Toon posts:

Stukjes uit muzieknummers straffeloos gebruiken?

Pagina: 1
Acties:
  • 341 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wel eens gehoord dat je van bestaande muziek (met copyrights) 30 seconden mag gebruiken zonder dat het strafbaar is. Klopt dit?

Ik vraag dit omdat ik voor een aantal flash-intro's (voor een presentatie) op zoek ben naar wat korte deuntjes (max 30 sec). Ik kan niet echt geschikte sites vinden waar je zo een hele sloot korte introdeuntjes gratis vandaan kunt halen, dus leek het me wel wat om uit 'gouwe ouwe' nummers stukjes te knippen, maar ......

...mag dit of is het grote onzin?

• Morphine
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:32
onzin.. je mag het hoogstens 30 sec zelf luisteren..

heb een tijdje terug stage gelopen bij een audio-video bewerkingsbedrijf.. en daar hadden ze voor de test wat top40 end. gebruikt... maar of je het nu 5 of 100seconden wilt gebruiken.. je blijft er auteurs-rechten over betalen :)

helaaaaaas.. goedkoopste oplossing: zlef wat maken :)

• PrisonerOfPain
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-04 13:41
Op http://www.bumastemra.nl/InterXtranet/content/ onder 'Achtergrondmuziek' staat geloof ik wat je zoekt.

• paknaald
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-05 06:21
Mag ik als particulier muziek op mijn website zetten?

Gaat het om auteursrechtelijk beschermde muziek, dan heeft u daarvoor toestemming van de rechthebbenden nodig. Dit geldt ook als u (korte) fragmenten zou gebruiken. U stelt immers (stukken van) die muziek ter beschikking aan het internetpubliek. En dat is een vorm van openbaar maken. Bovendien wordt de muziek 'gekopieerd', zodra u deze op uw site zet. Dat bezoekers van uw website de door u (wellicht zelfs gratis) ter beschikking gestelde muziek voor privé-gebruik zullen downloaden, doet niet ter zake.
Van bovenstaande bron!

[ Voor 3% gewijzigd door paknaald op 20-05-2005 21:45 ]

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:00
De presentatie, is die voor opleiding of voor een bedrijf?

Ik denk dat er in het eerste geval weinig op tegen is...

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-04 11:10

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Straffeloos is iets anders dan illegaal, je mag het misschien niet, maar de kans dat je er "straf" voor krijgt is zeer klein, je zult altijd eerst een bericht krijgen waarin je wordt verzocht de muziek zo snel mogelijk weg te halen voordat men over gaat tot zwaardere middelen.

Tenzij je het natuurlijk heel erg bont maakt en duizenden complete nummers gaat verspreiden.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Tjeemp
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-01-2015

Tjeemp

BEER N TEA

probeer de tryout van Fruityloops eens... je kan het bestand zelf niet opslaan, maar wel exporteren als mp3tje, na wat oefening kan je er best wat leuks uitslepen :)

www.timovanderzanden.nl | Beer 'n' Tea

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-05 11:11

alienfruit

the alien you never expected

Ja, klopt je mag geen x seconden muziek gebruiken, ik dacht dat eerst ook altijd dat het mocht. Omdat ik ook altijd 30seconden muziek op websites moest zetten tijdens mijn stage, maar had toen niet door dat de opdrachtgever Sony was en dat we dus al toestemming hadden ;)

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-04 10:24

sjaakaq

It might get loud

Ik deed het altijd bij CD reviews die ik schreef: sample's van 30sec. Zie ook [rml][ Brein]vallen sample's ook onder "illegale mp3's"[/rml]

Helaas...ik werd "bedreigt" door Brein; het mag dus NIET.

Zeikerds.

leoaq.fm // Jeune Loop

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 21:21:
Ik heb wel eens gehoord dat je van bestaande muziek (met copyrights) 30 seconden mag gebruiken zonder dat het strafbaar is. Klopt dit?

Ik vraag dit omdat ik voor een aantal flash-intro's (voor een presentatie) op zoek ben naar wat korte deuntjes (max 30 sec). Ik kan niet echt geschikte sites vinden waar je zo een hele sloot korte introdeuntjes gratis vandaan kunt halen, dus leek het me wel wat om uit 'gouwe ouwe' nummers stukjes te knippen, maar ......

...mag dit of is het grote onzin?
Nee, dit mag niet, omdat je de muziek wilt gebruiken in een 'eigen' werk, je moet dan rechten gaan betalen.
leokennis schreef op zaterdag 21 mei 2005 @ 13:57:
Ik deed het altijd bij CD reviews die ik schreef: sample's van 30sec. Zie ook [rml][ Brein]vallen sample's ook onder "illegale mp3's"[/rml]

Helaas...ik werd "bedreigt" door Brein; het mag dus NIET.

Zeikerds.
Jouw geval is anders, jij gebruikt het werk niet, maar maakt een beoordeling over het werk zélf. Dan is een citaat bijzonder functioneel. Bovendien kan Brein niet maar zo schadevergoeding eisen, ze moeten dan voor de rechter eerst aannemelijk maken dat ze überhaupt schade hebben, en dat is onwaarschijnlijk, ze kunnen waarschijnlijk niet eens gegevens produceren waaruit blijkt of publicatie op jouw website ook maar enig effect heeft.

Verwijderd

Je mag wel previews gebruiken van max 30 seconden.
Dat is niet verboden ;)

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-03 10:55

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

Het muziekrecht werkt niet met een bepaalde tijdsduur; het gaat om de herkenbaarheid van de muziek. Dus bijvoorbeeld een basloopje aan het eind van 'money for nothing' van de dire straits mag wel, maar de beroemde gitaarsolo aan het begin mag niet.

Daarbij is de infomatie die op de websites van brein en buma stemra staat niet correct. Zeker de Buma heeft veel te strenge regels op zijn website staan. Je mag, straffeloos, een deunjte gebruiken zonder dat iemand er last van heeft. Mocht het zo zijn dat de auteur er moeite mee heeft, dan moet HIJ of ZIJ je vragen om dat weg te halen (en niet Brein of een andere gesubsieerd gezwel dat 80% van de heffing op lege cds opstrijkt).

Krijg je een meeltje van brein, dan moet je terugmailen dat je graag ziet dat zij de auteur om reactie vragen. Beide stichtingen hebben namelijk geen enkele juristictie.

Als je erbij zet dat het om een preview gaat, of je zet er bij van wie de muziek is (quoten) dan mag het wel. Mocht er toch nog iemand moeilijk gaan doen dan kun je altijd naar de rechtzaal gaan. tien tegen 1 dat je gelijk krijgt.

[ Voor 13% gewijzigd door XangadiX op 21-05-2005 16:12 ]

Stoer; Marduq

Pagina: 1