[Xserver] Hoe Xserver via SSH of xdmcp op Slackware

Pagina: 1
Acties:
  • 150 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BSeB
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09-2025
Ik ben nu ongeveer een dag bezig te proberen een verbinding te maken via SSH of xdmcp, complete KDE, maar ik krijg geen verbinding.

Misschien moet ik ergens nog iets instellen. Maar krijg gewoon steeds de error dat het niet gaat.

Ik heb Winaxe geprobeerd, cgywin, x-deep, maar ik krijg niet echt een verbinding. Ik kan wel vnc gebruiken maar dat is traag en xserver staat bekend om zijn snelheid, tevens is ssh gewoon een veilige manier om de verbinding te onderhouden.

Ik heb gezocht naar howto's maar heb niet gevonden wat ik zocht. Misschien dat hier mensen zijn die het wle weten.

Ik heb iig bij Winaxe geprobeerd de tutorial van hun site te volgen zonder succes.

Cgywin heb ik van GoT alles geprobeerd. Wat kan ik nu nog proberen.

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-11-2025
gewoon je Xaccess-file instellen met "*" dat iedereen erop kan inloggen.
en dan connecten met X via het command:
X -query [IP-address]

normaal mag dit i.c.m. XDM geen problemen geven.

/edit: kijk verder ook nog eens naar je xdm-config in /etc/X11/xdm, normaal moet je daar nog "listen [ipaddress] uncommenten als ik mij niet vergis.

[ Voor 31% gewijzigd door Wirehead op 20-05-2005 21:11 ]

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

• Kippenijzer
  • Laatst online: 04-02 18:11

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

bij mijn weten staat standaard X-tunneling uit in veel ssh-clients (en evt. ook in je ssh server) voor ssh server moet je /etc/ssh/sshd_config uit mijn hoofd hebben, voor de client hangt het nogal van de client zelf af.

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je weet dat ssh en xdmcp twee verschillende protocollen zijn? Wat je allemaal precies geprobeerd om het op te lossen (behalve een ander programma als client te proberen... (dit is IMHO vergelijkbaar met rebooten ;) )

Wat is er misgegaan met de tutorial op "de Winaxe site"?

[ Voor 7% gewijzigd door Sendy op 20-05-2005 21:31 ]

• BSeB
Lokaal start alles, heb voor winace die ene optie voor kde geenabled, daarna geprobeerd en werkte niet.

Ik heb btw slack 10.1
kde3.4
xorg

en voor ssh moet ik ergens iets veranderen. Is dat alleen forwarding in de sshd-config file?

Verwijderd

Move NT > NOS

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Je kan een gecomprimeerde ssh-tunnel proberen voor VNC (en probeer ook tightvnc), dat scheelt een boel bandbreedte t.o.v. standaard VNC.

Gezien je oplossingen lijkt je client Windows te draaien? Dan zou Cygwin ook moeten kunnen werken inderdaad. Heb je daar X al in aan de praat (kan je lokaal al bv. gedit starten?).

En uiteraard willen we weten wat 'geen verbinding' inhoud. Zit er geen firewall in de weg ergens?

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Verwijderd

Je zegt dat je KDE wilt gaan gebruiken. Ik neem daarom aan dat je kdm gebruikt als display manager.

De eenvoudigste manier om remote via X van een computer gebruik te maken is dan de volgende:

Pas het configuratie file van kdm op de remote pc aan. Dit bestand heet kdmrc. De locatie is afhankelijk van je distributie.

Zet de regel onder de kop [Xdmcp]

enable=true

Herstart nu X op de remote pc. Zorg ervoor dat er geen autologin aan staat, maar dat je kdm login voor je komt als je X start. Dit moet genoeg zijn om remote X sessies toe te staan.

Nu doe je op de machine waarmee je wilt connecten (als je al een lokale X hebt draaien):

X :1 -query $ip-address_remote_machine

Natuurlijk $ip_address_remote_machine vervangen met het echte ip. Als het goed is krijg je nu het kdm login scherm van de remote machine. De remote machine zit nu onder ctrl + alt + f8. Je lokale X sessie zit onder ctrl + alt +f7.

X over ssh is weer een ander verhaal. Laat eerst even weten of dit voor je werkt.

