Toon posts:

Sony DSC-V3? Alternatieven

Pagina: 1
Acties:
  • 183 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu al geruime tijd op zoek naar een degelijke digitale camera. De aankoop is gepland in september, dus ik begin liever wat vroeger aan :P

Ik had mijn oog laten vallen op de Sony DSC-V3, omwille van zijn zeer goed lens (Carl Zeiss), de uitbreidmogelijkheden (andere lenzen - maar dit heeft elke digicam wel zeker? ), en natuurlijk de 7 MP, maar ook de mogelijkheid om 2 verschillende soorten geheugenkaartjes te gebruiken

Ik ben zeker dat er wel alternatieven voor deze cam bestaan. Ze moeten wel een professionele look hebben, maar ze moeten vooral semi-professioneel zijn!

Ik dacht aan de Fujifilm Finepix S7000, of de Konica Minolta A1

Budget ligt rond de 500 euro voor de cam... shoot guys _/-\o_

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 20:00:
Ik had mijn oog laten vallen op de Sony DSC-V3, omwille van zijn zeer goed lens (Carl Zeiss),
Hoewel de lens inderdaad de naam Zeiss mag dragen en (blijkbaar) in licentie wordt geproduceerd, betreft het hier geen echte Zeiss lens. Maar dat mag de pret niet drukken.
de uitbreidmogelijkheden (andere lenzen - maar dit heeft elke digicam wel zeker? )
Nouja, andere lenzen, andere lenzen. Je kunt inderdaad wat opzetlensjes erop schroeven om ietsje meer tele, macro of wide angle te krijgen. Uiteraard blijft het objectief gewoon geïntegreerd in de camera, dus er is geen sprake van verwisselbare lenzen.
Ik ben zeker dat er wel alternatieven voor deze cam bestaan. Ze moeten wel een professionele look hebben, maar ze moeten vooral semi-professioneel zijn!
Wat is semi-professioneel? Zelf vind ik een V3 nog niet in de buurt van 'semi-professioneel' komen, laat staan dat de look professioneel is. Ik denk dat als je gaat kijken naar alternatieven, dat je dat gewoon op basis van je budget moet doen. Als je hier roept dat de camera er 'professioneel' uit moet zien, dan zullen er ongetwijfeld mensen gaan roepen dat je een dSLR moet nemen. En ergens hebben ze gelijk...

Verwijderd

Topicstarter
Idd daar heb je een dik vet punt

Ik had graag geweten of er gewoon geen cams bestaan die wel verwisselbare lenzen optie hebben...

Wat is die standaard trouwens? 57 mm als ik me niet vergis?

Over dat semi professioneel: laten we het professioneel amateurisme noemen :+

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Maak eens een concreet lijstje met keiharde eisen en dingen die je wel of niet op een camera wil. Vervolgens kun je een lijstje samenstellen van mogelijke kanditaten binnen je budget. Daarna kunnen medetweakers hun oordeel geven.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil B)

* Macrofocussen! Ben nogal liefhebber van macro shots
* Lange sluitertijden met weinig noise (hou ook van donkere shots)
* het moet geen klein dingetje zijn, geef me maar iets stevigs, en lijvig. Ik heb het niet voor die kleine dingetjes
* liefst een groot display... dat is een van de super punten van de SOny DSC-V3
*andere dingen waarop ik niet kan komen

Of toch maar doorsparen voor een dSLR...? :+

Verwijderd

Topicstarter
of mss de Panasonic DMC-FZ20? :)

• mr_a
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05-2023
Mijn vader heeft de V3. Capabel apparaatje volgens mij, met veel opties en mogelijkheden.
Het is definitely wel zeker een point en shoot "fun" camera en geen professionele camera, maar misschien is het precies wat je zoekt.

Hij is goed gebouwd en ligt lekker in de hand, alhoewel het in vergelijking met een spiegelreflex weinig "camera" is. ;)

Of je blij moet zijn met beide media: memory stick pro is wel duur. En liever had ik een combi met SD formaat gezien, aangezien dat meer de toekomst is dan compactflash. Aan de andere kant is compact flash het goedkoopst. ;)

[ Voor 28% gewijzigd door mr_a op 20-05-2005 21:49 ]

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

Verwijderd

Topicstarter
god damn dit is een moeilijke keuze...

keep those comment s coming zou ik zeggen :+

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2005 22:02 ]

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Misschien is de Canon Powershot G6 een goede. Iets boven je budget welliswaar.

[ Voor 25% gewijzigd door Henk007 op 20-05-2005 22:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
het is een rare reden, maar die camera is gewoon pokke lelijk!

geef me maar gewoon iets zwart - sober - iets dat niet te veel opvalt (zodat de mensen denken dat je zo'n ouderwets fo totoestel hebt B) )

• mr_a
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05-2023
de sony is een beetje retro met dat grote stalen keuzewiel bovenaan, en metalen glanzende delen.
Wat ook goed is aan de sony is dat er een flitsschoen op zit. Dus dan zou je zeggen: profi looks, beetje ouderwets, prima.
Maar wat dan weer zo vreemd is, zijn nogal klein uitgevallen knopjes aan de achterkant. I verhouding tot het draaiwiel zijn die een beetje mini.
De film-functie is goed en het geluid volgens mij ook. Maar zo'n elektronische shuttersound, mwah dat doet het bij mij niet.... (is vast wel uit te zetten... toch? )

Als je eens in een tijdschriftenzaak of de bibliotheek ofzo het nummer Chip Foto-vidieo Digitaal nr 01/2005 kunt lezen: daar staat een uitgebreide test van 7 megapixel camera's in,waaronder de V3, en ook de G6. De winnaar is de V3, wat dat ook betekent...

