Toon posts:

[XP] 64 bits Windows installeren op 32 bits hardware?*

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
één goeie avond...

ik wil hier 64 bits windows installeren op een 32 bits systeem, maar dat kan dus niet volgens de installer van windows...
maar er zijn toch zeker wel benchmarks geweest waarbij dat getest is: "64 bits windows op een 32 bits systeem"...
nou is mijn vraag:
hoe kan ik 64 bits windows installeren op een 32 bits systeem... volgens de installer van windows kan dat dus niet... die zegt dat: "deze windows niet op dit systeem geinstalleerd kan worden".
maar hoe kan ik dat wel doen? er moet toch een mogelijkheid zijn?
na veel ge-google-ed te hebben, ben ik er nog steeds niet uit, en hier op GOT kan ik het ook niet vinden :'(
ik hoop dat jullie wel weten hoe het moet...

alvast bedankt :)

Verwijderd

Erm, wat heb je d'r aan... Totaal nutteloos dit.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Nut?

Als er benchmarks geweest zijn, zoek die dan es op... Volgens mij heb je gewoon de getalletjes verwisseld :p

Deed ik ik het begin ook, al was het wel 46 ipv 64 bit dan :D :D

[ Voor 96% gewijzigd door Borromini op 21-05-2005 00:31 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• easydisk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-03 20:14
dat kan niet. 64bit heeft andere processor instructies dan 32bit, dat 32 wel op 64 werkt is omdat deze een soort van backward compatible is.

Denk maar aan.. ehu... onderdelen.. kan ik m'n oude XYZ aansluiten op een moderne aansluiting ? nee, maar ik kan wel m'n nieuwe XYZ aansluiten op zowel een oude als nieuwe aansluiting.

[ Voor 41% gewijzigd door easydisk op 21-05-2005 00:33 ]

• Somora
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-02-2025
Nee het is net andersom 64 bit is backward compatible met 32 bit. Dus een 64 bits processor is vereist om Windows Xp 64 te draaien :)

• mjszwo
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Somora schreef op zaterdag 21 mei 2005 @ 00:34:
Nee het is net andersom 64 bit is backward compatible met 32 bit. Dus een 64 bits processor is vereist om Windows Xp 64 te draaien :)
Precies. :)

Verwijderd

Topicstarter
en tuurlijk kan ik het nou niet vinden :X
maar er is zeker een test geweest waar ze een 32-bits systeem getest hebben met een 64-bits windows...
en dat wil ik dus ook, want er zat aardig wat prestatie verschil in...
maar nou gelooft niemand mij :?
wel vaag... maarjah, ik blijf volhouden dat het er zeker is geweest! })
er is een benchmark geweest waar het verschil te zien was tussen:
- 32bit CPU @ 32bit Windows
en een
- 32bit CPU @ 64bit Windows
ik kan het alleen niet vinden, maar ik weet het zeker! :9

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Weet je zeker dat het niet een 32bits stukje software op een 64bit OS is?

64@32bit kan gewoon niet.

Verwijderd

Topicstarter
toch weet ik het zeker...
of tweakers heeft iets verkeerd gepost een tijd geleden :?
aangezien ik het nou niet meer kan vinden... miss hebben ze toch iets verkeerds gepost 8)7

edit:
maar hoe kan het dan dat de 32 bit CPU @ 64 Windows beter uitkwam dan de 32bits CPU @ 32bits Windows? :? dat vraag ik me dan dus nog steeds af... knap als dat allemaal verzonnen is _/-\o_

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2005 00:48 ]

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Verwijderd schreef op zaterdag 21 mei 2005 @ 00:43:
en tuurlijk kan ik het nou niet vinden :X
er is een benchmark geweest waar het verschil te zien was tussen:
- 32bit CPU @ 32bit Windows
en een
Ik zou maar hard beginnen met googlen, als je mazzel hebt boot je cd, maar veel verder zul je waarschijnlijk niet komen bij de installatie ;)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Blorgg
  • Niet online
Weet je zeker dat ze niet toevallig een 64-bit proc in 32-bit modus lieten draaien anders?
En is het trouwens mogelijk om 32-bit software op 64-bit windows te draaien? Dan zou een dergelijke vergissing (als daar al sprake van is hoor) snel genoeg gemaakt zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Blorgg schreef op zaterdag 21 mei 2005 @ 00:48:
Weet je zeker dat ze niet toevallig een 64-bit proc in 32-bit modus lieten draaien anders?
En is het trouwens mogelijk om 32-bit software op 64-bit windows te draaien? Dan zou een dergelijke vergissing (als daar al sprake van is hoor) snel genoeg gemaakt zijn.
dat is al gezegd in dit topic :?
maar iig...
waarom gelooft niemand mij? :? het heeft gewoon tussen het nieuws gestaat op de frontpage :?
het moet mogelijk zijn, anders waren die benchmarks ook niet te vertrouwen :|

