Toon posts:

Koelblok eraf > hele processor mee

Pagina: 1
Acties:
  • 196 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wou m'n koelblok ff schoonmaken, had al aardig wat stof opgespaard.
Haal ik het koelblok eraf, heel voorzichtig omdat die koelpasta altijd lekker vast zit...

PLOF!!! Hele koelblok met processor en al in m'n hand...alle pinnetjes krom :(

Ik zit zowat te janken vanwege m'n bijna dode AMD Athlon64 3000+ waar ik heel hard voor heb moeten werken (16 jarig jongetje :'( )

Naja, met m'n ID kaart alles weer rechtgeboden...en het werkt.

Maar nu mijn vraag: is het normaal dat de hele proc meekomt? Ik kon zoiezo het hendeltje niet loshalen van het socket aangezien het koelblok 4 kilometer breder is dan de proc :/
Koelblok en proc zaten nog maar 3 maanden vast op elkaar, dus echt vastgekoekt kon het nou ook weer niet zijn

Ik blij dat het socket 754 en geen 939, moest ik nog meer pinnetjes rechtbuigen :9

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2005 21:19 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het is in feite niet normaal, maar het komt helaas meer voor. Vooral als je de af-fabriek meegeleverde kauwgom onder op de heatsink laat zitten. Het beste is om dat plak gom onmiddellijk eraf te halen en een klein rijstkorreltje beetje fatsoenlijke koelpasta uit een tube erop te aanbrengen.

Zie ook:
• [search=processor vast aan heatsink]
• [search=cpu vast aan heatsink]
• [search=processor vast aan koelblok]
• etc..
PMG FAQ » Hoe warm mag mijn CPU worden?
Die-Hard Overclocking & Cooling » FAQ » Koeling/koelpasta

[ Voor 12% gewijzigd door BalusC op 20-05-2005 21:31 ]

Verwijderd

Jup wat BalusC al aangeeft. Heb dit ook erg vaak gehad met PCs die van die standaard prut er onder hebben zitten.

Beste is dan om het koelblok heel voorzichtig heen en weer te draaien of met een stanley mesje er onder proberen te komen.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2005 21:25 ]

• Nevie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-07 13:25
Zou misschien helpen eerst de processor een beetje warm te laten worden, zodat die pasta wat zachter is, daardoor krijg je de twee hoogstwaarschijnlijk beter los van elkaar.

• Koekje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

Koekje

GoT-lurker

Ik heb dit gehad met een Dell, gewoon normaal, werkte ook nog goed ook.. :)

There are 10 types of people in this world. Those who understand binary, and another 9 who don't give a s**t.

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-08 12:45
Dit kan trouwens ook aan de ZIF-socket socket liggen, ik heb hier een Asus P4B waarvan de socket niet goed klemt. Als je een beetje aan de CPU trekt komt ie er al uit. Kan op zich geen kwaad, als je de koel blok er recht van af trekt(Kan bij een P4 koeling niet anders maar toch).

Als je dat een maal weet moet je gewoon voorzichtiger doen bij het weg halen van je CPU koeling. Op zich geen probleem lijkt mij, heb ik tot op heden ook nooit gehad. En wat kromme pootjes betreft, een stanley mesje met de achter kant(Dus NIET met de scherpe kant) er voorzichtig tussen door halen en voila. Heb ik ook gedaan met de P4 proc waar ik nu deze reply op tik ;)

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:12
Koop normale koelprut, zoals AS5 :P.

Je kan proc gewoon eraf halen door een visdraadje eronder te zetten en met een fohn de koeler warm te houden.

Het is bij mij trouwens 1x voor gekomen met standaard koelprut. Hele proc kapot :'(

[ Voor 23% gewijzigd door STIMPPYYY op 21-05-2005 12:15 ]

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:50
Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 21:18:
Ik wou m'n koelblok ff schoonmaken, had al aardig wat stof opgespaard.
Haal ik het koelblok eraf, heel voorzichtig omdat die koelpasta altijd lekker vast zit...

PLOF!!! Hele koelblok met processor en al in m'n hand...alle pinnetjes krom :(

Ik zit zowat te janken vanwege m'n bijna dode AMD Athlon64 3000+ waar ik heel hard voor heb moeten werken (16 jarig jongetje :'( )

Naja, met m'n ID kaart alles weer rechtgeboden...en het werkt.