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
Misschien even doorsparen en je hebt voor 550 euro (gemiddelde prijs denk ik op marktplaats) een 2dehands Canon 300D kit. Of voor 599 een 300D kit refurbished bij konijn + 12 maanden garantie. Of voor 50 euro meer een nieuwe 300D kit. Natuurlijk wordt het van daaruit wel extra besteden in een macrolens. Zo zie je maar weer, steeds als je een stapje hoger komt in je budget kom je weer iets extra's tegen, en opeens ben je zo 700 euro kwijt, waar je aanvankelijk nog zocht naar een cam van 500. :X

Maar waar je dus ook naar zou kunnen kijken zijn bijv. die Panasonic FZ20. Ikzelf vind het een hele mooie camera: geweldige F2.8 lens, beeldstabilisatie dus ideaal voor die langere sluitertijden van je, groot zoombereik, mogelijkheid voor externe flitser. Misschien is de kleine versie, de FZ5 ook een optie. Ook de Olympus 7070 vind ik een mooie camera en inderdaad die G6 van Canon :9~ .

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-01 22:25
Volgens mij zijn de KonicaMinolta A1 en de A2 al niet meer leverbaar. De A200 is de opvolger.

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad zoals jullie zeggen:

Konica Minolta A200 ziet er ook leuk uit (meer megapixels dan de Panasonic FZ20)

Wat ik ook graag had gehad, dat is zo'n draaiwiel aan de lens vooraan, lijkt me heel handig. Blijkbaar hebben alleen de FZ20 en de A200 dit, en de Sony DSC-V3 dan weer niet.

*guRuh gaat even wat reviews lezen van de A200* B)

Verwijderd

of een classic look: Sony DSC-H1! alleen zijn er nog geen reviews verschenen! tssen 450-500€

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 20:00:
De aankoop is gepland in september, dus ik begin liever wat vroeger aan :P
...
Ze moeten wel een professionele look hebben, maar ze moeten vooral semi-professioneel zijn!
...
Budget ligt rond de 500 euro voor de cam...
Verwisselbare lensen
Semi-professioneel
Profi-look
Weinig ruis
Macro-mogelijkheid
Mooi qua design
Aankoop rond september
En dat alles voor 500 euro :+

Ik vrees dat je nog wel even aan het zoeken bent ;)
Verder zou ik niet zo veel geven om een "professionele look", je koopt een camera omdat je daarmee foto's wilt maken, niet om interessant te doen. (dan kan je net zo goed een kapotte body kopen :) )
Als het echt veel geld kost krijg je het "profi" er toch wel gratis bij :Y)
Degene die daar het meeste om geven zijn de "party-fotograafjes" die je per dozijn in elke kroeg tegen komt, met een A75 :Z

Maar weer even ontopic: een blikje op marktplaats of een andere willekeurige 2e-hands-site is misschien wel verstandig. Een 300D, D30 of andere mooi spul voor niet zoveel geld.

Mocht je trouwens wel iets vinden dat aan al die eisen voldoet: laat het dan wel even weten, d'r zijn vast meer belangstellenden

Verwijderd

Topicstarter
2de hands... no way geef me maar nieuw spul

momenteel denk ik vooral aan de Panasonic of de Minolta eerlijk gezegd, zal wel een goede keuze zijn zeker?

• Kwintessens
Als je in september wil kopen, ben je nu nog veel te vroeg. Digicams gaan niet zo lang mee, tegen die tijd zijn er al weer een hoop opvolgers en nieuwe modellen die beter kunnen wat je wilt. Nu alles al uitzoeken kan wel leuk zijn, maar in augustus kun je dan weer opnieuw beginnen.

jmtc.

Verwijderd

De Panasonic FZ 20 ruist (helaas) behoorlijk.
Ik zou lekker doorsparen voor een DSLR!

Verwijderd

Topicstarter
Idd dat is misschien het beste, toch doorsparen...

Tegen dan zijn er mss wel al betaalbare dSLR's?

• Kwintessens
Aangezien de 300D nu al in kit te krijgen is voor 650 euro en daarmee goedkoper is dan de prosumer cams, lijkt me dat je met een beetje geluk tegen die tijd de laatste 300D's voor nog minder vindt. Of de 350D en consorten van andere merken tegen die tijd zo goedkoop zijn, durf ik niet te zeggen. Maar vergeet niet dat je met een DSLR vooruit kunt. De 300D levert over twee jaar nog steeds mooie foto's, en als je tegen die tijd toch een andere wil, kun je je lenzen, flitser ed. gewooon meenemen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga dan toch wel voor de 350D gaan hoor, je wordt maar 1 keer 18 e :+

En inderdaad dat is hét meest persuatieve argument van de dSLR: ze gaan veel langer mee dan gewone digicams

Ik had wel nog een vraagje: passen daar zomaar alle lenzen op? Is er een bepaalde (VESA?) standaard?