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
32 bits software op Windows XP 64bits kan wel, vanwege de backwards compatibility. Maar andersom lijkt me zeer sterk... Ik zet in ieder geval per de Windows Operating Systems - Policy nog even [XP] in de topictitel :)
Verwijderd schreef op zaterdag 21 mei 2005 @ 00:50:
het heeft gewoon tussen het nieuws gestaat op de frontpage :?
Ik kan het niet vinden, welk bericht?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 21 mei 2005 @ 00:43:
bla bla bla...
Dat is onmogelijk! Als dat zo is kan ik net zo goed ontslag nemen en op de markt staan met paling, GEROOKTE PALING! AANBIEDING!

Ik denk aan 32b software in een 64b OS?

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2005 00:56 ]

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 23:21

Luppie

www.msxinfo.net

Ik heb de verwarring gevonden (denk ik)
Na maanden van ontwikkeling en voorbereiding heeft Microsoft vandaag Windows Server 2003 x64 Editions en Windows XP Professional x64 Edition gelanceerd. Het softwarebedrijf heeft dit gedaan op de eerste dag van de Windows Hardware Engineering Conference (WinHEC) die zal plaatsvinden van 25 april tot en met 27 april in Seattle. De voornaamste verbetering die in deze besturingssystemen is toegevoegd, is de ondersteuning voor 64-bit processors van zowel AMD als Intel. Op dit moment worden deze processors alleen maar ondersteund als ze ook in 32-bit mode draaien. Wanneer door computergebruikers gebruikgemaakt kan worden van de 64-bit mogelijkheden van deze besturingssystemen, kan dit echter voor een enorme performancewinst zorgen.
Bron : nieuws: Microsoft introduceert 64-bit edities van Windows

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Bekijk het anders op deze manier. Wat voor voordeel zou een 64-bits besturingssysteem kunnen hebben op een 32-bits processor? Waarom is dat voordeel nooit eerder benut?
64-bits software op een 32-bits processor is evengoed onmogelijk als 32-bits software op een 16-bits processor. (Emulatie even buiten beschouwing gelaten ;))

[ Voor 11% gewijzigd door Zr40 op 21-05-2005 00:56 ]

Verwijderd

Je kunt natuurlijk proberen om het te installeren op een 64bit proc, waar je later de disk uithaalt welke je in je 32 bit systeem stopt. Met een beetje mazzel kun je die booten. :Y)

Daarvoor moet je natuurlijk wel een 64bit systeem tot je beschikking hebben.

Jammer trouwens dat vmware of virtual pc geen 64 bitters kunnen emuleren .

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 21 mei 2005 @ 00:53:
[...]

Dat is onmogelijk! Als dat zo is kan net zo goed maandag ontslag nemen en op de markt gaan staan met paling, GEROOKTE PALING! AANBIEDING!
en dat slaat op??? damn, jij bent aardig dronken op de vroege avond :?
sanfranjake schreef op zaterdag 21 mei 2005 @ 00:52:
32 bits software op Windows XP 64bits kan wel, vanwege de backwards compatibility. Maar andersom lijkt me zeer sterk... Ik zet in ieder geval per de Windows Operating Systems - Policy nog even [XP] in de topictitel :)

[...]
Ik kan het niet vinden, welk bericht?
ik kan het dus ook niet vinden, maar ik weet zeker dat het er gestaan heeft |:(
<edit>bedankt voor de titelfix btw ;) </edit>
kijk, daar heb ik iig wat aan :> dat is iig beter dan de andere reacties :/
maar nog steeds wacht ik op mensen die het zelfde bericht hebben gelezen als mij en dus ook gezien hebben dat er 64 bit windows gedraait is op 32 bit cpu... 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2005 01:01 ]

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

Verwijderd schreef op zaterdag 21 mei 2005 @ 00:58:
Je kunt natuurlijk proberen om het te installeren op een 64bit proc, waar je later de disk uithaalt welke je in je 32 bit systeem stopt. Met een beetje mazzel kun je die booten. :Y)
Je zou ook windows op een HD kunnen installeren en in een Apple douwen, wat denk je zelf wat er gebeurt ???? Doet ie het of doet ie het niet ????