Maar nu mijn vraag: is het normaal dat de hele proc meekomt? Ik kon zoiezo het hendeltje niet loshalen van het socket aangezien het koelblok 4 kilometer breder is dan de proc :/
Koelblok en proc zaten nog maar 3 maanden vast op elkaar, dus echt vastgekoekt kon het nou ook weer niet zijn

Ik blij dat het socket 754 en geen 939, moest ik nog meer pinnetjes rechtbuigen :9
ik voel de pijn/angst :X ben ongv net zo oud en heb oook hard ervoor moeten werken .
Ik had zoiets met mn Gpu :( was er bijna condensator afgebroken in mijn bij elkaar gespaarde configje >:)

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-08 17:16
Ik heb het ook gehad met een S754 amd 3200+.
Ik kreeg hem er moeilijk vanaf, dus ik trekken en hoppa eraf, was me socket leeg :/
Ik d8 nee he, ik kijk maar alles was nog recht, echt mazzel mee gehad, snel erin en werkt nog steeds :)
Maar ik gebruik dus NOOIT meer die standaard rommel, dan maar meteen een zalman voor 25 euro :D

Verwijderd

Modbreak:Get a life.

[ Voor 89% gewijzigd door BalusC op 21-05-2005 15:40 ]

Verwijderd

ik heb dit ook met mijn dell computer gehad
de proc zat vast aan het koelblok, kreeg het niet los
wij hebben een keramische kookplaat, ik heb hem heel voorzichtig op laten warmen, en toen kon ik de proc zo los halen :)

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
*knip*

Ontopic:

Het gebeurt vaker dat de koelers blijven hangen op die stockcoolers van 2 euro met een beetje gum eronder.
Als je ook goed kijkt, zie je, na het verwijderen van de koeler, ook de afdruk van de core er gewoon helemaal instaan.
Zoals meerdere mensen hier al zeggen, gebruik gewoon echte koelpasta, dat plakt heeel zelden.

[ Voor 38% gewijzigd door BalusC op 21-05-2005 15:40 ]

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Eerst ff opstoken met CPU burn 4, Prime95 of 3Dmark doet wonderen.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Zoals wel bij meer mensen hier heb ik dit een paar jaar geleden ook gehad met een Dell :r . uiteindelijk de proc van de heatsink gehaald met een hamer en bijtel :P (was maar een P4 1.8GHz :Y) )

@ Magtherodon: Gedraag je dan ook als 16 jarige en niet als iemand van 13.

[ Voor 17% gewijzigd door fsfikke op 21-05-2005 13:04 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Thandor
  • Laatst online: 22:41

Thandor

SilverStreak

"Gouden Tip" : Zorg er altijd voor dat je het koelblok er zo recht mogelijk afhaalt. Als je schuin gaat en de CPU komt mee loop je risico dat de pinnen van de CPU meebuigen.

Vooral bij PC's van anderen. Volgens mij hebben een flink aantal Pentium 4's dit ook. De 2GHz Northwood had bv. een zwart thermalpad onder het heatsink zitten dat na verloop van tijd aan de CPU vast plakt.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
ik heb het ook gehad met mijn 3200+ 5 pinnetjes of zo krom viel wel mee. met gewone koelprut geen last van gehad. nou heb ik weer een nieuwe cpu dus de eerst volgende keer dat ik hem eraf haal is het weer goed uitkijken.
Tip: lichtjes draaien als je hem eraf haalt.

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik heb het nu ook een stuk of 3x gehad met mijn s754 processor, maar elke keer gaat het goed. :P
Totdat het een keer fout gaat... ;(

Oja, opstoken wilde bij mij niet echt werken, wat er ook gebeurt en witte of zilvere koelpasta (AS5) het blijft elke keer vastgeplakt. :Y)

[ Voor 35% gewijzigd door Frietsaus op 22-05-2005 02:26 ]

Verwijderd

door draaien lijkt mij juist dat er meer druk op je pootjes komt te staan. Als hij bij mij vastzit doe ik het meestal met een vislijn.
Op stage keer iemand van de administratie gehad die "ff" een computer ging bouwen voor zichzelf, scheelde weer 50 euro assemblagekosten :P P4 er verkeerd om in weten te drukken. En maar raar vinden dat de pc t niet doet. Proc eruit, 50% van de pinnetjes krom, allemaal teruggebogen met een schroevendraaier en de proc werkt nog weer net zo mooi

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 18:31

silitek

Tubes Only

AS5 gebruiken. Het eraf halen van je koeler kan zeker lastig zijn. Beetje opstoken van je cpu van te voren werkt het beste.

volgens mij val ik in herhaling.....