Ik vraag dit omdat m'n pa nog een zeer goede telelens heeft liggen B)

• Kwintessens
Alle objectieven met een EF-vatting passen erop. En ook EF-S.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 22 mei 2005 @ 12:15:
En inderdaad dat is hét meest persuatieve argument van de dSLR: ze gaan veel langer mee dan gewone digicams
Je mag van een dSLR idd wat meer degelijkheid en duurzaamheid verwachten dan van een compact digicam. Maar de winst (qua duurzaamheid) zit hem IMO met name in de keuze voor het systeem, niet zozeer in de aankoop van één body. Een 300D/350D kan het begin zijn van een mooie verzameling EF-lenzen en EOS-accessoires. Misschien dat je over 3 jaar je good'ole 300D/350D weer in de uitverkoop doet, maar dat betekent dan niet dat je het EOS-systeem hoeft te verlaten: je lenzen e.d. zullen wellicht nog prima bruikbaar en up to the job zijn!

Kortom: met een dSLR kies je voor een systeem. Met een (semi-pro/prosumer/whatever) compact digicam koop je gewoon een cam.

• Kwintessens
koraks schreef op zondag 22 mei 2005 @ 15:15:
[...]

Je mag van een dSLR idd wat meer degelijkheid en duurzaamheid verwachten dan van een compact digicam. Maar de winst (qua duurzaamheid) zit hem IMO met name in de keuze voor het systeem, niet zozeer in de aankoop van één body. Een 300D/350D kan het begin zijn van een mooie verzameling EF-lenzen en EOS-accessoires. Misschien dat je over 3 jaar je good'ole 300D/350D weer in de uitverkoop doet, maar dat betekent dan niet dat je het EOS-systeem hoeft te verlaten: je lenzen e.d. zullen wellicht nog prima bruikbaar en up to the job zijn!

Kortom: met een dSLR kies je voor een systeem. Met een (semi-pro/prosumer/whatever) compact digicam koop je gewoon een cam.
My thoughts exactly. _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
laat het sparen beginnen... 8)

Verwijderd

Waarvoor zou je de camera eigenlijk gebruiken ?

Je had eerst de DSC-V3 in gedachten, een prachtig vrij compact toestel.
Nu wil je een 350D, twee keer zo groot en drie keer zo duur.

Verwijderd

Ik heb z'n oudere broertje, de DSC-V1, en ik moet zeggen: fantastisch toestelletje!
Hij kan natuurlijk niet alles wat m'n DSLR (Pentax *ist DS) kan, maar 1 ding kan 'ie veel beter: hij past in een jaszak.
En de beste camera is de camera die je bij je hebt. :)

• eduardtee
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-01 12:18
Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 20:34:
Ik wil B)

* Macrofocussen! Ben nogal liefhebber van macro shots
* Lange sluitertijden met weinig noise (hou ook van donkere shots)
* het moet geen klein dingetje zijn, geef me maar iets stevigs, en lijvig. Ik heb het niet voor die kleine dingetjes
* liefst een groot display... dat is een van de super punten van de SOny DSC-V3
*andere dingen waarop ik niet kan komen
Of toch maar doorsparen voor een dSLR...? :+
ALS (met de nadruk op ALS) dit echt je enige eisen zijn, dan ligt een DSLR meer voor de hand dan een compacte camera.
DSLR's hebben veel minder last van ruis en je hebt natuurlijk vrij veel keus uit verschillende lenzen, waaronder macro-lenzen.
Enige is dan dat je budget het misschien niet toe laat. Maar wellicht dat je dan even wat beter kan doorsparen, zodat je meteen hetgeen hebt wat je echt wilt. Met €500 red je het nl. niet. Je hebt nodig:
- standaard kit-lens
- body
om foto's te KUNNEN maken. Daarnaast heb je wellicht nog nodig:
- tas om alles mee te kunnen nemen.
- macro-lens: de huidige kit-lenzen zijn niet de beste macro-lenzen: grote focus distance.

Maar ga voor jezelf na of dit echt je eisen zijn. Een groot toestel betekent dat je 'm niet altijd gemakkelijk kan meenemen. En zo hebben DSLR's ook nog andere nadelen t.o.v. compacte camera's (stofgevoeliger).... maar natuurlijk ook genoeg voordelen :)

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-02 17:55

Garyu

WW

Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2005 @ 17:49:
Ik heb z'n oudere broertje, de DSC-V1, en ik moet zeggen: fantastisch toestelletje!
Hij kan natuurlijk niet alles wat m'n DSLR (Pentax *ist DS) kan, maar 1 ding kan 'ie veel beter: hij past in een jaszak.
En de beste camera is de camera die je bij je hebt. :)
Precies. Ik vind dat hier de adviezen wel erg snel richting dslr gaan, zelfs wanneer aangegeven wordt dat het budget (lang) niet toereikend is. Vergeet even niet dat je er met de ongeveer 800 euro voor de kit nog lang niet bent! Er zijn erg veel niet-dslr camera's die een stuk goedkoper zijn maar best goed presteren. Natuurlijk is het verschil duidelijk, maar het prijsverschil ook. Met compactcams is het daarnaast nog makkelijker om macro-foto's te schieten. Grootste nadeel is de ruis die hard oploopt door de kleine sensor.