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-01 12:00

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Xdmcp is eigenlijk een no-go over het internet. Xdmcp is namelijk niet encrypted. X-Tunneling via SSH is een goede optie. Maar wellicht dat je 'ns moet kijken naar NX. NX doet wat je wilt (een totale KDM-sessie remoten), maar dan encrypted en sterk gecomprimeerd. De open source server voor NX heet FreeNX. Deze laatste server heb ik nog niet bekeken, maar met een testaccount kon ik moeiteloos rondbrowsen op een remote pc van NX zelf. :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• BSeB
[Xdmcp]
# Whether KDM should listen to incoming XDMCP requests.
# Default is true
Enable=true

Dit staat goed alleen het volgende geeft een fout.

(EE) Mouse1: cannot open input device
(EE) PreInit failed for input device "Mouse1"
No core pointer

Fatal server error:
failed to initialize core devices

Please consult the The X.Org Foundation support
at http://wiki.X.Org
for help.
Please also check the log file at "/var/log/Xorg.0.log" for additional information.

XIO: fatal IO error 104 (Connection reset by peer) on X server ":0.0"
after 0 requests (0 known processed) with 0 events remaining.

Core devices, zoals muis en toetsenbord. begrijpelijk dat die niet gevonden worden als ze er niet aan zitten. Het is een server. Hoe is dit probleem te omzeilen?

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-11-2025
zelfs als ze er niet aanhangen, moet je ze toch instellen. Waarschijnlijk heb je ergens een klein foutje gemaakt.

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

• BSeB
Ik heb net xorgconfig nog eens doorgenomen, als ik bij mouse de muis op auto zet werkt het niet, zet ik het op een waarde werkt het ook niet.

Ik start startx dus in een ssh window, misschien dat dat het probleem is, maar heb geen idee hoe ik het anders moet doen?

• Foeijonghaai
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-02 11:15
BSeB schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 11:49:
Ik heb net xorgconfig nog eens doorgenomen, als ik bij mouse de muis op auto zet werkt het niet, zet ik het op een waarde werkt het ook niet.

Ik start startx dus in een ssh window, misschien dat dat het probleem is, maar heb geen idee hoe ik het anders moet doen?
Je moet je X-server een query laten doen naar de host die X aanbiedt.

startx is alleen voor lokaal gebruik en doet nog wat andere dingen extra die je niet nodig hebt.
Ook xorgconfig is voor de lokale x-server, dus die instellingen hoef je niet te wijzigen.

Je draait straks op een andere machine een X-server, die een XDMCP-sessie opzet naar je machine thuis. Als je muis en tb het doen op die andere machine, is je X-server verder in orde.

[ Voor 21% gewijzigd door Foeijonghaai op 26-05-2005 18:34 ]

• BSeB
Ik heb nu via Putty X11 forward aan de praat, in sshd_config aangegeven dat er geforward mag worden. host.allow is leeg dus zal wel goed zijn.

In X-deep zie ik nu wel een soort scherm net zoals bij putt, volgens deze handleiding:

http://www.physics.utoron...-Deep_32_Installation.htm

Maar nu wil ik dus grafisch aan de gang, maar als ik nu startx intype, dan krijg ik de volgende foutmelding:

_XSERVTransSocketOpenCOTSServer: Unable to open socket for inet6
_XSERVTransOpen: transport open failed for inet6/Master:0
_XSERVTransMakeAllCOTSServerListeners: failed to open listener for inet6

Ik heb geen idee wat dit is. Maar ik heb het idee dat het daarom niet werk.

• stefklep
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-02 11:04

stefklep

((Stefklepje))

BSeB schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 12:09:
Ik heb nu via Putty X11 forward aan de praat, in sshd_config aangegeven dat er geforward mag worden. host.allow is leeg dus zal wel goed zijn.

In X-deep zie ik nu wel een soort scherm net zoals bij putt, volgens deze handleiding:

http://www.physics.utoron...-Deep_32_Installation.htm

Maar nu wil ik dus grafisch aan de gang, maar als ik nu startx intype, dan krijg ik de volgende foutmelding:

_XSERVTransSocketOpenCOTSServer: Unable to open socket for inet6
_XSERVTransOpen: transport open failed for inet6/Master:0
_XSERVTransMakeAllCOTSServerListeners: failed to open listener for inet6

Ik heb geen idee wat dit is. Maar ik heb het idee dat het daarom niet werk.
Als ik het goed leest probeert hij het nu over ipv6 te verstuuren aan inet6 tezien.
Zie net dat er een opzie kan zijn in putty bij tunnels zet die eens op IPV4 ik weet niet zeker of dit het oplost.

