[gentoo] courier-imap

Pagina: 1
Acties:

• trinite_t
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-02 12:23
Ik ben bezig met het afronden van mijn serverinstallatie, nu loop ik tegen het volgende probleem aan:
Ik heb postfix geinstalleerd om mail via php te kunnen versturen, werkt volgens mij goed... Nu wil ik de mail naar de localgebruikers op kunnen halen via courier-imap (POP en IMAP).
Hiervoor wil ik courier-imap gebruiken. (of heb ik hier nog meer software voor nodig?)

Nu is het probleem op dit moment dat ik niet kan inloggen via POP of IMAP. Bij POP vraagt hij om een gebruikersnaam en wachtwoord, en bij IMAP vraag hij niets, geeft alleen aan dat hij niet kan verbinden.

Nu snap ik ook niet helemaal hoe het zit met de wachtwoorden voor Courier. Je leest overal in google dat mensen daar een mysql database voor gebruiken, maar ik zou veel liever zien (de configuratie die ik ook werkend probeer te krijgen) dat hij gewoon de logingegevens van de gebruiker gebruik (ik weet het.., security isue...)

Huidige settings die volgens mij van belang zijn:
/etc/courier-imap/pop3d:
POP3AUTH="LOGIN"

en in /etc/courier-imap/imapd en /etc/courier-imap/pop3d:
ADDRESS=0

Iemand een id?

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

Verwijderd

Loopt de authdaemond?
/etc/init.d/courier-authlib status

Zo niet, start hem eens en kijk in je logs, zonder authdaemond kan pop3d niemand in laten loggen.

Heb je de authdaemond zo ingesteld dat hij niet probeert te verbinden naar een mysql server?
Dat probeert hij standaart wel namelijk, en wel naar server.example.com. En vervolgens start hij niet.

Zie /etc/courier/authlib/authdaemonrc.
En dan met name dit stuk:
authmodulelist="authpam authshadow"

Kijk eens in je logs, daar staat waarschijnlijk veel meer boeiends dan wat je nu verteld hebt.
Een tail -f van mail.log of mail/current bijvoorbeeld terwijl je in probeert in te loggen.

Tevens moet je weten dat Courier geen ondersteuning heeft voor mailfiles, alleen voor maildirs.
Je moet dus het pad naar de maildir goed zetten in pop3d, en Postfix moet wegschrijven naar maildirs.

Systeemwachtwoorden zijn helemaal geen security issue, zolang je ze maar niet over niet-encrypted connecties stuurt. Gelukkig heeft Courier ondersteuning voor POP3 en IMAP over SSL.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2005 16:13 ]

• trinite_t
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-02 12:23
super! het werkt nu.. ik kan alleen bij mij nog geen mail.log vinden... (of ook maar iets van mailogs.., staat wel iets in m'n current log)

btw, 't lag aan die authmodulelist..., met de settings die jij gaf is 't gefixed!

The easiest way to solve a problem is just to solve it.