Ik zou juist adviseren om niet een 7MP camera te nemen, maar eentje met minder megapixels en een zelfde kwaliteit lens. Op die manier heb je waarschijnlijk minder last van ruis, kun je toch mooie foto's maken en besteed je een stuk minder geld.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Verwijderd

Topicstarter
Mja idd van dat dSLR idee ben ik dan ook alweer afgestapt

de aankoop zelf valt nog mee, en staat zeker garant voor veel FUN

MAAR: ik ken mezelf: ik wil altijd het beste etc. --> ik ga het geld niet hebben voor lenzen, wat tot frustraties gaat leiden :)

maw... Sony DSC-V3, here I come?

huidige alternatief is de Panasonic Lumix FZ5 btw

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Men, van de V3 naar DSLR en even makkelijk weer terug naar de V3 en een alternatief de FZ5 die weer in een hele andere categorie zit? :{

Ik denk dat jij nodig even naar de fotoboer moet om ze eens hands-on te proberen: vaak heb je dan al bij een camera: dit is het, en dat is dan nuttiger als je je van hot naar her laat adviseren hier op een forum.

Alors.

Verwijderd

Topicstarter
zit iets in, maar hoe meer je twijfelt, hoe wijzer je wordt (toch in dit geval ;) )

Verwijderd

Ik ga ook voor de V3...ben nog de beste shop aan het zoeken.
Topvision krijgt goede feedback én is de goedkoopste die ik heb gevonden.

http://www.topvision-online.de/ -> 442 euro inc.verzending

met 512MB memorystick, extra accu en Lowepro tasje -> 528 euro inc. verzending
met 1GB cf-ultra-II, extra accu, lcd folie en Lowepro tasje -> 569 euro inc. verzending

Verwijderd

Topicstarter
als je dan toch duits gaat shoppen, maak dan tegelijk gebruik van de Duitse prijswatch e

http://www.geizhals.at/deutschland/a117065.html

viel spass :Y)

• Kwintessens
Ik zou nooit een digitale camera kopen bij een winkel waar je niet zelf makkelijk naar toe kunt als er iets mis is. Het is dan wellicht goedkoper, maar het is zo'n gezeik als je camera gerepareerd moet worden. Ik koop mijn materiaal bij een lokale fotograaf, die niet de goedkoopste is, maar ook zeker niet de duurste. Hij biedt me een goede service en ik weet dat ik er altijd zo naar binnen kan lopen als ik een probleem heb. Daarnaast werkt nog steeds het vaste klant principe: sneller korting en als een verkoper je kent, dan wordt er nog wel eens wat meer moeite voor je gedaan.

• Twido
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-01-2021

Twido

Eens een ALFA, altijd een ALFA

Dat is ook grote zever want gisteren nog een vrouw thuis gehad die een compact digitaal toestel had dat na een maand stuk was en gekocht bij de lokale fotoboer. Ze doen daar zo moeilijk dat ze op zaterdag naar daar gaat ,als er veel volk is ,om hem onder druk te zetten. Ze is haar 350D dan ook in duidsland gaan kopen.
Zelf bestel ik veel PC materiaal en natuurlijk heb ik geregeld eens iets stuk van een klant . Ik draai dan meestal voor de verzending op (nederland , Belgie, Duitsland) maar het komt steeds in orde als je de winkel kan vertrouwen (zie beoordelingen). Maar soms bestel ik ook eens iets in Australië en het gekke is dat de service daar zo goed is (2 keer al meegemaakt) dat het product op hun kosten terug gestuurd ging en binnen de 10 dagen ik een vervanger bij mijn thuis had wat me in Nederland en zelfs bij de lokale PC boer nooit is gelukt. Met andere woorden, kies een goede online winkel en je hebt minstens evenveel gemak.

Topvision is trouwens erg goed en niet echt veraf, daarbij hebben ze ook winkels dacht ik maar die zijn duurder. Maar voor een reparatie zou dit voor u wel handig kunnen zijn.

U moet gewoon een keer proberen alvorens ze op voorhand al te veroordelen. Ik heb op 10 jaar tijd enkel maar goede ervaringen met bestellingen in Canada, Amerika , Australië, Nederland , Luxenburg , Duitsland.

cooler master cosmo,gigabyte X58 ,Q720 ,3x2GB OCZ platinium,seagate 500gig 32 mb cache,HP ZR24W,Creative gigaworks progamer g500,creative X-fi Xtreme audio pci-e,selfmade waterkoeling 0db

Verwijderd

Topicstarter
right on twido, ik koop ook regelmatig hardware in DE, nooit problemen...

Verwijderd

Twido schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 05:17:
Dat is ook grote zever want gisteren nog een vrouw thuis gehad die een compact digitaal toestel had dat na een maand stuk was en gekocht bij de lokale fotoboer. Ze doen daar zo moeilijk dat ze op zaterdag naar daar gaat ,als er veel volk is ,om hem onder druk te zetten.
Kutzaken hou je altijd, of 't nou om de hoek is, of in Duitsland of "ergens" op 't internet.
Maar dat neemt niet weg dat dingen als 'vaste klanten' en 'klantenbinding' bij de winkel om de hoek veel zwaarder weegt dan ergens waar ze ervan uitgaan dat je 1x langskomt of iets bestelt en dan nooit meer.
Ik kom al een jaar of 6 bij dezelfde fotozaak, en heb daar ook al 6 toestellen gekocht (4x digitaal, 2x analoog) en nog een hoop bijbehorende spullen. En dan merk je echt dat ze net even iets meer moeite doen om iets uit te zoeken, net even wat meer korting kunnen geven, en net ietsje soepeler zijn als een batterijklepje afbreekt buiten de garantieperiode, etc.