[ Voor 7% gewijzigd door stefklep op 06-07-2005 12:34 ]

• BSeB
Waar kan of moet ik dit veranderen in ipv4, of kan het ipv6 blijven maar moet ik ergnens iets anders veranderen?

• stefklep
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-02 11:04

stefklep

((Stefklepje))

Zie net dat er een opzie kan zijn in putty bij tunnels zet die eens op IPV4 ik weet niet zeker of dit het oplost.

• lckarssen
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 30-06-2023
BSeB schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 12:09:
Maar nu wil ik dus grafisch aan de gang, maar als ik nu startx intype, dan krijg ik de volgende foutmelding: (...)
Het is niet de bedoeling dat je startx intypt. Zoals al eerder opgemerkt is startx alleen om X op je remote machine te starten.
De X-server is jouw lokale machine. Dus degene met X-Deep. De X-client is je remote machine (Ja, dat is omgekeerd aan wat je zou denken, maar uiteindelijk wel logisch).

Vervolgens kun je, zoals de vermelde handleiding zegt, met putty een SSH connectie maken met je remote machine. Dan kun je vervolgens x-applicaties starten. Test het eens met bijv. xclock.

Als dat allemaal werkt, kun je gaan proberen om een hele KDE sessie te starten. Daarvoor moet er op de remote machine [x,g,k]dm draaien met XDMCP enabled (in de [x,g,k]dm.conf file.
Als je (lokaal) je X-server start moet die een XDMCP broadcast doen, waar dan jouw remote machine uit tevoorschijn moet komen.

Succes!

• BSeB
Idd. xclock laat een clock zien wel met de verkeerde tijd :P.

Maar bij xdmp moet ik dus op de server zelf inloggen, dus niet via ssh om xserver te starten als ik het goed begrijp!

In die conf file is xdmcp al aangezet, maar ze zeggen dat xdmcp onveilig is en dat je daarom juist ssh gebruikt. Kan het dan niet anders, of gebruik je ssh voor de versleuteling en daarover gooi je dan de xdmcp broadcast waardoor ik mijn firewall dicht kan houden?

• lckarssen
Mooi de xclock werkt. Dan werkt de Xserver dus goed :).

Even voor de duidelijkheid (misschien heb ik er overheen gelezen): staan beide PCs in je huisnetwerk, of staat de remote aan de andere kant van het internet?
In het eerste geval kun je zonder problemen XDMCP draaien. In het tweede geval zul je (denk ik) met SSh een tunnel op moeten zetten en daar dan het XDMCP protocol doorheen moeten sturen.

• BSeB
Hehehehehe, ik heb via ssh een tunnel al gemaakt. Ik maak verbinding met Putty, dan "xterm &" dan verschijnt in x-deep een soort putty ssh scherm en hierin kan ik xclock starten. Dit werkt allemaal. Ik ben nu aan het zoeken naar die xdmcp. Maar had er ooit naar gekeken maar kan hem dus niet vinden.

Maar als die aan staat moet ik startx dan vanaf de server zelf doen of kan dit ook via ssh gestart worden, want zoals bovenstaand te zien is start x niet op zoals ik wil, allemaal errors.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
! $Xorg: xdm-conf.cpp,v 1.3 2000/08/17 19:54:17 cpqbld Exp $
!
!
!
!
! $XFree86: xc/programs/xdm/config/xdm-conf.cpp,v 1.10 2002/11/30 19:11:32 herr$
!
DisplayManager.errorLogFile:    /var/log/xdm.log
DisplayManager.pidFile:         /var/run/xdm.pid
DisplayManager.keyFile:         /usr/X11R6/lib/X11/xdm/xdm-keys
DisplayManager.servers:         /usr/X11R6/lib/X11/xdm/Xservers
DisplayManager.accessFile:      /usr/X11R6/lib/X11/xdm/Xaccess
DisplayManager.willing:         su nobody -c /usr/X11R6/lib/X11/xdm/Xwilling
! All displays should use authorization, but we cannot be sure
! X terminals may not be configured that way, so they will require
! individual resource settings.
DisplayManager*authorize:       true
! The following three resources set up display :0 as the console.
DisplayManager._0.setup:        /usr/X11R6/lib/X11/xdm/Xsetup_0
DisplayManager._0.startup:      /usr/X11R6/lib/X11/xdm/GiveConsole
DisplayManager._0.reset:        /usr/X11R6/lib/X11/xdm/TakeConsole
!
DisplayManager*chooser:         /usr/X11R6/lib/X11/xdm/chooser
DisplayManager*resources:       /usr/X11R6/lib/X11/xdm/Xresources
DisplayManager*session:         /usr/X11R6/lib/X11/xdm/Xsession
DisplayManager*authComplain:    true

