7N8X?) en heb geen problemen ondervonden bij de installatie van Linux. Heb ook twee hd's aan mijn S-ATA controller hangen, maar heb SuSE wel op mijn P-ATA HDD geïnstalleerd.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wel, ik wil juist hetzelfde doen :)

Suse op die ATA instaleren, maar hij moet de s-ata's wel correct kunnen lezen.

Ik heb wel degelijk de a7n8x Deluxe, niet de -E versie, maar het enigste verschil is de bluetooth denk ik :)

Het is een geperste DVD, zat paar maand geleden bij het magazine C't

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:17
Resize aub die screenshots even. Screenshots van 1538x2048 (!!!!!!) pixels, daar wil niemand naar zitten kijken. Zoals ook al onder de plaatjes staat, zie hier hoe je ze moet resizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op zaterdag 21 mei 2005 @ 14:33:
Wel, ik wil juist hetzelfde doen :)

Suse op die ATA instaleren, maar hij moet de s-ata's wel correct kunnen lezen.

Ik heb wel degelijk de a7n8x Deluxe, niet de -E versie, maar het enigste verschil is de bluetooth denk ik :)

Het is een geperste DVD, zat paar maand geleden bij het magazine C't
Heb net dezelfde dvd gebruikt... Van welk merk zijn de hd's op je S-ATA controller? Heb je al geprobeerd ze af te koppelen, SuSE dan te installeren, en ze na de installatie terug aan te koppelen? Mag wat omslachtig zijn, maar in principe zal hij de driver voor de controller laden, en de hd's worden als scsi devices gezien, dus dat mag geen probleem zijn... Dan kan je achteraf gewoon zelf entries aan je fstab toevoegen. Is erg eenvoudig (eventueel kan je de partitioning tool nog eens draaien nadat je de hd's hebt aangesloten, en dan kan je de partities een mount point geven).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hierjuist heb ik nog eens handmatige installatie geporbeerd, en vlak voor het taal kiezen kon ik zien welke modules er al geladen waren en handmatig één laden.

Dan heb ik die van silicon image sata geladen, dan stond er dat hij wordt geladen, en dat ik op ALT+F4 kan duwen om dat te zien, en ALT+F1 om terug te keren naar dit scherm. En dat bleef maar duren... ALT+F4 eens geduwt, enja, hij stak vast bij info zoeken van de harde schijf.

Zal dan maar eens afkoppelen en nog eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Zijn er trouwens toevallig usb-hdd's ofzo aangesloten? Of geheugensticks? Ik heb ondervonden en gelezen dat 9.2 daar niet altijd even vlot mee omgaat, soms loopt ie gewoon vast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05 10:49

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Probeer eens dit toe te voegen aan de kernel commandline:

code:
1
pci=routeirq

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Zoals Wilke je hier al vroeg waarderen we het niet als je 4 foto's van dergelijke afmetingen gaat posten. Zoals je kunt zien is het niet moeilijk om de tekst even over te tikken die je te zien krijgt. Ik heb je screenshots dan ook verwijderd

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt Spider.

Ik heb ondertussen al de sata schijven uitgetrokken, installatie gestart, hij zegt dat hij Silicon Image sata vind, en hij laad de module in 2 seconden. Dus nu is Suse volledig geinstaleerd.

Ga nu wat configureren en dan eens rebooten met de sata's en kijken wat suse ervan vindt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb nu wat geconfigureerd in Suse, alles wat naar mijn wensen gezet, Apache2 + MySQL + Webmin al geinstaleerd, alles loopt gewoon zeer vlottjes :) Alleen heb ik dus nog geen data..

