Toon posts:

Worden schijven sneller als je ze niet volledig gebruikt?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op got gezocht, maar zoals ik verwacht had is dit niet een allerdaagse vraag. (de faq staat het ook niet in bij mijn weten)

Stel je neemt een 200GB schijf en partioneert alleen de eerste 60GB. Krijg je dan gereduceerde zoektijden? Zo ja, merk je daar gevoelsmatig ook iets van?

• Daacuso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-02 01:13
Het is niet per definitie zo dat als je maar 60 gb partitioneerd dat hij dan sneller wordt. Het is wel dat de eerste partitie het snelst kan worden gelezen/geschreven omdat de schrijfkop minder heen en weer hoeft te gaan. Vandaar dat men aanraadt om het OS op de eerste partitie te zetten. Maar dit is ook zo als je hem wel volledig hebt gepartioneerd.

Of je dit in de praktijk merkt, tja ik weet het niet. zal niet zoveel verschillen denk ik. Wat je wel merkt is dat van de ene partitie naar de andere partitie schrijven langzamer gaat als van de ene schijf naar een tweede schijf. Ook hier geldt weer dat de kop minder heen en weer hoeft te gaan ;)

If you'd ask me what's more important you or my life; I'd answer my life and you'd walk away without knowing that you are my life!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
De doorvoersnelheid is het grootst aan de buitenkant, daarom zeggen ze zet je OS op de eerste partitie, dus niet doordat de kop daar sneller is ofzo, dat geld overal: Hoe dichter je data bij alkaar staat hoe minder ver de kop moet "reizen", dus hoe sneller je bij je data bent. Dus het is slim om je Os en veel gebruikte data op 1 kleinere partitie vooraan te zetten, en minder gebruikte data op de rest.

Maar of je er snel wat van merkt...

[ Voor 25% gewijzigd door maratropa op 20-05-2005 17:01 ]

specs

Verwijderd

Als je een partitie van 60 GB aanmaakt op een 200 GB schijf, dan zal die partitie sneller zijn/aanvoelen dan wanneer je een partitie van 200 GB aanmaakt op dezelfde schijf. Dat komt erdoor dat ten eerste de sequentiële doorvoersnelheden op de buitenste sporen hoger zijn. Ten tweede, omdat de buitenste sporen een grotere omtrek hebben, is er een kleiner gedeelte van de straal van de schijf nodig om dezelfde opslagcapaciteit te realiseren. De kop van de schijf hoeft dus over een minder groot gedeelte te bewegen om alle data te kunnen bereiken, wat minder 'full strokes' oplevert van die kop, zodat de gemiddelde zoektijden omlaag gaan. Nota bene, dat de kop dus niet mechanisch sneller wordt. Alleen hij zal verhoudingsgewijs vaker korte seeks moeten doen en verhoudingsgewijs minder vaak full stroke seeks.

Daaruit vloeit echter logischerwijs voort dat, wanneer je bijv. je OS op een eerste 60 GB partitie zet en vervolgens een 140 GB partitie daarachter zet, die eerste partitie niet sneller is dan wanneer de 140 GB ruimte erachter ongepartitioneerd zou blijven. Het gaat puur om de grenzen van de partities, en de daarmee samenhangende eigenschappen van de schijf zoals een grotere diameter en een kleinere straal.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2005 17:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dit bevestigd wat ik vermoede. Het is mijn ogen wel zo dat als de rest gepartioneerd word, dan word het ook gebruikt word. Dan verplaatst de kop zich ook richting de binnenkant.

60GB is 30% van 200GB

3/1/2" = (ongeveer) 8,9 cm
oppervlak= pi*r^2=248 cm^2 --> 70% --> 174 cm^2

straal= wortel(oppervlak/pi) = 7,4 cm --> alleen de buitenste 1,5 cm word gebruikt

een 7200 rpm heeft een rotational latency van 4,17 ms, bij een full stroke latency van 20 ms (ruime schatting op basis van wat googlen) gaat een kleine 16 ms naar het verplaatsen van de kop.

als de kop maar (1,5/8,9)*100%=16,8% van de afstand af te leggen -->+/- 3 ms

dat leidt tot een totaal van een (ruime) 7 ms

Dit is natuurlijk wel een beetje kort door de bocht met een beperkte gedachtengang en beperkte kennis aan mijn kant. Maar klopt het idee een beetje of zitten er fundamentele fouten in?

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Neuh, hier kan ik me wel in vinden :)
Pagina: 1