Toon posts:

Exchange probleem na restore public folders

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
info:
- 2000 SBS server, exchange 5.5

De klant was gegevens kwijt in zijn public folder en heeft geen backup op tape. Wat hij wel heeft is een backup op een ander disk. Na nagekeken te hebben of het mogelijk was deze gegevens te recuperen.
Wat ik gedaan heb:
-de information store gestopt
-de originele pub1.edb en pub1.stm hernoemd naar .old
- information store herstart en alles bleek in orde te zijn
- dan gaf de klant aan dat hij problemen had
- de server herstart en dan zag ik dat exchange niet meer starte
- de pub1.edb en pub1 die ik erop had gezet heb ik terug geweggehaald en de .old bestanden terug hun originele naam gegeven

maar dit lost dus niet op, exchange wil niet starten.

dit komt onderandere terug in de logs

Type de l'événement : Erreur
Source de l'événement : ESE
Catégorie de l'événement : Inscription au journal/récupération
ID de l'événement : 494
Date : 20/05/2005
Heure : 18:34:42
Utilisateur : N/A
Ordinateur : SENSY001
Description :
Information Store (3224) Échec de la récupération de base de données avec l'erreur -1216 en raison de références à la base de données 'C:\Program Files\Exchsrvr\mdbdata\pub1.edb', qui n'existe plus. La base de données n'a pas été amenée dans un état cohérent avant d'être supprimée (ou déplacée ou renommée). Le moteur de base de données ne permettra pas à la récupération de se terminer pour cette instance tant que la base de données manquante n'est pas réintégrée. Si la base de données n'est vraiment plus accessible ni requise, contactez le support technique pour des instructions complémentaires sur la procédure à suivre pour permettre à la récupération d'avoir lieu sans cette base de données.

Pour plus d'informations, visitez le site http://www.microsoft.com/contentredirect.asp.

Is er een mogelijkheid om een nieuwe pub1.edb aan te maken?
Wat ik erover terugvind is dat er problemen zijn met de logbestanden van exchange.
Er is hierover idd veel informatie terug te vinden maar ik ben niet echt thuis in exchange en wil niet teveel meer experimenteren op dit toestel.

Is er iemand een expert op dit vlak?

Verwijderd

Frans is niet mijn sterkste kant maarre 9 van de 10 keer is het zo dat de stm en edb files niet consistent zijn na een crash. Dit kun je oplossen met Eseutil. (zoek even op technet voor de juiste parameters)

Succes.

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
maja, mijn eerste vraag, SBS server met exchange 5.5, de meeste grote kots situatie ooit, je hebt immers exchange 2000 standaard in SBS

maar goed

vertaling voor de niet fransen
Information Blind (3224) Failure of the basic recovery of data with error -1216 because of references to the data base ' C:\Program Files\Exchsrvr\mdbdata\pub1.edb', which does not exist any more. The data base was not brought in a coherent state before being removed (or moved or re-elected). The basic engine of data will not make it possible recovery to finish for this authority as long as the missing data base is not reinstated. If the data base is not really accessible any more nor necessary, contact the technical support for complementary instructions on the procedure to be followed to make it possible recovery to take place without this data base.
(heb 't niet zelf vertaald, av doet wonderen

heb je ook al geprobeerd alle pub db's te verplaatsten + herstart van Exchange? officieel zou je dan een nieuwe DB moeten krijgen

• midget
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:51
probeer even esutil /p op de pub.edb is hard recovery hiermee moet het je lukken.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Aangezien TS het over Exchange 5.5 heeft, maar ook over een pub1.stm klopt tenminste een gedeelte van deze info niet. Exchange 5.5 had namelijk geen .STM files :)

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
elevator schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 20:00:
Aangezien TS het over Exchange 5.5 heeft, maar ook over een pub1.stm klopt tenminste een gedeelte van deze info niet. Exchange 5.5 had namelijk geen .STM files :)
fok idd, helemaal overheen gelezen,

goed dat jij nog wakker bent! (8>

Verwijderd

Topicstarter
elevator schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 20:00:
Inderdaad, het moest daarnet allemaal snel snel gaan...
Dus exchange 2000, idd goed opgemerkt.... Waarvoor mijn excuses.
De klant zijn mail staat in een afzonderlijke .edb bestand. Het pub1.edb bestand is niet zo belangrijk aangezien hier maar een beperkt aantal mails instaan.

Het verwijderen van de pub1.* bestanden in de hoop dat hij nieuwe aanmaakt helpt niet.
De eerste error die ik na een reboot tegenkom, na het terugplaatsen van de originele pub1.* bestanden (vertaling fr -> eng):

Type of the event: Source error of the event: ESE Category of the event: Inscription with journal/recuperation ID of the event: 454 Date: 20/05/2005 Hour: 21:51:33 User: N/A Computer: SEN001 Description: Information Store (3612) the recuperation/restauration of the data base failed because of an unexpected error -551. For more information, visit the site http://www.microsoft.com/contentredirect.asp.

Ik ga meer info opzoeken over esutil en zien wat ik daarmee kan bereiken en of ik nog iets van mijn weekend ga kunnen redden.....

In ieder geval iedereen bedankt voor de constructieve commentaar!

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2005 21:53 . Reden: foutieve log informatie ]

• Maarten @klet.st
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 23:00
Je kunt eventueel (nadat je een lege/nieuwe public information store hebt aangemaakt) overwegen om met Ontrack Powercontrols de 'defecte' information store uit te lezen. Kost wat, maar ik neem aan de de klant wel kan beoordelen of het hen dat waard is.

Ik vind via google overigens heel snel hoe je een nieuwe is aan kan maken (http://www.tek-tips.com/faqs.cfm?fid=3846). Dat zou jou ook wel gelukt moeten zijn :)

Verwijderd

Topicstarter
Blijkbaar is het niet het pub1.edb bestand dat problemen geeft maar wel het priv.edb bestand, waar dus wel alle mails inzitten...
Bij pub1.edb geeft hij aan met eseutil /mh :State: Clean Shutdown
Bij priv1.edb geeft hij aan State: Dirty Shutdown

Als ik eseutil /r laat lopen op de priv.edb geeft hij de volgende fout:
Operation terminated with error -551 (JET_errConsistentTimeMismatch, Database la
st consistent time unmatched) after 1.52 seconds.

Momenteel ben ik een eseutil /p laten open op de priv.edb, met risico op dataverlies blijkbaar...
Afwachten dus.

Verwijderd

Let ook nog even op dit artikel http://support.microsoft.com/?id=259851
Na een harde repair (en dat is wat anders dan een hard recovery) kun je het beste de database mouten, de mailboxen exporteren met exmerge en daarna met een schone store starten en de mailboxen weer importeren.

Verwijderd

Topicstarter
Voorlopig lijkt alles terug in orde.
Een eseutil /p op de twee *.edb bestanden gedaan, dan eseutil /d
Daarna isinteg -s waarbij hij de eerste keer een paar warnings gaf op de piv.edb maar de tweede keer niet meer.
meer info :http://support.microsoft.com/?id=313184
Reboot en op het eerste zicht, voor zover m'n ogen nog open zijn lijkt alles in orde....
pfff .. morgen als eerste zien dat ik een deftige backup heb.

Bedankt voor de hulp.
Pagina: 1