Ik doe men PC uit, steek de sata's erin, en tijdens booten steekt hij op hetzelfde punt vast als bij de installatie:

Afbeeldingslocatie: http://owjeih.flashblue.be/Koenpje/DSC01845.JPG

Enja, zonder data ben ik niet veel met men linux installatie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irondog

irondog

Ik quote mezelf dan maar:
irondog schreef op zaterdag 21 mei 2005 @ 17:41:
Probeer eens dit toe te voegen aan de kernel commandline:

code:
1
pci=routeirq

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev10
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-09 09:37
Misschien is de DVD wel verkeerd geperst. Een vriend van mij had dat ook met dezelfde DVD. Hij heeft naar C't een mailtje gestuurd en een nieuwe gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
letinon schreef op zaterdag 21 mei 2005 @ 21:05:
Misschien is de DVD wel verkeerd geperst. Een vriend van mij had dat ook met dezelfde DVD. Hij heeft naar C't een mailtje gestuurd en een nieuwe gekregen.
Lijkt mij niet dat hij verkeerd geperst is aangezien ik zonder die sata schijven het systeem perfect kan instaleren en gebruiken.

Hoe voeg ik iets toe aan de kernel command line? Als ik het bootscreen krijg heb ik bij bootopties getypt "pci=routeirq" maar hij blijft op hetzelfde moment hangen.

EDIT: Ergens anders raden ze mij aan Suse 9.3 te instaleren aangezien die een nieuwere kernel heeft. Nuja, ik zit redelijk dicht bij mijn download limiet voor deze maand dus ik ga niet gewoon een DVD downloaden om een iets nieuwere kernel te hebben. Kan ik die van nu gewoon niet updaten? Maar hoe?

Ik denk zo:

Je download de .tar.gz (of bestaat er ook een rpm van?) Dan unzippen, en dan make config typen, en dat is het?

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2005 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:25

Blaasvis

Cidora \o/

de reden dat ze je een nieuwere kernel aanraden is dat de acpi/apic voor de nforce chipset een poos heel veel problemen heeft opgeleverd.

probeer voor dat de kernel geladen word de opties noapic en acpi=off mee te geven.

dus bij de eerst prompt: <kernel_image> noapic acpi=off

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Welke kernel versie zit er bij die SuSE versie? Er is namelijk een bekend probleem met de SiI3112 controller in kernels voor 2.6.6 waarbij het systeem compleet kan bevriezen bij disk access.
Wat je zou kunnen doen is SuSE installeren op je ATA schijven, dan een kernel bakken en dan je SATA schijven aansluiten.

edit:
Wat blaasvis ook zegt dus :)

[ Voor 7% gewijzigd door Radiant op 22-05-2005 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat heb ik dus al allemaal gedaan! :)

Suse is geinstaleerd op de ATA schijf. En met ACPI=off heb ik ook al geboot.

En nu wil ik dus de laatste nieuwe kernel downloaden en instaleren, maar weet niet echt juist hoe.. Heb altijd met Gentoo gewerkt, en daar was dat gewoon unzippen, make, make install, modules_install, en dan de oude verwijzen naar de nieuwe ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Compilen van een nieuwe kernel is hetzelfde op elke distro, behalve dat het aanpassen van de bootloader misschien anders moet, het is vaak slim om dit even zelf te doen zodat je zeker bent dat er nog een andere kernel in staat voor als het fout gaat.
make menuconfig (of make oldconfig); make bzImage; make modules; make modules_install
en dan arch/i386/boot/bzImage kopieren naar /boot als vmlinuz-<versie> of zoiets, je bootloader aanpassen en opnieuw installeren, en je bent klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dus, ik download de nieuwste kernel naar /usr/linux ik unzip die daar in een map ofzo.

Dan doe ik:

- make menuconfig (is dat niet voor zo modules te instaleren enzo van de kernel??)
- make bzImage
- make modules
- make modules_install

En dan arch/i386/boot/bzImage > /boot

Bootloader moet niet aangepast worden lijkt me want daar staat gewoon Suse Linux 9.2. Of meot die verwezen worden naar de nieuwe kernel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Niet online

Radiant

make menuconfig geeft je een interface waar je kan kiezen wat voor dingen je wil compilen in je kernel image of als modules ([*] is statisch in de kernel, doe dat voor dingen die echt nodig zijn tijdens het booten zoals je IDE controller, filesystem, enz.. [M] betekend dat er een module van gemaakt wordt).
Neem die lijst even goed door zodat je niks vergeet. Als je iets niet zeker weet kan het geen kwaad om het toch voor de zekerheid aan te zetten.

