Toon posts:

Dood systeem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik startte gisteravond de pc op maar er gebeurde bijna niets.
Alleen als ik de ide kabels van de harde schijven losmaak hoor ik dat ze gaan draaien.
Er verschijnt totaal niets op mijn monitor.
De ventilator van de processor draait wel nog. De voeding lijkt te werken, maar het lijkt ook dat het moederbord geen spanning heeft.
Wat o wat is er stuk?
Wie kan mij wat suggesties doen?
Voor mij is het een raadsel tot nu toe.

• Grijns
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-08 12:37
klinkt dan als mobo dat dood is, knipperen lampjes op het kb ? werkt je num lock ? als dit niet zo is is dat meestal niet zo'n goed voorteken.

wat je kan doen is alles bealve toetsen bord en monitor loskoppelen ( printers ,, etc .. ) dat wil soms ook helpen.

Verwijderd

Topicstarter
Nu je het zegt, er branden nergens lampjes op mijn keyboard.
Oei.

• bloasfist
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-08 15:29

bloasfist

Slot-A Crew

Hm.. als je hd's het niet doen als ze aangesloten zijn op je mobo en wel als ze alleen voeding hebben, denk ik idd dat het je mobo is.

Je drinkt PiTT bier of je drinkt geen PiTT bier! Specs

Verwijderd

Topicstarter
Als ik een multimeter in mij jatten krijg, dan meet ik de voedingskabel naar het mobo door, dan weet ik weer iets meer.
Ik hoop nog altijd dat het de voeding is.
Ik vroeg mij ook of een dode processor ook zoiets teweeg brengt.

• Grijns
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-08 12:37
Alleen als ik de ide kabels van de harde schijven losmaak hoor ik dat ze gaan draaien.
stroom krijgen ze dus wel, hdd is dood of wil niet doen wat ie moet doen

Verwijderd

Topicstarter
Ik was een beetje onduidelijk want er zitten 2 hd's, een cdrom en een writer in.
En die vertonen zowat alle vier dezelfde verschijnselen van schijndood.
Als ik de ide kabels losmaak, dan "bewegen" ze allemaal wel, dat zie je bij de cdrom aan een lampje wat gaat branden en aan de hd doordat deze gaat ronddraaien.
Ik ben steeds meer ervan overtuigd dat het een defect mobo is, maar ik moet dat vanavond nog eens verder gaan uitzoeken.
Een vriend van mij zij dat ie nog een voeding had liggen. Dus die het eerst maar.

Verwijderd

Topicstarter
Laatste gegevens:
De voeding is getest door deze uit te wisslen met een andere. Voeding goed.
Systeem blijft dood maar na verwijderen van de koeler van de processor voel ik dat ie geleidelijk warmer wordt.
Ik denk dus dat de bios naar de mallemoer is.
Einde verhaal dus, tenzij ik een bios van een Pcchips M590 bord kan bemachtigen.

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:07

Yucko

One clown to rule them all !

Humz,

ik heb een soortgelijk probleemgeval hier staan in de vorm van een P1 100 mhz (linux) bak die soms niet wil booten. (alsin ... hoor voeding en hdd's draaien, maar gaat gewoon niet door met booten en geeft tevens geen beeld)

Bij mij is het meer een probleem van sluiting of los contact, want als ik met de stekker van het toetsenbord wat friemel en de computer opnieuw opstart, krijg ik wel beeld.

Misschien dat jou pc ook ergens sluiting maakt :?

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-08 09:26

E-Vix

Nu met sneeuw!

Check eens (als je dat nog niet gedaan hebt) of je videokaart, je geheugen en je processor er nog wel goed in zitten.

Systeem helemaal leeg halen (dus geen hdd, fdd, cd-rom aansluiten. Alle andere kabeltjes (reset e.d.) lostrekken, alle kaarten er uit halen behalve je videokaart. Als je meerdere dimmen er in hebt zitten er maar eentje in laten zitten. Dus gewoon een zo kaal mogelijk systeem. Kijk eens of ie dan boot of een post wilt geven...

Gooi anders je bios leeg (is speciaal jumpertje voor op je mobo). Als dat nog niet werkt, dan zou ik met de onderdelen van een ander systeem proberen te kijken of je mobo nog goed is (dus geheugen, processor en videokaart uit ander systeem)

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Verwijderd

Volgens mij is het je geheugen. Als je systeem bijna niets doet, maar wel het een en ander het wel doet, kunnen je DIMMS verrot zijn. Heb het wel eens meegemaakt op m'n stage waar ik op de TD werkte. Stop er eens ander geheugen in en probeer het opnieuw. Maarja, je zal wel niets anders hebben liggen thuis.. gelukkig hadden we daar kasten vol met dimms :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik stuur vandaag mijn oude (defecte!?) bios op naar:

http://www.flashbios.org

Zij repareren biossen voor Fl 15,-- of meer (vrijwillig dan) en ze zitten ook nog eens in Nederland.
Daarnaast zag ik op hun site een soort niet-wisbare bios die ze verkopen zodat je met je bios kunt rommelen tot je een ons of zo weegt zeggen ze.
Ik ben heeeeel benieuwd of ik mijn bord weer tot leven kan wekken.
Uit alle info heb ik gelezen dat in sommige gevallen de floppy drive nog is te benaderen maar bij mij was alles dood.
Ik zal de voortgang van dit verhaal hier neer zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Dag E-Vix,
Ik had ook zoiets met een lekkende batterij op een oud 486 moederbord.
Wat ik gedaan heb is het volgende:
-Moederborde helemaal uit de pc gehaald.
-Goed gewassen onder een lopende kraan met koud water. (Ik heb begrepen dat je ook wasmiddel mag gebruiken maar dan heeeeeeeeeel goed naspoelen)
-Naspoelen met Ethanol
-Drogen op de verwarming met een karton eronder

Omdat mijn "nieuwe" bord niets meer doet heb ik dus dit oude bord weer in de kast gezet van het weekend en het loopt weer als een Daf.

Verwijderd

Ik heb dit probleem dus ook dat mijn pc niet wilt booten. Idd ook alles aan koelers en spinup van hdd als je ide kabel los trekt enz.. maar opstarten doet hij niet.
Wat is nou het geval:
Als ik mijn pc uit zet en binnen een uur of 2 weer aan doet hij het niet. maar als k langer w8 en het dan probeer doet hij het wel! Echt heel raar maar ja daar is dus nog mee te leven. Nu staat al een jaar of wat non stop aan.
Hij gaat alleen nog maar uit als ik op vakantie gaat of er een nieuw apparaat in zet.

Verwijderd

Topicstarter
Heb gisteravond de nieuwe bios erin gezet:

DOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOD blijft ie en zal ie ook blijven ben ik bang.
Ik denk dat het nu echt gedaan is.
Pagina: 1