Toon posts:

Canon A95 of Olympus MJU 500

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een klein probleem. 2 camera's vind ik erg goed, maar beide hebben voor -en nadelen.

Canon A95
-----------------
+ Veel instelmogelijkheden (wordt hier overal geroepen)
+ Allemaal extra mogelijkheden (bijvoorbeeld nog dingen op de lens plaatsen)

MJU 500
----------------
+ Klein en compact
+ Redelijk nieuw toestel
+ Accu
+ Volgens mij een wat betere lens

Nu vraag ik mij af, hoeveel instelmogelijkheden heeft de MJU 500? Ik wil namelijk ook wel wat kunnen prutsen, maar ook alles moet op de automaat kunnen.

En hebben jullie verder nog tips / punten? En eventueel nog andere camera's.

En nog iets: ik zoek eigenlijk een compacte camera met een groot zoombereik. Omdat ik deze combinatie niet ben tegen gekomen en het mij logisch lijkt dat dit ook niet mogelijk is, heb ik deze wens maar opgegeven. Maar misschien kennen jullie nog een camera die hieraan voldoet.

Verwijderd

Combinatie klein en groter objectiefbereik: Panasonic LZ1 (uit mijn hoofd) (6x), Ricoh Caplio R2 (5x) en de Pentax optio V & optio 750.

De mju camera's zijn overigens beter te vergelijken met de ixus serie (compact, accu en point en shoot). Wellicht dat een Fuji E550 een betere keus is dan de A95 (met name 4x optische zoom, groter scherm en sneller dan de A95).

Verwijderd

of stiekem wachten tot de mju met 8 mp

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:31
Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 18:02:
Wat wil je met 8MP dan :?

Verwijderd

300 dpi afdrukken op A4 natuurlijk.

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:31
Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 18:32:
300 dpi afdrukken op A4 natuurlijk.
Ja, als je van plan bent dat heel veel te gaan doen is dat mooi inderdaad. Maar het merendeel van de mensen die zo'n dergelijke camera koopt houdt het voor 95% (en dan ben ik nog heel optimistisch denk ik) van de gevallen bij 10x15 of laten het zelfs helemaal niet afdrukken en houden 't alleen digitaal.

[ Voor 7% gewijzigd door Wouter! op 20-05-2005 19:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 18:02:
Heeft de 8MP MJU dan meer instelmogelijkheden?

Maar goed, Pentax ziet er op zich ook wel goed uit.

En ja, 5MP is meer dan genoeg voor mij.

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
sorry voor het mierengeneuk:
Fotografie Policy: De veelvoorkomende vraag "Hoi ik heb xxx euro, welke camera moet ik kopen/zoek maar wat voor me uit?" is nog steeds niet toegestaan, aangezien GoT en daarmee het Fotografie forum geen plek voor verkopers op locatie is. Gebruik bekende sites zoals DCResource en DPReview om een idee te krijgen over de kwaliteit van camera's in een bepaalde prijsklasse. Uiteindelijk moet je dus zelf een keus maken.
Ik zou dus even dcresource en dpreview raadplegen. Op dcresource staat ook gewoon een recensie van die Olympus, dus dat is goede stof tot nadenken en zo'n recensie kan je beter op weg helpen dan een paar uiteenlopende adviezen hier. Verder kun je op pbase.com nog vele foto's zien die gemaakt zijn door de betreffende camera's. Je moet namelijk zelf de keuze maken aan de hand van de tests die je kan lezen op dcresource of dpreview of elders. Natuurlijk kun je in de verschillende berichten die al bestaan vragen naar gebruikerservaringen, maar het wordt lastig om die mensen te vragen naar hun mening over de andere camera, omdat zij dat ook maar moeten baseren op informatie van anderen. Kans is namelijk heel erg klein dat een A95 bezitter ook nog een mju 500 in zijn bezit heeft en een directe vergelijking uit ervaring is dus moeilijk aan te treffen. Dan kun je beter even lezen hoe een persoon erover denkt die beide cams in handen heeft gehad en getest heeft, zoals de mannen op dpreview/dcresource..

Ook heb je op die sites, en op http://www.steves-digicams.com/, een lijst van aanbevolen camera's per gebruikerscategorie. Gebruik die lijsten dus zou ik zeggen, scheelt je een hoop zoekwerk.

En voor de vraag voor een "compacte" cam met "veel" optische zoom: gebruik even de zoekfuncties op dcresource, dpreview of stevesdigicams. Het is lastig om jouw eisen vast te stellen, dat kan je alleen zelf, en omdat het zo lastig is krijg je al snel een opeenhoping van camera's:
voorbeeld:
Panasonic FZ serie (10, 20, 15, 4, 5, 3, etc), Pana LZ serie, Olympus C UZ (700, 720, 750, 760, 770,etc) serie, Minolta Z serie, Canon S1, 2?, Fuji 6900? 5500? Canon a510/520? Kodak ultrazooms (Z of DX?), en ga zo maar door. Bekijk dus gewoon op je gemakje even die sites. Maak gebruik van de zoekfunctie. Lees de recensies, onthoudt de specificaties, leg ze naast elkaar (kan ook op dpreview), versmal je selectie, vergelijk de camera's zelf, en kom op die manier tot een goede keuze. Veel plezier! :)

[ Voor 19% gewijzigd door guillaumemay op 23-05-2005 21:49 ]

• sjonie100
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-10-2025
Ik heb een A95. Ik vind hem net iets te groot om hem in je jaszak makkelijk mee te nemen. Daarom keek ik naar de mju serie. Olympus heeft mijn hart. Zeer gaaf spul: klein, superfoto's, waterdicht, etc.
Maar sinds ik zoń schermpie kan draaien en met m'n 1,90 meter een foto van bij de grond wil maken wil ik zo'n schermpje niet meer missen. Mijn vrouw heeft een samsonite-tasje verbouwd zodat ie lekker klein is en nu red ik me wel. Een mju erbij is nu nog een beetje te gek.
Succes met kiezen!
Pagina: 1