In je bootloader moet inderdaad verwezen worden naar de nieuwe kernel maar pas *NIET* de standaard boot optie aan maar maak een nieuwe aan (daarom ook je kernel image even renamen naar vmlinuz-<versie> oid). Mocht je nieuwe kernel namelijk niet booten dan kan je altijd terug naar je werkende kernel.

[ Voor 2% gewijzigd door Radiant op 22-05-2005 11:21 . Reden: norml tags ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
IS die make BzImage wel nodig? Had hierjuist op internet gevonden dat je BzImage alleen maar moet make'en bij de 2.4 kernels, en niet meer bij de 2.6

Dus ik make gans die kernel, en dan zou ik moeten doen:

arch/i386/boot/bzImage > /boot/vmlinux-2.6.11.10

En dan mijn bootloader verwijzen naar /boot/vmlinux-2.6.11.10 Maar hoe doe ik dat zonder te rebooten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Niet online

Radiant

make dep is niet meer nodig bij 2.6 kernels. Het zou kunnen zijn dat gewoon "make" hetzelfde doet als "make bzImage", dat weet ik eigenlijk niet.
Als je grub gebruikt moet je /boot/grub/menu.lst aanpassen en dan grub-install uitvoeren (met als argument waar hij het moet installeren, voor je primary master bijv. grub-install /dev/hda). Voor lilo moet je /etc/lilo.conf aanpassen en dan "lilo" uitvoeren.

Een menu optie voor grub ziet er als volgt uit (even uit mijn menu.lst):
code:
1
2
3
4
5
6
title           Debian GNU/Linux, kernel 2.6.8-2-686-smp
root            (hd0,0)
kernel          /boot/vmlinuz-2.6.8-2-686-smp root=/dev/hda1 ro
initrd          /boot/initrd.img-2.6.8-2-686-smp
savedefault
boot

Het beste kan je even in je eigen menu.lst kijken en de oude kopieren en aanpassen, omdat jou root parititie misschien anders is dan de mijne.
De kernel regel moet je dus veranderen naar jou image, title kan je iets leuks verzinnen..
Als je systeem initrd gebruikt moet je even met mkinitrd een initrd image aanmaken. Bijv. mkinitrd -o /boot/initrd.img-2.6.11.10 2.6.11.10 maakt een initrd image aan voor kernel 2.6.11.10 en noemt die /boot/initrd.img-2.6.11.10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irondog

irondog

TJONGE jonge. Ik zal het voor de derde keer zeggen: Zet die irq-routing aan. Alles wijst erop dat dat het probleem is en je negeert gewoon mijn _oplossing_.

Dus, bij het booten op 'e' drukken en dan pci=routeirq toevoegen aan de bootparameters. Dan hoef je dus niet een nieuwe kernel te compilen en er achter te komen dat het probleem waarschijnlijk nog steeds niet opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
irondog schreef op zondag 22 mei 2005 @ 12:25:
TJONGE jonge. Ik zal het voor de derde keer zeggen: Zet die irq-routing aan. Alles wijst erop dat dat het probleem is en je negeert gewoon mijn _oplossing_.

Dus, bij het booten op 'e' drukken en dan pci=routeirq toevoegen aan de bootparameters. Dan hoef je dus niet een nieuwe kernel te compilen en er achter te komen dat het probleem waarschijnlijk nog steeds niet opgelost is.
Ik heb paar posts hierboven toch al gezegd dat ik dat had toegevoegd bij de boot opties en nog steeds hetzelfde probleem :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irondog

irondog

Jep, excuses. Ik heb een crashende LiveCD op een a7n8x-e deluxe zo op de been gekregen. Kernel crashte op soortelijke wijze, met dezelfde meldingen.