! SECURITY: do not listen for XDMCP or Chooser requests
! Comment out this line if you want to manage X terminals with xdm
DisplayManager.requestPort:     117

[ Voor 61% gewijzigd door BSeB op 06-07-2005 13:37 ]

• lckarssen
XDMCP (X display Manager Control Protocol) is het protocol dat gebruikt wordt. Je configureert het in xdm.conf.

om xdm op te starten run je gewoon xdm (dus niet startx). Ik weet niet zeker of hij ook op de remote machine dan X gaat starten (en of het een show stopper is als dat niet lukt).

Nog steeds mijn vraag: staat de remote in het LAN of niet?

Weet je zeker dat je een tunnel gemaakt hebt met ssh en niet alleen een gewone ssh verbinding (dat lijkt mij namelijk wat je nu doet). Op zich geen punt. De echte tunnel is alleen nodig als de remote niet in je LAN zit.

Kijk ook eens hier: http://www.faqs.org/docs/Linux-HOWTO/XDMCP-HOWTO.html, ze gebruiken daar exceed als Xserver, maar met X-deep zal het niet anders zijn.

• lckarssen
je kunt in plaats van xdm ook kdm (en kdm.conf) gebruiken. Dat ziet er wat beter uit (maar vraagt ook meer van de beschikbare netwerkbandbreedte).

• BSeB
kdm is niet aanwezig op mijn install. xdm wel, bovenstaand gepost. Bandbreedte maakt intern niks uit. Op dit moment test ik vanuit mijn lan. Maar het moet ook via internet werken.

Mijn verbinding en bandbreedte is geen probleem. Het is alleen belangrijk om te weten of de pc waar ik op zit waarmee ik naar de server wil een snelle verbinding moet hebben, of dat alleen de server snel moet zijn.

• lckarssen
Als ik het mij goed herinner is X(DMCP) vrij bandbreedte intensief. Hier op de uni staat hier en daar nog een verdwaalde xterminal en op een 10Mbps LAN gaat dat wel.
Misschien is het bovenstaand vermelde tightVNC minder bandbreedtehongerig.

Is het al gelukt om een grafisch inlogscherm op je Xserver (lokale PC) te toveren?

• BSeB
lckarssen schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 15:23:
Als ik het mij goed herinner is X(DMCP) vrij bandbreedte intensief. Hier op de uni staat hier en daar nog een verdwaalde xterminal en op een 10Mbps LAN gaat dat wel.
Misschien is het bovenstaand vermelde tightVNC minder bandbreedtehongerig.

Is het al gelukt om een grafisch inlogscherm op je Xserver (lokale PC) te toveren?
Neen, want de bestanden uit die tutorial die je gaf heb ik niet, of kan ik niet vinden, ik heb wel xfs alleen als ik die wil starten, dan gaat linux error geven:

xfs error: CONFIG: unknown parameter "cache-hi-mark"
xfs error: CONFIG: unknown parameter "cache-low-mark"
xfs error: CONFIG: unknown parameter "cache-balance"

Deze stonden er al in. Sommige bestanden heb ik helemaal niet. Dus misschien moet ik iets installeren ofzo.

• BSeB
Ok even update, ik heb nu een kde voor me alleen heb ik allemaal verschillende schermpjes, 1 voor de achtergrond, 1 voor de KOrganiser 1 voor de klipper 1 voor de kicker.

Kan dit ook allemaal in 1, blijkbaar stond xdm al goed ingesteld, heb via ssh alleen even xdm aangezet en toen via putty dit gedaan:

/root/kde3.4/bin/startkde

dit resulteerde in het meteen starten van bovenstaande desktop, het zou alleen fijn zijn als alles in 1 scherm kan ipv 3 of 4 verschillende.

Ook zonder eerst XDM te starten werkt het goed en alles nu binnen 1 window, dus gaat geweldig, het gaat een beetje traag als ik de menuitems van KDE3.4 bekijk, maar de voordelen die ik nu heb wegen ruim op tegen de nadelen.

[ Voor 20% gewijzigd door BSeB op 06-07-2005 16:09 ]

Pagina: 1