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag zowel de DSC-V3 als de Minolta in mijn haden gehad

bij Minolta heb je wel dat dSLR gevoel door de Manual Focus, maar voor de rest vind ik het helemaal geen goed toestel, het ligt echt wel zeer slecht in de hand doordat het zo hoekig is

V3 is goed :)

Panasonic Lumix zou ik wel eens willen vasthebben....

• Kwintessens
Twido schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 05:17:
Dat is ook grote zever want gisteren nog een vrouw thuis gehad die een compact digitaal toestel had dat na een maand stuk was en gekocht bij de lokale fotoboer. Ze doen daar zo moeilijk dat ze op zaterdag naar daar gaat ,als er veel volk is ,om hem onder druk te zetten. Ze is haar 350D dan ook in duidsland gaan kopen.
Zelf bestel ik veel PC materiaal en natuurlijk heb ik geregeld eens iets stuk van een klant . Ik draai dan meestal voor de verzending op (nederland , Belgie, Duitsland) maar het komt steeds in orde als je de winkel kan vertrouwen (zie beoordelingen). Maar soms bestel ik ook eens iets in Australië en het gekke is dat de service daar zo goed is (2 keer al meegemaakt) dat het product op hun kosten terug gestuurd ging en binnen de 10 dagen ik een vervanger bij mijn thuis had wat me in Nederland en zelfs bij de lokale PC boer nooit is gelukt. Met andere woorden, kies een goede online winkel en je hebt minstens evenveel gemak.

Topvision is trouwens erg goed en niet echt veraf, daarbij hebben ze ook winkels dacht ik maar die zijn duurder. Maar voor een reparatie zou dit voor u wel handig kunnen zijn.

U moet gewoon een keer proberen alvorens ze op voorhand al te veroordelen. Ik heb op 10 jaar tijd enkel maar goede ervaringen met bestellingen in Canada, Amerika , Australië, Nederland , Luxenburg , Duitsland.
Bedankt voor je weloverwogen reply. Vooral de openingszin is een formidabel voorbeeld van nuance.

Wat ik probeerde aan te geven, is dat IK het prettig vind om bij een fotozaak te kopen waar ik zelf makkelijk naar toe kan. Niet de eerste de beste fotoboer in de stad, maar één waar ik, gedurende de jaren van bezoekjes aan verschillende fotografen, een goed gevoel bij kreeg, omdat er mensen werken met kennis van zaken en de wil om je goed te helpen.
Ik zeg dus niet dat elke willekeurige fotoboer beter is dan welke internetwinkel dan ook.
Ik zeg niet eens dat internetwinkels slecht zijn.
Dus voordat je stelt dat ik op voorhand online-winkels veroordeel, LEES aub.

Mijn ervaringen zijn juist erg positief. Maar voor aanschaf van dit soort dure apparatuur, vind ik het prettig om persoonlijk contact te hebben met de verkoper én last but not least; de apparatuur van te voren te testen en te 'voelen'.
En ik ben me er van bewust dat je ook naar de fotoboer kunt lopen, alles uitproberen, de verkoper de oren van het hoofd kan vragen, om dan vervolgens op internet de goedkoopste aanbieder uit te zoeken, maar dát gaat mij persoonlijk te ver.

O, en nog één tip; check je spelling voordat je je bericht ook daadwerkelijk post. Wel zo netjes.

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 17:19:
Vandaag zowel de DSC-V3 als de Minolta in mijn haden gehad

bij Minolta heb je wel dat dSLR gevoel door de Manual Focus, maar voor de rest vind ik het helemaal geen goed toestel, het ligt echt wel zeer slecht in de hand doordat het zo hoekig is

V3 is goed :)

Panasonic Lumix zou ik wel eens willen vasthebben....
Niet om het één of ander maar ik heb gisteren een Sony V3 (NL versie) voor slechts 399 euri aangeschaft bij Combi Foto in Amsterdam. Gewoon als extra camera'tje erbij.
Met zo'n prijs verschil word de keuze een stuk eenvoudiger lijkt me.

Verwijderd

Topicstarter
extra cameraatje bij wat? Bij een dSLR?

• regmaster
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 15:10:
extra cameraatje bij wat? Bij een dSLR?
Hoezo? Is dat belangrijk dan? Ik zit niet te wachten op een dSLR hoor. Veel teveel rotzooi om mee te nemen. Dan maar ietsje mindere kwaliteit, en met Photoshop kom je een heel eind.

Verwijderd

Topicstarter
Vraagje:

is het de moeite dat ik eventueel een Telephoto objectief en een wideangle objectief bij deze camera koop?

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 11:17:
Vraagje:

is het de moeite dat ik eventueel een Telephoto objectief en een wideangle objectief bij deze camera koop?
dat hangt toch van jezelf af. Wil je meer groothoek en/of telebereik, dan is het de moeite waard. Of jij dat wil, dat kunnen wij toch niet ruiken?