Tuurlijk gaat dat niet werken, de 64 bit architectuur is compleet anders dan de 32 bit architectuur. Ik vraag me zelfs af of het nog wel voldoet aan de x86 standaard.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Cobra_Lup schreef op zaterdag 21 mei 2005 @ 01:01:
[...]

Je zou ook windows op een HD kunnen installeren en in een Apple douwen, wat denk je zelf wat er gebeurt ???? Doet ie het of doet ie het niet ????
Gehehehe, of windows 64bit installeren op een 64bit sparcstation :P
Tuurlijk gaat dat niet werken, de 64 bit architectuur is compleet anders dan de 32 bit architectuur. Ik vraag me zelfs af of het nog wel voldoet aan de x86 standaard.
tja, het is de x86-64 standaard als ik me niet vergis :P

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Cobra_Lup schreef op zaterdag 21 mei 2005 @ 01:01:
Natuurlijk wel, x86 programmacode kan toch in een x86-64 besturingssysteem zonder emulatie uitgevoerd worden? ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 21-05-2005 01:09 . Reden: 64 bits OS -> x86-64 besturingssysteem ]

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

Misschien dit dan :
The history of the EM64T project is long and convoluted, mainly due to the internal politics of the Intel Corporation. It started out with the codename Yamhill, named after a county in the state of Oregon in the USA. After several years of denying this project existed, Intel eventually admitted it existed in early 2004, and gave it the codename CT (Clackamas Technology); as it turns out Clackamas is the name of a county adjacent to Yamhill county. Then within the space of weeks of the CT announcement, Intel gave it several new names. After the spring 2004 IDF, it gave it the decidedly lacklustre name of IA-32E (IA-32 Extensions), and then a few weeks later it came up with the name EM64T. Intel's chairman, Craig Barrett, had to admit that this was one of their worst kept secrets.

This technology is not compatible with Intel's earlier 64-bit IA-64 technology, upon which the Itanium processor is based. EM64T cannot run the same software written for IA-64. EM64T is an extension of the 32-bit x86 or IA-32 instruction set, while IA-64 is a completely new architecture. Although IA-64 could directly execute IA-32 instructions it was not able to run the existing IA-32 software fast enough for users. Because the AMD64 architecture is an extension of the existing IA-32 architecture, improvements to IA-32 performance also improve 64-bit performance and vice versa.

Intel tried to keep the existence of EM64T secret for a long time for two reasons. First reason was that it did not want to give its customers mixed signals about the future viability of its Itanium IA-64 processors. However, the success of AMD's Opteron and Athlon 64 processors, based on its AMD64 technology, meant that Intel had to respond to the competitive threat. The second reason for Intel's secrecy was that Intel didn't want to admit that it had to copy from its arch-rival AMD. That's why it gave it the brand name EM64T rather than AMD64, even though they are near-identical twins. The EM64T documentation completely neglects to mention the origin of the instruction set. For this reason it is also known as iAMD64.
Dit gaat over de EM64T technologie (een soort van 64bit extention in een IA32 processor)

Bron : http://www.answers.com/topic/em64t
http://www.intel.com/technology/64bitextensions

Verwijderd

Topicstarter
mmm... tis wel leuk en aardig, maar ik heb iig al AMD cpu :p en dit heeft weinig te maken met Windows 64bit ;) maar ik snap iig al iets meer van het geheel dus het is sowieso welkom B)

edit: typo |:(

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2005 01:19 ]

• Iet
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2025

Iet

No offence, maar... 10 mensen zeggen je dat het absoluut niet kan... wat snap je niet? :P

I use a <insert heavy config>."Dude! Solitaire must load like instantly"

Verwijderd

Topicstarter
Fart schreef op zaterdag 21 mei 2005 @ 01:19:
No offence, maar... 10 mensen zeggen je dat het absoluut niet kan... wat snap je niet? :P
ik snap niet waarom ik het wel in een review gezien heb... maar ik het zelf niet kan :+

Verwijderd

Dus is het ook mogelijk om x64 te installeren op een 386? (16bits)

Is jou bron toevallig www.theinquirer.net?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2005 01:28 ]

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Lijkt me inmiddels wel duidelijk dat de meerderheid van de informatie die hier is gegeven er op wijst dat het niet mogelijk is. Aangezien er geen tegenargumenten komen ga ik dit topic nu maar sluiten. Met wat meer onderbouwing en voorbeelden mag topicstarter best een nieuw topic openen :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.