Plaatsen in je socket mot je ook heel voorzichtig mee zijn. Ik heb ooit 3dagen zitten klote om m'n pas splinternieuwe compjoeter aan de gang te krijgen. Bleek dat er 1pinnetje van m'n CPU dubbel zat tegen wat andere pinnetje aan 8)7 ...maar het werkt nog :*)

Tubes....It's what make music music!

Verwijderd

Goede tips allemaal hoe je die cooler kan verwijderen.
Maar het lijkt me verstandiger om 'm gewoon te laten zitten.
Die stof blaas en borstel je zo ook wel weg

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Verwijderd schreef op zondag 22 mei 2005 @ 08:33:
Goede tips allemaal hoe je die cooler kan verwijderen.
Maar het lijkt me verstandiger om 'm gewoon te laten zitten.
Die stof blaas en borstel je zo ook wel weg
Of een busje dust-off :Y)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Verwijderd

fsfikke schreef op zondag 22 mei 2005 @ 10:41:
[...]

Of een busje dust-off :Y)
Of een compressor... :Y) werkt perfect.. tandenstoker tussen de fanblades zodat ie niet dol draait, en blazen maar >:)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2005 10:44 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

CPU opstoken om de koeler eraf te halen is niet echt nodig ;) Als je de resultaten van mijn searchlinkjes bekijkt, dan zul je zien dat nylondraad het handigst is.

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:21

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Pfew, ik heb idd gisteren mijn cpu eruit getrokken terwijl dat alleen mijn koelblok moest zijn.. gelukkig trok ik recht en alles zat er nog aan en wees dezelfde richting uit!

Lenovo Legion 9i 18IAX10 5090 en een 9800X3D met Astral 5090 OC voor als het toch beter moet.

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-08 20:57
Ik heb het ook gehad met mijn P4. Ik schrok me toen ook rot, maar gelukkig was alles nog recht en nix afgebroken. Als ik nu problemen krijg met een cooler eraf halen pak ik gewoon de fohn erbij, want dan wordt die koelprut gewoon helemaal zacht. Dan kan je hem door hem langzaam van link naar rechts bewegen(als ie warm is) er voorzichtig aftrekken. Dit kost even tijd, maar gaat volgens mij makkelijker dan een nylon draadje ;)

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

• Mojo
  • Laatst online: 01-08 09:01

Mojo

The Power Within

Je moet alleen uitkijken dat je het niet te vaak doet :P De ervaring leert dat je pinnetjes 4-5 keer ombuigen voor ze afbreken :P Mocht dat gebeuren heb je dus wél een probleem :X .

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• J0J0
  • Laatst online: 24-10-2025
Niet altijd....
Ik heb nog een p4 1,7Ghz Willamette liggen. Die heb ik ook eens met koelblok en al uit het socket getrokken. Pinnetjes waren niet verbogen ofzo... maar toen ik de cpu eraf wilden trekken dus wel :|
Heb de pinnetjes toen nog proberen recht te buigen... lukte niet zo goed en er brak ook een pinnetje af :'(
Toen heb ik de cpu maar wat laten stofhappen en een nieuwe gekocht. Een jaar daarna kwam ik die oude cpu weer tegen... ik toch maar weer eens geprobeeerd die pinnen goed te krijgen en na een uur was ik zover. De pinnetjes vielen niet zo heel makkelijk in het socket maarja, erin is erin :P
CPU deed het gewoon... geen vage fouten of slechte performance oid... :D :P

specs

Verwijderd

Topicstarter
Mmm, ik merk dat ik niet de enige was.

En ik had net enkele uren NFSU2 gedaan, dus warm was de proc zeker :) koelblok niet, die komt niet boven de 40 graden uit :)

Verwijderd

Wat heb je nu geleerd?
Leg de kast op zijn kant als je gaat prutsen aan de cpu.

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

m'n broer heeft op die manier ook 2 CPU's kapot gemaakt...

het is gelukkig goedgemaakt door nieuwe processoren die, jawel, een beetje sneller zijn ;)

ASSUME makes an ASS out of U and ME

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Afbeeldingslocatie: http://145.99.250.113/IMG_9127.JPG

En met wat pech gebeurt dit dus :X.
Kreeg ik gisteren in mijn handen geduwd, de hele core van de Athlon 2200+ die eronder zat is eraf gekomen (zoals je ziet met die roze kauwgom).