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

dat hangt toch van jezelf af. Wil je meer groothoek en/of telebereik, dan is het de moeite waard. Of jij dat wil, dat kunnen wij toch niet ruiken?
Ik ruik in deze thread anders wel overduidelijk een beginnert die enthousiast is over de *gedachte* van digitale fotografie, maar duidelijk nog niet genoeg hands-on ervaring heeft. :)

Koop die camera nou eerst, kijk in welke situaties je vindt dat je bereik tekort komt, en maak dan zelf de afweging of je de converters erbij wil kopen. Succes.

Alors.

Verwijderd

Topicstarter
Jep daar heb je wel gelijk in hoor ;)

Daarom vind ik een dSLR ook veel te goog gegrepen voor mij... ik ben niet echt een beginner meer, maar noem me zelf helemaal niet ervaren

Bedankt voor de adviezen alvast!!

Verwijderd

Heb je nu nog geen ? :p

Camera is voor 450 euro aan deur geleverd te krijgen via diverse webshops. Tele en wide kosten elk 140 euro. Vrij duur vind ik...en met 4x zoom kom je al een heel eind.

Winkelprijzen in de Benelux 600 à 700 euro. Scheelt dus heel wat, teveel om het voor de de service bij een lokale winkel te kopen. Zelden worden dergelijke producten nog in de winkel hersteld, dus waar je het ook koopt, opsturen via Sony is de beste en snelste manier.

Anyway:
- V3 = 450 euro
- 1GB kaartje CFII/memorystick = 100 à 130 euro
- extra accu = 50 euro

Met pakweg 600 euro heb je een volledig pakket aan huis geleverd.
En dat terwijl de adviesprijs 699 euro is, voor énkel de camera...en er nog veel winkels dat ook effectief aanrekenen. 8)7

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2005 23:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Maar is het dan geen groot nadeel dat deze geen EVF heeft?

WYSIWYG ? >:)

Verwijderd

EVF ?

Je hebt toch een LCD scherm ! Meer dan genoeg...een traditioneel kijkgat is vaak handiger dan een tweede LCD scherm. En 't verbruikt minder.

Verwijderd

Topicstarter
En wat met macro foto's dan? Daar lijkt een EVF me wel nodig hoor

• Twido
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-01-2021

Twido

Eens een ALFA, altijd een ALFA

Verwijderd schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 16:03:
[...]

Kutzaken hou je altijd, of 't nou om de hoek is, of in Duitsland of "ergens" op 't internet.
Maar dat neemt niet weg dat dingen als 'vaste klanten' en 'klantenbinding' bij de winkel om de hoek veel zwaarder weegt dan ergens waar ze ervan uitgaan dat je 1x langskomt of iets bestelt en dan nooit meer.
Ik kom al een jaar of 6 bij dezelfde fotozaak, en heb daar ook al 6 toestellen gekocht (4x digitaal, 2x analoog) en nog een hoop bijbehorende spullen. En dan merk je echt dat ze net even iets meer moeite doen om iets uit te zoeken, net even wat meer korting kunnen geven, en net ietsje soepeler zijn als een batterijklepje afbreekt buiten de garantieperiode, etc.
Dat is waar, maar dan heb je met al je toestellen samen al lang een extra toestel meer betaald (ben ook al aan de 4 de toe) bij jou winkel om de hoek.
Kwintessens schreef op zondag 12 juni 2005 @ 05:41:
[...]

Bedankt voor je weloverwogen reply. Vooral de openingszin is een formidabel voorbeeld van nuance.

Wat ik probeerde aan te geven, is dat IK het prettig vind om bij een fotozaak te kopen waar ik zelf makkelijk naar toe kan.

O, en nog één tip; check je spelling voordat je je bericht ook daadwerkelijk post. Wel zo netjes.
Nu ik wil niets of niemand afbreken maar ik neem nooit een blad voor de mond en zeg gewoon "mijn" mening, blijkbaar kunnen sommige daar moeilijk mee overweg.
Hier zitten toch hoofdzakelijk Nederlanders en die zijn , dacht ik toch, wel recht op de man af tov ons Belgen (en dit is een compliment hé)
En die schrijffouten :) kan me weinig schelen maar met de nachtpost heb ik daar geen zin in en ik merk dat je best wel begrijpt wat ik wou aanhalen (alhoewel >:) )

cooler master cosmo,gigabyte X58 ,Q720 ,3x2GB OCZ platinium,seagate 500gig 32 mb cache,HP ZR24W,Creative gigaworks progamer g500,creative X-fi Xtreme audio pci-e,selfmade waterkoeling 0db

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Sorry hoor, maar uit elk antwoord dat je geeft blijkt wel dat je er wel *enigzins* verstand van hebt (je weet de termen), maar dat de praktische handelingen je nog niet eigen zijn. Volgens mij valt er ook helemaal geen discussie meer mee te voeren. Koop dat ding nou maar, en kom over een paar weken je bevindingen aan ons vertellen. Succes.

[ Voor 23% gewijzigd door Stereotomy op 19-06-2005 12:20 ]

Alors.

Verwijderd

Topicstarter
Chill out man... als student zijn dit wel grote kosten voor mij dus denk ik er liever wat langer over na weet je.

En nog iets: heb eens wat meer respect voor beginnelingen op dit forum. En nu heb ik het niet alleen over fotografie hoor. Over hardware moeten jullie me niets vertellen denk ik, maar op die forums heerst er dezelfde mentaliteit vind ik.