Ik was gewoon te overtuigd. Sorrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
No problem m8 ;)

Nu heb ik dus make en make modules_install gedaan en wil ik dit doen, maar krijg ik dit:
code:
1
2
linux:/linux-2.6.11.10/linux-2.6.11.10 # arch/i386/boot/BzImage > /boot/vmlinux-2.6.11.10
bash: arch/i386/boot/BzImage: Onbekend bestand of map

Probleem :/ :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Niet online

Radiant

bzImage, kleine letter b, linux is case sensitive ;)
Kopieren gaat trouwens met cp, cp <bron> <doel>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Aargh domme fout van me :) Dit is men menu.lst:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
color white/blue black/light-gray
default 0
timeout 8
gfxmenu (hd0,0)/message

###Don't change this comment - YaST2 identifier: Original name: linux###
title SUSE LINUX 9.2
    kernel (hd0,0)/vmlinuz root=/dev/hda3 vga=0x31a selinux=0 splash=silent resume=/dev/hda2 desktop elevator=as showopts
    initrd (hd0,0)/initrd

###Don't change this comment - YaST2 identifier: Original name: floppy###
title Diskette
    root (fd0)
    chainloader +1

###Don't change this comment - YaST2 identifier: Original name: failsafe###
title Failsafe -- SUSE LINUX 9.2
    kernel (hd0,0)/vmlinuz root=/dev/hda3 showopts ide=nodma apm=off acpi=off vga=normal noresume selinux=0 barrier=off nosmp noapic maxcpus=0  3
    initrd (hd0,0)/initrd

Moet ik dan overal de "kernel (hd0,0)/vmlinuz root=/dev/hda3......" veranderen in "kernel (hd0,0)/vmlinux-2.6.11.10 root=/dev/hda3......" ?

Wel raar dat er standaard staat vmlinuz en ik nu vmlinux gemaakt heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 22 mei 2005 @ 12:59:
No problem m8 ;)

Nu heb ik dus make en make modules_install gedaan
[/code]

Probleem :/ :|
Ik denk dat je "make install" ook nog moet doen, die maakt een vmlinuz van je vmlinux

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Zoals ik al eerder zei, je kan het dus beter niet veranderen, maar een nieuwe optie erbij zetten.
Dat zou dan zoiets worden:
code:
1
2
3
title SUSE LINUX 9.2 Kernel 2.6.11.10
    kernel (hd0,0)/vmlinuz-2.6.11.10 root=/dev/hda3 vga=0x31a selinux=0 splash=silent resume=/dev/hda2 desktop elevator=as showopts
    initrd (hd0,0)/initrd-2.6.11.10

Gewoon onder die 3 andere zetten. Vergeet geen initrd image aan te maken, paar posts terug staat hoe dat moet.

Dan grub-install /dev/hda en rebooten :)

@hierboven: make install vervangt je huidige kernel, geen goed idee dus.

[ Voor 7% gewijzigd door Radiant op 22-05-2005 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn menu.lst aangepast, maar dit werkt niet:
code:
1
2
3
4
linux:/ # mkinitrd -o /boot/initrd.img-2.6.11.10 2.6.11.10
/sbin/mkinitrd: line 2208: 2.6.11.10/etc/fstab: Onbekend bestand of map
No '/' mountpoint specified in 2.6.11.10/etc/fstab
linux:/ #

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Probeer eens je root directory mee te geven aan mkinitrd, dus
mkinitrd -o /boot/initrd.img-2.6.11.10 -r / 2.6.11.10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Spijtig, heel mijn installatie kapot ;)

Heb die initrd nog gedaan, dan grub install, reboot, als ik de nieuwe kernel pak zegt hij bestand niet gevonden. Volgens mij omdat er vmlinuz staat en ik iets een gemaakt had vmlinux?

Dan heb ik de standaard genomen, maar die geeft tijdens het booten een kernel panic :)

Maar een Fedora Core gaan lenen dan bij iemand :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Dan heb je toch iets fout gedaan of overschreven van je oude kernel denk ik..
Fedora Core 3 is ook een goeie distro en heeft zelf al een recentere kernel waar het wel in zou moeten werken.. Success iig :)
Pagina: 1