• Thandor
  • Laatst online: 22:41

Thandor

SilverStreak

Dat die 'die' eraf is gegaan is wel heel extreem 8)7

K'zou zeggen, haal 'm er netjes af en maak er een sleutelhanger van ;)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Frietsaus
  • Niet online
Zo he da's wel erg extreem. :|

[ Voor 17% gewijzigd door Frietsaus op 22-05-2005 23:03 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Nokko schreef op zondag 22 mei 2005 @ 23:02:
Zo he da's wel erg extreem. :|
En die core zat dus ook echt VAST op dat koelblok.

Heb het ding er uiteindelijk met een scalpel vanaf gesneden :P

wel leuk dat ik ook de cpu erbij kreeg, die ziet er helemaal lollig uit :D (cpu waarop de koelprut nog zit, en dan ineens een gat waar de core ooit gezeten heeft).

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-07 14:52
Terw_Dan schreef op zondag 22 mei 2005 @ 22:54:
[afbeelding]

Kreeg ik gisteren in mijn handen geduwd, de hele core van de Athlon 2200+ die eronder zat is eraf gekomen (zoals je ziet met die roze kauwgom).
Ik heb al aardig wat pc's behandeld maar de core van een XP'tje eraf rukken is toch een hele prestatie :P Dat je een A64 cpu met zijn enorme (kleef) oppervlak eruit rukt tot daar aan toe 8)7
Thandor schreef op zondag 22 mei 2005 @ 23:02:
Dat die 'die' eraf is gegaan is wel heel extreem 8)7

K'zou zeggen, haal 'm er netjes af en maak er een sleutelhanger van ;)
Valt niet te boren, vreekt in stukjes zodra je kracht zet...

Ik heb het geprobeerd met 2 opgeblazen Dondervogels van 1ghz

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Rey Nemaattori schreef op zondag 22 mei 2005 @ 23:06:
[...]

Ik heb al aardig wat pc's behandeld maar de core van een XP'tje eraf rukken is toch een hele prestatie :P Dat je een A64 cpu met zijn enorme (kleef) oppervlak eruit rukt tot daar aan toe 8)7

[...]

Valt niet te boren, vreekt in stukjes zodra je kracht zet...

Ik heb het geprobeerd met 2 opgeblazen Dondervogels van 1ghz
Klopt, ik heb ooit met een hamer een AXP1700+ aan gort gemept. Vind nu nog core in mijn kamer :P

misschien in glas gieten :P (maarja, de core is niet mooi, flink beschadigt, dus dat is ook weer zonde).

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Terw_Dan schreef op zondag 22 mei 2005 @ 22:54:
[afbeelding]

Dit heb ik nog niet eerder gezien allemachtig.
Had ooit eens een reparatie van een LaserPC waar werkelijk de koelprut doorgelopen was tot in de socket :X
Heeft mij een flinke ruzie opgeleverd met het toenmalige hoofd technische dienst van die fabrikant.
Die opperde namenlijk dat het geen kwaad kon.
Bouw mijn pc's zelf wel.
Ben trouwens wel benieuwd wat voor rommel die 'kauwgom' die meegeleverd is.
Het is namenlijk verdraaid moeilijk te verwijderen en blijft meestal nog flink naplakken ook.

computer voor alle werkzaamheden

Verwijderd

Het hoeft trouwens niet direct aan de standaard koelpasta te liggen. Ik heb mijn vorige processor (AMD A64 3000+ s754) keurig met AS5 ingesmeerd, met een coca-cola-card >:), alles perfect vlak laagje van +/- 0.3mm, je zag de tekst zelfs nog wat. Toen ik mijn cooler er 2 maanden later af wilde halen (Thermalright slk948-u) zat deze vacuüm aan de processor, er zat totaal geen lucht tussen (kracht zetten omhoog had dus absoluut geen zin). Ik heb de cooler er heen-en-weer schuiven af moeten halen, dus ook bij perfecte koelpasta kun je bij onvoorzichtigheid je proc uit je socket trekken.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 22 mei 2005 @ 21:12:
Wat heb je nu geleerd?
Leg de kast op zijn kant als je gaat prutsen aan de cpu.
Had ik ook :(
Pagina: 1