Verwijderd

Check ook de H1 eens.

http://www.megapixel.net/reviews/sony-h1/h1-gen.php

- 5.1 Megapixel
- 12x zoom
- EVF
- AA batterijen (goedkoper en gelijkwaardig aan accu)

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Chill out man... als student zijn dit wel grote kosten voor mij dus denk ik er liever wat langer over na weet je.
Er zijn twee soorten beginnerts, en wij zijn allemaal een beginnert geweest:

1) Degenen die stap voor stap meer informatie tot zich opnemen langs verschillende sites, nog om enkele ervaringen vragen, en dan *een beslissing nemen* na bij de fotoboer langsgeweest te zijn om ze eens hands-on te proberen.

2) En degenen die maar twijfelen en twijfelen en vragen stellen als "moet ik een wide of tele converter erbij nemen" ? Dat weet JIJ toch alleen? En alleen als je wat meer fotografieervaring hebt kun je *later* nog beslissen wat je erbij wil nemen. Of je twijfelt met je keuze van een dSLR naar een compact, en dan weer naar een Ultrazoom en weer terug naar een compact, en dan weet je het nog niet.

Sorry hoor, kiezen *is* moeilijk, maar op een gegeven moment maak je het *jezelf* moeilijk, omdat je uiteindelijk een beslissing moet maken. Niemand weet 100% dat hij een perfecte aankoop gaat doen, maar op een gegeven moment moet je een knoop doorhakken, want anders begin je nooit met fotograferen.

Je kunt dit als flame zien, of een antwoord waar het op staat. Ik zou voor het laatste gaan. Succes.

[ Voor 11% gewijzigd door Stereotomy op 27-06-2005 12:56 ]

Alors.

• marrk
  • Laatst online: 01-07-2021

marrk

marrk

Heej

En wat dacht je van een Ricoh Capilio GX? Die zijn eigenlijk wel de shit. Zien er gewoon uit als een dope camera, voelen echt retestevig aan. 5 MP. Een mooie f2.5 lens. Shutterlag is acceptabel. Volledige instelvrijheid (qua belichting, AF en flits), aansluiting voor externe flitser. Tot ISO 1600 in te stellen.
Specificaties!

En ja, twijfel niet teveel. Uiteindelijk kan je met elke camera foto's maken en het belangrijkste van fotografie is dat je gewoon foto's maakt. Dus koop een camera en trek erop uit. Jatog?

blog
sow
eee

Verwijderd

Maruku schreef op maandag 27 juni 2005 @ 13:22:
Heej

En wat dacht je van een Ricoh Capilio GX?
Tot ISO 1600 in te stellen
ISO 1600 op een compact-cam, lijkt me niet zo'n succes :/

• Ivo NL
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-01 19:55
Pauluzz, ik zou deze review maar eens bekijken (Fuji compact, ook in te stellen tot ISO 1600)

http://www.dpreview.com/reviews/fujifilmf10zoom/

Zeer acceptabele ruis.

[ Voor 8% gewijzigd door Ivo NL op 27-06-2005 14:27 ]

Android fanboy

• marrk

marrk

marrk

Verwijderd schreef op maandag 27 juni 2005 @ 13:46:
[...]

[...]

ISO 1600 op een compact-cam, lijkt me niet zo'n succes :/
Het is inderdaad niet super, maar als je een instapcamera zoekt, dan moet je imho niet al te kritisch zijn. En met die Ricoh kan je alles, bovendien is hij geloof ik voor onder de 200 euro te vinden. Hij is niet vergelijkbaar met duurdere digitale camera's, maar hij is zeker wel de shit. Dankzij alle opties kan je namelijk lekker aanklooien en iets van fotografie leren, wat met die andere camera's al een stuk moeilijker is.

blog
sow
eee

Verwijderd

Maruku schreef op maandag 27 juni 2005 @ 15:16:
[...]
En met die Ricoh kan je alles, bovendien is hij geloof ik voor onder de 200 euro te vinden.
Dan is het met het oog op "value for money" inderdaad wel een aardig dingetje

Verwijderd

Topicstarter
Stereotomy schreef op maandag 27 juni 2005 @ 12:54:
[...]

Er zijn twee soorten beginnerts, en wij zijn allemaal een beginnert geweest:

1) Degenen die stap voor stap meer informatie tot zich opnemen langs verschillende sites, nog om enkele ervaringen vragen, en dan *een beslissing nemen* na bij de fotoboer langsgeweest te zijn om ze eens hands-on te proberen.

2) En degenen die maar twijfelen en twijfelen en vragen stellen als "moet ik een wide of tele converter erbij nemen" ? Dat weet JIJ toch alleen? En alleen als je wat meer fotografieervaring hebt kun je *later* nog beslissen wat je erbij wil nemen. Of je twijfelt met je keuze van een dSLR naar een compact, en dan weer naar een Ultrazoom en weer terug naar een compact, en dan weet je het nog niet.

Sorry hoor, kiezen *is* moeilijk, maar op een gegeven moment maak je het *jezelf* moeilijk, omdat je uiteindelijk een beslissing moet maken. Niemand weet 100% dat hij een perfecte aankoop gaat doen, maar op een gegeven moment moet je een knoop doorhakken, want anders begin je nooit met fotograferen.

