Toon posts:

Audio + Video over Cat5

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Om maar meteen met het probleem te beginnen, ik heb een PC en een TV en een bank, maar niet in een kamer. De bank en de TV staan lekker bij elkaar dus daar is film kijken het best, maar op de PC zijn de films af te spelen.

Nu zijn er wel eerder topics hier geweest over dit probleem, maar iedereen had het over een meter of 5 a 10 en over svideo. Nu heb ik minstens 20 meter UTP (of 30 meter naar de slaapkamer) en nee het is geen groot huis, maar die kabels nemen nu eenmaal niet de kortst mogelijke weg (zijn wel mooi weggewerkt) En om bij die UTP te komen heb ik bij de PC zeker 5 meter kabel nodig en bij de TV ook weer (wederom om het netjes weg te werken).

Nu lees ik veel dat lengte een problemen geeft met het verlies van signaal etc. Nu is mijn idee om het net even anders te doen. Normaal heb je een TV signaal + ground & audio links + ground & audio rechts + ground. Aangezien dat 3 keer ground is gooi ik die op 1, dan kom ik op een totaal van 4 kabels. UTP heeft er 8 verdeelt in 4 pairs. Dus ik kan elk pair dus 1 signaal laten versturen (dus beide draden op dezelfde aansluiting).

Voordat ik nu de spullen in huis ga halen: Is er iemand die dit eerder geprobeerd heeft? Met soortgelijke lengtes (metertje of 30 a 40) en was het signaal nog goed genoeg?

• e-boy
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-11-2025

e-boy

en ooit komt hier iets nuttig!

heb het al eens geprobeerd met 3 s-video kabels van resp. 10,10 en 15 meter,
in totaal dus 35 meter, maar dit was wel redelijk dikke kabel.
Het signaal was nog uiterst sterk, ik kon geen kwaliteitsvermindering zien op de
beamer waarmee ik toen werkte.
Of het met UTP echter ook gaat lukken zoals jij zegt heb ik geen ervaring over,
dus dat zal ik even in het midden laten :) ;)

• NYzE
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-01 16:46
Just wondering....Hoe ga je die UTP kabel op je tv aansluiten??

In principe zou een langere kabel geen kwaliteitsverlies mogen opleveren. Dat gebeurt alleen bij een kink in de kabel of een beschadiging. Toch?

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:17

Geckoo

Good news, everyone!

@ NYzE: gewoon po de zelfde manier waarmee hij het signaal van zijn pc naar de kabels doet.
sim-pel gezegd. tulp van de pc - kroonsteen - utp kabel - kroonsteen - tulp van de tv

@ Baaf.nl ik zou het eerst proberen met een kort stukje, die tulp dingen kosten toch niet zo veel. en mocht het werken kan je dezelfde hergebruiken, werkt het niet? dan heb je er voor gezorgd dat andere na jou niet dezelfde fout kunnen maken. :Y) *D

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Verwijderd

Topicstarter
Geckoo schreef op zaterdag 21 mei 2005 @ 03:07:
@ NYzE: gewoon po de zelfde manier waarmee hij het signaal van zijn pc naar de kabels doet.
sim-pel gezegd. tulp van de pc - kroonsteen - utp kabel - kroonsteen - tulp van de tv
Dat was inderdaad het idee, ik heb dus UTP netjes door kabelgootjes lopen en aan beide uiteinden zo'n mooi netwerkdoosje. Daar sluit ik dan dus via een RJ45 plug een kabel op aan (nog even zoeken naar een redelijk goede kabel voor audio / video) en dat via tulip pluggen op mijn PC.
Ik probeer dus het stuk UTP zo kort mogelijk te houden, dus geen UTP direct vanuit de PC.
@ Baaf.nl ik zou het eerst proberen met een kort stukje, die tulp dingen kosten toch niet zo veel. en mocht het werken kan je dezelfde hergebruiken, werkt het niet? dan heb je er voor gezorgd dat andere na jou niet dezelfde fout kunnen maken. :Y) *D
Hehe, ik had gehoopt dat er al vele mij voor waren gegaan met positieve of negatieve ervaringen. Waarom zelf het wiel uitvinden ;)

Ik heb alleen vandaag geen tijd om het een en ander te solderen, dus dat zal morgen worden. Ik zal mijn ervaring ermee nog wel even poosten.

Dan ga ik straks maar eens van die tulip pluggen halen, die kosten bijna niets. Ik vraag me af wat die kabel me gaat kosten, maar die kan ik vast wel weer voor iets anders gebruiken. En RJ45 pluggen moet ik nog wel hebben liggen...

Verwijderd

Topicstarter
e-boy schreef op zaterdag 21 mei 2005 @ 02:46:
heb het al eens geprobeerd met 3 s-video kabels van resp. 10,10 en 15 meter,
in totaal dus 35 meter, maar dit was wel redelijk dikke kabel.
Het signaal was nog uiterst sterk, ik kon geen kwaliteitsvermindering zien op de
beamer waarmee ik toen werkte.
Of het met UTP echter ook gaat lukken zoals jij zegt heb ik geen ervaring over,
dus dat zal ik even in het midden laten :) ;)
DIt is natuurlijk altijd een mogelijkheid om een UTP kabel te vervangen door een s-video kabel (met audio). Maar dat zou mij een hoop werk kosten dus dat doe ik liever alleen als via UTP niet lukt.

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04-2025

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Ikzelf heb vorige week een UTP-kabel gebruikt voor een S-video (beter dan composite/tulp, waarom doe je dat niet?) verbinding van pc naar tv over een meter of 15.
Ik heb alleen de ground over een pair gedaan, omdat ik toevallig een hele pair over had (en eigenlijk nog een, waar audio overheen zou kunnen). De overige 4 adertjes van s-video ieder over een UTP-adertje. Dit geeft prima beeld imo. Ik heb hiervoor een bestaande S-video kabel doormidden geknipt en er een stuk UTP tussen gesoldeerd en geïsoleerd met krimpkous. Over het geheel (van het opengewerkte stuk) heb ik nog een stuk alu-folie gedaan, dat contact maakt met de ground kabel en daaromheen isolatietape om het op zijn plek te houden en voor het zicht.

Met kroonsteentjes werken moet je echt niet doen, dan pik je zeker dikke storing op denk ik.
Pagina: 1