Je kunt dit als flame zien, of een antwoord waar het op staat. Ik zou voor het laatste gaan. Succes.
Ik zie het helemaal niet als flame, daarvoor zit ik wel al lang genoeg op dit forum (maar wat is lang B) ). Ik zie het juist als opbouwende kritiek, want ik heb nu toch al een hoop geleerd uit dit draadje.

Daarom ga ik dan toch een dSLR kopen, nog ff doorsparen dus (ws de 350D)!

Alvast bedankt iedereen voor jullie adviezen, en vooral voor jullie opbouwende kritiek ;)

• marrk

marrk

marrk

Verwijderd schreef op maandag 27 juni 2005 @ 16:22:
[...]

Ik zie het helemaal niet als flame, daarvoor zit ik wel al lang genoeg op dit forum (maar wat is lang B) ). Ik zie het juist als opbouwende kritiek, want ik heb nu toch al een hoop geleerd uit dit draadje.

Daarom ga ik dan toch een dSLR kopen, nog ff doorsparen dus (ws de 350D)!

Alvast bedankt iedereen voor jullie adviezen, en vooral voor jullie opbouwende kritiek ;)
Damn dude... zou je dat wel doen? Ik bedoel van niets ineens naar een 350d overstappen, dat is nogal wat. Flinke investering die je daar doet. Heb je uberhaupt al iets gedaan met fotografie?
Ikzelf zou eerst beginnen met een compact, omdat je daar zeker in het begin nog veel van kan leren en daarna eventueel overstappen naar een dSLR. Dat komt ook omdat ik niet zoveel geld heb, dus misschien dat dit allemaal in jouw geval niet opgaat.
Of analoog! Dat is echt de shit, je koopt echt pro-gear voor nog geen 300 euro tegenwoordig. Ook iets om over na te denken.
Ik moet zeggen dat ik het wel superdope vindt als je vanuit het niets een dSLR koopt en ineens hardcore fotograaf wordt. (Waarbij hardcore niet slaat op muziek, maar op fotografie.) Nouja, succes ermee en laat wat van je horen, of plaats pix hier.
Later!

[ Voor 6% gewijzigd door marrk op 27-06-2005 16:48 ]

blog
sow
eee

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit al in de analoge fotografie voor een tijdje hoor... Pentax van 30 jaar oud, met tele lens, UV filter en hot shoe. Ik heb pak de laatste 6 maanden zowat 5 rolletjes leeggeschoten, en er zaten best wel mooie tussen.

Digitale fotografie heb ik ook al wat ervaring hoor: beginnen met Sony DSC-... (klein cameraatje), maar die ben ik kwijtgeraakt in Normandie (Etherlec)

Regelmatig schiet ik wat foto's met een HP PhotoSmart 815, maar hier werk ik helemaal niet graag mee (instellingen die verloren gaan etc)

Uiteindelijk is de stap dan niet zo groot naar een dSLR dacht ik zo :9

• marrk

marrk

marrk

Klopt, mijn fout. Ik kreeg de indruk dat je nogal nieuw was in de fotografie. Maar ja, als je met een pentax kan schieten, is zo'n dslr een eitje.

blog
sow
eee

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Succes. En nu niet meer twijfelen he. ;)

Paar mooie lenzen erbij, en schieten maar. Voor verdere vragen kun je in het objectieventopic terecht, echt een schat aan informatie!

Alors.

Verwijderd

Topicstarter
Zal ik zeker doen

Dit draadje mag toe hoor mods :)

• regmaster
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 27 juni 2005 @ 17:43:
Ik zit al in de analoge fotografie voor een tijdje hoor... Pentax van 30 jaar oud, met tele lens, UV filter en hot shoe. Ik heb pak de laatste 6 maanden zowat 5 rolletjes leeggeschoten, en er zaten best wel mooie tussen.

Digitale fotografie heb ik ook al wat ervaring hoor: beginnen met Sony DSC-... (klein cameraatje), maar die ben ik kwijtgeraakt in Normandie (Etherlec)

Regelmatig schiet ik wat foto's met een HP PhotoSmart 815, maar hier werk ik helemaal niet graag mee (instellingen die verloren gaan etc)

Uiteindelijk is de stap dan niet zo groot naar een dSLR dacht ik zo :9
Waarom dan niet naar de Pentax *iSTDs overstappen? Kun je de 'oude' telelens ook nog blijven gebruiken.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je switched wel heel erg makkelijk en je budget of je eisen wijzigen net zo makkelijk. Want ineens past de canon in je budget en vind je het niet erg dat je met de kitlens geen macro opnames kan maken (of ik moet mij vergissen in de kitlens). Die dSLR biedt je naar mijn mening maar 1 ding en dat is meer controle over je DOF. En tuurlijk bied een dSLR meer voor de toekomst maar anderzijds is in die zelfde toekomst een camera die je bij je hebt (klein en compact) ook heel erg fijn.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Verwijderd in "Centraal objectieven-topic V3.0"

Inmiddels is de TS weer van gedachten veranderd naar een Pentax ist* DL.... gaat goed hier. ^O^

Alors.

Verwijderd

Heb zelf de DSC-V1, de voorloper van de V3 en ben wel heel erg tevreden !!!!!!!! O-) O-)
Pagina: 1